Fästingar!

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Played Since: 2011

Fästingar!

Postby TwinkleDew » 23 August 2012, 07:57

Fästingar är jobbiga. Vad gör ni för att skydda er från dessa små tingester när ni spelar ute i skogen?
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Knatten
Played Since: 2012

Re: Fästingar!

Postby Knatten » 23 August 2012, 08:42

Första tipset är att fixa de sprutor som hjälper mot fästingburna sjukdomar. Andra tipset är att noggrant undersöka kroppen när man vandrat runt i områden där fästingar trivs, knähögt gräs är en klassiker! På människokroppen trivs fästingen på varma platser där huden är tunn - dvs de platser där du inte vill ha dem(skrev mfl)! ;) Tredje tipset är att ta bort fästingen direkt vid upptäckt med hjälp av en fästingplockare( http://www.tabortfasting.se/ , rekommenderas varmt). Fjärde och sista tipset är att hålla koll på platsen där fästingen suttit, blir det en rodnad större än en femkrona så skall man uppsöka läkare.

Mer läsning:
http://www.fasting.nu

Skall du ha död på de små kräken så är eld att rekommendera!

God jaktlycka! :mrgreen:

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 23 August 2012, 09:09

Fästingar är ett aber. Lyckligtvis så klarar jag mig rätt bra :)
Haft misstänkt TBE en gång (nej jag tar inte sprutor, mer än lite rädd för nålar :? ) och kan bara säga som så att lumbalpunktion är inget jag skulle önska min värste fiende :!:

Har som tur är bara haft 2 fästingar ever :idea: Detta trots att jag är mycket i skogen och mark under sommarmånaderna och en hel del ute i roslagen där de frodas.
Varför kan jag inte svara på faktiskt, kan kanske bero på alla antihistaminer jag trycker i mig, att de helt enkelt inte gillar mig?!

TBE överförs direkt vid bettet men borrelia tar ett tag att överföras så att plocka dem så snart som möjligt som nämns ovan är viktigt.

Det finns ju fästingspay men om denna fungerar eller ej låter jag vara osagt. Annars så ska man ju gärna ha ljusa kläder så att man ser de små liven innan de biter sig fast och att hålla kroppsbehåringen i trim underlättar också när man ska jaga rätt på de små liven. Hårbotten, skrev, armhålor och rygg gillar de, ställen där huden är tunn och det är varmt och mysigt.

TwinkleDew

Postby TwinkleDew » 23 August 2012, 09:35

Jag lyckades få en liten jäkel på FOTEN! Där jag hade strumpor med dubbla byxor instoppade. Seriöst hur lyckas dom?

Omegamortis

Postby Omegamortis » 23 August 2012, 09:43

De tar sig in överallt de små asen.

Men jag håller med båda Stygge och Knatten! Får du ett rött märke stort som en femkrona så bör du ta kontakt med läkare.
Ju längre tid som fästingen får sitta och äta på dig, desto större chans har du att bli smittad. Fästingen överför borrelian när den har ätit färdigt, alltså när den "spyr" i dig.

En annan hudförändring vid borrelia har formen av en blåröd, en till fem centimeter stor knuta. Den sitter oftast på en örsnibb eller en bröstvårta. Det är vanligt med svullna lymfkörtlar i närheten av knutan.

Det finns en tredje, långdragen variant av borrelia som man kan ha besvär av i flera år. Den börjar som svagt blåröda, plana hudförändringar som oftast uppträder på armar eller ben. Hudförändringarna blir efter en tid ljusare och lätt förhårdnade, som diffusa ärr.

Ungefär hälften av alla som drabbas av borrelia får samtidigt någon form av irritation, som domningar eller klåda i det drabbade hudområdet. Ibland blir man trött, får huvudvärk, led- och muskelvärk, nackvärk och/eller låg feber.

