Kartor inom Airsoft.

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Snusfarbror
Played Since: 2013

Kartor inom Airsoft.

Postby Snusfarbror » 15 May 2015, 14:47

Hej på er. Undrar om det är någon mer som gillar att göra kartor. Tänkte kunde va kul och se vad folk här på forumet har skapat för något. :)

Här är en jag gjorde igår för ett scenario jag och mina vänner kommer spela hemma hos mig.

Image

Thinker
Played Since: 1997

Re: Kartor inom Airsoft.

Postby Thinker » 15 May 2015, 22:16

Har gjort alldeles för många kartor genom åren, men det är aldrig för jag gillar göra det utan för det är något vi behövt, oftast för de kartor man får av arr varit väldigt dåliga (eller som jag ser det opraktiska för hur jag använder dem). Lite olika stiler på kartorna beroende på syftet, men detta är relativt vanlig modell även om färger kan ändra sig.

https://www.dropbox.com/s/7omza5aa7nywc ... D.png?dl=0

Denna är för vårt vanliga spelområde, Skogön, baserad på flygfoto, men då allting är grön och överväxt i många fall så har man inte mycket nytta av ett flygfoto på området (ser inte bäcken eller mesta av dammarna på flygfoto), har istället valt göra det enklare i gråskala och markera ut saker som hjälper en hitta och tolka området. Det är mindre tätt där nu än det var för 5 år sedan, men vi kör fortfarande mest med CQB vapen där, då de flesta strider sker på 5-15m på sommaren. Grymt vanligt folk som spelat där några gånger fortfarande går vilse och behöver hjälp för hitta till spawn mm.

https://www.dropbox.com/s/ckkwfd5ljc1nd ... m.png?dl=0
This space intentionally left blank

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 16 May 2015, 15:05

Visst gör jag det. Dock har jag inte särskilt ofta använt detta inom airsoft, men tillfälle lär ges.
Använder du ArcGIS?
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Snusfarbror

Postby Snusfarbror » 17 May 2015, 18:16

Japp jobbar med arcmap. försöker nu konvertera kartan till kmz så jag kan öppna den i Google earth på mobilen.

ministry

Postby ministry » 18 May 2015, 11:14

Intressant, får man fråga vad du arbetar med?

Själv har jag framförallt sysslat med ArcMap relaterat till min utbildning, men finner nöje i att göra intressanta kartor på fritiden. Apropå detta, dock: Vet du var man finner shapefiler med norra europa (eller för all del hela världen) i transversal mercator (gärna påminnande om SWEREF-projektionen) eller liknande? Det är drygt att arbeta med WGS84 då bl. a. Sverige inte blir vinkelriktig, om än ytriktig.

Snusfarbror

Postby Snusfarbror » 18 May 2015, 13:24

Läser till landskapsvetare. Och i utbildningen ingår gis i geoinformatik kursen.
Tyvärr vet jag inte var man kan få tag shapefiler. Det vi arbetat med får vi från skolan. Samt att vi får tillgång till data från lantmäteriet. Skulle kunna fråga vår kursansvarige om var man får tag på det. Kan i såfall skicka ett pm. :)

ministry

Postby ministry » 18 May 2015, 14:26

Nej, det är lugnt - lantmäteriet och SGU har jag tillgång till, samt ett antal andra databaser.

Return to “Övrigt snack”