Nytt radiosamband i "Söder".

Airsoftspel, milsim, lajv, loppmarknader, konvent och andra spelaktiviteter för airsoft som rör hela landet.
Användarvisningsbild
Kether
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Spelat sen: 2000
Kontakt:

Nytt radiosamband i "Söder".

Inläggav Kether » 21 april 2015, 21:29

Nytt samband i söder!

Teletek i samarbete med Airsoft Adventures och Cannibal Hippies kommer att sätta upp radio-repeatrar för att, en gång för alla, få till ett bra samband på de större spelen. Rätt använd ger en repeater en oslagbar kvalitet på sambandet jämfört med enbart handapparater.

En repeater fungerar som mellanstation mellan de som önskar prata med varandra. Repeatern har en mycket bra antenn som sitter på en hög mast. Det gör att alla handenheter i området har god förbindelse till den, även om förbindelsen mellan individuella handapparater är otillräckligt bra. Varje faktion i de större spelen kommer att förfoga över en egen repeater, vi har totalt tre.

Av kostnadsskäl och för att efterleva lagen i alla fall lite så används sk crossband-repeater. Det innebär att repeatern lyssnar på 155 MHz och sänder på 444 MHz. (Se exakta frekvenser längre ned). Vi utnyttjar alltså jaktbandet och SBBR bandet som båda i stort sett kommer vara upptagna i samband med spel. Däremot är PMR bandet ledigt och kanaler där kan fördelas av respektive arrangör om behov finns.

Endast sk Dual-band radios går att använda. Radion måste alltså ha både VHF och UHF, detta har många kinaradios men inte rena jaktradios och inte PMR-radios.

Exempel på radios som fungerar är:

Baofeng UV-5R
Puxing 888K
Wouxun KG-UVD1P
Wouxun KG-UV8D

Dessa fyra, eller i alla fall de tre översta, är de jag har funnit vara de vanligaste i airsoftsammanhang. Till dem har jag tagit fram färdiga filer som man kan ladda in i radion. Alla filer innehåller alla PMR-kanaler, Alla Jaktkanaler samt de tre repeatrarna. Därmed så kan filen användas i många olika sammanhang och inte bara på nämnda arrangörers spel.

http://services.teletek.se/radio/BaofengUV-5R.dat
http://services.teletek.se/radio/Puxing888K.tw.dat
http://services.teletek.se/radio/WouxunKG-UVD1P.tw
http://services.teletek.se/radio/WouxunKG-UV8D.kg

För de som har egna filer och hellre lägger in frekvenserna (och pilottonen) själva så har ni dem här:

RX TX Encode Wide/Narrow
Repeater 1 444.60000 156.00000 100 Wide
Repeater 2 444.80000 155.50000 100 Wide
Repeater 3 444.92500 155.40000 100 Wide

Dessa fyra inställningar måste vara med. Encode kan också heta Enc. Fältet Decode skall lämnas tomt. Övriga fält skall lämnas därhän i alla program jag tittat på.

Tänk på att alltid vänta någon sekund mellan du trycker och börjar prata, det är extra viktigt med en repeater emellan.

Jag och någon kollega kommer finnas på plats med ett bord vid incheckning. Där kan vi efter bästa förmåga hjälpa till. Det kan bli kö, kom gärna i god tid. Vi har PC mjukvaror och alla upptänkliga kablar. Vi har också kölappar….

Liten Q/A

Q: Varför gör ni på detta viset, det var väl bra innan?
A: Nja, det var väl egentligen inte så bra innan. Dåligt samband kan ruinera även det bästa av spel.
Det är tyvärr lite meck att ställa in radion, men när det är gjort så är det skillnad mellan natt och dag. Vi kan utan problem få två handapparater att snacka med varandra 1,5 mil ifrån varandra genom repeatern om sikten är någorlunda fri. Det är dock både onödigt och olagligt.

Q: Går min Tjingtjong XXX-P att använda?
A: Googla själv först. Är den Dual-band eller VHF/UHF eller V/U så fungerar den med största sannolikhet.

Q: Vilken repeater skall vi i Nato använda?
A: Det bestämmer varje arrangör, programmera upp alla tre så har du ditt på det torra.

Q: Kan du fixa en fil till Tjingtjong XXX-P?
A: Jepp, jag gjorde dessa fyra mest för att det är de vanligaste, jag kan göra några till om det behövs.

