RS skyttar

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Re: RS skyttar

Postby Kocken149 » 18 February 2015, 13:12

Express. Med slug och hagelpipa. Har tittat en del på magpul.
http://www.brownells-sverige.se/epages/ ... /100011222
Men tar gärna lite tips på andra sköna prylar till 870n

Kocken149

Postby Kocken149 » 11 March 2015, 11:49

Nu börjas det😜. Blir helt klart magpuls kolv, men inte bestämt mig än vad jag vill ha för forend. Ev fab defense. Vansinnigt rolig bössa iaf, gillar den skarpt.
Attachments
image.jpg

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 11 March 2015, 11:51

Köp MOE-fronten. Jag har kört den rätt länge nu och den är riktigt trevlig. Går även att stippla för bättre grepp.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 11 March 2015, 11:59

Tävlat för första gången - Internt snabbskytte med .22. Kom fyra.
Resulterade i att klubben bjöd in mig till att tävla externt - Fältskytte nästa helg i Dannemora. Jag är smått nervös :D
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Kocken149

Postby Kocken149 » 11 March 2015, 12:40

Velar lite fram o tebax på om jag gillar utseendet på moe forend. Men det skiljer ju bara ett par hundringar i pris om man köper ett paket med både kolv och forend, får köpa hem och testa.
http://www.brownells-sverige.se/epages/ ... /100011222

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 March 2015, 13:04

Du kommer inte bli missnöjd. För mig handlar allt om funktion och jag är mycket nöjd med både SGA och MOE-fronten. Köper man saker för looks är man fel ute med en SGA för något annat än skitful är den inte. ;)

Fearless

Postby Fearless » 11 March 2015, 14:29

Jag kan inte riktigt bestämma mig vilken pang jag ska köpa för IPSC Production just nu. Har inte möjligheten att prova dem där jag skjuter så jag undrar om det finns någon här som kanske skjutit med någon, helst båda, av dessa eminenta skönheter:

- CZ 75 SP-01 Shadow Line
- Tanfoglio Stock III xtreme

Jag har skjutit ganska mycket med "vanliga" Shadowen och det har blivit en del Glock också men endast prova lite med en Tanfoglio Stock II. Vad jag med undrar över är hur trycket på ovanstående är jämfört med en vanlig Shadow eller Stock II?

Att de är bättre än "Tupperware Glock" är ju en självklarhet då den har ett trycke likvärdigt ett spett!! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 March 2015, 14:50

Jag skulle aldrig lägga 14 lax på en pistol jag inte själv har testat minst en gång. Det måste väl finnas någon i din närhet som har en Stock III eller Shadow Line? Om inte så gå in i IPSC Sweden-gruppen på FB och fråga om någon kan ordna en provskjutning.

Själv så har jag inte fullt samma budget, efter AR-köpet i höstas, så jag kommer köpa någon av nedan tre:

CZ 75 SP-01 Shadow.
Arsenal Arms Strike One.
Glock 17.

Glock har jag tävlat med ett par gånger så den kan jag väl. SP-01:an har jag aldrig testat men ska och prova en begagnad i helgen. Strike One gillade jag men behöver mer tid med innan jag kan avgöra köp.

Fearless

Postby Fearless » 11 March 2015, 20:07

Nu kostar de ju inte 14' så där är det lugnt. Shadow Line bör hamna på runt 11'och xtrem'en kostar ju under 13'. Och till xtremen får du ju med två extra mag (4st totalt) så där tjänar man ju in 1500:- direkt jämfört med en vanlig Stock III som bara har 2 mag totalt.

Eftersom jag skjutit så mycket Shadow så är det inga problem att lägga ett par tusen mer för att få en Line. Den kan ju bara vara bättre efter att ha varit en runda i CZ's proshop med både bättre grejor och bättre inpassning.

