personligt gear i försvaret

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
slimz
Lag: TF Kamaitachi/Kollektivet
Played Since: 2012

personligt gear i försvaret

Postby slimz » 6 March 2014, 11:14

jag funderar på att bli soldat eller sjöman inom snar framtid och undrar vad man får ha för personligt gear på sig?
till exempel saker som egna västar, vapen tillbehör, osv

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Re: personligt gear i försvaret

Postby YogHippie » 6 March 2014, 11:44

Ring: 08 7887500
Fråga försvaret direkt så får du rätt svar från källan.

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 6 March 2014, 11:57

Beror på vilket förband du jobbar på. Under gmu så får du kalt räkna med att inte nyttja någon egen materiel.
Egna västar, vapentillbehör och skydds utr brukar nekas. Oftast så är de ok med egna fickor, bälte, kängor etc.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 6 March 2014, 11:58

Precis vad Grim sa.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Herr Nilsson
Lag: S.A.W

Postby Herr Nilsson » 6 March 2014, 19:02

Du har det som befälen säger åt dig, inget annat.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Sabre
Lag: TF Kamaitachi
Played Since: 2010

Postby Sabre » 6 March 2014, 19:31

Vid faktiskt anställning kan du (va man har fått höra av en beknt) ansöka per ficka om man får använda den.
Men oftast nekast det, så bara det som tilldelas. :lol:
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

nisse
Lag: UBL

Postby nisse » 6 March 2014, 19:33

Sabre: Känns ju ganska idiotiskt om försvaret skulle neka en att använda någon annan typ av väst, ficka eller vad som helst från tex snigeldesign.
"Ninjas came with lions"

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 6 March 2014, 19:35

Oftast så får inte stridsutr kompleteras med icke kronmärkt matriel. Det är fritt fram att sätta dina fickor hur som helst dock. Jag är extremt förvånad om det finns något förband alls i det svenska försvaret som tillåter en egen väst. Det du blir tilldelad är det du använder helt enkelt. Så är det i mitt förband. Kompletering med bättre kniv och egna skor och hemmabyggda magpuls är dock tillåtet.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

andersbe
Lag: Green Leader
Played Since: 2013

Postby andersbe » 6 March 2014, 19:52

Ex första förband är i höger benficka, då är det besvärlig tom någon inte har det i höger benficka eller om det finns 10 höger benfickor. Det är ett extremt exempel, men det kan uppstå besvärliga läge om inte alla har rätt saker på rätt plats vid rätt tillfälle. En annan anledning kan vara säkerhet, en del av försvarets saker är brandsäkra och testade enligt alla olika regler. Att då någon köper annat mtrl som kanske antänds lätt kan vara en risk. När jag var anställd i försvaret godkändes egen mtrl på plutonsnivå, ex om västen skulle bytas ut var det alla eller ingen i plutonen, det var efter att högre chef hade godkänt prylen. Kängor, handskar, ryggsäckar och lite andra saker var ok att byta ut efter behov.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: personligt gear i försvaret

Postby maximillian » 6 March 2014, 20:10

Och saker som inte är Kronmärkta kan givetvis självantända och spontanexplodera, det får man inte glömma;)

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 6 March 2014, 20:21

Detta är sjukt varierande mellan olika förband. Det finns en bestämd linje som gäller alla, att endast tilldelad mtrl får användas, med vissa undantag som finns listade. (Ex. handskar, kängor, knivar)

Däremot gör vissa förband på ett vis, medan andra gör på andra vis. Det finns ett par trådar som avhandlar detta ämne här på forumet. Men kort sagt är det mycket beroende på vilket förband man tillhör och vad cheferna anser. Med detta bör frågan vara besvarad.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Arvid
Lag: Infidel

Postby Arvid » 6 March 2014, 21:49

Handskar kängor är inga problem så länge de är antingen svarta eller gröna. Egna knivar brukar inte heller vara några problem så länge du inte kommer med en Rambo kniv som är tandad satan.
Vad gällande fickor så är det mycket varierande. Men vi (mitt förband) har fått att vi får köpa egna fickor från snigel från "08" utvecklingen, alltså de fickor som kommer tilldelas till striV 12 när den väl trillar in då 2000 fickorna passar lite halv taskigt på krsk 12.

