Laserklasser. och ivar kan man köpa dem

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
Limpovicz
Lag: CSC

Laserklasser. och ivar kan man köpa dem

Postby Limpovicz » 12 September 2012, 18:41

Funderar lite på att bygga ett lasersikte till ett customprojekt, och jag undrar om man kan få tag på en lalsermodul i klass 2 dvs det som brukar sitta på militära röda lasersikten
utan att köpa och slakta ett fint lasersikte.

sen om man kan köpa den separat eller om det finns laserpekare i den klassen man kan slakta spelar mindre roll. men det enda jag hittat har varit klass 1 or (billiga laserpennor som typ syns 2 meter om det är halvljust)
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Re: Laserklasser. och ivar kan man köpa dem

Postby mouse » 12 September 2012, 19:21

Problemet är att man som privatperson ej får vara i ägo av laserutrustning med uteffekt större än 5mw.

Tippar på att en klass 2 laser ligger på åtminstone 3w så det är nogo utan tillstånd från strålskyddsmyndigheten.
Kostnaden för detta är: Flygbiljett för inspektören t&r från Lindköping samt några tusen kr för själva inspektionen.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 12 September 2012, 19:51

Sen ska man se upp med laser när man beställer kloner, många skriver ner styrkan. Fick själv en peq som skulle ligga på 5mw men den var betydligt sjukt mycket starkare :roll:
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 12 September 2012, 20:26

Laserklasser numera går från Klass 1 till Klass 4. Där högre är starkare. En kontinuerlig laser med synligt ljus/färg och 5mW är en Klass 3R. Det är inte olagligt att som svensk äga en kraftigare laser än klass 3R, en CD eller DVD brännare innehåller en kraftigare laser, och många lasers ligger över klassen. Däremot är hur man använder den och utsätter andra för den som kan göra det olagligt. "Färgen" avgör också hur mycket effekt den får har i olika klasser.

Image

Fina länkar till wikipedia för laser säkerhet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

...och att köpa kraftigare lasers? Ebay har massor som är generellt dyra. Sök på "laser module" eller om du verkligen vill bygga själv? "Laser diode" samt våglängden, rekommenderar 633nm som är lite mer orange än 670nm, för den är mer synlig för ögat vid samma effekt, precis som grön 532nm är ca 3ggr mer synlig än röd 670nm. Ska du verkligen använda den som lasersikte och vifta med den på spel eller mot folk, och den ska vara röd så skaffa en 5mW 633nm komplett lasermodul och lev med dess styrka.

En 3W röd laser?! Du kommer få ögonskador vid reflexer på matta eller vita ytor. Rent idioti. Det går att skära och bränna trä med den effekten.

Om du verkligen vill lägga pengar på lasers mm? Roithner-lasertechnik i österrike. Men de är dyra med frakt. Deras 110+ sidor katalog har dock mycket "leksaker".
This space intentionally left blank

Limpovicz
Lag: CSC

Postby Limpovicz » 17 September 2012, 00:27

jäklar vad kunniga folk är på formet.
tack för alla info, har läst på litet själv om lasersäkerhet och jag tror jag kommer skrota projektet
säkerhet är faktiskt viktigare än nåt annat inom den här hobbyn, och för syns skull kan jag dra i en röd lysdiod istället
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 17 September 2012, 06:48

Jag har fått tag på en grön laser.. men är fan inte säker på om jag vill/vågar använda den.
Står 0,5 på den, men är inte ett dugg intresserad av att ens riskera att sabba synen på er airsoftpolare på något
spel. Hur tar man reda på om den är användarvänlig för airsoftspel, eller stoppas ner i lådan igen?

Dalle
Lag: KRAS

Postby Dalle » 17 September 2012, 08:20

@Yog: Jag har förmodligen en liknande laser hemma, står 0.5 men upplevs som väldigt stark. Personligen tror jag inte det är någon större fara då, åtminstone jag, använder laser främst till att markera mål åt mitt egna lag. Jag har använt den lasern i två år och har aldrig lyckats lysa någon i ansiktet under den tiden. Har läst någonstans där de gjorde tester med just 0,5mW grön laser och där de faktiskt gjorde skada på ögat, men det var efter 60 sekunders belysning. Jag tror nog risken för bländning är nog störst för användaren själv då man sitter hemma och testar punkten mot ljusa föremål, t.ex vita tapeter. Du blir nog själv mer utsatt av din egen laser än någon annan.
Formerly known as TheDuke

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 17 September 2012, 08:31

Har fått både grön och röd laser i ögat på spel och det är ju lite irriterande att ha en mörk fläck i ögat resten av den timmen.
Jobbar på Röda Stjärnan

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies

Postby YogHippie » 17 September 2012, 10:32

Hmm, ok.
För där var ju ett reportage på tv om en kille som var ute och gick med hunden, som blev lyst i ögat med grön laser,
och han blev grumlig direkt, och får ha färgare skyddsglas på hela tiden.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 17 September 2012, 14:29

Färgen på laserstrålen är inte farlig. Dess effekt, fokusering och hur man använder och riktar den avgör hur farlig den är.