Q: Vad behövs för att läsa in filen i radion?
A: Dels behöver du en mjukvara från tillverkaren och dels en USB kabel som passar din radio.

Q: Jag har en radio som fungerar men jag har ingen kabel etc för att programmera, vad göra?
A: I samband med incheckning kommer det finnas hjälp. Meddela dock vilken radio du har innan så vi kan fixa program. Kom i god tid.

Q: Har ni kablar till alla radios?
A: Ja, det är mjukvaran som är anledningen till att vi gärna vill att du meddelar oss namn/modell innan.

Q: Vad händer om ni absolut inte får igång min radio?
A: Det kommer finnas ett mycket begränsat antal privatägda reservradios man kan hyra/köpa/tigga sig till. I första hand försöker man se till så varje grupp åtminstone har en radio. Fördelning sker i samråd med arrangör.

Användarvisningsbild
dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Re: Nytt radiosamband i "Söder".

Inläggav dariantel » 21 april 2015, 22:10

kommer ni flytta runt dem eller ha dem fast på ett specifikt område?

Användarvisningsbild
Kether
Kontakt:

Inläggav Kether » 21 april 2015, 22:12

Systemet är mobilt och kommer att vara på våra spelområden som vi nyttjar för storspel och milsim.
Ingen fast installation.

Användarvisningsbild
Hasrik
Spelat sen: 2011

Inläggav Hasrik » 22 april 2015, 21:24

Får inte .dat-filen till Baofeng UV-5R att fungera med CHIRP (alla kanaler är tomma "error") och Baofengs egna programvara går inte att jobba med om man vill uträtta något. Går det att lägga upp som något annat format?

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 22 april 2015, 22:24

Får inte .dat-filen till Baofeng UV-5R att fungera med CHIRP (alla kanaler är tomma "error") och Baofengs egna programvara går inte att jobba med om man vill uträtta något. Går det att lägga upp som något annat format?

Filen är gjord i Baofengs mjukvara, den funkade ok för mig men man måste ställa om den till engelska annars ser den skum ut.

Jag fixar en CHIRP fil under morgondagen.

/u

Användarvisningsbild
Hasrik

Inläggav Hasrik » 23 april 2015, 06:07

Tack! Det var just den icke-engelska biten jag hade svårt med (frågetecken överallt). Klarade läsa in men inte exportera. Vet inte vart man byter språk, men kan finnas fler som använder CHIRP så kanske är en bra idé med en kompatibel fil ändå.

EDIT: Hittade språkbytet. Inte svårt, var ju bara att bläddra runt (näst längst till höger bland menyerna, för den som undrar). Funkade bra att exportera till radion.

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 23 april 2015, 16:21

Härligt, för jag fick inte CHIRP att funka med någon av mina radios ;)

/u

Thinker
Spelat sen: 1997
Kontakt:

Inläggav Thinker » 23 april 2015, 18:57

Ett par frågor:

Kommer det vara ok använda resterande kanaler i SRBR och 155MHz området på spel med dessa repeaters?
Och mest pga nyfikenhet; förstår ni troligen valt köra VHF till UHF pga det finns radios som har den inbyggda repeater funktion VHF-UHF, men varför just de kanalerna ni valt? Laglighet verkar inte helt vara motiveringen. :)
This space intentionally left blank

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 24 april 2015, 12:49

Kommer det vara ok använda resterande kanaler i SRBR och 155MHz området på spel med dessa repeaters?
Och mest pga nyfikenhet; förstår ni troligen valt köra VHF till UHF pga det finns radios som har den inbyggda repeater funktion VHF-UHF, men varför just de kanalerna ni valt? Laglighet verkar inte helt vara motiveringen

Jag sysslar bara med teknik, vilka frekvenser som skall användas informerar respektive arrangör om.

Det är mycket mer utrustning som skulle krävas för att köra på samma band, dubbla antal radios till att börja med och sedan antennduplexers. Sedan räcker inte kanalutrymmet för repeaters eftersom man behöver ett utrymme mellan in och utfrekvenser. Då skulle man vara tvungen att använda otillåtna frekvenser eller köpa frekvenser.

Frekvenserna är valda för att ge största möjliga utrymme mellan repeaterns utfrekvenser för att minska risken att de stör varandra.

Såväl tekniskt, ekonomiskt och lagligt är detta den bästa lösningen.

