Nytt radiosamband i "Söder".

Airsoftspel, milsim, lajv, loppmarknader, konvent och andra spelaktiviteter för airsoft som rör hela landet.
Användarvisningsbild
Kether
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Spelat sen: 2000
Kontakt:

Re: Nytt radiosamband i "Söder".

Inläggav Kether » 15 juli 2015, 18:30

Citat på första inlägget - Postat 21e April

Exempel på radios som fungerar är:

Baofeng UV-5R
Puxing 888K
Wouxun KG-UVD1P
Wouxun KG-UV8D

Vi håller på med en TRI lösning men då den radion saknar programmeringskabel är det inte löst ännu.

Det borde för er gå att låna en Puxing av en polare som inte ska på spelet och köra samband med andra enheter över den... det är inte så att den måste vara en integrerad del i ert interna samband då ni inte får sitta och sända internt på den kanalen ändå.
Så dubbla radiosystem är att föredra.

Cajun Boxer, osäkert, då det är pilottonen som öppnar repeatern, vilket är samma problem som med TRI. Men kan radion sända tonen så kan bör den fungera.

Jag ber Uffe kolla på det.
Förhoppningsvis har han ett bra svar på TRI radion också. Han har trotts allt haft min i besittning ett par veckor nu för att lösa TRI problemet.

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 15 juli 2015, 18:44

Tyvärr ingen lösning i sikte för att få en TRI PRC 152 att fungera ordentligt. Den går bra med en "vanlig repeater" men inte cross-band vilket är den teknik vi använder. Kanske är det så att vi får fixa en ny repeater för framtiden, men det är inget för detta spel.

Det du kan göra är att använda repeaterns utfrekvens och sända på den. Du kommer höra alla bra, men din egen signal begränsas till din egen radios uteffekt. Ingen pilotton behövs för detta.

Alternativet är att göra tvärtom, lyssna och sända på repeaterns infrekvens, då hör alla dig bra, men du får problem med att höra andra. I detta fall får du lägga in en 100 Hz pilotton. Det är ganska enkelt, kom förbi vårt lilla radiobord vid incheckningen så hjälper vi dig gärna.

Notera dock att det behövs egentligen bara en radio per grupp som kör på repeatern. Försök lösa det inom gruppen, vi har ett mycket begränsat antal radios som man kan få förfoga över, fördelning sker i samråd med arrangör.

/Uffe

Användarvisningsbild
Cajun Boxer
Lag: November India
Spelat sen: 2005

Inläggav Cajun Boxer » 16 juli 2015, 07:48

Då skulle vi i NI väldigt gärna vilja låna en radio för samband på BATNET. :oops:
H4x på gamla forumet.
Chili mac never lets you down...

RagDoll
Lag: TF Trondheim
Spelat sen: 2011

Inläggav RagDoll » 16 juli 2015, 21:22

Vi har antagligen löst det nu, men allt blev lite väl hastigt och lustigt. Vårt interna samband sker med Selex PRR så vi kommer inte störa på repeterfrekvenserna ;-)
Ses i siktet!

RagDoll - Route Tango
ragdoll@routetango.st

Användarvisningsbild
Mshrm
Lag: OST
Spelat sen: 2009

Inläggav Mshrm » 24 november 2015, 13:01

Hej!
Jag har gjort en fil till CHIRP (har svårt med engrish mjukvara ;) ) för Baofeng UV-5R. Är 90% säker på att det funkar men hade varit glad om någon vill kontrollera den. PMR, SRBR och Jakt kanalerna är även inlagda på den. Jag tycker det här verkar som ett spännande system, ser fram emot att bruka det. Gött jobbat!

Kanalplan CHIRP för Baofeng UV-5R
CHIRP programmet för oinvigna

Sen lite OT angående radio förstör spel. Mest det YogHippie säger jag reagerar på("Vi fick inte tag på "blabla" och bestämde oss för att göra "bläblä" för att vi inte vill ha tråkigt."). Detta är ju inte ett tekniskt problem, det är ett problem med spelare. Perfekt radiosamband är ju snarare undantag än regel i verkligheten, och om det nu är verkligheten vi är ute efter att efterlikna så kanske man ska försöka bete sig som verkligheten också, inte bara ha rätt "hatt-med-superspecifikt-lamp-laser-pryl-på" från verkligheten... Enskild soldats väntan är något man får leva med, får man inte tag i chef så får man antingen vänta och försöka senare eller ta sig till en bättre sändar-/mottagarplats (högt+blött+fritt). Och chefen får se till att ge en "efter utförd uppgift" för att effektivisera.
Slut OT, frågor/svar kan tas via PM eller annan tråd.

Och återigen (och för att minska negativiteten), ser fram emot att testa systemet och bra jobbat!

Tony Olausson
Återförsäljare
Kontakt:

Inläggav Tony Olausson » 29 november 2015, 20:47

För information så kommer inte jaktkanalerna i programmeringsfilerna i samma ordning som på en vanlig jaktradio.

Så om ni vid ett senare tillfälle samkör med en vanlig jaktradio behöver ni ställa in kanalen på kina-radion och jaktradion olika.

