Airsoft marknaden i Sverige.

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
feffeswe
Lag: SAW
Played Since: 2015

Airsoft marknaden i Sverige.

Postby feffeswe » 15 May 2016, 21:01

Hej
Jag gör en marknadsföring undersökning och undrar om nån kan eller vet vad marknaden står av i sverige och hur många är det som äger airsoft och spelar airsoft. En ungefärlig estimering. Det finns massa kubbar och så men om nån är mer insatt och vet typ. Vilken information som hälst skulle vara skulle vara toppen!! :D
PEW On!
Join S.A.R. Now!

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Re: Airsoft marknaden i Sverige.

Postby Voodoo 1 » 16 May 2016, 13:39

Den frågeställningen är nog lite väl öppen för en marknadsundersökning, åtminstone om den ska vara någorlunda välgjort (antar det är en skol-grej det här, så den kanske inte behöver vara världsklass).
Men ta reda på vem de stora föreningar/klubbar är, maila dem och se om de kan hjälpa med ett snittdeltagande per spel, det bör ge dig en hyffsad grund för aktiva deltagare.
Möjligt att Sverok kan vara lite behjälpliga, i övrigt så får du nog allt googla och leta reda på föreningar i Sverige, evt söka här på forumet.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

feffeswe

Postby feffeswe » 17 May 2016, 21:18

https://docs.google.com/document/d/1bNV ... sp=sharing
Tack för svaret
Det här blev resultatet. Det är lite flum siffror och analyser men det är för skolan så no biggy. comentera gärna vad ni tycker :D
Attachments
airsoftprojekt.docx
(98.99 KiB) Downloaded 29 times
airsoftprojekt.docx
(98.99 KiB) Downloaded 10 times
PEW On!
Join S.A.R. Now!

Oiric
Played Since: 2008

Postby Oiric » 18 May 2016, 12:01

Trevligt skolprojekt! Somliga har det bra och får syssla med sin hobby på skoltid. :)

I dagsläget finns det tre ställen dit stockholmare tar sig varje helg; Klacken, Skeppartorp och Rats. Rats ligger visserligen i Södertälje, men pendeln går dit så det är ju inte så svårt att ta sig dit egentligen. Sen finns väl AC Paintball uppe i Uppsalatrakten där folk spelar ibland.
Sen finns det några småställen där mindre grupperingar brukar spela för sig själva, men de kan väl knappast räknas i den här skaran.

Lite konstruktiv kritik på själva arbetet kanske man kan slänga in också. Inte menat att hacka ned på dig eller det du har skrivit, det är i det stora hela bra och kan i bästa fall mynna ut i något på riktigt om du lyckas väl med arbetet! Vägen dit är lång och tuff, men det kan gå.

Jag tycker du har fått in bra med info i det du har skrivit redan. Men som du nämnt tidigare vore det ju klart trevligt med lite mer kött på benen i form av statistik osv.
Under "Weakness" skriver du att "sporten är inte jättestor" men i stycket direkt efter i stycket "Opportunities" så har du skrivit att "det finns många i Stockholm som är intresserade av sporten". Du motsäger dig själv lite kan jag tycka. Du hade istället kunnat skriva något i stil med "Sporten är för tillfället inte så stor, men det finns många som är intresserade och det finns stora möjligheter att antalet utövare ökar om möjligheten till fler spelområden av kvalitet ökar."

"Airsoft", "Soft Air Gun", "Air soft guns" osv. Välj en term istället för att blanda runt med olika. Använder du flera olika termer för samma sak så finns det risk att mindre insatta läsare blir förvirrade och kan tro att du pratar om olika hobbys.

"Sport" eller "Hobby"? De allra flesta av oss som sysslar med airsoft kallar det för en hobby. Om det ska definieras som en sport (som paintball är till exempel) så behövs egentligen någon form av domare som kan döma på plats. Vissa event har "trustees" och/eller "overseers".

Du nämner att det ska finnas domare på eventen, kör istället med tidigare nämnda "overseer"/övervakare. Någon som kan reglerna men är med i spelet och kan rycka in om det verkligen behövs. (På Klacken finns inga övervarkare eller domare. Det flyter för det mesta på ändå då alla rutinerade spelare där kan reglerna, som vi spelare i gemenskap har kommit överrens om, och påpekar för de som bryter mot reglerna hur de bryter mot reglerna samt hur de ska agera istället. Det är ett väldigt självpolisande spelområde alltså.)

I övrigt hittar jag bara en del språkfel (stavning och grammatik), men det är ju lättlöst med stavningskontroller och korrekturläsning. :)

Arbetet känns som sagt bra, men jag får en känsla av att detta är mer som ett utkast än det färdiga arbetet. Det saknar i dagsläget lite data och grundläggande information, samt att det skulle må bra av lite design kanske. Inte färger och skit, men lite bättre struktur på stycken och tabeller. Det känns som att textstorleken eller radavståndet är rätt stort, men det kan vara mina inställningar som spökar. Jag vet att det är ett skolarbete och man vill få det att se ut som mycket text, men egentligen är det viktigare hur och vad man har skrivit snarare än hur mycket det ser ut att vara. En text med stor textstorlek och stora radavstånd blir lätt svårläst.
Jobba vidare med hela det här så kan du i slutändan ha en bra grund att lägga fram till snälla kommunalpolitiker och markägare för att försöka sälja in din idé som ett vinstdrivande projekt. Med rätt säljsnack, marknadsföring och (kanske viktigast av allt) vettig spelplan för kunderna så finns det utan tvekan möjligheter och framtid. Det har hittills visat sig svårt att arrangera en vettig inomhusbana i Stockholmsområdet, högst troligen pga höga hyror, dåliga lägen och således lågt spelardeltagande. Då de etablerade spelområden redan roffat åt sig större delen av våra aktiva utövare så behövs nog ett fantastiskt banbygge och marknadsföring för att det ska hålla i längden.

TL;DR, en jävla massa svammel men finns säkert lite vettigt i det jag skrivit.
Är som sagt inte skrivet för att trampa på några tår, ville bara dela med mig av mina observationer. :) Kötta på och lycka till med arbetet. Hoppas det mynnar ut i något mer än bara ett skolprojekt. ;)

feffeswe

Postby feffeswe » 18 May 2016, 15:53

Tack för kritiken. Det är ett skolsak så måste inte vara perfekt men ja det var en draft, men slutet blev inte så mycket mer kött på den bara lite struktur och stavning.
Mycket trevligt att du tog din tid att kommentera och läsa igenom detta, uppskattas mycket av en ny medlem att få kontakt här på forumet. :) Kanske i framtiden så kan jag presentera idén efter mer arbete till nån relevant person som investerare eller markägare eller kommunperson.
PEW On!
Join S.A.R. Now!

Return to “Övrigt snack”