Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
MarLin
Lag: Viking Security Agency

Re: Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Postby MarLin » 30 January 2015, 23:30

Hittade denna fina!

Image

Tycker den säger allt jag hade i debatten... :twisted:
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

trixshooter
Lag: Nej, inget lag.
Played Since: 2014

Postby trixshooter » 4 May 2015, 00:02

Till er som lägger ihop brottslighet med vapenlicenser,
Er tankekedja är således att en brottsling lägger ned flera års tid på att ansöka om medlemskap i en skytteklubb, intervjuas av styrelsen, lämna in utdrag ur brottsregistret samt ev psykevaluering, ordna referenser från kända laglydiga borgenärer, går en kurs motsvarande körkortskursen, deltar i träningsskyttet under två års tid, lägger ut stora summor pengar på detta och tävlingar, etc, och avslutar med att söka vapenlicens och granskas av polisen och godkännas för att inhandla ett legalt tävlingsvapen direkt spårbart till hemadressen? SOM MAN FÅR TILL LÅNS GENOM EN 5 ÅRS TILLFÄLLIG LICENS!
Alternativt,
Brottsling = lägger ned fem minuter på att köpa ett ospårbart olagligt insmugglat s.k. "svartvapen" till vrakpris...
Last edited by trixshooter on 4 May 2015, 11:16, edited 1 time in total.

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 4 May 2015, 07:11

Och angående USA så sker även där i stort sett uteslutande vapenbrott inklusive vansinnesskjutningar med EJ LICENSBELAGDA VAPEN.
mass-shooting-legally.jpg
Om du ska sitta och skriva rants som man knappt orkar läsa.. kolla upp lite först.
De flesta "vansinnesskjutningar" i USA har utförts med lagliga vapen.

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/sp ... shootings/
Länken ovan låter dig se vilka vapentyper och vilken "massaker" det handlar om.

Jag ställer mig neutral till frågan om lagliga vs icke lagliga vapen.

Är du redan kriminell så kan det kvitta, ett olagligt vapen är smidigare.
Är du sedan tidigare inte dömd, men har tillgång till vapen, så är det helt enkelt så att du tar vad du har när en kriminell handling (mord..) genomförs. Även i sverige är detta nog inte så ovanligt.

Ett exempel var "nya" lasermannen i malmö, Han hade ett lagligt införskaffat vapen som han tävlingssköt med. Hindrade inte honom från att utföra olagliga handlingar med det.

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 4 May 2015, 11:54

Det är mycket svårare att ta ett antal pesoner av daga med t.ex. yxa eller kniv jämfört med skjutvapen.

Finns flera exempel där vansinnesdåd skett med kniv strax efter vansinnesskjutningar i USA.

Här är två exempel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... res-8.html

Första exemplet är det en kille med cleaver på skola. Inga döda.
Andra exemplet är det 8(Åtta) killar med kniv och enbart en död.

Jämför med t.ex. Utöya. Hur bra hade det gått för honom om han varit tvungen att springa ifatt alla istället för att bara skjuta?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

trixshooter

Postby trixshooter » 4 May 2015, 11:58

Ett exempel "nya" var lasermannen i malmö, Han hade ett lagligt införskaffat vapen som han tävlingssköt med. Hindrade inte honom från att utföra olagliga handlingar med det.
FEL, Mangs hade införskaffat illegala vitala vapendelar bl.a. pipa, slagstift, mantel (breachface) mm i syfte att göra vapnet ballistiskt ospårbart vilket gör vapnet illegalt.

"Ett exempel" låter som att det finns många exempel på masskjutningar med legala vapen, det är i verkligheten det ena av sammanlagt TVÅ inträffade räknade som med vapen "av legalt ursprung" i statistiken över Sverige.
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/ant ... lna-legala

BRÅ's nämnda statistik som visade sig vara kraftigt överdriven genom polisens hantering och Rydheimers kraftigt ifrågasatta vapenutredning påstod följande
Licensinnehavarna utgör närmare en femtedel av den vuxna befolkningen i myndig ålder (dvs 18%) och negligerbart få (inga) brott begås med licensbelagda vapen.
Alla undersökningar visar, även polisens egna (BRÅ) att drygt 97% av vapenbrotten begås med insmugglade vapen, mindre än 3% är stulna vapen nästan uteslutande militära vapen ej nödvändigtvis av svenskt register.

Jag lutar mig mot den svenska statistiken som jag är väldigt bekant med och kortar ned mitt långa "rants" i hopp om att andemeningen och fakta sköljer över den som orkar läsa och tänka i en uppenbarelse som morgongryningens ljus.
Last edited by trixshooter on 4 May 2015, 12:09, edited 1 time in total.

