Konsumenträtt- Dator

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
ChickenZliZe
Lag: RS FUU!
Played Since: 2010

Konsumenträtt- Dator

Postby ChickenZliZe » 13 December 2014, 14:07

Hejsan, sitter och kliar mig lite i huvudet här angående en laptop jag jag köpte i augusti i år.
Vad för produkt: Lenovo Thinkpad Y510P

Köpte datorn i butik, helt ny.
Har kvitto och kartong kvar.

Vad hände?
Gjorde grundinstallation plus back up via Lenovos egna backup program OneKey Recovery(OKR). Gjorde en ny partition för att kunna köra en dualboot för att kunna experimentera lite för skoluppgifter.
Läser till nätverkstekniker, så man är inte direkt novis vad gäller datorer rent allmänt.
Förra veckan så upptäckte jag att jag var tvungen att återgå till min backup jag gjorde i början, då den var gjord när jag hade fått in alla program som jag ville ha och inställningar som funkade.
Bootar om datorn med Lenovos Recoveryknapp som sitter på sidan. Kommer inte in i deras OKR alls, utan kan bara välja mellan normal uppstart, BIOS,boot menu och System Recovery.
Det sistnämnda alternativet är Windows egna miljö som startar.
Provar den, går inte alls, datorn hittar inga systemavbildningar eller återställningspartition. Börjar googla och även läser runt på Lenovos forum. Verkar som att ändrar man något på partitionerna så slås hela deras återställningssystem ut, och det är något Lenovo varit medvetna om i åtminstone 2 år.

Tar kontakt med kedjans kundtjänst där jag får kort och koncist svaret att mjukvarufel står de inte för utan att jag ska kontakta Lenovo.
Lenovo hänvisar mig vidare till en extern firma som hanterar återställningsskivor för ca 24pund. Då sitter jag lite i skiten då som student så inser jag att det blir för mycket pengar med att införskaffa skivan och dessutom få tag i en extern DVDläsare.
Frågade den externa firman vad skivan kommer återskapa, men fick inget svar på det utan vart hänvisad till beställningsformulär.

Går ner till den butiken jag handlade på, förklarar läget så som följande:
En total återställning av hårddisken ås som den var när jag köpte den vore det bästa alternativet. Att detta är ett problem som Lenovo känner till, men inte gjort något åt, ett återställningssystem som är så känsligt borde inte hamna under handhavandefel.
Butikens representant kan inte svara på om det är mjukvarufel eller hårdvarufel. Denne kan inte heller svara på vad det kommer kosta, trots att lösningen är enkel. Jag kommer få eventuellt betala en undersökningsavgift, och det kommer ta ca 15 arbetsdagar om jag lämnade in datorn i butiken. Skulle jag kontakta Lenovo så skulle det ta 2 till 3 dagar, trots att det är de som butiken anlitar för hanteringen av laptopen.Butiken hävdar att generellt sätt så faller inte mjukvara under garantier.

Jag hävdar att detta är ett ursprungligt fel, då varan i fråga inte klarar normal användning,
Garantin borde gälla då detta är något man borde ha blivit informerad om i nån form av utsträckning, samt att normalt sett så tål de flesta system med återställningspartitioner och dylika system att man partitionerar om diskar.
Jag tittade runt lite grann och det ser inte ut som att mjukvara är undantaget i lagstiftningen och att argumentera mot okunnig personal blir bara frustrerande.

Har jag rätt att få denna fixad utan att det kommer kosta mig en massa pengar?
Kan jag häva köpet och få pengarna tillbaka?

