Bästa ''militär'' relaterade filmen?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Re: Bästa ''militär'' relaterade filmen?

Postby Sport » 7 August 2014, 18:54

Aye, Newtons tredje lag.

Ifall vapnet skulle ha tillräckligt med kraft för att slå omkull en människa (även om denne bär kroppsskydd) så skulle rekylen vara så pass kraftig att den skulle slå omkull även skytten.
Du glömmer att en kula har en förhållandevis lång accelerationssträcka + rekybuffer. Sedan finns det ju gas vridlås varianter som också hjälper till att redusera rekylen.

Jag tror att ett skott mycket väl kan slå omkull en person ifall den träffar i västen när man inte är beredd på det. T.ex mitt i ett steg eller liknande.

Ang. Lone Surrvivor så tror jag att Amerikanska sf patruller har en större mängd mer eller mindre legala peparat för att kunna ta sig ur strider trots diverse skador. Med det inte sagt att många händelser i denna filmen förmodligen var kraftigt överdrivna.

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 7 August 2014, 19:06

Tror gör man i kyrkan.

Att man kan förlora balansen vid träff är inget ovanligt, däremot att kastas bakåt som om man träffats av en moped i 30kph är något taget ur fantasin.

Det enda ammunitionen (buren och använt av en ensam soldat) jag skulle tänka mig som kan slänga iväg en fullvuxen man baklänges är nog en direktträff från en 40mm spränggranat med kontaktdetonator i bröstkorgen, dock skulle det flyga lite överallt så svårt att avgöra....
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 7 August 2014, 22:48

En kula från en barret 50cal (kommer inte ihåg riktiga namnet) borde "skicka" omkull en vid träff. Dock kanske inte en meter flygtur i luften vid träff. Men borde iaf va som att nån sparkar undan benen för dig. Då denna tar med sig en del vid träff.

Finnen
Lag: Outlaw

Postby Finnen » 8 August 2014, 01:39

Nja, skulle nog vara mer i klass med att slitas i stycken.... eller sprängas i bitar beroende på om det är t.ex. en Raufoss.

Om vi tar en standard .50, hel mantlad med blykärna så kommer den att ha så pass hög utgångshastighet och penetrationsförmåga att den kommer aldrig kunna leverera tillräckligt med anslagsenergi för att skicka iväg målet vid direktträff.

.50 är extremt stabil och har en väldigt jämn dropp vid långa avstånd.
Däremot så är det en helt annan situation om kulan passerat genom tex. flertalet objekt innan och börjat tumla och då träffar i sidled, resultatet då skulle mycket väl kunna leda till att målet gör en lätt "skut" om hastigheten på kulan minskat tillräckligt innan träff.

Tillskillnad från vad Hollywood vill framställa det som, majoriteten av kulträffar resulterar bara i att målet faller ihop som en säck potatis eller klipps i bitar som bara ramlar ihop istället för skickas iväg på en flygtur.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 8 August 2014, 10:01

Nej att man slås omkull av en kula stämmer nog inte. Inte ens när jag skjuter ett rådjur (ca 30kg) med cal 30 (7.62) slås dom omkull av träff och då är det med hålspets. Dom tecknar och lubbar en 50m sen lägger sig och dör. Om man träffar direkt i ryggraden så lägger dom sig direkt. En sak jag inte förstod med filmen, varför inte ta med sig getherdarna och släppa dom när dom var klara för upphämtning?

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 8 August 2014, 10:47

50 cal taking on goats!must see: http://youtu.be/pP_KSgmNqRM vet iof inte vilken ammo. Och lär inte va samma med människa men ändå

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 8 August 2014, 11:50

Med samma nivå på taktiskt tänkande som nötterna i Walking Dead, så tog det inte många sekunder att inse att dessa "elitsoldater"
missat en viktig del av sin utbildning, eller om det ens ingick.

Att släppa herdarna var det som fick mig att stänga av och inte se resten. Hade en halvkoll på vad det hela gick ut på, men efter det beslutet de tog.. så nä.

Annars var det fina scenerier och natur, Mark W är en skoj skådespelare som öser på lite här och där. Så blir nog mer skoj med Transformers med honom sen.

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 8 August 2014, 11:55

@Yog
Instämmer...

Kocken149

Postby Kocken149 » 8 August 2014, 13:47

Ja, varför inte bara ta dem med sig och släppa dom när kusten är klar?

YogHippie

Postby YogHippie » 8 August 2014, 15:25

Ta dem med sig innebär onödig logistik som även kan innebär risken att de på något sätt avslöjar dig.
Släppa dem efteråt innebär att de kan avslöja vart man varit, vad som gjorts, vad eller vilka/vem man spanat på och därmed göra hela
insatsens informationsinsamlande obrukbar då objektet helt sonika lämnar platsen.

Lösningen är väldigt enkel. Eliminera hindret.
In, ut. Inga vittnen, inga spår.

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 8 August 2014, 16:47

Bara för att de är amerikanska SF så kan dom inte medvetet avrätta civila, oavsett hur mycket detta skulle underlätta. Det är alltid lätt att i efterhand leta upp optimala lösningar på saker men jag vill tro att jag skulle bundit och kavlat männen och tagit med mig pojken för att sedan släppa denne när man fått kontakt med ledning och närmat mig exfil.

YogHippie

Postby YogHippie » 8 August 2014, 20:23

Har inte med förbandets nationalitet att göra vill jag påstå. Med rätt träning/utbildning som ligger till grund för beslut som baseras på konsekvens och resultat så behöver soldaterna in vara av någon speciell härkomst, bara tänka "rätt". Sen hur det får andra att må eller tänka om det hela hör egentligen inte hit.
Lone survivor är knappast ett unikt scenario där ett förband tar ett jävla dåligt beslut och sen får lida för det.