Nu får det vara nog för min del, blir en aningens hypokondrisk.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 23 August 2012, 09:52

Jag vistas en del i både Stockholms skärgård samt norra Öland, och fästingar finnes i mängder... Det är kanske ett tiotal i veckan det rör sig om. Jag har vaccinerat mig mot TBE, aldrig haft Borrelia eller andra problem. När det kliar på kvällen får man helt enkelt ta och åtgärda, i gammal hederlig search and destroy-anda :) Jag tycker ärligt talat att mygg är värre, de kliar mer.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 23 August 2012, 13:07

Ljusa kläder drar åt sig fästingar. Värt att notera.

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 23 August 2012, 13:21

det finns elektriskt fästingskydd.
en liten dosa som ger ifrån sig något ljud eller så som skrämmer bort fästingar. är väll tänkt först till djur och på dem fungerar de riktigt bra vet jag. men finns varianter även för människor.

Stygge

Postby Stygge » 23 August 2012, 13:43

Frugan hade borrelia för något år sedan, gick så långt att det satte sig på nervsystemet innan hon fick diagnos. Riktigt elak sjukdom som man kan bli riktigt sjuk av länge, den kan ligga latent i kroppen i flera år innan man får faktiska symptom.
Rör man sig i fästingområden eller vet med sig att man haft en fästing tidigare ska man vara uppmärksam på tex domningar, ledvärk eller annat som kan härledas till nervsystemet.

Vill man verkligen intala sig själv att man har borrelia så ska man läsa om symptomen ^^ Det är just för att sjukdomsbilden är så vag (bred spridning på symptomen) som det är lätt hänt att tex husläkaren ger lite Voltaren för en inflammation eller skriver av det som en ihärdig förkylning.

Borrelia kan kollas med blodprov men det är tyvärr svårt att avgöra om man har det nu eller haft det för 5 år sedan då det syns lång tid efter vid ett blodprov.

Edit:

url]http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-oc ... /#overview[/url]

Samt:
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-oc ... domar/TBE/

Edit igen:
För den krasslige, Ja du har borrelia:
http://www.minasymptom.se/borrelia-symptom/

TwinkleDew

Postby TwinkleDew » 23 August 2012, 13:56

Jag tror nog alltid att jag har hittat mina fästingar rätt fort. Aldrig har en hunnit bli så där fet och grå och äcklig ni vet. Ibland använder jag nåt MyggA-sprej som ska hjälpa mot mygg och fästingar. Ger ju iaf en något betryggande känsla

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 23 August 2012, 14:03

http://www.akvariehobby.se/shop/product ... roduct=773

där har ni den elektriska fästing "skrämmaren" hehe

R-Bear
Played Since: 2010

Postby R-Bear » 25 August 2012, 12:01

Vi använder Renons Flugmedel.. för hästar :3 Har inte haft en enda fästing trots kravlande i högt gräs. Funkar dessutom susen mot mygg och den luktar citron ^-^
Finns en variant som är för människor också men den luktar inte lika gott tycker jag :roll:

För den modige finns http://www.hooks.se/product.aspx?productid=810080 som egentligen inte ska användas på vare sig kläder eller hud.. eller andas in.. Men den fungerar riktigt bra. Jag lägger dock min röst på Renons just för att den är mindre giftig och går att använda på huden.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

Rebelofsvearike
Lag: TFV

Fästingar!

Postby Rebelofsvearike » 25 August 2012, 13:45

Har själv kört på den som raping nämner sist funkar fint men använd ej på huden eller öma kläder:) körde vanligt myggan på huden å shild på kläderna.
U mirring brah

delendam
Lag: Pandion

Postby delendam » 27 August 2012, 10:58

Vitlökstabletter.

Sierra
Lag: TFV

Postby Sierra » 27 August 2012, 11:50

Fick en fästing nere på HaM II. Några veckor tillbaka nu fick jag Borrelia, även då jag tagit bort fästningen någon dag efter att jag fått den på mig där nere.