Jag har för mig att vi har en kunnig person på forumet som är duktig på konsumenträtt, eller om det är någon som kan svara på frågorna

Edit:
Hittade lite nyttig info här.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.117461/ ... mentr%E4tt
Just stycket här är lovande:

"En vara du köpt behöver inte vara trasig för att i juridisk mening vara felaktig. Fel kan till exempel vara att bruksanvisning saknas, varan har inte de egenskaper eller specifikaitoner som du och säljaren kom överens om, att säljaren inte upplyst dig om sådant du borde ha blivit upplyst om (till exempel att det lägre priset på en bärbar Mac beror på att den har engelskt tangentbord) eller att varan i något avseende avviker från vad du borde ha kunnat förutsätta. Om till exempel en dator säljs i paket med ett program, ska du kunna förvänta dig att programmet fungerar på datorn om inte säljaren noga upplyst om motsatsen."

berfrund
Played Since: 2014

Re: Konsumenträtt- Dator

Postby berfrund » 13 December 2014, 22:54

Kolla med ARN om de har liknade fall och om butiken verkligen kände till problemen runt återställning så är de rätt körda.
Sen är det så att de flesta butiker brukar lösa problemet snabbt som bara den när de får redan på att ARN jobbar med frågan så gör en anmälan hos dom om butiken inte löser det.

Annars är det rätt svårt att få rätt när det gäller mjukvaran, de kör en test disk i din maskin, nästa steg så blåser de din disk och gör en ominstallation funkar då datorn som den skall i båda fallen så är det mycket ovanligt att kunden får rätt i butiken.
Nu är det 10 år sen jag jobbade i butik med detta och då var det 600:- i avgift för detta.

Skivorna de har kan mycket väl vara det samma som du redan själv har gjort så be butiken ta kontaken med tillverkaren de har som oftast ett bättre support kontakt en den du får numret till som konsument.

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 13 December 2014, 23:14

Jag råkade radera hela hårddisken på min lenova.
Den kunde inte hitta diskem alls för formatering eller liknande.

Lämnade till elgiganten där jag köpt den. Skickades mot garantin. De installerade om med nån originalskiva.

Det skulle EGENTLIGEN kostat 995:- men de var sjysst för att felet var simpelt. Så jag slapp betala.

Men det var inget tjaffs. De tog emot den direkt!
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

livewire
Lag: QoT / Спарта

Postby livewire » 13 December 2014, 23:37

KKL is between you the buyer and the shop that sold you the product, you don't have to go to the manufacturer, the seller also must provide assistance in a appropriate time, if they do not do this do you have the right to retract from the purchase, they also have 3 attempts to repair the same fault which after can you retract from the purchase

Hope that helps

Also if a fault appears in the first 6 months will it be presumed automatically that the fault was present at manufacture

Explain very précisly that you wish to claim under kkl and not warranty as its 2 different thing's

If you just need to do a reinstall can you download a windows ISO from windows and use your current key, you may need to activate over the phone though, if you have windows 7 you can grab a ISO here and boot from USB, a pain in the ass but a lot quicker than waiting for the store to fix it.

http://www.techverse.net/download-windo ... l-servers/
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 14 December 2014, 00:17

Jag vägrade att lämna av datorn utan garantier om priser och eventuell låneprodukt, samt att jag lämnade en lösning på problemet.
Tänkte ta och maila deras kundtjänst och förklara mera ingående problemet, lösning och att jag ska reklamera.
Man tycker att programvara som följer med datorns grundkonfiguration ska klara just krympning/utökning/partitionering av diskar utan att klabba ihop.

Jag läst på lite grann om just 6 månadersregeln, och tänker häva att det är ett grundproblem hos tillverkaren, då jag hittar massor med trådar om det hela. Kommer börja med att säga att reklamationen för produkten är på grund av den inte klarar normalt användande av produkten( flera partitioner, diskhantering), att det är ett känt problem hos tillverkaren som inte är åtgärdat under åtminstone 2 år.

Nåt mera jag ska tillägga?

Extra info om det som buggar sig.
Vid utökning/krympning eller partionering av hårddisken på just Lenovos OKR- system så försvinner återställningspartition och OKR system,det är bekräftat av Lenovo själva och deras lösning är att betala för en Recovery-skiva( det kostar inte pengar för skivan, men däremot frakt, och hantering plus skatt.) som användaren själv ska betala. Trodde jag skulle vara säker med en backup på hela hårddisken, men den är värdelös nu.

