Start prepping!

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
viqs
Lag: омега

Re: Start prepping!

Postby viqs » 18 July 2014, 14:54

Gwyl, vi vet ju båda var Dave bor. När södra sidan inte räcker så vet jag 1 var det står en rejäl pickis och vart han bor. :D
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 18 July 2014, 15:11

Kommer raida alla rävar på det här forumet😀 vet att ni har sjyssta prylar😜

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 18 July 2014, 15:15

Jag har märkt att de som preppar mest är de som ser ut att kunna klara sig sämst utan bekvämligheter. Så ja, preppa genom att skriva ner adresser till preppers, det är bästa strategin. 8-)
Jobbar på Röda Stjärnan

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 18 July 2014, 15:36

Jag kommer återinföra POGs efter ryssarna har bombat oss.
Jag har en stor förstahjälpen väska från Höglandskompaniet http://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se/ ... aven/752-0 som jag jobbar på att fylla med prylar. Mest är det kylspray och sånt som airsoftare kan behöva, får även plats ett PDW. Enorm och billig, rekommenderas.

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 18 July 2014, 15:51

Vikkan: Nycklarna ligger där dom brukar, samt min döda kropp skall spännas fast över motorhuven om det är min pickis ni ska ta!
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 18 July 2014, 18:56

Varför preppa, bara smyga runt på forum. Anteckna vilka som gör det, ta reda på vart dem bor.

För om dagen skulle komma, där allt går under blir vi alla djur. Kör man en räd på någon välförberedd stackare och dennes prylar.

Så, jag börjar anteckna nu....

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 18 July 2014, 19:18

Kom och plocka... :)

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2010

Postby Krille » 18 July 2014, 19:43

2 lådor MREs i Uddevalla? Check. ;)
Se till att svänga förbi innan alla sommarens milsims! Brukar vara lite tomt under vinterhalvåret! Haha

zexz
Lag: RANA

Postby zexz » 18 July 2014, 19:48

Börjar låta lite som DayZ här, raida folk som har saker redan istället för att förbereda sig själv ;)
ZE NOODLE PATRASK

1mpulseS0D
Played Since: 2013

Postby 1mpulseS0D » 18 July 2014, 22:34

Hade alla börjat samarbeta så hade det ju inte varit lika kul, för då hade man ju kanske haft en chans att slå ryssen med någon sorts underground rebellstyrka! ;)

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 18 July 2014, 22:44

Samt i ärlighetens namn, om någon enorm katastrof sker så samhället går under kommer nog ingen tillit i någon finnas. Finns knappt i dagens samhälle.

pompe88

Postby pompe88 » 19 July 2014, 15:02

Självklart preppar jag,

Jag har en lämplig buffert med pengar o det är nog den viktigaste preppen man kan ha har räddat mig från problem många gånger. kan inte understryka nog hur viktigt detta är MINST två månadslöner

I min fly fältet väska har jag lite extra kläder, viktiga dokument och uppgifter på krypterad usb sticka, en laddad mobil, lite extra cash. en bra bok och en handduk. Dvs allt man behöver om man vaknar mitt i natten o lägenheten står i ljusan låga vilket är ett troligt scenario och den kan jag greppa på vägen ut o inte behöva stå o frysa i kalsongerna o en filt ifrån brandkåren.

Blir det strömavbrott har jag ett mindre matlager och när vattnet blir kontaminerat (har hänt flera gånger här) så finns det på lager möjlighet att tillaga maten o fixa värme finns oxå. allt för mindre katastrofer som verkligen kan hända och har hänt.

En vapen o mat stash i skog o mark har jag inte, då tillfällen då det skulle behövas är för mig ett så avlägset scenario att jag anser det vara slöseri med tid o pengar. dessutom har jag såpass mycket vana o kunskap om att leva i skog o mark att jag kan livnära mig bara jag har tillgång till en kniv o gärna en yxa.

