Bästa ''militär'' relaterade filmen?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Re: Bästa ''militär'' relaterade filmen?

Postby Callahan » 17 June 2014, 01:42

Callahan: Den var riktigt schmucker.
Har du sett denna? Dom är bästisar :)
https://www.youtube.com/watch?v=9npTNu3xe-I
Jupp den har jag sett!
Tänkte läsa boken snart också.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 17 June 2014, 08:06

Ingen som har nämnt Windtalkers?

En film som jag gillade och är baserad på verklig historia, läste häromdagen att den sista av de 30 indianerna som var med utvecklade kodspåket hade gått bort.

Örnnästet är ju riktigt skön klassiker tillsammans med Kellys hjältar.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Picazzo
Lag: LD50
Played Since: 2006

Postby Picazzo » 20 June 2014, 15:23

Har ingen nämnt Tour of Duty?!? eller Pluton B i Vietnam som den kallades när den gick på Nätterna på 5:an när jag var liten.....

Sedan har vi dessutom Apocalypse Now, The Dirty Dozen, och jag skulle rekommendera er att se "The Hornets nest" även om den inte är superbra, så är det en väldigt intressant film med mycket material från riktiga situationer.

Hymer
Lag: Angry Angels
Played Since: 2007

Postby Hymer » 23 June 2014, 13:24

Kommer en film iår som verkar riktigt ball och dessutom verkar ha en riktigt saftig budget att leka med.

Fury
http://www.imdb.com/title/tt2713180/?ref_=nv_sr_1

SOG
Played Since: 2013

Postby SOG » 24 June 2014, 19:18

Orkade inte kolla igenom 5sidor men...

ACT OF VALOR - Riktiga Navy Seals i den filmen!
SHOOTER - Mark Wahlberg gör den skitbra!
LONE SURVIVOR - Sann berättelse om 4 Navy Seals soldater varav 3 dog! Värd att ses!

Enjoy!

Stag
Played Since: 2009

Postby Stag » 27 June 2014, 15:07

Shooter är nog den sämsta representationen av en Sniper på länge.

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 27 June 2014, 18:36

Är jag den enda som tycker att lone survivor sög?
Att dom blir skjuta flera gånger av både 7.62 och 5.45 och fortsätter springa och sedan ramlar ned för ett berg som man borde ha dött av tycker jag inte låter så verkligt...

Jag skulle säga Black Hawk Down!

mouse
Admin
Lag: FMI

Postby mouse » 27 June 2014, 18:55

Lone Survivor var bra utöver de 30min i mitten-slutet av filmen då de agerar super-man hela bunten.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Callahan
Lag: 1man-squad

Postby Callahan » 28 June 2014, 04:07

Super-man hade ju överlevt! ;)
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

HampanUtanAK

Postby HampanUtanAK » 2 July 2014, 00:06

Lone Survivor (2013). Helt klart den bästa jag sett på länge. Baserad på verkliga händelser från "Operation Red Wings".
Bobba skrev:
Äh lyssna inte på Skepparn han sitter bara nere i sin källare och sniffar mögel som fräter på hans stackars hjärna

PFT Hagbard
Admin
Lag: Pentex First Team
Played Since: 2005

Postby PFT Hagbard » 3 July 2014, 08:00

Är jag den enda som tycker att lone survivor sög?
Att dom blir skjuta flera gånger av både 7.62 och 5.45 och fortsätter springa och sedan ramlar ned för ett berg som man borde ha dött av tycker jag inte låter så verkligt...
Det kändes inte speciellt verklighetstroget, nej. Filmen i sig var dock rätt bra, fick en att fundera lite på hur snabbt livet kan ändras.
Admin | Pentex First Team | Affärsredovisningar

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 3 July 2014, 08:56

Lite enkel google foo och war stories från min morfar hävdar att en majoritet av de som blir skjutna "lindrigt" fortsatte strida för att de inte ville bli lämnade av sina kamrater / hämnas etc etc etc.