@livewire- Its a windows 8 machine,saved the link for later just in case. If they can't fix this before christmas I am just gonna do what I need with it for games and movies, and return after the holidays.
Its working, but my license is in the BIOS, and what I saw, some people have trouble with reinstalling from other sources.

livewire

Postby livewire » 14 December 2014, 08:39

Ahh ok windows 8, I have a lenovo with 7 on it, a 420 I think, as you say if you install with a OEM disc from lenovo it recognises the bios the same as other OEM's, mine was the same however I also had a windows 7 license key under the battery that I used to do a clean install with using those ISO's I linked to, maybe worth to double check that there isn't one there as well as it'll give you more options

Good luck

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 14 December 2014, 12:15

Detta är mailet jag knåpat ihop:
Hejsan. Tänkte reklamera min Lenovo Y510P på grunda av att systemåterställningssystemet i datorn är alldeles för känsligt för normalt användande.
Varan i fråga funkar inte optimalt och ej som förväntat.

Felbeskrivning:
Gjorde grundinstallation plus back up via Lenovos egna backup program OneKey Recovery(OKR). Gjorde en ny partition för att kunna köra en dualboot för att kunna experimentera lite för skoluppgifter.
Läser till nätverkstekniker, så man är inte direkt novis vad gäller datorer rent allmänt.
Förra veckan så upptäckte jag att jag var tvungen att återgå till min backup jag gjorde i början, då den var gjord när jag hade fått in alla program som jag ville ha och inställningar som funkade.
Bootar om datorn med Lenovos Recoveryknapp som sitter på sidan. Kommer inte in i deras OKR alls, utan kan bara välja mellan normal uppstart, BIOS,boot menu och System Recovery.
Det sistnämnda alternativet är Windows egna miljö som startar.
Provar den, går inte alls, datorn hittar inga systemavbildningar eller återställningspartition. Börjar googla och även läser runt på Lenovos forum. Verkar som att ändrar man något på partitionerna så slås hela deras återställningssystem ut, och det är något Lenovo varit medvetna om i åtminstone 2 år.

Tar kontakt med eran kundtjänst där jag får kort och koncist svaret att mjukvarufel står de inte för utan att jag ska kontakta Lenovo.
Lenovo hänvisar mig vidare till en extern firma som hanterar återställningsskivor för ca 24pund. Då sitter jag lite i skiten då som student så inser jag att det blir för mycket pengar med att införskaffa skivan och dessutom få tag i en extern DVDläsare.
Frågade den externa firman vad skivan kommer återskapa, men fick inget svar på det utan vart hänvisad till beställningsformulär.

Går ner till den butiken jag handlade på, förklarar läget så som följande:
En total återställning av hårddisken så som den var när jag köpte den vore det bästa alternativet. Att detta är ett problem som Lenovo känner till, men inte gjort något åt, ett återställningssystem som är så känsligt borde inte hamna under handhavandefel.
Butikens representant kan inte svara på om det är mjukvarufel eller hårdvarufel. Denne kan inte heller svara på vad det kommer kosta, trots att lösningen är enkel. Jag kommer få eventuellt betala en undersökningsavgift, och det kommer ta ca 15 arbetsdagar om jag lämnade in datorn i butiken. Skulle jag kontakta Lenovo så skulle det ta 2 till 3 dagar, trots att det är de som butiken anlitar för hanteringen av laptopen.Butiken hävdar att generellt sätt så faller inte mjukvara under garantier eller reklamationer.

Det är Er jag köpt datorn ifrån, mjukvaran som är OEM, alltså förinstallerad räknas in i produkten jag köpt, normalt handhavande är att kunna krympa,utöka eller partionera volymer utan att OEM och återställningssystem slås ut.
Den motsvarar inte mina förväntningar på vad en vara ska klara alls.
Jag vill inte behöva köpa en recoveryskiva för ca 24 pund, när det är ett känt problem av Lenovo, det vill säga tillverkaren. Ni har köpt in produkten från dem, ni ansvarar för supporten.