Visst prepping är en kul hobby men för den som inte uppfyller två krav 1: penga buffert 2: klara dig o verkligen öva på att överleva i skog o mark. så tycker jag att det här med att lagra mat o gear är lite fånigt.
Såg exempelvis en Amerikansk youtube prepper som hade riktigt dyra vapen o massa tactical gear o shtf förberedd gård, MEN gubbfan var så otroligt fet (vi snackar 200kg o uppåt) att han knappt kunde röra sig själv *facepalm*
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

caladria
Lag: Stockholms Brigaden

Postby caladria » 19 July 2014, 16:35

trodde "preppers" bara existerade i USA, men man får ett lite smilband på läpparna när man läser :) någon som har byggt en bunker eller något?

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 19 July 2014, 17:40

När jag såg trådnamnet så trodde jag att de var en tråd om roids :-P vafan?? Tänkte jag.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Welle
Lag: PTH
Played Since: 2003

Postby Welle » 19 July 2014, 17:43

Äh, kommer ryssen sticker jag till norge med familjen så kan ni andra leka gerillakrig med era hagelblssor o vad ni har hemma under sängen ;)
Lite finare, lite bättre

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 19 July 2014, 18:51

Welle: får en känsla av att du inte kommer stå ensam och knacka vid gränsen 😜.

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 19 July 2014, 18:57

Jag åker inte till Norge, Jag åker till våra finska vänner istället. Dom måste ryssen passera först och det har visat sig svårt om inte nästan omöjligt förut.
Så stoppa ryssen innan dom ens kommer till våra gränser röstar jag för.

Vore lite intressant och se hur många chairsoftare skulle klara en vecka i bushen utan mat, vatten och andra bekvämligheter.

Kan säga att man blir ett vrak ganska snabbt om man inte vet hur man skall överleva i naturen. När jag gjorde lumpen åkte vi på en överraskningsövning som hette duga. Vi hade marscherat från KA 4 i göteborg ut till säve skjutbana tidigt på morgonen en måndag, en promenad på ca 4 mil. Sen sköt vi lite olika övningar innan det var dags för lunch som vi skulle få utkörd till skjutbanan.

Det visade sig att mattransporten blivit "attackerad" och "utslagen" så ingen lunch fanns att tillgå. Vi fick fylla på vatten i våra fältflaskor och börja marschera tillbaka till KA 4 igen. När vi kom tillbaka till KA 4 fick vi vars ett halvt paket av militärens dödliga mariekex och en chockladkaka som var hård som sten innan vi fick stiga på en båt som körde oss ut till en ö i skärgården. När vi kom dit fick vi lite olika order på uppgifter vi skulle lösa resterande 4 dagar den veckan och lite information om vad man kan leva på i naturen. Sen fick vi klara oss själva och lösa uppgifterna efter bästa förmåga.

Kan säga att moralen i förbandet sjönk väldigt fort. Bara en sån enkel sak som att sköta hygienen blev jobbig då vi inte hade tillgång till rena kläder eller ombyte av något slag. Och mycket energi gick åt till att hitta den lilla mat vi lyckadades hitta. Sista dagen hittade vi en sommarkiosk som var stängd som vi raidade för nöden hade ingen lag. Vi var dock dit senare och gjorde rätt för oss när övningen hade avslutats. Och den veckan hade vi tur med vädret då det bara regnade 1 dygn.

Men man kan lungt säga att man lärde sig mycket om sig själv och sina kamrater den veckan. Men jag är glad såhär i efterhand att man provat för nu vet man hur man fungerar och inte fungerar vid ett sådant tillfälle. Tycker mer synd om de som inte ens fått göra militärutbildning av något slag.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Hälge
Lag: G.W.S.

Postby Hälge » 19 July 2014, 19:21

Vore lite intressant och se hur många chairsoftare skulle klara en vecka i bushen utan mat, vatten och andra bekvämligheter.
Inte för att vara den... Men många spelar airsoft just pga att vi inte är några yrkesmilitärer.
Men endå vill uppleva liknande (valfritt bättre ord) atmosfär.