/u

Thinker
Kontakt:

Inläggav Thinker » 24 april 2015, 18:40

Uffe_C, tips; citera inte inlägget precis ovanför. ;)

Ska man använda färdiga kina radios med inbyggd repeater funktion så ja, det är enklast och billigast använda de som redan har funktionen och då vara begränsad av det (band till band), förenklar givetvis mycket och måste i princip vara det som styrt allting i valet. Inte laglighet mm.

Men det är inte speciellt svårt bygga fungerande repeaters, som ligger några MHz från varandra, speciellt inte med allting som finns billigt och enkelt idag för just det, och exempelvis LPD-SRBR är runt 10-11MHz från varandra vilket inte hade varit några problem. Jag förstå varför du som radioamatör kan vara motiverad av det och inte vill detta system ska använda LPD, men det vore annars lämpligt för exempelvis in kanalen på repeaters, 69st lagliga kanaler utan specificerat användande mm och det enda du bryter lagligt mot där är uteffekten. Inte vem som får använda den, hur det får användas osv vilket är det som gäller för jakt/båt bandet.

Att frekvenserna skulle vara valda för ge största möjliga utrymme kan jag inte heller se stämmer. För då tycker jag borde valet varit 155.400, 155.525, 156.000 samt 444.600, 444,800, 444.975.

Det kan bli problem med att jaktlag i närheten störs av detta, utan spelare/arr vet om det. Även om det inte är stort problem så har det på flera spel i södra sverige varit jaktlag på vissa av de kanalerna vid spel, men skillnaden nu är alla använder färdigprogrammerade kanaler i sina radios, så omstädningt byta om det visar sig vara jaktlag i närheten. Och då det är inkanalen på repeatern så kommer ingen lyssna på den, så utan att övervaka kanalen kommer man inte veta om ett jaktlag ligger där och just då sänder mm, och inget att göra åt det ändå.

Men bra initiativ ja, och jag hoppas det hjälper upp problemen med radiokommunikation på spel även om jag inte helt håller med om hur det gjorts. :)

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 27 april 2015, 10:48

Det finns ofta flera sätt att komma fram till samma lösning.

Såhär ser de ut, de är ca 15 meter höga, man ser inte slutet exakt, men ungefär där bilden tar slut. Calle som står bredvid är av normallängd. Den svarta lådan under masten har ett 130 Ah batteri och själva radion och den tål regn (vilket vi empiriskt bevisade i helgen).

Bild:
http://services.teletek.se/radio/mast.jpg

/Uffe

vladimir
Lag: jinx

Inläggav vladimir » 28 april 2015, 03:21

Bra initiativ.

Jag hoppas att det är tänkt att användas som "Bataljonsnät" så att bara chefer kan snacka annars blir det nog olidligt.

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 29 april 2015, 07:29

Exakt användning bestämmer resp arrangör för varje spel, men för de riktigt stora spelen så blir det säkert som du skriver.

/u

Användarvisningsbild
YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Spelat sen: 2002
Kontakt:

Inläggav YogHippie » 29 april 2015, 12:36

Från CannibalHippies sida var och är tanken att på större spel ska det fungera till att säkerställa att ledning kan nå gruppchefer/plutonschefer, etc.
Detta för att slippa det aber och problem som varit på tapeten under flera senare år där grupper som inte går att få tag på, eller som inte får tag på ledning/stab/arrangör
helt enkelt hittar på egna uppdrag eller ninjar iväg och gör helt andra saker som på ett eller annat sätt inte hör hemma i spelet eller på annat sätt omedvetet saboterar en eller
flera delar i spelet och dess upplägg.
Ursäkten:
Vi fick inte tag på "blabla" och bestämde oss för att göra "bläblä" för att vi inte vill ha tråkigt..
kommer inte att existera i framtida spel.

Om en grupp inte har en radio som är kompatibel med detta system och upplägg, kommer gruppen antingen att sättas samman med en som har radio, och lyda under denne,
eller eventuellt hyra en radio av radiobossen Uffe_C.

Användarvisningsbild
Wasp
Lag: Whiskey Recon Team
Spelat sen: 2007
Kontakt:

Inläggav Wasp » 29 april 2015, 14:35

Noob fråga: Kan detta funka om man har en VHF och en UHF radio och lyssnar med den ena och sänder med den andra?
TW USER
Whiskey Recon Team > "IN VALOR THERE IS HOPE".
"Den kloke tiger med sin vetskap, medan dåren skriker ut sin okunskap".