Å sen har man "utrustning" inte "gear" i försvaret, om du nu ska komma in helt grön så undvik slänga runt massa fräna amerikanska termer då folk nog kommer kolla lite konstigt på dig.
Det används antingen när man har utbildning som kanske är taget från US eller inte kommit på någon smaklig översättning än ett exempel är CLS, men oftast när man hör såna fräsiga uttryck så är det soldater mellan å då är det till 99,9% i en högst sarkastisk och förlöjligande anda.
Last edited by Arvid on 6 March 2014, 21:55, edited 1 time in total.

Runner

Postby Runner » 6 March 2014, 21:51

På mitt förband får vi har typ vad som helst bara det är grönt.
Vi uppmanas t.o.m att köpa frontgrepp med bipods till våra Ak5or med förstoringssats.

Det blev för mycket när två bassar sprang runt med öken västar framför förbandschefen dock.

Egna västar, fickor, ryggsäckar, kängor, knivar, vapentillbehor till en viss grad och mössor ect. är alla okej.

Saiken

Postby Saiken » 6 March 2014, 21:52

Flikar bara in lite lätt ang utlandstjänst har jag pratat med en kille på ett bygge, han hade en Warrior "rrv" typ med baksida i affe tan, när han kom tillbaka till sverige vart han tvungen att sparya den grön. Ska se om jag kan lösa bilden på honom.
/Emil
Kalashen sviker aldrig

Grim
Lag: Snow throwers from hell.

Postby Grim » 6 March 2014, 22:04

För att döda tråden lite så kan vi ju konstatera att allt är olika beroende på vilket förband man är på. Oavsett om de gäller fickor, mössor eller vapentillbehör. Sitt ner i båten tills du har anställning och känt av läget. Fråga befälen vad dom tycker är okej. (Eller pm'a runner och sök till hans förband) ;) jag skulle iaf vara en betydligt fattigare man om jag jobbade där :P
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

johaansson
Lag: FTC
Played Since: 2013

Postby johaansson » 7 March 2014, 21:09

Eget "gear" brukar man inte behöva köpa då det är redan anställda som har massa skit över som dom gärna lånar ut till dom nya, Det som mest brukar köpas är sjukvårdsficka från Snigel.
SV2k Fasas ut mot krsk12 och den västen har dom fickor man vill/behöver ha .
Utlandstjänst har det varit mycket eget Gear vilket jag kan förstå, när SV 08 kom blev det lite mer restriktivt men fortfarande finns det kvar egna saker, men sakerna ska/måste vara IR testade typ snigel eller liknande.

slimz
Lag: TF Kamaitachi/Kollektivet

Postby slimz » 8 March 2014, 12:36

tack för alla svar!

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 7 April 2014, 10:45

Sorry om jag bumpar en lite äldre tråd men här har du en artikel om försvarets inställning till att använda personligt gear: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/so ... 747107.svd
(notera att det verkar vara en opinionsblogg och kanske inte en rakt objektiv inställning på artikeln)
Tänkte köpa stridsväst 2000 i linje med svensk impression eftersom det är det de verkar ha men om den nu är så dålig som det sägs kanske man borde satsa på något annat i stället.
Annars är det väl som Grim säger, tappa inte hoppet förrän du har fått ett nej av personal på plats!

Dimage
Lag: Kangals
Played Since: 2007

Postby Dimage » 7 April 2014, 11:43

Stridsväst 2000 har det så vitt jag vet klagats på sedan 97-98 ca..
Då var det något om att banden som alla delar sitter i inte höll, sömmar som gick upp och remmar som gick av.
Man kan ju hoppas att dom fixat det till nu..
Vet att mina KB fick prova västarna och dom var inte imponerade av kvalliten.
Själv vet jag inte alls då jag låg i Sollefteå och fick ingen ny utrustning då stället skulle läggas ner.

