RS skyttar

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Tackleberry

Re: RS skyttar

Postby Tackleberry » 9 December 2014, 11:24

De kan inte neka licens på en Blaser Tactical 2 för att den ser "militär" ut. Blaser Tactical 2 är ingen halvautomat. Jägareförbundet har förvisso deklarerat att de inte gillar fällkolvar, pistolgrepp och handskydd på cylinderstudsare men Blaser Tactical 2 har ingen av de egenskaperna. Söker man jaktlicens på t.ex. en AI AXMC och får avslag ska man begära skriftlig motivering. Hänvisar de till jägareförbundet ska man överklaga eftersom jägareförbundet inte stiftar våra lagar.

50 BMG finns med i NVVs exempellista som en klass1-kaliber. Jägarförbundet har dock uttalat sig negativt till 50 BMG (kalibern anses ha överprestanda och vapnen anses inte vara lämpliga för jakt pga hög vikt). Men det finns folk som har jaktlicens på 50 BMG-vapen i Sverige. Det kan bero på enskilda handläggare men det påstås att vissa län ger licenser på 50BMG-vapen. I vilket fall som helst tycker jag att du inte ska slösa bort en plats i vapengarderoben med ett idiotiskt vapen i 50 BMG. (Det finns nästan inga skjutbanor i Sverige som är godkända för 50BMG).

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 9 December 2014, 11:31

Min klubb har rätt bra vapen men jag får nästan aldrig tillfälle att öva min teknik i precision eftersom det skruvas en hel del på dessa vapen mellan alla som använder dem och det är svårt att korrigera teknik och upprepa samma manöver när siktet skiljer sig från tillfälle till tillfälle. Därför har jag börjat fundera på eget vapen vilket torde bli någon gång i sommar. Jag hade dock tänkt att börja spara ihop redan nu och skulle gärna ta tips på bra .22LR pistoler. De behöver inte vara avsedda enbart för precision utan jag tar alla tips jag kan få.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

rasalhauge
Played Since: 2008

Postby rasalhauge » 9 December 2014, 11:56

Förstår dilemmat med klubbvapen, det är sällan eller aldrig som man kan räkna med att öva upp en konsekvent precision med lånade vapen.

Är ärligt talat inte särskilt insatt i .22LR, men spontant skulle jag avråda ifrån de flesta vapen i den klassen som är en 22LR-variant av grovkalibrar (såsom sig sauer i 22LR, mosquiton). Satsa istället på en begagnad, eller ny om du har budget för det, pardini/Walther (GSP) eller liknande. A-klass vapen i c-klass utförande lämnar i nio fall av tio ganska mycket i övrigt att önska om man ser till precission och prestanda. Bättre att köpa riktiga grovvapen senare istället.

9 december 2014, 13:08:
De kan inte neka licens på en Blaser Tactical 2 för att den ser "militär" ut. Blaser Tactical 2 är ingen halvautomat. Jägareförbundet har förvisso deklarerat att de inte gillar fällkolvar, pistolgrepp och handskydd på cylinderstudsare men Blaser Tactical 2 har ingen av de egenskaperna. Söker man jaktlicens på t.ex. en AI AXMC och får avslag ska man begära skriftlig motivering. Hänvisar de till jägareförbundet ska man överklaga eftersom jägareförbundet inte stiftar våra lagar.

50 BMG finns med i NVVs exempellista som en klass1-kaliber. Jägarförbundet har dock uttalat sig negativt till 50 BMG (kalibern anses ha överprestanda och vapnen anses inte vara lämpliga för jakt pga hög vikt). Men det finns folk som har jaktlicens på 50 BMG-vapen i Sverige. Det kan bero på enskilda handläggare men det påstås att vissa län ger licenser på 50BMG-vapen. I vilket fall som helst tycker jag att du inte ska slösa bort en plats i vapengarderoben med ett idiotiskt vapen i 50 BMG. (Det finns nästan inga skjutbanor i Sverige som är godkända för 50BMG).
Ber om ursäkt i förhand för dubbelpost nu. Intressant att höra det du säger angående blasern. Jag har varit inne på en sån till och från ganska länge, men utgått ifrån att det skulle vara svårt att få en på jaktlicens. Ska forska vidare i det där faktiskt, annars lutar det ganska starkt åt en Blaser R93 professional. Eller någon rolig sako i trg-serien.