Vad har jag gjort:

Jag har kollat runt en hel del och ser inga undantag i konsumentlagen om mjukvara som är förinstallerad. Det är inget som går att förhandla bort, som att ni inte tar ansvar för mjukvaran som finns i produkten ni säljer.
Jag vart inte heller upplyst att det villkoret ens fanns vid köp av datorn.
Villkoret att undersökningsavgift ska kanske betalas, utan att kunna informera vad det kan kosta, när man som köpare kan namnge felet och eventuell lösning hindrar mig från att reklamera min vara då jag är studerande.

Jag köpte datorn hos Er 2014-08-04
Kvittonummer xxxxxx
Datorn kostade 8190 kr
Reklamation avser helt enkelt:
Varans förinstallerade OEM och återställningssystem är alldeles för känsligt för normalt handhavande.
Stödjer mig på Köplagen (1990:932) §16, §20a, §17 1:a stycket och 2:a stycket.

Jag vill att ni står för kostnaden för återställningsmediet. Det borde vara den lättaste lösningen för alla parter.

Med vänlig hälsningar
Något som borde tilläggas eller är det klart nog?

livewire

Postby livewire » 14 December 2014, 14:24

seems ok to me, not too in your face, also some light reading for you, dunno if you have seen this earlier

http://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U ... -p/1182131

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 14 December 2014, 14:42

@livewire
Seen that one too. Its a matter of principle for me, since this is a business model that I feel is not good for the consumer.
Most people don't do back ups a all, and when shit hits the fan most people are left to buy the software needed.
If the companys supplied a USB with recovery consumers wouldn't be in this spot, but its a lucrative model.

16 december 2014, 12:07:

SIBA gav mig svar idag. Har även ringt telefonsupporten på Lenovo, där personen jag pratade med sade att det problemet jag hade kan fixas som en form av goodwill, men inget denne ta gift på dock. Däremot så bekräftade han mina misstankar om att SIBA´s personal försöker få folk att ta kontakt med Lenovo direkt utan att behöva ta hand om reklamationen själva, genom att spela ut "Det tar sån tid från oss, men kontakta tillverkaren så går det på en femtedel av tiden", vilket var ren bullshit.
Hur som haver, jag ska bestämma mig hur jag gör under julen, ska slänga in en förfrågan till Konsumentverket om vad reklamation och garanti ansvar ligger när det handlar om OEM-mjukvaror.
Tack för ditt mail!

Då vi inte är några tekniker här på kundtjänst, så kan vi
inte garantera någonting.
Det är verkstaden som avgör om det är ett garantiärende
eller inte, och innan dess
kan vi alltså inte säga om det blir en betalande eller
kostnadsfri service.

Undersökningsavgiften kan vi inte säga i förhand, då det
helt beror på vad det är för
produkt, vad det är för fel och vad för undersökning
verkstaden måste göra.

Jag beklagar det som skett, men vi måste få in den på
verkstaden för att kunna fatta
något beslut. Jag kan inte garantera att det går under
garantin och att det därför
blir en kostnadsfri service.

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 17 December 2014, 15:14

Fått ett svar av konsumentvägledare.
Som reklamation är min begäran rimlig, men kunde inte svara på vad normalt handhavande är då det var för teknisk information för dennes kunskaper.

Det är tyvärr upp till servicestället att undersöka om handhavandefel begåtts eller inte.

Såg att mitt systems recoveryskivor kostar 37 euro av nån anledning, och inte 24 som jag skrev tidigare då det var för andra system.
Gjorde en total wipe för att den ska kunna användas under julen åtminstone.

Sitter mest och funderar på om man kan få saken utredd ordentligt så att det finns ett praxis nånstans. Läste också att OKR inte alltid ser till att man får en återställnings alls, utan bara backup som alternativ.

Klart sista gången jag köper en produkt från Lenovo, och ska börja använda Acronis mera. inte lita på OEM-installationers backup program har man lärt sig.

Lazt
Lag: PTH
Played Since: 2005

Postby Lazt » 17 December 2014, 15:49

Sjukt mycket jobb och tid för 350:- kan jag tycka :)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 17 December 2014, 16:25

Jag hade personligen hävt köpet. Enklast...tagit min buisness elsewhere...
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

berfrund

Postby berfrund » 17 December 2014, 18:15

Butiken har rätt att hänvisa dig till supporten direkt men de kan inte neka om du kräver att butiken skall hantera din reklamation efter som det är med butiken som du har dit avtal med.
Butiken har en bättre support en den du hänvisas till dvs de svarar betydligt fortare där en det numret du får.