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 7 April 2014, 17:03

De tidigare batcharna 2000-2005 var i bra kvalité (slittåliga, både i plastspännen och tyg) från Vietnam, de senare batcharna både sv2k och ss2k som är tillverkad i kina har nästan sämre kvalité än de ALS sv2k kopior.
Tänk dig något som är dåligt, sedan så tänker du att kvalitén har minskats mycket, så är de nya batcharna Sv2k.

OllesBror

Postby OllesBror » 9 April 2014, 09:33

Bataljonen jag jobbar på har försökt styra upp denna soppan genom att fastställa riktlinjer. Detta på grund av den kavalkad av blackhawk-västar och dylikt som blev poppis bland folket som for ner till öknen. Det som gäller är att SV2000 är det som gäller som bärsystem, men fickor får köpas ganska fritt, alltifrån ksp-fickor, adminfickor, sjukvårdsfickor, magdump, pistolmagfickor, enkelmagsfickor mm. Alla ska dock vara i färgen "olive drab" eller motsv. Detta är speciellt aktuellt nu när Kroppsskydd 12 börjar delas ut till gemene basse, och dess MOLLE-system kräver riktiga MOLLE-fickor och inte Saccis jävla påhitt som du finner på SV2000-systemet. Kontentan är helt enkelt att låta bassarna köpa de prylar som FMV och FM LOG misslyckas med att leverera, i slutändan så är det ju bassen som går och står i utrustningen som lär sig vad som fattas och vad som behövs.

Dock faller allting ned på din närmsta chef. Säger din chef att du ska ge fan i att leka combat-kalle, så är det det som gäller. På mitt förra kompani var de stenhårda på materielfronten och det var bara kronmärkta prylar som gällde. Under GMU så kör med det du får ut och lär dig gå och stå i utrustningen, sen, efter GMU så är det bara att kitta på.

Till Wrim och alla andra som tänker köra svenskt: Köp inte någon SV2000-kopia, det är en väst som folket i grönt skulle betala pengar för att få slippa. Kör på en snigel-rigg som den jag har eller någon motsvarande väst. Kolla denna tråden: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 25&t=21640

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 10 April 2014, 01:27

Bör inte Foliage Green eller Ranger Greeb passa bättre med nya stridsväst 12? Sen hoppas jag att dom berättar vad NIR egenskaper är för något innan dom sätter en sån regel ang Olive drab. Finns mycket skit ute på marknaden som vi alla vet. ;)

Magne
Återförsäljare
Lag: Thor Company (BGM)
Played Since: 2007

Postby Magne » 10 April 2014, 21:31

Vi har sålt ett gäng såna här http://www.highspeedgear.com/hsgi/soft-taco-11AT00.html plus Taco fickor till folk som jobbar åt FM...i Urban Gray (dom kallar färgen för det..inte Grey) :) Enligt utsago skall den fungera bra med Krsk12, har själv inte sett det live ännu. Till SV2K passar nog OD eller Ranger/Smoke green bättre.

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 14 April 2014, 17:07

Jag har själv beställt taco från D-gear och de funkar bra till sv2k och krsk 12, enda jobbiga med TACOn är j*vla malice klippen som är lite svåra att fästa i sv2k systemet.
OD ser lite FÖR grönt ut i mina ögon.

capngoat

Postby capngoat » 2 May 2014, 20:19

På min pluton får man modda sina västar/selar såsom du vill ha det dock med FMs fickor och dylikt, dvs inte köpa till egna eller något sådant! Under GMU så ska alla se lika ut och du får bara ut stridsvästen inte selen (mina erfarenheter) enda undantaget var om du var vänsterskytt då du bytta sida på magfickor och dylikt

Return to “Övrigt snack”