.50BMG har jag skjutit en del och det är inte en kaliber som jag håller särskilt kär om jag ska vara ärlig. Det är definitivt inte en kaliber som jag skulle välja att jaga svenska villebråd med i alla fall, än mindre skulle jag vilja släpa runt på en ax50 på jakten.

Visst, jag kan tänka mig att den väger marginellt mindre än AG90 men det känns ändå inte som något jag skulle vilja kånka runt på.

Tackleberry

Postby Tackleberry » 9 December 2014, 15:08

Det finns säkert handläggare som kommer att försöka att neka licens på Tactical 2. Men då ska man stå på sig.. Om du inte prompt ska skjuta 338LM skulle jag rekommendera LRS2 istället för Tactical 2. Bägge ser likadana ut. LRS2 fungerar med vanliga R93 pipor men det gör, så vitt jag vet, inte Tactical2.

Jag skulle avråda från att köpa en tung och otymplig bössa, som Tactical 2, som första och enda jaktbössa. En R93 är mycket bättre om man bara ska ha en bössa.

Min rekommendation för långhållsskytte i Sverige är, som vanligt, Sauer 200 STR. 6,5x55 har bra ballistiska egenskaper och Normas matchammunition är mycket prisvärd om man köper den via ett skytteombud.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 9 December 2014, 17:39

Jag har en Remington 700 för närvarande. Ett tag var jag lite inne på att göra något trevligt av den, men insåg att kostnaderna för modifieringar snabbt kommer upp i samma klass som Sauer 200. Jag har faktiskt sneglat en del på Sauer STR till och från genom åren, men som den MÖP jag tydligen tenderar att vara så fastnar jag för de mer taktiska vapenmodellerna. Skulle jag få för mig att införskaffa en Blaser modell lite coolare tror jag dock inte att den skulle användas särskilt flitigt för jakt. Till det ändamålet är, som du säger, R93 markant bättre lämpad.

Ang 338LM så är det nog i ärlighetens namn en kaliber som jag inte har jättestort behov av att lägga vantarna på egentligen. Kostnad/prestanda-ration är kanske inte helt fattigmansanpassad och 6,5x55 verkar definitivt vara betydligt vänligare mot plånboken=)

Ska forska vidare i det här. Egentligen står, eller åtminstone borde stå, en hagelbössa högra upp på priolistan än ett långhållsgevär.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 9 December 2014, 18:14

Förstår dilemmat med klubbvapen, det är sällan eller aldrig som man kan räkna med att öva upp en konsekvent precision med lånade vapen.

Är ärligt talat inte särskilt insatt i .22LR, men spontant skulle jag avråda ifrån de flesta vapen i den klassen som är en 22LR-variant av grovkalibrar (såsom sig sauer i 22LR, mosquiton). Satsa istället på en begagnad, eller ny om du har budget för det, pardini/Walther (GSP) eller liknande. A-klass vapen i c-klass utförande lämnar i nio fall av tio ganska mycket i övrigt att önska om man ser till precission och prestanda. Bättre att köpa riktiga grovvapen senare istället.
Den läxan har jag redan lärt mig. Hittils har jag använt en Hämmerli och den tycker jag klarar det hela rätt bra. Mina skott hamnar inom det svarta området med klassisk pose i alla händelser...
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 10:36

En fråga på ämnet 338LM; finns det någon ammunition som är relativt billig i förhållande till vikt/laddning, eller ligger alla runt 5-600kr för 10st?