Modernt exempel.
http://beyluxe.com/articles/news/britis ... n-the-neck

Det är alltså inte det "mest overkliga" i en holywood film direkt.
Tror säkerligen att de blev träffade flertalet gånger innan de gick ner.

mouse
Admin
Lag: FMI

Postby mouse » 3 July 2014, 09:07

Det jag och mina vänner varav flertalet med medicinsk utbildning reagerade på var fallet på säkert 30m med ryggen först in i ett träd. Där ska ryggen gå av om man inte har en ryggplatta. Därav mitt uttalande om "super-man".
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 3 July 2014, 09:22

Var ett problem för amerikanarna i Irak att "armourpiercing" 5,56 gick rakt igenom insurgenterna utan att försätta dom ur stridbart skick. Hur ak ammo beter sig har jag mindre kunskap om. Ett fall med ryggen före 30m borde vara slutet, men hey, det är ju Hollywood 😏.

SOG

Postby SOG » 3 July 2014, 20:49

Den riktiga Dietz i operation red wings blev skjuten totalt 11gånger innan han dog varav 1 eller 2 gånger i huvudet. Finns information om det! Hans pappa hade läst upp obduktionen för regissören när han undrat vem och hur hans son var. Make sure you get that in the movie sa han! Har sett det här i en intervju på Youtube.

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Postby perlenbacher » 17 July 2014, 18:25

Man kan ifrågasätta allt möjligt i filmen Lone survivor. Men vi får ack inte glömma detta.
Shot placement! Artärer,hjärnan,hjärtat,levern, lungorna. Träffas dessa är det goodbye inom 1sek-20min.
Resten är bara kött och läckor som går att täta.
Detta är hur dessa Soldater tänker, dem sitter inte och funderar på hur svårt det är och hur jobbigt dem har det och gråter efter mamma. Dem är eliten, de bästa av dem bästa.
Deras jobb: Fullfölja uppdraget. När dem blev "Compromised" och inte hann extraheras pga kommunikationsproblemen dem hade så VALDE dem att eliminera så många fiender som möjligt, dem tog chansen till "One hell of a good firefight!".
Beslutsamhet, Patriotism, envishet, Vilja.
Har man dessa egenskaper, vilket dem hade så är man Eliten.
Sen är det film, jovisst. Men det är dumt att ifrågasätta utan fakta som backar upp sina påståenden. Det går alldeles utmärkt att överleva 30m fall i en lutande ås.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Arvid
Lag: Infidel

Postby Arvid » 18 July 2014, 08:27

Ja men det är inte så att en 7.62 går rakt igenom bara utan skadorna blir rätt så mycket större inne i kroppen. Å ja visst du kan överleva ett 30m fall men när de gör det å redan är skottskadade rullar ca 70-100m slår bakhuvudet i ett träd å sen bara slänger ur sig att det sög ju.

Sen har jag en liten fråga om filmen i sig. Är hela historien bara baserad på vad den överlevande SEAL:en har berättat? För då KAN ju allt bara va rent bull crap, ja att det gick åt helvete på det berget kan man ju inte förneka men allt det här Super Hero grejerna. Njaaa....

Fick man någonsin ner liken av de stupade? Jag menar om man ska förstå filmen rätt så svärmade det med skägg på de bergen, å ja de är väl inte kända för att visa de döda någon respekt direkt.
Eller?
Last edited by Arvid on 18 July 2014, 13:18, edited 1 time in total.

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex

Postby Kether » 18 July 2014, 10:23

Äh.,.. det är hollywood... väldigt lite förankrat med verkligheten. Typ bakgrundsstoryn...

Kass film oavsett.

SOG

Postby SOG » 24 July 2014, 23:24

Jag säger så här... För er som inte sett den se den och skapa eran egna uppfattning. Jag tyckte den var bra andra tyckte den var dålig.

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 25 July 2014, 00:28

Shot placement! Artärer,hjärnan,hjärtat,levern, lungorna. Träffas dessa är det goodbye inom 1sek-20min.
Har en vän som överlevde sin skottskada rakt igenom huvudet. Ett par dagar senare var han ute på patrull igen.