Sorry OT, me outta this traud nau.

Hymer
Lag: Angry Angels

Postby Hymer » 13 August 2014, 15:05

Vill fortfarande slå ett slag för Fury som verkar bli en riktigt bra WW2 film.

http://www.imdb.com/title/tt2713180/?ref_=nv_sr_2

Brad Pitt, Jon Bernthal, Shia Labeouf medverkar bla.

Bennybira

Postby Bennybira » 13 August 2014, 19:14

Fury verkar KUNNA bli riktigt bra!

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 13 August 2014, 20:23

^ Word.

Jag är jävligt pepp på Fury, mest tack vare ämnet och när under kriget den ska utspela sig. Skönt att slippa ännu en Normandierulle. Det enda jag inte
är superglad över är Shia LaBeouf då han är en allmänt dryg jävel, men det är mer av en smågrej. BOVINGTONS RIKTIGA TIGER SKA VARA MED I FILMEN SO I DON'T REALLY CARE! :)
"We're surrounded. That simplifies things."

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 14 August 2014, 10:52

Ser snarare inte alls fram emot Fury.

När man väljer superkändisar (vilket man har gjort i denna film) så försvinner (för min del) nästan alltid känslan i filmen.
Brad Pitt kommer jag aldrig att kunna se som en seriös soldat.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Bennybira

Postby Bennybira » 14 August 2014, 12:55

Pescimist för pescimismens skull? Eller uppriktigt tveksam till att det skulle bli en bra film???

Visst att LaBeufuckup kanske inte är det optimala valet för.. någon film någonsin.
Men Saving Private Ryan blev så mycket bättre tack vare utmärkta skådespelare (Speilberg självklart viktig han med...)

Alla golden oldie krigsfilmer som jag fortfarande gillar hade så jäkla bra stora skådisar (great escape, battle of britain, guns of navarone?!?!)
Någon som inte kan spela en roll / bete sig "naturligt" framför kameran (läs kass skådespelare) är meningslös i en krigsfilm (och i typ .. alla filmer?)

Pitt har varit en solid skådis väldigt länge och det ska bli kul att se Clintan Jr. få medverka i något fräsigt.

Som Namboy säger... Bara faktumet att de använder en RIKTIG tiger 1 i en modern film gör mig lite glad i byxan.

@ tråden.
Känner ni som jag att filmskapare börjat gå tillbaka till att spränga saker på riktigt och inte förlita sig så mycket på datorn för effekterna???

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 14 August 2014, 13:55

SPR är ett perfekt exempel, Benny. En annan film som lyfts upp tack vare äckligt bra (och stora) skådisar är Plutonen.
Jag har alltid gillat Brad Pitt som skådis, även när han medverkat i filmer som varit "meh". Särskilt hans mer udda roller (Kalifornia, Twelve Monkeys, Snatch) är skitbra!

Det finns skådisar jag inte haft särskilt bra tankar om som sedan medverkat i en film där deras prestation överraskat mig positivt (Hugh Jackman är ett sådant exempel).
"We're surrounded. That simplifies things."

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 14 August 2014, 14:05

Uppriktigt tveksam faktiskt, ditt exempel på en bra krigsfilm (Saving Private Ryan) finner jag helt menlös att se på faktiskt. Den är snyggt gjord som fan, och skådespeleriet är helt ok (Utan Tom Hanks så hade den blivit än sämre IMO), men hela upplägget är bara löjligt. Tycker faktiskt att det är en av dom mer överskattade krigsfilmerna någonsin.

Plutonen är fenomenal (den, Aliens och Blade Runner är mina absoluta favoritfilmer) och visst är stora skådisar med i den, men när dom medverkade så var dom inte stora. Det var främst Dafoe och Berenger som var storinkomsttagarna i den setlisten. Dessa (då) mer okända stortalanger gjorde ett grymt bra jobb tillsammans med Oliver Stone, men filmskapare som honom och en sådan uppsättning fenomenala skådespelare innan dom blivit stora filmstjärnor återfinns i princip aldrig längre.

Sen så är jag en sån person som växte upp med att se Erroll Flynn filmer, när jag var 4 år såg jag på Slaghöken, Kapten Blod och De Tappra 600. Den gamla skolans filmskapande är det som tilltalar mig mest, det var då alla var tvugna att ha talang (både filmskaparen och skådisarna), idag så agerar alla nästan exklusivt framför en green screen och plockar in fabulösa summor pengar på att helt likgiltigt leverera repliker som får en att skratta istället för att gripas med.

Visar sig filmen vara allt jag saknar i film numera så är det ju hur grymt som helst och självklart kommer jag se den, men inte på bio och jag är inte speciellt uppspelt över den heller.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 18 August 2014, 22:07

Troopa de Elite både 1an och 2an tycker jag är bra.

Black Hawk Down har ändå en ganska realistisk linje när det gäller krigsfilmer då dom inte blastar full auto och inte fortsätter springa med 20 träff i kroppen!

Kocken149

Postby Kocken149 » 21 August 2014, 06:51

Denna verkar intressant tycker jag:
https://m.youtube.com/watch?v=kIYDNyEkJP4

Åkerlund
Played Since: 2010

Postby Åkerlund » 23 August 2014, 08:31

Det här är ingen film men vill tipsa om en mycket bra serie som heter "The last ship".
Amerikanska marinen på ett strids skepp försöker hitta ett botemedel mot ett elakt virus som sprider sig världen över
och får möta motstånd både till havs och till fots på land. Och jag tycker det ser ut som att skådespelarna är väl tränade
av militär för seriens inspelning då det är mycket välgjort.

Kolla in den vet jag :)

Return to “Övrigt snack”