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 11 December 2014, 10:40

.338LM och "billig" i samma mening? ;)

Nej, den kalibern är ju fan inte ens billig att ladda själv.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 11:43

Haha, det var lite som jag misstänke. Anledningen till att jag frågar är eftersom att jag håller på och klurar på ett långhållsgevär, och även om 6,5x55 är avsevärt mycket billigare så handikappar den kalibern mitt urval en aning. Anledning till detta är att jag tittat lite på att helmodifiera en Remington i 338LM, och använda mig av det här chassit: http://store.kingsarsenal.com/product-p/dualstrike.htm

Å andra sidan kommer kostnaden för hela det kalaset (exkl. kikarsikte/stödben/rekylbroms etc) hamna på en bra bit över 40000;-

För de pengarna kanske det är bättre att köpa ett riktigt bra "färdigt" gevär i 6,5x55 så att man faktiskt har råd att mängdträna. Jag menar, 338LM kan man väl kanske skjuta 20-30 skott i månaden med, efter det börjar jag nog närma mig min smärtgräns för ammunitionskostnader.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 December 2014, 11:51

Visst är det ballt med grova kalibrar och feta patroner men jag skjuter för att jag gillar att skjuta. Hence; Jag äger en 6,5x55.

En Tikka T3 med en bra stock i "halvsjuan" med ett trevligt glas, ljuddämpare/broms och ett bra benstöd bör ju inte landa över 35000. Det blir mycket, mycket MYCKET pengar över till övningsknall. Mitt val hade varit enkelt.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 12:09

I´m with you on that one. Jag tror inte jag är tillräckligt imponerad av 338LM för att kunna motivera de pengar man måste pumpa in varje månad för att träna upp concistency (kan inte komma på det svenska ordet). Jag ska kolla upp T3:an, har hört mycket gott om Tikka överhuvudtaget. Har du någon erfarenhet av Vortex-sikten? Om ja, kan det vara ett vettigt alternativ till de lite dyrare märkena?=)

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 December 2014, 12:21

Jag äger fyra stycken Vortex. Vortex Fanboy, much?

Helt ärligt är det inte toppkvalité men du får jävligt mycket prestanda per krona. Deras dyraste serie, Razor HD, är riktigt bra. Jag äger dock bara som bäst två Viper PST-sikten. Ett 1-4x24 på min AR och ett 6-24x50 på halvsjuan.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 12:49

Haha, det blir lätt så =) Det är egentligen mest en vettig ratio mellan pris/prestanda som jag letar efter, och utifrån det låter ju Vortex ganska lovande. Ska kolla runt lite, men som det ser ut nu lutar det åt ett införskaffande av ett Vortex-sikte. Såg förövrigt, på tal om 338LM, en kille på ett amerikanskt forum som jagade rådjur med den kalibern. Det kan väl knappast vara optimalt, med tanke på anslagsenergi och liknande?

Jag måste nog motvilligt erkänna att jag nog trots allt har snöat in lite på 338:an, priset till trots. Det verkar som en ganska "underhållande" kaliber att skjuta med, de gånger man har råd att faktiskt skjuta vill säga.

Hur mycket tror du att man kan få ner priset med om man handladdar? Jag misstänker att det finns billigare ammunition än Normas i 338, men samtidigt känns det jävligt dumt att leta billigast möjliga om man ska satsa på en prestandakaliber. Lite som att köpa en Ferrari och aldrig åka över 50 med den=P

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 December 2014, 13:02

En snabb överslagsräkning:

250 grains kula: 10 kronor
"Slitage" Hylsa Lapua: 5 kronor
95 grains Norma MRP: 5 kronor
Tändhatt Federal Magnum: 50 öre

Tutti: 20 spänn.

Hylsorna håller ju minst fem omladdningar.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 December 2014, 13:15

Instämmer helt, Dave.

FFP > SFP.

