Tankar om Norröna Recon vs Bergans alpinist

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
ryanwatson

Tankar om Norröna Recon vs Bergans alpinist

Postby ryanwatson » 12 December 2015, 12:35

Tjena, tänkte kolla om nån av er har några tankar om Norröna recon och bergans alpinist ryggsäckarna?

Jag o polaren ska börja vandra o campa osv.
Polaren har lundhags V8 90+10 säcken men jag känner att jag vill ha något mer rejält.

Tack på förhand!

Santa
Played Since: 2014

Re: Tankar om Norröna Recon vs Bergans alpinist

Postby Santa » 12 December 2015, 13:14

Äger en Recon som jag kanske plockat runt 10 mil med. Inte så mycket, men bättre än inget. Har du några särskilda frågor?

ryanwatson

Postby ryanwatson » 12 December 2015, 15:04

Var den skön att bära under dom 10milen?
Stör du dig på ramen?
Lätt att packa?
Har du testat någon rygga med intern ram som du kan jämföra med?

Tack!

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 12 December 2015, 18:29

Inte någon av dem du specifikt nämner men har en Norröna Para Ranger som är trevlig (som är en variant), men tyvärr inte kunnat gå längre med den än då min planerade Hardangervidda vandringsvecka i augusti fick ställas in. Provade väldigt många ryggsäckar innan jag valde den, hade en hel del problem med flesta ryggsäckar med tryck punkter på dumma ställen i ryggen, obekväma mm när det var vikt i ryggsäcken, och jag rekommendera dig att prova i butik innan du köper så du kan prova vad som känns bäst. Fråga bara så går det säkert fylla med något lämpligt tungt i närheten (eller ha polare lägga sin vikt på ramen). Har innan bla använt en Berghaus Vulcan (också bla på Hardangervidda) som fungerade helt ok, men gillade inte riktigt dess design lösningar, det är dock sekundärt till bekväm att bära.

Oavsett ryggsäck rekommenderar jag fästa en vattenflaska ficka samt liten utility ficka på midje/höft bältet, praktiskt för vattenflaska, kamera, karta, GPS, mm.
This space intentionally left blank

ryanwatson

Postby ryanwatson » 27 December 2015, 17:05

Fick låna en para ranger, vi gick väll sammanlagt 1mil och tältade ute, funkade utmärkt! Men jag lutar snarare åt alpinist säcken ändå.

Om jag inte får tag på recon säcken till ett förmånligt pris:)

Tack för tipsen och synpunkterna:)

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 28 December 2015, 13:40

Bästa tipset är ju att åka runt till olika friluftsaffärer och testa deras ryggsäcker (de lastar dem gärna på plats för att känna på tyngd, passform etc). Att gå en mil och känna att den är OK är en sak, ska du börja vandra, så kan det vara bra att göra läxan ordentligt.
Bergans ryggsäcker har exempelvis aldrig suttit bra på mig, jag föll för (gamla) Osprey Xenith som jag hade tills den var helt slut (finns en ny som ser grym ut). Numera har jag en Gregory Palisade till de långa vandringar och en North Face Prophet för de kortare/helgturer.
Men det beror ju också på ditt användningsområde. Min stora ska hålla till 2 veckor+ i högfjällen, den mindre är till skogs/ledvandringar på en helg/en vecka med lättare packning.
Att ställa pris som första krav på en ryggsäck du ska vandra med är sällan en bra idé, finns ett par områden som man inte bör snåla på, skor/kängor och ryggsäck främst. Men kläm och känn, läs på och ta ett beslut grundat på det, inte på andras åsikter. Vad som sitter bra på mig kan sitta uselt på dig, det betyder inte att min säck är varken bättre eller sämre.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 9 January 2016, 11:31

kör en Norröna para ranger, aldrig ägt en skönare ryggsäck. helt underbar i inställningarna och riktigt bra kvalitet. men borde man förvänta sig utav priset. XXL har bland de bättre priserna på dem.
trevligt med att man kan koppla bort sidofickorna till daypack som då ligger relativt slimmat mot ryggen vilket är en fördel under airsoft.

