RS skyttar

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Fearless

Re: RS skyttar

Postby Fearless » 20 August 2014, 16:08

Vill du börja skjuta IPSC så kontaktar du bara en klubb som har det som disciplin. Då IPSC är ett eget förbund så krävs inget skytte med .22'a eller grönt kort utan det räcker att gå IPSC egna utbildning för ändamålet. Man kan alltså från förbundsnivå och licensnivå gå direkt på en 9mm utan att behöva skjuta med något annat innan. Däremot så kan klubben vilja att du visar att du kan hantera vapen innan de släpper in dig på IPSC och en 9mm pang direkt.

Jag gick själv en 4 dagars kurs för VästSvenska Dynamiker och jag hade ingen vana eller tidigare licens av pistol. Klarar man kursen och uppskjutningen samt inte har för grova förseelser i brottsregistret så får man sin IPSC-licens (intyg från MR/BR ska lämnas vid kursstart).

För att bli godkänd för vapenlicens så krävs att man tävlar och visar intresse för sin klubb under 12 månader. Du ska också klara av att skjuta silver enligt IPSC, vilket är tre olika moment. Man kan skjuta varje moment var för sig men för att ett moment ska vara godkänt så måste man skjuta dem godkänt 3 ggr i följd. Det svåraste av momenten brukar vara att från 10m göra ett drag av pangen, beskjuta två tavlor med två skott vardera och ett magasinsbyte mellan tavlorna. Detta ska klaras under 6 sek och alla träffarna måste då vara A-träffar.
Tycker din klubb att du tävlat tillräckligt och ställt upp och hjälpt klubben under deras träningar/tävlingar samt att du på ett säkert sätt kan hantera en pistol så skriver de ut ett föreningsintyg och då är det fritt fram att söka en 5-årig pistollicens på ett vapen lämpligt för IPSC.

Är ni sugna på att börja med IPSC så kan jag säga att det är förb**at roligt och man får skjuta MYCKET. Inte ovanligt att man skjuter runt 300 skott på en tävling. Är det en lite större tävling så blir det ännu mer. Man behöver inte ha en egen pistol heller då de flesta klubbar har en som man kan låna.
Men jag kan också varna lite för att det kommer kosta både tid och pengar samt kräva god disciplin i vapenhanterande. Jämfört med lumpen och de mer vanliga skyttetävlingarna jag sett så är säkerhetstänkandet mycket högre i IPSC. Peka lite fel, hålla på avtryckeren under förflyttning/omladdning eller bara ta upp pistolen ur hölstret på fel ställe ger omedelbar diskning och uteslutning ur tävlingen. Så även om själva skyttet ibland kan uppfattas som lite "huliganskytte" av vissa gamla stofiler så känns det mycket säkert att träna och tävla med IPSC-skyttar.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

DrZalt
Played Since: 2009

Postby DrZalt » 20 August 2014, 18:44

Jag har varit i kontakt med min klubb, de bedriver i ipsc, har dock skrivit upp mig på en nybörjar kurs där man får skjuta 22a först, jag ville helst börja med 22a för att få skjutvana då jag aldrig skjutit krut. De ville att jag skulle ha kunskaper i 22a innan jag börjar med ipsc/ppc. Tyckte det lät vettigt :) där över har jag insett att jag kanske ska prioritera om lite (Om jag gillar skyttet) och lägga mer tid på det än airsoftandet, som jag får intrycket av här i tråden. Även om jag inte har för avsikt att bli sm skytt :p. De blir nog bra i slutändan iallafall :)

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 20 August 2014, 18:47

Man blir biten ganska snabbt.

Personligen så är IPSC Shotgun det jag kommer lägga mitt krut, höhö, på framöver. Vansinnigt roligt!

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 20 August 2014, 19:05

Står fortfarande i väntelista för min lokala skytteklubbs utbildning vilket är det enklaste sättet att bli medlem. Det kan ta ett tag med 40 köande och 8 utbildningsplatser per år.

Jag vet inte ens vilken plats jag har i den kön.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 20 August 2014, 19:28

+1 på Dave.

Jag gick den andra vägen och började med IPSC utan att ha egen enhandspang. Det betyder att jag nu har haft en hel säsong med strulet att behöva låna pistol inför träning och tävling.

hannibal

Postby hannibal » 20 August 2014, 21:45

har jägarexamen och funderar på att börja med fältskytte, dock ingen möjlighet att ha egen bössa i dagsläget (bor i studentkorridorr)

Tackleberry

Postby Tackleberry » 21 August 2014, 00:48

Det innebär, enligt min egen logik, att märken som Tikka eller till och med sako TRG ger mer bang per buck så att säga.
Sako TRG har skitdyra tillbehör. Om man gillar att betala 6000 spänn för ett benstöd och 2000 spänn för att magasin finns det en bra nyhet för i år: TRG22 i 260 Remington.