Lite svårare för mig blir ju extreme'n men där får man väl lite på att Graufel faktiskt har varit inblandad på något sätt och inte bara satt sitt namn på den. Så den är säkert inte så dålig att 13' skulle kännas för mycket? :)

Vill du ha en så billig pang som möjligt och att den ska vara så enkel som möjligt att serva och handha så är Glocken ett alternativ men vill du ha lite känsla och precision så glöm den ifall du jämför med Shadowen. Klart bättre trycke och mycket tydligare reset. Sen väger den lite mer så du får mindre rekyl och får tillbaka siktet på målet märkbart snabbare då pipan ligger lågt å bra i Shadowen.
För min del så ligger jag klart bättre i de tävlingar jag skjutit med Shadowen jämfört med Glocken. Både poängmässigt och jämfört med de jag brukar ha omkring mig i resultatlistorna. Har väl ett tiotal tävlingar med Shadowen och 4-5 med Glock 17 (Gen 3 visserligen).

Strike One ser ju bra ut men jag har nog inte sett någon skjuta med den? Skulle vara skoj att prova den och se hur den känns.

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 March 2015, 20:16

Blåste som sagt 25 kkr av leksaksbudgeten på AR'en så det får bli en billigare enhandare. :)

Att Glocken är den sämsta tävlingspistolen av de tre jag skrev upp är det ju inget tvivel om. Det enda den har för sig är att jag redan har ett par hölster och fyra magasin.

Nu har jag bara testat Striken två tillfällen och då bara ett magasin per gång men jag gillar den. Snabbt som fan nere på mål igen tack vare den otroligt "låga" pipan.

Cpt
Lag: DI

Postby Cpt » 11 March 2015, 20:34

Pew pew pew Cpt to the rescue :D

Striken är mycket trevlig.

https://www.youtube.com/watch?v=nHvUQ4j ... GVyJwCG0ig

Vapenfelen i klippet berodde på att utdragaren inte greppade hylsorna ordentligt, det är numera åtgärdat och har inte haft problem sen dess(har förövrigt inte hört talas om nån annan än mig som haft problem).

Men trots det går det att knipa en 9 placering av 30 :) (felen äter tid, kostade säkert 3-4 placeringar).

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 11 March 2015, 20:47

Köper man en nu är det dessutom 127 mm pipa och således godkänd i Production. ;)

[EDIT] Vad kör du för hölster till Striken?

Fearless

Postby Fearless » 12 March 2015, 09:30

Strike'n ser ju onekligen trevlig ut men jag är lite inne på Tanfoglio eller CZ just nu. Men man vet ju aldrig, kanske springer på en Strike och faller för den?

Jag har ju ett år kvar till egen AR men det finns redan ett litet konto som samlar pengar till den. Får se om de räcker till en JP eller om man får nöja sig med en Stag! Fram tills dess så får man nöja sig med klubbens JP CTR-02 och det är ju inte fy skam!
Sen har jag ju möjlighet att skjuta lite Stag också så jag kanske provar den till Kärrshålan i slutet av maj. :)

JonathanRL

Postby JonathanRL » 22 March 2015, 20:48

Tävlade för första gången utanför klubben idag - Fältskytte i Dannemora. Det gick som det gick men jag lärde mig massor och jag hade väldigt kul.
Som vanligt såg jag till att ha med mig lite kameror till det hela och resultatet kan ni se här: https://www.youtube.com/watch?v=SbWl8-jy2A4
Mina affärsredovisningar

Åback
Played Since: 2014

Postby Åback » 29 March 2015, 06:59

Så, jag är på jakt efter en sk. "hobbybössa" som min farfar kallade det.

Kan ni hjälpa & tipsa lite om några roliga .22'or? Hade tänkt ha den på sportskyttelicens utöver .222'an & hagelbocken jag har på jaktlicens. Helst hade jag velat skaffa en halvautomat.

Har kollat en del & klämt lite på Ruger 10/22 men jag är lite intresserad vad det finns utöver den som hade varit kul att ha.

// Räven

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 29 March 2015, 09:50

Ska sanningen fram så sitter 10/22:an rätt säkert på sin tron. Ska man dessutom ha den på målskytte, tänk på att du måste ha en förening som faktiskt sysslar med .22LR halvautoskytte nu mer, kan man ju bygga om dom precis hur mycket som helst.