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 10 January 2016, 18:56

Köp en Berghaus vulcan. Den har klarat en hel del prövningar och används världen över av diverse förband. Den väger mindre och den är faktiskt riktigt skön. Har själv en som jag vandrat bra många mil med och levt ur i några månader totalt räknat. Framförallt så är priset rätt. Handla från England. Det skiljer ibland 1000 kr mellan England och Sverige. Den görs för fyra olika rygglängder och jag vill minnas att jag har en # 3 och då är jag 1,82 lång, Men dubbelkolla vad du behöver för längd. :)

En trevlig detalj är att sidofickorna är avtagbara och går att använda som enkel eller dubbel dagryggsäck. ;)

Image
Image
Brittiska specialförband i Afghanistan

Tigerhund1979
Played Since: 2015

Postby Tigerhund1979 » 13 January 2016, 05:51

Tänkte lägga mina fem öre här, bland annat om Berghaus Vulcan. Jag har ingen praktisk erfarenhet utav Norröna-säckar, men en bekant till mig har det. Mer om det nedan. Jag tar upp Vulcan eftersom Mason rekommenderade den och uttrycker bara mina egna erfarenheter. Det är fortfarande en bra ryggsäck trots allt.

Jag gjorde min värnplikt på en amfibiebataljon på det glada 90-talet och utrustades till min förskräckelse med en Berghaus Trident (samma utförande som Berghaus Vulcan, med några undantag såsom 10L större packvolym och avsaknad av den extra öppningen i ryggsäckens botten som Vulcan-modellen har), eftersom jag insåg hur mycket prylar som skulle tryckas ner i den.

Nackdelarna (fler nackdelar än fördelar tyvärr) med Berghaus Trident/Vulcan är dess bärsystem. Bärystemet är i sig väldigt bekvämt med kraftigt vadderade axelremmar och ett bra avbärarbälte för avlastning när säcken är tungt lastad. Problemet är dock att säcken saknar en utvändig ram. Detta innebär att säcken ligger direkt an mot ryggen och vid ansträngning blir det mycket varmt och man svettas mycket. Svettas man mycket så förlorar man vätska och ökar även friktionen mot ryggslut, axlar osv, vilket gör att det skaver mycket.

Vidare så saknar säcken bra kompressionsremmar, vilket gör att den lätt blir otymplig och baktung när man lastar den tungt eller felaktigt.

Norröna Para Ranger då? Jo, ett par år senare gjorde en bekant till mig sin värnplikt på samma förband på annan ort och även de utrustades med Berghaus Trident. Han upplevde samma problem som jag och de flesta andra, men det var ju bara att bita ihop. En bit in i värnplikten fick de dock ut en annan ryggsäck på prov. Detta var Norröna Para Ranger som enligt honom var som en öm smekning över ryggen i jämförelse med Berghaus Trident. Den har ett skönt bärsystem och extern ram som gör att det bildas en luftkudde mellan säcken och ryggen, dvs mindre svett och skav som resultat, samt att den har större packvolym. Har för mig att det var 120 liter istället för 110.

Min rekommendation, förutsatt att pengar inte spelar någon roll så klart, är en Norröna-säck. Berghaus Vulcan är så klart billigare och är på intet sätt en dålig ryggsäck, tvärt om, kvalitén är grym och den är extremt slitstark, men ha avsaknaden utav ram i åtanke om du ska lasta tungt och gå långt med den.

ryanwatson

Postby ryanwatson » 16 January 2016, 20:26

Tack för alla tips o synpunkter!

Köpte en bergans Viking II 110liter (är en alpinist II)
Denna ska testas mot min släktings Para ranger:)

Tack återigen!:)

Return to “Övrigt snack”