Detta är för övrigt den mest prisvärda typen av långhållsgevär i Sverige:
http://www.blocket.se/ystad/Str_200_546 ... ?ca=11&w=3

Fearless

Postby Fearless » 21 August 2014, 09:18

Fel formulerat av mig. Vad jag tänkte på är ju så att de flesta pistolskyttar går sin första utbildning via Svenska Pistolskytteförbundet och då skjuter du ju oftast grönt kort med .22'a, och du får ju söka licens på .22'a efter 6 mån, så det är väl så att många som börja med sitt pistolskytte gör det via en .22'a.

Går man det raka IPSC-spåret via Svenska Dynamiska Sportskytteförbundet och skippar de skyttegrenar som traditionellt gäller via Svenska Pistolskytteförbundet så är det 9mm som gäller för utbildning och skytte första året (9mm är ju minsta pistolkalibern man får skjuta i IPSC). Båda förbunden är godkända av RPS så det är ingen skillnad vid licensansökan. Sen beror det ju kanske lite på vilken klubb man är medlem i också och vad de ställer för krav på dig som medlem? Alla "traditionella" klubbar gillar ju inte IPSC och en del verkar t o m motarbeta medlemmar som vill föra in IPSC i klubben.

Min klubb, som jag primärt skjuter IPSC för, har t ex inga .22'or alls vad jag vet utan vi kör CZ, Glock och AR15 direkt! Vi har heller inget annat skytte i klubben än IPSC så det kan ju vara därför? Däremot så kör vi 4 dagars IPSC utbildning ( de flesta kör 2 dagar) för att drilla säkerheten och skyttet lite mer och vi har även en intern utbildning på AR15 innan vi får skjuta med klubbens AR. Så 2 månader efter min pistolkurs sköt jag min första rifle match med klubbens AR15. Däremot så får jag inte skjuta .22'a på min IPSC-licens i min andra klubb utan att ha grönt kort och gått utbildning på .22'an trots att jag är godkänd på grövre kaliber via IPSC-förbundet.

Jag har lånat pistol av min klubb och det är sällan några problem för mig då min klubb är väldigt aktiv i IPCS och det är minst 4-5 st som är med på varje tävling häromkring, både prematch och mainmatch, och många fler på de större tävlingarna. Vi har t o m varit fyra skyttar som delat på samma pang under en tävling utan problem. Man få bara se till att man har egen rigg, lite extra mag och gå i samma squad.
Så det kan vara en nackdel att låna pistol men man slipper ju harva runt i nationellt skytte, även där med en lånad pang, utan får ju skjuta IPSC direkt. ;)

Ett tips till er som väntar på att få gå kurs, är att ni kollar runt lite på kurser annat än i eran egen klubb. Finns ju en del fristående kurser samt klubbar som utbildar i IPSC även för de som inte är medlemmar i just den klubben.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Cpt
Lag: DI

Postby Cpt » 21 August 2014, 15:27

Skjuter IPSC sen i vår 2014, riktigt fruktansvärt kul är det :)

Varit medlem i klubben sen januari 2013, blev medlem i IPSC sektionen januari 2014. I februari lämnade jag in licensansökan på 9:an(det tog drygt 5 månader att få den behandlad och godkänd).

Pistolkort är superenkelt att ta bara man har en klubb att vara med i, 6 månader sen från man blev medlem så får man intyg på en .22(om varit aktiv och skjutit sina guldserier dvs). Sen ett år från man blev medlem så skriver klubben ut intyg på grövre. Observera att det inte finns något lagstöd för tiderna 6 resp 12 månader, de tär Svenska Pistol skytteförbundet och Sportskytteförbundet som kommit överens om.

IPSC förbundet är fristående ovan förbund, så i en renodlad IPSC klubb alt. en "vanlig" klubb som inte skiter på sig så fort man nämner IPSC/grovskytte så är/kan praxis vara annorlunda.

Gamla skyttar brukar skrocka och säga att .22 skytten är grunden till allt skytte...det anser inte jag. Det är skitkul att skjuta .22 och bra att börja med om man aldrigt hållt i ett vapen förrut, men enligt mig är det bara "desperata" skyttar som ser sitt älsklingskytte få breda plats för roligare skytteformer.

Och skytte SKA vara roligt, vill en person skjuta 25m precision/banskytte och tycker det är kul, så gör det. Jag kommer aldrig skjuta precision/banskytte igen, men "se" inte ned på mig för att jag vill skjuta något annat :)

Från senaste tävlingen, skjuter med en Arsenal Firearms Strike One.
https://www.youtube.com/watch?v=vWnR6z_ ... GVyJwCG0ig

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 21 August 2014, 19:32

Cpt: Hur tycker du Strike One är?