OlleBlue
Played Since: 2012

Postby OlleBlue » 11 December 2014, 15:34

Ni som har AR, är det via dynamiskt skytte ni fått dessa eller på vilket annat sätt?

viqs
Lag: омега

Postby viqs » 11 December 2014, 16:26

Kort sagt, ja. Men vet att andra har fått loss på andra sätt.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Tackleberry

Postby Tackleberry » 11 December 2014, 16:27

Jag har faktiskt sneglat en del på Sauer STR till och från genom åren, men som den MÖP jag tydligen tenderar att vara så fastnar jag för de mer taktiska vapenmodellerna.
Sauer 200 STR är samma vapen som Sig SSG3000. Det går att sätta en McMillan SIG3000-kolv på en STR:
Image

GRS ska släppa ett chassi till STR. Jag vet ytterligare en tillverkare som ska göra det (men jag vet inte om det är officiellt än). Det går alldeles utmärkt att MÖP-ifiera en STR.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 16:29

Tack för hjälpen Gwlyddyn och Dave; tror faktiskt att jag ska ta och införskaffa mig en .338LM trots allt. Ett gevär i den kalibern har legat på önskelistan rätt länge, så det känns som att det är på tiden att göra något åt det =) Det lutar åt att det blir till att kolla upp Tikka T3 med modifierad kolv, antingen det eller Sakos TRG-serie

Tackleberry; Sweet, där fick jag lite mer att bita i. Riktigt vacker bössa=)

Tackleberry

Postby Tackleberry » 11 December 2014, 17:29

Såg förövrigt, på tal om 338LM, en kille på ett amerikanskt forum som jagade rådjur med den kalibern. Det kan väl knappast vara optimalt, med tanke på anslagsenergi och liknande?
Farten är väl problemet med 338LM om man jagar rådjur med den. Kör man med en mjuk och lätt kula kommer kulan att fragmentera kraftigt i djuret. Och det blir ganska mycket fragment från en .338" kula. Så man bör väl välja en kula som är lite tyngre (t.ex. över 250 gr) och som håller ihop bra vid träff som t.ex. Swift A-frame eller Barnes TSX. Sen behöver man inte använda maxladdningar.
Jag måste nog motvilligt erkänna att jag nog trots allt har snöat in lite på 338:an, priset till trots. Det verkar som en ganska "underhållande" kaliber att skjuta med, de gånger man har råd att faktiskt skjuta vill säga.
När nyhetens behag har lagt sig så.. :-)
Hur mycket tror du att man kan få ner priset med om man handladdar? Jag misstänker att det finns billigare ammunition än Normas i 338, men samtidigt känns det jävligt dumt att leta billigast möjliga om man ska satsa på en prestandakaliber. Lite som att köpa en Ferrari och aldrig åka över 50 med den=P
Funderar du öht på ekonomin tycker jag faktiskt att du inte ska välja 338LM. Lägg heller pengarna på att bygga en bra 6.5mm-rigg.
Last edited by Tackleberry on 11 December 2014, 17:53, edited 1 time in total.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 11 December 2014, 17:45

Pengarna är egentligen inte ett jättestort problem i hela det här "projektet", det handlar mer om vart smärtgränsen går när det gäller att skjuta bort tusenlappar per tillfälle=)

viqs
Lag: омега

Postby viqs » 11 December 2014, 20:08

Har du skjutit en sån vass kaliber tidigare och kan du effektivt träffa med den?

Jag vet att när jag var mer ovan skytt så hade jag problem, då van att skjuta främst .222, att gå upp till 7mm remington magnum och konsekvent skjuta tighta grupper. Kan vara något att tänka på också, men om du är inställd så kör i vind.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Tackleberry

Postby Tackleberry » 11 December 2014, 23:02

Pengarna är egentligen inte ett jättestort problem i hela det här "projektet", det handlar mer om vart smärtgränsen går när det gäller att skjuta bort tusenlappar per tillfälle=)
Det diskuteras ibland, på amerikanska forum, om Remington 700-låset är underdimensionerat för 338LM och om det verkligen är en bra idé att köra 338LM i Remington 700..

Hade du tänkt att köpa en Remington 700 Police MLR i 338LM?

I så fall är det en bra idé att byta ut mynningsbromsen:
https://www.youtube.com/watch?v=y9tBniqK9rE

Remington 700 XCR Tactical har en broms som blåser åt sidan.