Att många skaffat billiga kraftiga gröna lasers på 20-150mW (att se en fet grön fokuserad stråle hela tiden gör ju lasern "mycket coolare") och sedan medvetet lyser det i ansiktet/ögonen på folk, speciellt bilförare och flygplan osv har inget att igentligen göra med lasern, bara att många är idioter som försöker medvetet ställa till och skada andra.

Problemet är inte lasern, problemet är de som använder dem felaktigt och för andra farligt sätt.

Problemet med just vanlig grön 532nm laser är att den hamnar i området där ögat är mest känsligt, och där ögat fokuserar ljuset bäst, för det ligger mitt i synområdet. Så grön laser har mest potential att skada. Jag har inget emot lasers på spel eller ute hos allmänheten, men jag har mycket emot dem som använder dem felaktigt. ALDRIG bra ide att lysa laser i ansiktet på folk, oavsett hur "coolt/kul" många verka tycka det är. Har mer än en gång tagit snack med airsoftspelare som medvetet lyser i ansiktet på folk, och när man använder kikarsikte mot dem "för att hindra dig skjuta effektivt på oss" (att medvetet lysa kraftig grön laser in i någons kikarsikte har passerat sunt förnuft). Tack och lov att det är svårt att hålla laserpunkten stabilt på längre avstånd, alltid den rör sig lite så ev skador blir mindre än de kunde blivit.

Sagt det flera gånger innan men en grön laser "upplevs" som starkare än en vanlig röd 670nm laserpekare är just för färgen är mer synlig och fokuseras bättre av ögat än motsvarande annan färg. Däremot är effekten "sådär" förutsägbar på en grön 532nm laser, för det är inte en riktig primär laser. De flesta lasers som röda 633/670nm, alla IR, lila 405nm osv är primär lasers, dvs de ger direkt ljus med den färgen. Så det är rätt enkelt för tillverkare osv att mäta och beräkna effekten. Men en grön 532nm är en DPSS laser. Och det är en helt annan sak. Den är mer problemmatisk och tänder inte direkt på full effekt, är mer temperatur känslig också just för att den skapar sin fina gröna färg genom att det är en kraftig primär IR laser på 808nm som optiskt pumpar en YAG kristall som lasrar på 1064nm som sedan frekvensdubblas till 532nm och därmed är grön. Man gör på detta avancerade sätt för det är fortfarande billigare än tillverka en ren grön primär laserdiod, de finns men är mycket dyrare. Men all denna omvandling gör att effekten tappas efterhand och hur mycket som faktiskt kommer ut är väldigt beroende av exakt hur effektivt YAG kristallen omvandlar energin, hur den tillverkats osv, hur mycket som tappas i frekvensdubblingskristallen samt ev filter som sätts mellan för att ta väck IR delen osv. Därför varierar också en grön stråles styrka mycket beroende på ute temperatur, hur varm kristallen internt hettats upp osv osv. 808nm IR laser dioden som börjar allting kan ligga på 200mW för en grön 10mW laser, och brukar sällan ens vara feedback styrd (sådant kostar ju), och då varierar dess effekt med batteristyrkan och temperatur. Helt enkelt kommer en sådan DPSS laser variera väldigt mycket i styrka, och billiga gröna lasers är inte direkt gjorda med hög kvalitet så räkna med kraftigare variationer än en kvalitets laser. En billig grön 532nm laser kan därför variera enormt i styrka. En riktig primär laser som röd, IR mfl kommer INTE göra det, ens en sådan billig.

Med en kvalitets laserdiod får man med datablad som visar fina grafer över vilken exakt färg vid vilken temperatur, hur mycket optisk effekt är ut vid viss spänning/ström, strål karatäristik osv osv. Även en kina laserdiod i rött, IR mm kommer vara mycket mer effektstabil än gröna.

Jag har inga som helst problem med att spelare använder lasers i spel, oavsett färg, men använd dem på ett sunt sätt och håll på acceptabla nivåer i effekt och fokusering.
This space intentionally left blank

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 17 September 2012, 16:31

Förbannat bra skrivet och förklarat det där Thinker. Vore ännu bättre om du kunde dela stycket lite så det blir lättare att läsa, en aning svårt att följa i nuvarande form (ingen kritik bara ett förslag).

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 17 September 2012, 16:32

Thinker! Glöm inte wikin!
Jobbar på Röda Stjärnan

Return to “Övrigt snack”