Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Postby perlenbacher » 27 September 2014, 14:01

Hur tror ni detta skulle påverkat Sveriges infrastruktur och politik?
Tror ni att brotten skulle ökat eller minskat?

Vore kul med en diskussion gällande ämnet :)
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Played Since: 2013

Re: Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Postby Nuckel82 » 27 September 2014, 14:09

Jag tror att sk gängrelaterat våld hade eskalerat. Uttråkade tonåringar som skjuter burkar med krutvapen, vådaskjutningar. Och många rädda Svenssons som skulle bära pistol skulle också bli vardag. Men har svårt att tro att antalet dödsfall skulle öka nämnvärt då vi i Sverige inte är särskilt våldsamma av oss.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 27 September 2014, 17:53

Jag hade direkt köpt en Bofors 40 mm luftvärnskanon och haft på tomten. Samt landminor... Okristligt mycket landminor.
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 27 September 2014, 18:31

Wait what??? Inte särskilt vålsamma av oss??? Läser du nyheter överhuvudtaget? Varje dag är det ju någon som mördas, misshandlas, skadas av våld på ett eller annat sätt. Skolor som får stänga pga våld, senast igår. Alla gängrelaterade skjutningar i storstäderna?

Att tro att det inte skulle bli värre om fler hade tillgång till vapen vore väl ändå rätt blåögt och typiskt svenskt skulle jag vilja säga.

Men jag personligen skulle rösta för allas rätt att bära vapen för då har jag iallafall möjligheten att försvara mig och min familj om det skulle krävas.
Idag är man tvingad att lita på ett system som uppenbarligen inte fungerar särskilt bra.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Played Since: 2013

Postby Nuckel82 » 27 September 2014, 18:50

Alltså vad jag menar är att ja visst det är mycket våld i samhället MEN den genomsnittliga svensson är inte stöpt i samma vålds bejakande kultur som i usa, vi uppfostras inte att lösa våra problem med våld. Den genomsnittliga svensken är inte av en våldsam natur. Men det finns alltid de som inte är det men en minoritet ska ju inte överspegla majoriteten.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 27 September 2014, 19:47

Talking like a true american Marlin! :)

Nu ska vi dock inte glömma att USA består av stater som i sig har olika vapenlagar. Rent generellt så ser jag inte att amerikanerna som våldsamma i sig utan ser dem som rädda, rädda för terrorister, mördare, "home invaders", hell även en korrupt regering. Att sätta vapen i händerna på "rädda" medborgare kommer garanterat höja statistiken av vapenrelaterade olyckor/dödsfall.
Har vi i Sverige verkligen samma hotbild eller samma orsak att vara rädd som i USA? Nej. Klart att det finns våld i vårt samhälle, men hur ofta händer det att oskyldiga mister livet pga skjutvapen? sällan, oftast är det gängrelaterat.
Tycker att dagens vapenlagar i Sverige är lite strikta ja, Bra orsak, psyktest, prickfritt brottsregister, vapenskåp samt träning i vapenhantering bl.a. ska va krav för att äga ett vapen. Att inneha ett vapen för att känna sig säker och kunna försvara sig och andra utan någon vidare träning (såsom stress och vapenhantering) låter för mig lite dumt och orealistiskt.
Ja jag älskar vapen och visst så skulle jag tänka mig att äga ett, men inte p.g.a. av att jag känner mig hotad eller nojig över att nått skulle hända utan för att jag tycker skytte är roligt.

Cire

Postby Cire » 27 September 2014, 20:00

USA's vapenlag måste man se i ett historisk perspektiv. Tanken bakom det hela är i min mening egentligen ganska vettig. Om du ska lita på din regering, ska din regering kunna lita på dig.

Men som sagt så är USA byggt i främsta del av personer som blivit förföljda, mördade och lurade av styrande i dess hemländer. De ville helt enkelt försäkra sig om att skedde detta igen så skulle de kunna göra en revolution och inte behöva fly.

Jag har släktingar i USA i både söder och norr och det är en enorm skillnad på hur folk ser på vapen. Så att säga "Så är de i USA" är omöjligt.