Kring filmen i sig så fann jag den ganska så bra, knappast Plutonen men ungefär lika bra som saving private ryan skulle jag säga (den prisar många men är också fylld med trams ur våran typ av synvinkel).
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

rasalhauge
Played Since: 2008

Postby rasalhauge » 3 August 2014, 07:43

Man kan ifrågasätta allt möjligt i filmen Lone survivor. Men vi får ack inte glömma detta.
Resten är bara kött och läckor som går att täta.
Detta är hur dessa Soldater tänker, dem sitter inte och funderar på hur svårt det är och hur jobbigt dem har det och gråter efter mamma. Dem är eliten, de bästa av dem bästa.
Deras jobb: Fullfölja uppdraget. När dem blev "Compromised" och inte hann extraheras pga kommunikationsproblemen dem hade så VALDE dem att eliminera så många fiender som möjligt, dem tog chansen till "One hell of a good firefight!".
Beslutsamhet, Patriotism, envishet, Vilja.
Har man dessa egenskaper, vilket dem hade så är man Eliten.
Sen är det film, jovisst. Men det är dumt att ifrågasätta utan fakta som backar upp sina påståenden. Det går alldeles utmärkt att överleva 30m fall i en lutande ås.
Att såren efter en 7.62 bara skulle vara köttskador såvida de inte träffar vitala delar är tyvärr ganska långt ifrån sanningen. Det påstående säger ganska mycket om din förståelse för grundläggande ballistik och skadeverkan. De sår du refererar till som "köttsår" skulle, oavsett adrenalinpåslag för stunden, vara betydligt mer handikappande än vad filmen ger sken av. Anslagsenergin ensamt från kulan slår omkull dig, elitsoldat eller ej, så bara där borde tempot ha stannat av i filmen.

Som redan nämnts hade även fallet med största sannolikhet bragt soldaten om livet om det de facto rörde sig om ett fall på 30m med den landningen som visas i filmen.

Som i många Hollywoodfilmer så handlar allt om att ge sken av ett stridsflyt som inte ofta förekommer i faktisk strid. Med det menar jag att man i en Hollywoodfilm sällan eller aldrig vill tappa momentum, varpå man gärna låter aktörerna klara mer än de faktiska förlagorna. Att tro att man kan hålla uppe det tempo man har i filmen är bara naivt, vare sig det rör sig om elitsoldater eller vanlig kanonmat.

Jag måste bara fråga, när jag ändå är off-topic här; har du någon militär bakgrund eller är du bara en glad entusiast?

P.s. det där med skillnaden mellan de och dem...

Arvid: Såvitt jag vet så är historien till allra största delen baserad på den överlevande soldatens återberättande av händelseförloppet, men jag tror att man med lätthet kan utgå ifrån att det samlats in ofantligt mycket information om händelseförloppet av stridsledningen och så vidare med. Jag tror att man gör bäst i att ta filmen med en nypa salt, och kanske inte utgå ifrån att alla detaljer är helt korrekta (som tidigare sagts, det är trots allt en högbudgeterad Hollywoodfilm).

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 3 August 2014, 08:38

Självklart lär filmen vara överdriven. Men skadorna lär vara korrekta. Dock så vet man nog inte hur mycket dietz tex rörde sig efter 1-2 träffar. Han kunde likagärna varit stillasittandes efter första träffen irl innan resten kom. Men det är ju film så dom måste ju dramatisera mer än vad det var. Och lutrell tex bröt ju sin ryggrad bland annat och överlevde men ingen vet ju heller exakt hur mycket han klarade sig själv efter det eller hur snabbt de vänliga afganerna hittade han. När man är skadad kan ju 1min kännas som en timme.

Tackleberry

Postby Tackleberry » 7 August 2014, 00:50

Anslagsenergin ensamt från kulan slår omkull dig
Nej, den behöver inte göra det. Filmen nedan visar hur en vildsvins/tamgris-hybrid reagerar efter att ha skjutits med en 150 grain/9,7gram Barnes TTSX-kula från ett gevär i 300 Winchester Short Magnum.

http://www.youtube.com/watch?v=1M09YPWCt_c

Kulan som används i filmen har högre anslagsenergi på 300m än vad en 7,62x39 har vid mynningen.

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 7 August 2014, 02:51

Aye, Newtons tredje lag.

Ifall vapnet skulle ha tillräckligt med kraft för att slå omkull en människa (även om denne bär kroppsskydd) så skulle rekylen vara så pass kraftig att den skulle slå omkull även skytten.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 7 August 2014, 18:17

+1 på Finnen (och logiken) :)
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Return to “Övrigt snack”