Bennybira

Postby Bennybira » 4 May 2015, 12:01

trix... Nu diskuterar vi Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?
Så det var därifrån statistiken kom

trixshooter

Postby trixshooter » 4 May 2015, 12:07

Jämför med t.ex. Utöya. Hur bra hade det gått för honom om han varit tvungen att springa ifatt alla istället för att bara skjuta?
Tokfan på Utöya hade väl planerat vansinnesdådet i över 20 år i ett land med betydligt liberalare vapenlagar än Sverige, och fortfarande har betydligt vänligare vapenlagstiftning eftersom Norge uttalat vägrade ge efter för skräck och terror och inskränka frihet som var dårens uttalade syfte.
Tyvärr tror jag inte någon lagstiftning eller åtgärd kunde hindra en dåre som suktar aktivt över två decennier att lägga vantarna på något att mörda med. Fy fan vilket mörker.... :cry:

4 maj 2015, 12:12:
trix... Nu diskuterar vi Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?
Så det var därifrån statistiken kom
Agerade inte Mangs som du själv postar om i Sverige? För att fokusera på USA nämner du väldigt mycket om vad du kan tänka är vanligt i "Sverige" och det var dina egna tankar jag svarade på, no offense. ;)
Last edited by trixshooter on 4 May 2015, 12:14, edited 1 time in total.

Dj_komodo

Om vi hade haft liknande vapenlagar som i USA?

Postby Dj_komodo » 4 May 2015, 12:12

skrattar alltid när jag ser denna :D Ni har säkert sett denna men lägger upp den ändå då den är relevant:)

http://youtu.be/lL8JEEt2RxI

Bennybira

Postby Bennybira » 4 May 2015, 12:40

@Trix
Var inte så aggresiv när du säger vad du tycker :) Så orkar folk lyssna på dig med.

Anledningen till USA statistiken och sedan paralellen med sverige var att vansinnesbrott med skjutvapen, även självmord med lagliga skjutvapen antagligen ökar om vapnens mängd ökar.

Jag tror inte man kan komma ifrån att saker som är lätta att komma åt används ofta.
Hade det varit lättare att ta bussen än att köra bil ute på landsbygden hade nog många gjort det.
Hade det varit lika billigt och åtkomligt att köpa ekologisk miljömärkt supermat så hade nog fler gjort det.

Jag är för personlig frihet, men ska man väpna ett land som man väpnat USA så borde ALLA få ett vapen tilldelat, då rubbas inte maktbalansen mot de som i andra fall inte hade haft vapen.
Men jag är inte säker på att jag vill bo i ett samhälle där jag inte kan vända på någons infart utan 5 skott genom rutan.

Cire

Postby Cire » 4 May 2015, 16:51

Själv drar jag till staterna igen efter sommarn där släkting nu även köpt in en AK och en AR15 från att endast haft pistoler. Ska bli ypperligt roligt att få skjuta lite. Tänkte nog även bege mig själv till en skjutbana för att skjuta lite andra vapen och dessutom testa skjuta med ljuddämpare. Tror även de hade en kriss vector som jag är ganska sugen på att testa.

Även jag som är för mer liberala vapenlagar tycker väl dock egentligen att ha en AK hemma är lite överdrivet..

trixshooter

Postby trixshooter » 4 May 2015, 19:20

@Trix
Var inte så aggresiv när du säger vad du tycker :) Så orkar folk lyssna på dig med.

Jag är för personlig frihet, men ska man väpna ett land som man väpnat USA så borde ALLA få ett vapen tilldelat, då rubbas inte maktbalansen mot de som i andra fall inte hade haft vapen.
Men jag är inte säker på att jag vill bo i ett samhälle där jag inte kan vända på någons infart utan 5 skott genom rutan.
Tvärtom känner jag mig kolugn, elaborerar bara de fakta och tankar därom diskussionen styrs upp.

I USA får ALLA vapenlicens med undantag av de som anses olämpliga, dvs kriminellt belastade, psykiskt sjuka, minderåriga, flaggade extremister mm
Det är inte aggressivt att jag nu vädrar en motsatt åsikt till din, jag tycker inte alls det är lämpligt att sistnämnda kategorierna tilldelas vapen för att "maktbalansera sinnessjuka brottslingar",
tvärtom tycker jag inte att det låter friskt överhuvudtaget.