Själv tycker jag att Sveriges lagar är lite för strikta. Men det handlar om att jag tycker det är väldigt avslappnade att utöva skytte.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 27 September 2014, 20:10

Mja, skurkar får ju bevisligen tag på vapen i mängder utan särskild ansträngning, och givet det per capita stora lagliga vapeninnehavet i Sverige är det väldigt få skjutningar som involverar lagligt ägda vapen. Enligt vad jag erfar är det väldigt sällan som lagliga vapen används vid mord, rån eller andra typer av kriminella incidenter i Sverige.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 27 September 2014, 20:22

Klart att det är olagliga vapen som står för en majoritet av vapenrelaterade brott här i Sverige, men en fråga man kan ställa sig är om den siffran skulle höjas eller sänkas om Sverige skulle införa samma vapenpolitik eller inställning som i USA (vissa delar i USA iaf)...

Frost
Lag: G.W.S.

Postby Frost » 27 September 2014, 20:35

Jag skulle stå bakom att iaf släppa lite på lagarna. Behöver inte vara lika fritt som USA men att friare iaf.

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 27 September 2014, 21:32

Det som skulle behöva ske är att Polisen slutar att godtyckligt tillämpa lagar och regler.

-"Vi tycker den ser farlig ut och sen tror vi den går att bygga om till helautomat."

Angående lättnader i vapenlagarna? Löjligt enkelt att skaffa skjutvapen. Ta jägarexamen och du får ha 4+2 vapen hemma mer eller mindre direkt. Enhandsvapen är svårare, absolut, men så bör det också vara. Lite engagemang i ett år och du får skaffa pickadoll.

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 27 September 2014, 21:53

Tycker det är bra som det är. Om du har ett behov av ett vapen tex till jakt så är det inte jättesvårt att skaffa. Svårt att se ett direkt behov av att äga en m4a.

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 27 September 2014, 21:56

Jag önskar det var mer som i USA. Jag är mest sugen på att skjuta, för nöjes skull. Här måste man dryga sig med jaktlicens, eller tävlingsskytte.

Att skaffa "roligare" vapen är ju typ omöjligt i sverige...
Varför inte jaga med en sr-25 liksom :P
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Kocken149

Postby Kocken149 » 27 September 2014, 22:09

Eller en barret på älgjakten😜

Frost

Postby Frost » 27 September 2014, 22:11

Jag skjuter hemskt gärna för skojs skull. Men det är svårt iom att jag varken äger ett vapen eller har licens för vapen. Skulle absolut skaffa mig ett eller två, kanske tre vapen om det var lättare.

Kocken149

Postby Kocken149 » 27 September 2014, 22:42

Vad är det som är svårt? Gå en kurs, gör testen, shoppa loss.

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Postby maximillian » 27 September 2014, 22:55

USAs vapenlagar är vad de är.
Sprunget ur diverse rättigheter som skrevs för många många år sedan.

Det femte "tillägget" ( om jag inte har fel ) reglerar vapendelen, sedan kan man fråga sig om det är vettigt att ha kvar grundlagar från när en nation bildades, även om jag kan tycka att man inte river upp grundlagar bara så där...

De som vill ha tag på vapen för diverse otyg går väl knappast och skaffar ett över disk? Vare sig i US eller här i Sverige?
En skillnad är väl kanske tillgången till vapen i USA, vilket står i direkt relation till brottslighet och annat.
Att skaffa sig en illegal puffra är sjukt enkelt även i Sverige.

Sedan så krävs det ju speciella licenser och annat om man vill bära dolt bland folk, sällan dessa människor som löper amok på skolor, biografer och köpcentrum snarare finns det flera fall, fler än incidenter med masskjutningar faktiskt, där personer med rätt att bära dolt har satt P för dessa vettvillingar.

Jag skulle inte tacka nej till MÖJLIGHETEN att få välja om jag vill eller inte vill kunna skydda min familj eftersom Polisen, vilket för övrigt inte är deras fel, inte har mankraften att göra så.

Har hamnat i ett antal situationer där jag haft nytta av den möjligheten, om ens bara för att kunna hinta/visa vederbörande att jag har den möjligheten.

Och ja, situationerna har inneburit att min yngsta dotter var med, mitt på ljusan dag, en Lördag eftermiddag i närheten av en lekpark i ett villaområde.