Remingtons 700-gevär, i 338LM, använder inte vanliga AICS-magasin. Magasinen kommer från en amerikansk tillverkare och de verkar bara säljas i USA. (Det är förstås bara ett problem om man kör med Remingtons underbeslag)

Eller tänker du bygga en 338LM på ett annat Remington 700-lås? I så fall kommer du behöver öppna upp stötbotten på slutstycket och installera en M16-utdragare. Jag rekommenderar att du väljer en vapensmed som har gjort det tidigare. För ompipningen rekommenderar jag en bänkskyttevapensmed eftersom en sådan förmodligen kommer att göra ett bättre jobb än en vanlig vapensmed.

Med tanke på att priset för en ny Remington 700, i 338LM, och ett nytt Cadex-chassi kommer att hamna i ungefär samma klass som en Sako TRG42 skulle jag faktiskt rekommendera den senare..

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 12 December 2014, 07:48

Angående det som viqs skriver så gjordes det test med prickskyttar ur något amerikanskt specialförband.

Dom fick skjuta med en normal kaliber. (Har för mig att det var .308)
Dom fick skjuta med någon grövre kaliber.

Samtliga, trots utbildning, sköt markant sämre med den grova bössan och anledningen var något jänkarna kallade "anticipation of recoil". Dom visste helt enkelt att det skulle sparka mer och spände kroppen på fel sätt innan som tryckte av. Tyvärr har jag inte kvar länken till faktasidan.

Jag hävdar fortfarande att .338LM är fel väg att gå.

http://precisionrifleblog.com/2013/09/0 ... -pros-use/

6 mm-kalibrarna regerar ohotat i toppen.

rasalhauge

Postby rasalhauge » 12 December 2014, 11:39

Blir ett ganska långt inlägg här, men here goes;

Viqs; Jag har skjutit med 338LM några gånger, och träffade hyfsat efter att ha skjutit in mig. Dock rörde det sig inte om distanser som är representativa för normalskytte med den kalibern, och jag tror att jag skulle ha svårt att hålla uppe en bra träffbild på distanser uppemot 900-1000m. Rekylen i sig var inget jätteproblem just de gånger jag sköt, men det kan nog åtminstone till viss del tillskrivas det faktum att det satt en mycket effektiv rekylbroms på geväret och jag tror att laddningen kan ha legat i den nedre änden av skalan.

Tackleberry; Jag kan inte annat än hålla med Dave, man blir alldeles varm inombords när man läser dina utlägg angående det här =) Jag hade tänkt utgå ifrån Police MLR i 338LM, men jag litar på ditt omdöme och kollar in andra alternativ=) Jag vill minnas att jag läst någon liknande diskussion angående M700 i den kalibern (kan ha varit på Snipershide eller liknande) och i likhet med dig rekommenderade de med att man inhandlar en Sako TRG42 om man nödvändigtvis vill köra med 338LM.

Gwlyddyn; Sett till kaliber 6,5x55 så är jag helt med angående precisionsaspekten, och troligtvis har du helt rätt i att rekylen i 338LM blir ett ganska påtagligt handikapp om man ska skjuta grupperingar. Dock har jag helt snöat in på kalibern i fråga, och kommer antagligen att införskaffa ett vapen i vardera kaliber framöver. Som skytt, speciellt här i Sverige, ska man ju i regel inte erkänna att man går på coolhetsfaktorn för ett vapen när man införskaffar det. Men svenska normer åsido, jag känner att 338LM är en kaliber som det finns fruktansvärt många möjligheter att individanpassa och modifiera efter eget tycke (precis som .223 och .308 förvisso). Jag kan i och för sig motvilligt erkänna att .338LM antagligen är långt ifrån den mest mobila plattformen att använda sig av om man har för avsikt att kunna jaga med den, men min förhoppning är att jag ska kunna införskaffa ett potent storviltsvapen utöver .338:an och då ha den senare mer till "hobbyskytte". Som sagt, pris/prestanda är jag helt med på att 6,5x55 vinner med råge, dock har .338LM varit lite utav en drömkaliber ända sedan jag skaffade licensen för många år sedan, så det skulle vara kul att införliva den (om än för att sedan sälja geväret när jag inser att det är värdelöst och på tok för dyrt=P)

Return to “Övrigt snack”