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 29 april 2015, 16:38

Ja, du sänder med VHF och lyssnar på UHF. (Tänk på att pilottonen måste läggas in i den sändande radion)

/u

Användarvisningsbild
Quasid
Lag: CIRU
Spelat sen: 2002
Kontakt:

Inläggav Quasid » 27 maj 2015, 14:55

Då jag inte har någon programmerings sladd, går detta att lösa manuellt?
"Facta Non Verba" - CSOR Creed.
http://www.facebook.com/ciruairsoft

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 27 maj 2015, 21:17

Vi kommer vara på plats och hjälpa så gott vi kan från ca 09.00 på lördagen. Vi har kablar och filer till de vanligaste radios.

(Masterna sätter vi upp på fredag eftermiddag och det går väl att programmera en radio då med om du hittar oss.)

/u

Thinker
Kontakt:

Inläggav Thinker » 30 maj 2015, 17:56

Ett tips för de som bara har en UHF radio (och därmed ej kan använda repeatern): Då repeatern sänder ut på SRBR kanaler, och alla med repeater inställt på radion där med lyssnar på de frekvenserna så går det att direkt sända (dvs som vanligt) till de som har repeatern inrattade, men det går då direkt, inte via repeatern och får därmed ingen fördel av repeater. Svaret från de som har repeater inrattade kommer dock gå via den.

Så de med endast UHF och SRBR inprogrammerat: Ni kommer kunna snacka med andra, men ni kanske HÖR andra bra (för ni får det via repeaters) men de kommer kanske höra er dåligt eller inte alls pga ni sänder direkt till dem. Men fortfarande bättre än att inte kunna snacka alls.

Användarvisningsbild
Dark-Young
Lag: N.W.I New World Industries
Kontakt:

Inläggav Dark-Young » 1 juni 2015, 20:13

Vi har satt in en Wouxun KG-UVD1P i vår lagbil och den funkar perfekt och är en bra repeater med dual band, Det vanliga problemet är när man sänder ut till trupper så är den för stark (tror den är på 50 W) och när en styrka med en "vanlig" radio sänder tillbaka är den inte så stark så vi kan inte ta i mot.

När vi kör Vår Badguys Alliance så har ett flertal av våra bilar starka stationära radios så man kan kalla på sina trupper mellan bilarna och det brukar funka klockrent ni vi blir på hoppade av Jänkare.

I dag så drivs den av ett 80 Amp Husbils batteri och det funkar bra.

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 1 juni 2015, 21:27

Njae, Wouxun KG-UVD1P är en handapparat som inte sänder mer än 5W, men du kanske menade en annan. Vi kör med KG-UV920P till repeatrarna som avses i denna tråd. De kan förvisso sända med 50W men vi har aldrig gjort det än eftersom det är meningslöst av precis den anledningen som du skriver, handapparaterna kan ändå inte nå den på de långa avstånd som det blir med 50W och en antenn på en 13 meter hög mast. Det bara drar onödigt på batteriet (vi har mer än 80 Ah) och riskerar att dra onödig uppmärksamhet till repeatern (som redan ligger för högt i uteffekt).

Glöm inte att kolla med arr innan ni drar igång er bilrepeater på spel, inte minst på kommande Black Ops, MERCs och Crusaders då ni riskerar att störa andra.

/u

RagDoll
Lag: TF Trondheim

Inläggav RagDoll » 14 juli 2015, 18:45

Någon som kan ge mig instruktioner för att ställa in repeter funktionen på en TRI PRC-152?
Ses i siktet!

RagDoll - Route Tango
ragdoll@routetango.st

Användarvisningsbild
Kether
Kontakt:

Inläggav Kether » 14 juli 2015, 22:01

Det går inte i dagsläget.
Så ni får nyttja andra radios.

Användarvisningsbild
Cajun Boxer
Lag: November India
Spelat sen: 2005

Inläggav Cajun Boxer » 15 juli 2015, 12:36

Funkar det att ha en VHF och en UHF?
Detta kombinerat med dual-kåpor :)
H4x på gamla forumet.
Chili mac never lets you down...

RagDoll
Lag: TF Trondheim

Inläggav RagDoll » 15 juli 2015, 16:42

Jag har ingen annan radio utrustning. Jag tycker att den informationen kunde varit tydligare, då detta kan komma att vara gränssättande under en period. Framförallt så blev det ett brådskande problem då det är tänkt att vi skall åka på CiDl 4.5...
Ses i siktet!

RagDoll - Route Tango
ragdoll@routetango.st

Återgå till "Spel och andra evenemang"