Frost

Postby Frost » 27 September 2014, 22:59

Vad är det som är svårt? Gå en kurs, gör testen, shoppa loss.
Tid. Det är det som gör det svårt. Jobb, familj, barn osv.
Inte bara och bara för alla

Kocken149

Postby Kocken149 » 27 September 2014, 23:05

Där håller jag med😜. Tid är en bristvara när man har barn och familj. Tur man fixade licensen innan man fick barn😀.

TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Played Since: 2011

Postby TwinkleDew » 28 September 2014, 02:10

I can't hear you over all my freedum, don't tread on me.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 28 September 2014, 02:12

Finns ju en dubbelmoral som heter duga här i sverige också, I det militära, dvs lumpen för min del så fick man lära sig att skjuta på mål i form av människor medans det skulle bli ett jävla liv om man gjorde det i något som helst format på en skytteklubb/förening.

Sen anser jag att det är alldeles för lång tid för att ta en licens, Ett år och ett visst antal skjutprov mm och att man är aktiv.
Det enda man egentligen behöver kunna är vapensäkerhet så att man vet vilken ände som är den farliga, sen får skjuta på vad man vill och hur man vill.

Nej då är jag glad att man kan få lite enklare träning genom att ta sin gbb ut i garaget och bestämma sina egna måltavlor och skjuttekniker.
Finns inget bättre än att gå ut och avreagera sig på lite plåtmål när man är lite förbannad på arbetsförmedlingen, försäkringskassan, chefen eller vad det nu kan vara.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Le Gradovic
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2009

Postby Le Gradovic » 28 September 2014, 03:24

Vad de flesta inte vet är att det går att få licens för i princip vilket vapen som helst i Sverige utan större svårighet. Det tar däremot en jävla massa tid innan du får licensen, men börjar man smått och jobbar sig uppåt så kan man lagligt äga rätt imponerande pjäser här med. Det som skiljer oss från Amerikanerna framförallt är att alla lagliga svenska vapen är registrerade, ägarna bokförda, belastningsregister kontrollerade och psykisk hälsa "utvärderad" genom aktiv närvaro i förbund.

Om vi importerade lagstiftning i från staterna hade ingen gått säkrare, lika lite som Europa blev säkrare under kalla kriget. Vill man ha en pistol hemma så kan man bara knalla över till närmsta pistolskytteförening och börja, och till sist har du en (i ett skåp, så inget 007-under-kudden-quickdraw), men du kommer aldrig att kunna impulsköpa mordvapen på närbutiken utan att skriva på ett enda papper, vilket jag tycker är rätt bra.

EDIT: Vill man som MarLin sa ha en "snabb" licens så kan man ju beta av en jägarexamen på 8 veckor inklusive behandlingstid. Då kan man plinka både med grytpistol och 30.06.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Duo

Postby Duo » 28 September 2014, 10:25

En fråga till Marlin: om vem som helst hade rätt att bära vapen, hur hade du känt inför att låta dina barn gå till skolan, gå ut med kompisar, gå på bio och allt annat som det innebär att leva? Potentiellt skulle ju alla galningar som finns där ute även kunna ha ett vapen om den "rätten" finns.
Jag är oerhört tveksam kring hela ditt resonemang kring denna fråga

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 28 September 2014, 10:30

Tanken bakom det där med att "alla" har vapen är terrorbalans. Du kommer ju inte våga dra pistol om du vet att flera stycken i samma rum också har vapen.

Vet inte sanningshalten men läste om ett county i USA där det är krav på att alla över 18 bär vapen. Dom hade tydligen den lägsta brottsstatistiken i hela landet.

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 28 September 2014, 10:58

Det svåra med att alla har pistol är inte de gånger det inte händer något för att man räknar med att alla har pistol utan den gången det händer något.

En sådan situation blir lätt kaotisk. Svårt att veta vem som sköt, vartifrån och med en hel affär med personer som nu dragit sitt vapen blir det i situationer där det handlar om millisekunder och skjutförst-frågasen blir risken för beskjutning av oskyldiga avsevärt högre.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Return to “Övrigt snack”