Cpt

Postby Cpt » 22 August 2014, 10:28

Gwlyddyn>

Gillar den oerhört. Skönt avtryck, skön rekyl, trevlig "mini" magasinbrunns "kjol". Min första nia, har lånat en Cz förrut och den var självklart skön, men jag föredrar Striken :)

Första gångerna jag sköt med striken så sköt jag ofta lågt då jag var van vid en högre Cz:a, men det har jag börjat arbeta bort nu. Skjuter ofta på känsla, inom säg 7m och inga No-shoots riktigt nära runt målet så anser jag det är mycket lättare att pekskjuta. På längre avstånd blir det självklart mer precisionstänk och mer användande av riktmedlen.

Inte alltid det klaffar då jag ibland skjuter för långsamt oavsett, därför det är så bra med kamera, då kan jag analysera i efterhand och ifrågasätta mig själv :)

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 22 August 2014, 10:32

Trevligt. Ska se till att klämma på och testa en sån innan det blir dags att skaffa egen pang. I dagsläget så lutar jag åt någon av följande:

Glock 17 Gen 4.
Smith & Wesson M&P 9 Pro.
Arsenal Strike One.

Trist som fan att dom gjort pipan på Striken 1 mm för lång så den inte klassar in under Prod.

Cpt

Postby Cpt » 22 August 2014, 11:13

Pistolerna som kommer nu ska vara 127mm enligt Arsenal.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 22 August 2014, 11:31

Right! Då är den genast intressant.

Det är ju dessutom ett bra pris. 6800 spänn med två magasin.

Åback
Played Since: 2014

Postby Åback » 22 August 2014, 14:06

Jag skjuter lite lerduvor med jämna mellanrum men skjuter också lite .22 på en bana då & då.

Har funderat på att gå över till andra sorters skytte men har blivit lite "avtänd" då det inte finns vidare utbud på den sortens gevär jag är sugen på vad jag vet :/

Dessutom vet jag inte ens om man hade fått licens på en HK91/PTR eller en L1A1 för sportskytte här i lilla landet lagom.

Cpt

Postby Cpt » 22 August 2014, 14:20

Skjut IPSC, bör inte vara några problem då, men vet inte var gevären du nämner finns att köpa.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 22 September 2014, 21:55

Så - jag har nu kommit hem från det andra kurstillfället på den lokala skytteklubben och fick där två silverserier.
Fyra kvar, sedan kan jag gå och träna regelbundet. Har ju sådan tur att lokalen inte ens ligger tjugo minuter bort.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Sabre
Lag: TF Kamaitachi

Postby Sabre » 22 September 2014, 22:26

Har länge vela ge mig in i i IPSC skyttet, varav på hemsidan som gav listan över de olika föreningarna verkade inte var så lång här i stockholm.Samt upp till 1 års väntetid.
Någon som har råd för just Stockholms området?
Börjar riktigt sakna 7,62 rekylen. :oops:
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 23 September 2014, 07:52

Sabre: Att komma in i IPSC-svängen utan att "känna någon" och utan att vara nationell skytt tror jag är rätt svårt. Många klubbar har intagningsstopp och tar sedan in bara på rekommendationer.

Saknar 7.62? Ta jägarexamen.

Tackleberry

Postby Tackleberry » 23 September 2014, 15:45

Håller med.. ta jägarexamen. Och gillar man rekyl finns det mycket bättre grejer än 7,62x51:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Weat ... ?ca=11&w=3

Nästan oanvänd.. Undrar varför? :-)
Last edited by Tackleberry on 23 September 2014, 15:54, edited 1 time in total.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 23 September 2014, 15:51

Jag pangade ett par skott .458 Lott i somras. Den knuffades lite.

Sabre
Lag: TF Kamaitachi

Postby Sabre » 25 September 2014, 22:13

I see, check. Fasiken också.
Har förhoppningsvis få svar från en klubb gällande nybörjarkurs och sedan spina vidare på det.

Har funderat på jägarexamen, får se hur det blir.
varför jsut 7,62? Då det vart i den kalibern man hade sitt tjänstevapen under värnplikten. :)
Vet att 7,62 inom IPSC är lite halv dumt, men vill slippa på sitt hanterande just
inom den kalibern. :lol:
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

hannibal

Postby hannibal » 11 October 2014, 21:20

Jag skjuter lite lerduvor med jämna mellanrum men skjuter också lite .22 på en bana då & då.

Har funderat på att gå över till andra sorters skytte men har blivit lite "avtänd" då det inte finns vidare utbud på den sortens gevär jag är sugen på vad jag vet :/

Dessutom vet jag inte ens om man hade fått licens på en HK91/PTR eller en L1A1 för sportskytte här i lilla landet lagom.
en L1A1 går ju att ha på jaktlicens annars

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 October 2014, 21:26

Inte en chans att du får en L1A1 på jaktlicens idag.

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 11 October 2014, 21:58

Jag skulle vilja se dig dyka upp bland gubbarna med en L1A1 på bockjakten😜

Return to “Övrigt snack”