Sedan finns ju givetvis kategorin laglydiga vapenmotståndare och det ifrågasätter jag också å det skarpaste,
utan meningen till minsta antydan av oförskämdhet säger jag detta om du vill höra varför.
Dels är det synnerligen olämpligt att sätta ett vapen i händerna på en otränad person som dessutom har en direkt motvilja att träna säkerhet, vapenhantering och drivkraften att träna kontinuerligt och upprätthålla dessa, och ytterliga tunga faktorer som toppas av en fritt framfantiserad syn på hur vapen hanteras och vad som försiggår på träningspass. (Så fort någon negativt inställd drar upp Rambo vet man varthän det ligger till ovan axlarna.)
Ännu värre är in facto synen vapenmotståndare har mot vapen, i sakens natur ligger att personer negativt inställda mot skytte/vapen/sporten känner sig berättigad att vara hur ohejdat oförskämda mot skyttar som helst, gränslöst oförskämda. Anklagelser är rätt vardagliga typ "mördare" "vapen är bara till för att slakta människor och djur" "vapen har man då bara till brottsliga syften" och betydligt värre saker.
Ta nu detta på rätt sätt, poängen är att lägga ett vapen i händerna på någon som uttalat har som åsikt att har man ett vapen mördar man folk, djur och begår brott... det oroar mig mycket eftersom de själva faktiskt säger att i sitt förstånd skulle de mörda folk om de faktiskt hade vapen. (Dvs de säger faktiskt att de känner andra genom sig själva)
Vidare är det nog säkrast för alla parter att inte beväpna personer med dessa omogna åsikter.
(Som motvikt har jag aldrig hört några liknande galenskaper av någon skytt, någonsin. Freud har förresten sagt en del intressanta saker om rädsla för vapen i linje med ovanstående funderingar.)

Eftersom du inte tycker om långa inlägg vill jag avsluta med att jag personligen är pacifist på etiska grunder, jagar inte eftersom jag har en djupt rotad respekt för liv (Anser däremot att vi ska ha ett försvar just i avskräckande syfte. Dessutom äter jag hamburgare och måhända det gör mig skenhelig :mrgreen: ) varit aktiv i välgörenhetsorganisationer, utlandshjälp, greenpeace, röda korset mm. Men även med en ängels tålamod ledsnar man till slut när skytte kommer upp och förolämpningarna utan verklighetsförankring tar vid.
Sen sitter man tyst som en mupp i decennier och tar bara emot oavsett hur vansinniga påståenden som dyker upp.
Tystnad fungerar inte så nu är jag nyfiken om returnerad spydighet förmedlar verkligheten enklare om man prövar samma språk.
Utan minsta spå av aggression kan jag förtydliga att det gör mig uppriktigt ledsen eftersom det är synd att man drivs bort ur kretsar vars åsikter man stödjer pga rabiata medlemmar.
...bara ledsen att det är som det är.

Bennybira

Postby Bennybira » 5 May 2015, 06:16

Kanske värt att dra upp att jag varit skytt vid flertalet tillfällen i livet (inget jag fastnat för pga andra dyra hobbys)
Och tycker det är jättekul.

Jag kan förstå att folk vill ha en smidigare licenshantering och bortplockande av vissa skumma klausuler (militärt ursprung yada yada)
Men att eftersträva samma "gå in på ICA och köpa pistol" som de har i vissa stater är bara sjukt.

det är egentligen inte SVÅRT att få licens på något vapen i sverige.
Men du ska ju samtidigt inte äga det för att försvara dig, utan att utföra din "hobby".

Ändå så har folk försvarat sina hem med jakt / skytte - vapen. Det blir reaktionen på hot att man hämtar bössan.
Har du ett eldvapen hemma och känner att du svävar i livsfara, så utsätter du andra för det istället.

Praktexempel moppepojken som blev ihjälskjuten av pappan till ett terroriserat barn.
Det skulle aldrig behöva gå så långt som det gjorde (myndigheter som misskött sig grovt) men han hämtade bössan när situationen blev ohållbar och han kände fara för familjens liv.

Fara är starkt individuellt, och jag har ingen aning hur jag hade reagerat i samma sits, men att ha ett vapen hemma hjälpte INTE i denna situationen. Och jag kan garantera att denna människa inte fastnade i någpn psykutvärdering när han fick licensen till bössan.

Allt ovanstående ihopkokat till en fråga, då du faktiskt aktivt läser vad man skriver: (komplimang)
Hur ska samhället hantera ett ökat lagligt vapeninnehav i situationer där man vanligtvis hade brukat "lindrigt" våld / inväntar länsman.
Det är en oro som jag diskuterat med de jag känner som är vapenägare, och de har inga enligt mig klockrena svar.
Jag tror inte jag hade kunnat låta ett hot iverksättas om jag hade ett vapen hemma som kunde stoppa situationen direkt

Return to “Övrigt snack”