Airsoftbörsen - ansökan - GDPR

Här diskuterar vi Airsoftbörsen och frågor kring köp och sälj på forumet.
SofaKing

Airsoftbörsen - ansökan - GDPR

Postby SofaKing » 24 April 2018, 20:34

Hej,

Jag vill lufta en dialog jag för med en admin som vill ha fotokopia på min legitimation för att ge tillgång till airsoftbörsen. Detta ger ett oseriöst intryck från AS sida och jag vill gärna veta om detta stämmer? Om det stämmer vill jag veta exakt hur dessa personuppgifter hanteras av er i samband med att GDPR snart träder i kraft (25 maj).

Hej SofaKing

För att kunna administrera det sista på din ansökan behöver jag att du mmsar en bild på en giltig legitimation där man kan se personnummer från det nummer du registrerat till ————-(raderat nr).

Mvh
Daniel

Hej,

Att jag skickar en bild på min legitimation till dig kommer inte att hända. Vilket syfte skulle det fylla, och varför ska jag fylla i mitt personnummer om du skulle be om bild på min legitimation? Varför står inte detta i forumet som ett steg i hur ansökan till airsoftbörsen går till och slutligen hur skulle du ens veta att det är mitt legg?

Detta låter väldigt oseriöst och oförenligt med dom nya lagkraven kring GDPR.

/Alex

Cediop
Played Since: 2017

Re: Airsoftbörsen - ansökan - GDPR

Postby Cediop » 24 April 2018, 20:41

Inget konstigare än att du måste styrka din identitet och ålder. Detta på grund av att det ska bli mycket svårare med blåsningar på köp- och säljforumet samt att det ser till att handel för de som är under 18 blir näst intill omöjligt. Det är helt enkelt för allas trevnad.

Sen om du personligen vill göra det eller inte är en annan femma, har du inget att dölja ser jag inte problemet. Sen hur det är angående den nya lagstiftningen om lagrande av persondata vet jag inte, men har svårt att tro att just bilden på din identifikation sparas i sådan uträckning (men det kan admin garanterat tala om).

Utöver detta kan jag tycka att det är lite fel att ta upp detta i en allmän tråd istället för att lösa problemet tillsammans med admin, tjänar inget syfte förutom att på sätt och vis smutskasta de regler som admins har satt upp (speciellt när de är för allas bästa).

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 24 April 2018, 20:45

Hej SofaKing

Som jag förklarade för dig i PM har vi ett antal rutiner för att säkerställa att du verkligen är du och inte t.ex. ditt barn eller ett yngre syskon. Är inte det bra? Vanligtvis går det att säkerställa med ett antal tjänster t.ex. ratsit, hitta, eniro. Men i ditt fall gick det inte.

Vad tycker du att vi ska göra i de fallen? Bara släppa in dig och hoppas att du inte egentligen är ditt yngre syskon som lånat en bild av dig på facebook. Eller inte släppa in alls i de fallen? Jag är öppen för att ändra processen så länge som det inte skapar brister i säkerheten för köpare och säljare på börsen visavi åldersgränserna.

Mvh
Daniel
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Gidappa

Postby Gidappa » 24 April 2018, 21:09

Hur förändrar GDPR något när det gäller ASS? Det är ju frivilligt att lämna sina personuppgifter och syftet är ju tydligt.

Och att få sina uppgifter bortplockade lär väl inte heller vara några problem om man skulle vilja det. Kanske bara skulle vara ett förtydligande kring det som tekniskt sett skulle behövas i villkoren? Om ens det behövs. Det räcker väl egentligen att möjligheten finns då det redan står i GDPR.

Annars är det väl ingen större skillnad från PUL?

Eller är jag ute och cyklar?
Gearprostituerad

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 25 April 2018, 18:15

<= arbetar med GDPR-frågor.

Det är inget problem med GDPR, om medgivande ges så kan ASS spara/behandla informationen. Däremot behöver ASS tydliggöra vad informationen skall användas till (syfte), hur länge den sparas och vem som kommer ha tillgång till denna.

Om syftet är att verifiera ålder så räcker det med att admin som behandlar förfrågan får tillgång till denna, och efter verifikation kan informationen tas bort (dvs ej lagras).

Om du är orolig över att lämna ut komplett personnummer kan du antagligen dölja de fyra sista siffrorna innan fotot tas.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 26 April 2018, 10:41

Vi lagrar inte uppgifterna mer än det som skrivs i vår databas vid ansökan.
Den informationen ligger sparad enbart på vår server.
Våra admins är dom enda som har tillgång till den informationen.

Bilder på ID kontrolleras och sen tas bort. Det sparas ingen sådan information.

Vill man inte ge ut sin information så slipper man. Det finns inga krav från vår sida på att ange sina personuppgifter för att använda forumet. Bara köpes och säljes.

Return to “Om Airsoftbörsen”