Tog det som en man till en början då jag inte visste om det var borrelia ännu... (idiot) Tillslut så tog jag mig till sjukvården och fick därefter penicillin.
Kan säga såhär i efterhand, extrema pulserande huvudvärkar kombinerat med intensivt och stressigt arbete är inte att föredra.
Ta vaccinationssprutorna om ni kan, det tänker jag i allafall göra i fortsättningen numera. Sist man gjorde det var ju i grönkläder för flera år sedan liksom.

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 27 August 2012, 13:20

TBE-sprutor i förebyggande syfte är din bästa åtgärd.

UNDER spel äter jag alltid vitlökstabletter då enligt vissa forskare det finns klart samband mellan vitlök och minskade bett. Och såklart MyggA/Djungelolja och allt annan såndäringa sprej o gegga.

Har inte haft mer än två fästingar under alla år, om det beror på förebyggande eller ren tur låter jag vara osagt.
Instagram; @callsign.rainbow

xzeros
Lag: Cannibal Hippies

Sv: Fästingar!

Postby xzeros » 28 August 2012, 08:39

Jycken har haft en fästing och sedan dess har han scalibour vet. 4 år och inga personlighet-förändringar, han är fortfarande lika dum ;)

På mig plockar vi 5-6 om året minst. Inte lika mycket nu dock. Hade borelia när jag var tio, ingen höjdare precis.

Omegamortis

Postby Omegamortis » 28 August 2012, 09:02

Kan man inte använda ett sånt halsband som hundarna har?

R-Bear

Postby R-Bear » 28 August 2012, 09:17

Problemet med dom halsbanden är att dom inte får bli blöta.. Och vi airsoftare kravlar ju i ur och skur :P Hellre spray som man kan "fylla på" under dagen. Men sen hatar jag Scalibur och Frontline och vafan dom nu heter så.. :3

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 28 August 2012, 09:20

Fler vargar mindre fästingar, mindre vargar fler fästingar. Alternativt fler jägare mindre fästingar och vice versa. Rådjur är rena fästinguppfödare.

Omegamortis

Postby Omegamortis » 28 August 2012, 09:25

Ajdå. Då kanske det är bättre med någon spray, eller bara kolla sig ofta och noga.

R-Bear

Postby R-Bear » 28 August 2012, 10:31

Kan även tillägga detta :3

"Läkemedlet skall endast användas till hund och för strikt utvärtes behandling."

" Deltametrin frisätts kontinuerligt från halsbandet till pälsen och den fettfilm, som täcker huden. Den aktiva substansen sprids från området med direktkontakt över hela hudytan via fettfilmen och i hårremmen."

Medlet sprids alltså när halsbandet snurrar/rör sig runt hundens hals. Vem fan orkar snurra på ett halsband hela tiden för att vara skyddad i skogen? :P

Köp vanligt mygg-/fästingmedel istället ;P

Omegamortis

Postby Omegamortis » 28 August 2012, 10:55

Aj fan. tack för infon, då får det bli mygga eller något annat trevligt =)

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 28 August 2012, 14:13

Om du tänker på Frontline eller liknande till hundar så är den aktiva substansen alltså ett ganska potent nervgift. Hundar kan påverkas oerhört av dem om man doserar fel, eller om de bara är känsliga. Anledningen till att det inte får komma i kontakt med vatten är att substansen rinner ut i vattendrag och sjöar, och det krävs mycket lite för att ha ihjäl både växtlighet och fiskar.

Man skall inte ens leka tätt med en hund som bär Frontline eller liknande egentligen.

(Prova på egen risk alltså :3 )
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Goreplay
Lag: ST36
Played Since: 2007

Postby Goreplay » 28 August 2012, 15:30

Denna tråden inspirerade mig att köpa piller mot fästingar till hunden.. Man kanske skulle ta några själv 8-)

Hunden hade tidigare ett så kallat fästinghalsband (den med nervgift utvecklat av nazisterna 1943 ;) ). Dom funkar riktigt bra, men pälsen blir inte lika fin + att hans personlighet förändrades mot det lugnare... Men försök att ha ett halsband som inte får komma i kontakt med vatten på en jaktlabrador.......
-Skickat från min brödrost-

Return to “Övrigt snack”