Någon byggnadstekniskt kunnig?

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Moonakk
Lag: U.D.D
Played Since: 2000

Någon byggnadstekniskt kunnig?

Postby Moonakk » 29 December 2014, 07:59

Hej på er och god fortsättning.

Jag har ett problem som jag grunnat på ett tag. Jag bor i ett äldre hus, från 20-talet, med sk krypgrund. Här är problemet: Golvet i vardagsrummet är i trä och original från när huset byggdes, tiden har gjort att springor uppstått mellan golvplankorna där kyla drar upp från grunden. Jag har funderat på att sätta någon form av tätning underifrån för att förhindra kylan från att komma upp. Men, en del man pratar med säger att man pga luftningen inte kan täta, att det då ska bli FÖR tätt, för just miljön i grunden. Ska väl tillägga att förra ägaren installerat någon form av avfuktarpump. Tycker det verkar lite ologiskt att man inte kan täta vardagsrumsgolvet när golvet i köket bredvid är klinkers med golv värme, menar, det är ju tätt. Visst kan det vara kallt på de ställen där det inte går slinga.

Någon som vet lösningen på detta? Går det att med ett oorganiskt material täta golvet underifrån?
Min filosofi är enkel: Gör det du vill och inte det du känner dig tvingad till. Ställ inga frågor du inte kan hantera svaret på.

OlleBlue
Played Since: 2012

Re: Någon byggnadstekniskt kunnig?

Postby OlleBlue » 29 December 2014, 08:02

Ta hem en hantverkare som är van att jobba med äldre hus, denne vet säkerligen mer när han kollar på det än vad du kan få ut på ett airsoftforum.

Teemu76
Lag: Raptors
Played Since: 2004

Postby Teemu76 » 29 December 2014, 08:58

Du borde mäta luftfuktigheten i grunden till att börja med, är klimatet bra, så borde det inte vara några problem med att täta golvet är den hög, så kan man lägga cellplast för att begränsa att fukten tar sig upp från marken. Förr så eldade man mycket och då värmdes krypgrunden upp av murstocken så då hade man inga problem med fukt. Det kan också vara så att fukten kommer utifrån genom felaktig ventilation.
Bäst är det nog att ta dit en fackman så han får titta på konstruktionen först.
Raptors - FBI Hostage Rescue Team

Moonakk

Postby Moonakk » 29 December 2014, 09:59

Teemu, luftfuktigheten ligger mellan 60-62%, det ser avfuktningspumpen till. =) Hade en inspektör som kontrollerade fukten i virket osv innan vi köpte huset och det är inga problem alls.

Det är inte fukt som är problemet egentligen, det är kyla.

Joo,jag vet att detta är ett airsoftforum OlleBlue, men det är många personer med många kunskaper som är registrerade här, skadar aldrig att ställa frågan.
Min filosofi är enkel: Gör det du vill och inte det du känner dig tvingad till. Ställ inga frågor du inte kan hantera svaret på.

Kamphund
Lag: TEAM AWESOME
Played Since: 2007

Postby Kamphund » 29 December 2014, 10:11

En del av mitt hus är från 20-talet, hade liknande problem som dig. Det jag fick råd om och gjorde var att lägga Cellplast (tror det var 3 cm) sen ett klick-golv på det. Så nu är det varmt och skönt även i den delen :)
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

Moonakk

Postby Moonakk » 29 December 2014, 10:20

Jo, jag har också tänkt den tanken Kamphund, men jag gillar det gamla fina trägolvet samtidigt. =) Men visst, det skulle lösa problemet med kalldrag.

livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Postby livewire » 29 December 2014, 11:02

As Teemu says as long as the humidity is low it'll be ok, especially as you have a dehumidifier already, you could even add a layer of "lerakulor" ( I think thats what you guys call them) as a barrier both for damp from the ground and as a extra insulating layer, then just insulate the underside of the floor using a plastic and insulating panels; you could have a read of this as its in principle the same thing

http://gds.se/ventilation/4-vagar-till- ... rypgrunden
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex

Postby Kether » 29 December 2014, 11:34

Lekakulor för att eliminera fukten från marken är funkis... men jag tror du borde kunna lägga ett lager frigolit eller annan isolering under golvet.

http://www.byggahus.se/forum/grund-mark ... grund.html

http://www.isover.se/till%C3%A4ggsisole ... rypgrunden

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 29 December 2014, 13:32

Upp med golvet. Skotta ut skiten som dom slängde i på 20 talet. Riv tills du bara har balkarna kvar. På med brädor under balkarna som sticker ut lite på sidan om. I med osb skivor i botten på facken så att dom ligger på brädkanterna. Försök få så tätt som möjligt mot grunden. I med vindpapp i varje fack för att täta ytterligare. Sen i med isolering. Om du vill ha golvvärme , lägg 70mm frigolit högst upp på isoleringen och fräs ner spår för slang i det. Sedan lumppapp och lägg tillbaks brädgolvet ( om du fick upp plankorna hela dvs). Strö ut ett lager lecakulor över hela grunder några cm tjockt, sen åldersbeständig plast på det. Japp i do this for a living.

Moonakk

Postby Moonakk » 29 December 2014, 13:38

Som jag trodde.. =) Tvekade inte en sekund på att det fanns någon på ASS med svar och/eller råd. =)

Scubasteve
Lag: SPITE
Played Since: 2011

Postby Scubasteve » 29 December 2014, 14:30

Ja, som ovan talare sa: gör en trossbotten å isolera .
"Dom har omringat oss... Dom stackarna.."

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 29 December 2014, 16:16

allt handlar om fukt, får du för fuktigt och instängt i gunden så kommer svamp och mögel som skräppost på mailen.
Ser du till att det inte är fuktigt så kan du göra hur jävla tätt du vill, golvvärme, klinker eller vad som.

Avfuktare eller isolera mot backen så fukt inte kan ta sig upp mot träet. byta ut isolering så det ändå andas men inte blir för tätt. finns massa att göra. men se för fan till att göra rätt annars står du där med dyr kostnad om några år.

Moonakk

Postby Moonakk » 29 December 2014, 16:32

Jo, det jag läst har gjort att jag förstår att det är ungefär lika viktigt med material i grunden som våtspärren när man gör ett badrum.

Nudel
Played Since: 2003

Postby Nudel » 9 January 2015, 08:45

Isolera under trossbotten. Har du avfuktare med utblås ut från grunden ska hela krypgrunden va tät! Annars kommer ny fukt hela tiden in och avfuktaren hinner aldrig reglera fukthalten.

Har nyss installerat en acetech och fick dom råden

Return to “Övrigt snack”