Dit brev ser bra ut!
Du kan även kolla med InfoCare har för mig att det är dit Siba sänder alla sina service case vart fall var det så förr.
De kan i bästa fall ha en återställnings skiva till ett bättre pris en det du nu fått, den dyrare skivan låter som en full version för återställning, vilket inte den billigare gjorde.

Siba:s personal hade väldigt lite utbildning av sin personal om de inte var förste man eller högre och det lär inte ha blivit bättre med åren... snarast sämre då branschen är hårdare idag.

Vilken Siba butik är det?
Kanske känner jag de som har hand om service delen i butiken.

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 17 December 2014, 22:51

@Lazt: Lite av en principsak faktiskt. Annars hade jag pungat ut pengarna.

@berfrund: Jag väljer att inte säga vilken butik det är, mest för att undvika skitsnack.
Butiken sade att de skickade allt till Lenovo, deras produkter alltså.
Har du jobbat på Siba förr?

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 23 December 2014, 16:50

Du verkar ha tagit striden med bra ton och sakligt. Bra gjort.
Klart sista gången jag köper en produkt från Lenovo, och ska börja använda Acronis mera. inte lita på OEM-installationers backup program har man lärt sig.
Lenovos maskiner är det inget direkt fel på så länge du använder dom för det dom är skapta till (klassisk hemmalaptop eller jobb-burk då man inte har allt för krävande mjukvara). Däremot så trodde jag att det var allmänt känt att det första man ALLTID ska göra när man köper en ny maskin är att totalt rensa ut ALLT från disken/diskarna, inklusive "räddningspartitioner" från tillverkaren. Det är bara skräp. Blås på en helt fräsch installation utav valfritt operativ varpå man nyttjar, exempelvis, Acronis för vettig backup och en systemimage är dessutom alltid bra att spara på NAS och på extern media om möjligt.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

berfrund

Postby berfrund » 23 December 2014, 17:29

@ChickenZliZe Japp men de är så där 12 år sedan man var där, har varit serviceansvarig i butik, de har ju tyvärr plockat bort denna tjänsten och lagt ut det på säljarna ute i butiken.
O de är som oftast noviser på service området!

CC butikerna som är mer företags inriktade hade till o med verkstad i butik på den tiden... Siba avvecklade sina service (reklamations ansvariga) runt 2002-2004 och la ut detta på säljarna vilket var ett klokt beslut efter det så började reklamationerna minska kraftigt då de själva fick ta ansvar för va de lovade kunderna, jag gick in bara om de verkligen inte klarade av frågan själva dvs konsument rätt delarna.

@A Müller de är långt från alla som klarar av att blåsa en dator själv och göra en ny installation från noll..

ChickenZliZe

Postby ChickenZliZe » 23 December 2014, 19:02

@A Muller , Det är gjort nu faktiskt.
Tanken var att kunna återgå med fräsch installation och drivrutiner då tanken var en experimentburk. Därför gjordes inget sånt från start i det här fallet.
Mest för att spara tid vid ominstallationer. OKR för att kunna återställa datorn till grundutförande med de program jag ville ha. Trodde jag i alla fall.

@berfund
Jo, det märks att de är utbildade på att prata om hårdvaran, men inget om det strular sig. De kunde inte direkt avgöra om det är handhavandefel, trots felbeskrivning. Däremot kan det kanske lagas på good-will. Kanske :P
Problemet jag ser är ju just att återställningsmedia på intern partition gör att alltför mycket läggs på kunden, som sen när disken pajar för är tvungen att punga ut pengar för att fixa.
Vad gäller den dyra skivan: Visade sig att det är olika dyrt beroende på om det är Ideapad eller Thinkpad. Jag hade såklart Ideapad sonm är bra mycket dyrare.

Return to “Övrigt snack”