Jag har en 10/22 Tactical, eller Target som det står på licensen, med en 18.5" pipa från ER Shaw. Den håller femkrona över 10 skott på 100 meter om jag gör allt rätt.

10/22? Javisst!

Image

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 29 March 2015, 17:15

Själv väntar jag på min licens på min Glock, bör komma snart om inte det ska ta 100 år som annars!

Dave
Lag: The Republic of Dave
Played Since: 2001

Postby Dave » 29 March 2015, 22:37

Ruger 10/22 med ZK-22 stock, jaktfunkis blir det också eftersom den har tumhål istället för pistolgrepp samt bullpup istället för fällkolv. Ryms i ryggsäcken när du ska ut på jakt.

Image
The Republic of Dave - President
The artist formely known as Hammerhead

Tackleberry

Postby Tackleberry » 30 March 2015, 03:50

Halvautomatiska kulgevär måste (tyvärr) se ut som traditionella jaktgevär för att de ska vara tillåtna för jakt. Bullpup är inte traditionellt.

Vill man ha en portabel 10/22 tycker jag att man ska skaffa en 10/22 take-down istället:
http://www.ruger.com/products/1022Takedown/models.html

JonathanRL

Postby JonathanRL » 30 March 2015, 09:16

Någon som för övrigt vet om de här skulle vara godkända för IPSC Mini Rifle och om någon i Sverige säljer dem?
http://www.hk22rimfire.com/

Inte aktuellt nu men skadar aldrig att vara förberedd.
Mina affärsredovisningar

Gwlyddyn

Postby Gwlyddyn » 30 March 2015, 10:01

Svenska IPSC-förbundet utfärdar inga aktivitetsintyg på .22LR så det är tyvärr bara att glömma. En växelsats till AR är det närmaste du kan komma eller att söka på en 10/22 för jakt och sen bygga om.

JonathanRL

Postby JonathanRL » 30 March 2015, 10:11

Anade det men tack för bekräftelsen.
Mina affärsredovisningar

Dave

Postby Dave » 30 March 2015, 11:46

Halvautomatiska kulgevär måste (tyvärr) se ut som traditionella jaktgevär för att de ska vara tillåtna för jakt. Bullpup är inte traditionellt.

Vill man ha en portabel 10/22 tycker jag att man ska skaffa en 10/22 take-down istället:
http://www.ruger.com/products/1022Takedown/models.html
Du har din tolkning, jag har min.

Berrko
Played Since: 1989

Postby Berrko » 30 March 2015, 13:51

"11 §

Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till

konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade

kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får

användas vid jakt.

Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av

militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas

vid jakt."

Så säger lagen och det som räknas i det svenska rättssystemet är hur domaren och nämndemännen tolkar lagen. :roll:

Det viktigaste i i texten är att geväret måste se ut som en Bolt action med traditionellt utseende. Ruger mini 14 går inte längre att få licens på pga flummigt resonemang.... Den liknar ett traditionellt jakt gevär men det hjälper inte.

Dave

Postby Dave » 30 March 2015, 16:10

Ruger Mini-14 går inte att få på jakt för att den har en militär grundkonstruktion. Tidigare löd föreskriften (inte lagen):
Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av
militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas
vid jakt.
Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär
halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska
kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade
enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande
konventionella kolvar för jaktgevär
Detta är nu helt borttaget, varför Ruger Mini-14 inte längre går att få på jakt, eftersom dess konstruktion bygger på Springfield M1 Garand/Carbine. I praktiken innebär det att inga halvautomatiska vapen som har ett militärt ursprung är godkända, att man helt missat att nästan alla teknologiska landvinningar i vapenutveckling är finansierat av och för militära ändamål vill man inte kännas vid.

Men såhär resonerar jag:
"Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och
tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna
konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller
omladdningsfunktionen – får användas vid jakt."

Vapnet skall alltså vara civilt designat, och designat att efterlikna manuellt omladdade kulgevär. Det är Ruger 10/22 oavsett vilka eftermodifieringar du gör på just ditt exemplar. Kraven för vapentypen är fortfarande uppfyllda av tillverkaren. Men "to each his own".

Return to “Övrigt snack”