Jag erkänner, jag skulle inte klara en vecka med kottar och bär. Jag är för bekväm av mig. Utan mitt visa, iPhone, iPad och bil så överlever inte jag. Skäms inte för de.
Jag anser att det finns folk som får betalt för att se till så att jag inte hamnar i en sån situation där jag behöver samla konservburkar och tompall.
Sen att det finns folk som gör det, visst, fine! Vi är typ 10 miljoner olika individer i Sverige. Alla lever sitt liv som dom anser är bäst. Klandrar inte nån för de..

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 20 July 2014, 09:48

Sedan finns det ju många som spelar airsoft just för att det inte är likt militären.

I övrigt.

Lagom Prepping = Bra
Överdriven Prepping = Hobby

Bästa preppingen man kan ha är att förbereda sig på att saker och ting kan hända så att man inte sitter med ett presenterat faktum när det är försent.

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 20 July 2014, 13:11

Alla borde ha:

* Vatten på dunk för några dagars bruk
* Konserver för ett par dagar
* Ficklampa
* Ordentliga sovsäckar eller motsvarande om värmen/strömmen går mitt i vintern

Det tycker jag är minimum. Prepper eller ej.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Start prepping!

Postby maximillian » 20 July 2014, 14:29

Två månadslöner? Vad är det för måttstock? Vissa tjänar mer, vissa mindre.
Vissa bor på platser däe levnadskostnaderna är högre, vissa där det är billigare.

Eftersom jag är en friluftsmänniska generellt så har jag det som behövs för mig och min familj för en tid.
Sedan finns det ju alltid torrvaror och lite konserver i hushållet per automatik.

Vatten har jag i lämpliga behållare i ett förråd.

Senast förra vintern kom mina friluftskök till nytta då min bror drabbades av strömavbrott i två dagar.

pompe88

Postby pompe88 » 20 July 2014, 14:46

Två månadslöner, med tillägget "minst" är en måttstock som jämnar ut det. Dels tenderar man att leva och investera i sitt boende/liv efter vad man tjänar och man tjänar ofta mer på ställen där levnadskostnaderna är högre (tex fjollträsk) Är ju faktiskt inte jag som kommit på den siffran utan ngn ekonom ngn stans kolla efter rekomendationer på buffert hos ekonomer o banker o du lär få höra 2 månadslöner. Givetvis är ju detta helt beroende på boende situation, har man tex en villa eller gård bör man nog ha lite mer då det kan bli stora kostnader väldigt plötsligt.

Sen om man vill ha det på banken,bitcoin eller bullions är ju upp till var o en (bullions är kul att leka joakim von anka med)
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 21 July 2014, 10:05

Eftersom man är uppvuxen på en gård så vet jag hur det är att vara utan ström i över en vecka, samt när gårdspumpen fryser sönder och inte kan pumpa upp något vatten, vet även hur man slaktar djur på bästa sätt, hur man odlar mat i inte allt för trevliga förhållanden. Så Marlin, jag kommer kunna överleva ett bra tag om det skulle vara så.

Meeeen jag planerar på att dö med fanan i hand!
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

n_sandstrom
Played Since: 2006

Postby n_sandstrom » 21 July 2014, 10:44

Jag insåg precis att jag antagligen kommer vara minst förberedd av alla om skiten slår till utan förvarning.
Det mesta livsviktiga ligger i förrådet, med elektriskt låssystem. Och inte ens fastighetsskötaren har en manuell backupnyckel till det hela.
Jag får klara mig på ärtsoppa på konserv och airsoftvapen med tomma batterier.

Wiggo

Postby Wiggo » 29 July 2014, 23:35

Jag har märkt att de som preppar mest är de som ser ut att kunna klara sig sämst utan bekvämligheter.
Ha ha, du grabbet.. Jag vet minsann vad den stora bulken i din prepp skulle bestå av och då enbart bekvämligheter!! ;)
- Styrelsen VSAF - Click Me PLZ -
- PIRA 2012 -
Affärsredovisning

Return to “Övrigt snack”