Uffe_C

Inläggav Uffe_C » 29 november 2015, 23:04

Det kan mycket väl vara så, vi har använt samma numrering som i Thinkers radiotråd:

viewtopic.php?f=75&t=223

I praktiken tror jag inte det spelar jättestor roll, men spelar man med en jaktradio kan man testa så man har kontakt med sina kompisar. Jaktradion kan ändå inte användas med repeatern eftersom frekvenserna oftast är låsta och den bara har VHF.

/u

Tony Olausson
Återförsäljare
Kontakt:

Inläggav Tony Olausson » 1 december 2015, 19:11

Förvisso, menar bara att om man vid ett annat tillfälle vill samköra med någon med jaktradio så kommer kanalvalen att behöva vara olika. Alla som kör med eran programmering kommer att använda samma namn på kanalerna ihop.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Spelat sen: 2002
Kontakt:

Inläggav HrodgarHippie » 22 maj 2017, 21:33

Ok, då blåser jag lite noob-luft i denna tråd aningen.

Så; REPsen är inprogrammerad på de radios ett generisk lag kommer med till ett spel, det är enbart dualbands. För att effektivt utnyttja repeatern, behöver man alltså ta upp BÅDA kanalplatserna på REP[x], eller hur ställer man in det i sin radio inför spel, den som skall vara BATNET med sin radio?

Eller fungerar det att sätta in REP[x] på band A för TX/RX och på Band B [random kanal] för TX/RX? Om jag lyckats läsa in mig på detta så är det alltså INTE så man ska göra för att utnyttja både TX/RX av REP.
http://www.ferrariprojektet.n.nu/ <--En galen dröm?
-Jag är fan inte duktig, men satan va kul jag har.-

Thinker
Spelat sen: 1997
Kontakt:

Inläggav Thinker » 23 maj 2017, 02:44

Kanske bara är jag, men jag har svårt att förstå vad du menar så jag ger lite allmän info för se om det blir någolunda rätt.

Det står två olika frekvenser för TX/RX på en repeater. Det ena är kanalen din radio ska lyssna på (RX), det andra är kanal och inställningar för din radio att sända på (TX ofta med CTCSS ton mm). Det är inte två separata kanaler, det är två kanaler som används som en via repeater. Det repeatern hör på TX kanalen sänder den direkt vidare ut på RX kanalen.

Sen annan sak om radios/och inställningar. Dualband radio med dubbla kanal/frekvesläge, A & B, samt en Dualband radio med bara ett kanal läge.

Repeter kanal används som vilken annan kanal som helst, du bara sänder på helt annan frekvens än du lyssnar. På en bra dubbelkanal/frekvens radio kvittar det vilken kanal du har valt, det kan vara två enkla vanliga kanaler, eller två repeater kanaler. Radio följer inprogrammerad kanal information för lyssna och byter till sända när PTT pressas utan du behöver tänka på detta.

Men det finns vissa radios som är annolunda, speciellt billigaste Baofeng och dess likar. Finns allting från att du bara kan programmera vissa frekvensområden på ena kanalen, exempelvis A klarar både vHF/UHF medan B bara klarar UHF, eller att du kan använda två olika kanaler på A & B, men de måste ligga inom samma område, VHF eller UHF (i detta fallet fungerar det inte med en bandswitchande VHF till UHF repeater vanligtvis), eller du bara kan programmera kanaler på A men inte på B, eller radion kräver vissa inställningar samma på båda A & B, exempelvis N-FM eller W-FM osv osv. Exakt hur det fungerar är beroende av radio. Och det kan vara lite jäkligt klura ut om man inte vet om detta, kolla manualer, tyvärr inte alltid det står där tydligt.

Om radio är av första exempel, dubbelbands radio med dubbla kanaler så ställer man in en kanal på HQ/Repeatern, och andra på grupps kanal. Vilket man väljer som primär är upp till var och en men enklast är ligga på gruppkanalen och växla över till HQ när det behövs, dvs man övervakar HQ/Repeater kanalen. Nackdelen är det tar tid att låsa upp radio och byta till att snacka på andra kanalen, och kan vara krångligt om radio är nere i en ficka. Så om någon ropar på en kan det tar tid innan svaret kommer, och ibland kan det vara jobbigt byta pga situationen man är i. En praktisk enklare lösning är två radios men bara ett headset, ev kanske en extra monofon på sekundär radio. Huvudradio är gruppradio primärt men övervakar HQ kanalen. Sekundär radion sänder på HQ kanalen men dess ljud är helt avstängt, och man använder bara den för enkelt sända på HQ kanalen. Ja, man hör sig själv när man sänder. Men det går snabbare, och man slipper försöka ha två headset på sig.
Det är annars praktiskt med två radios (båda dubblaband & dubblakanaler), två monofoner och två öronsnäckor. Vänster öra är gruppradio, höger öra är HQ radio. Eftersom ljuder kommer i separata öron är det lättare separera vilka det är som snackar, och har man en monofon på varje sida blir det enklare hålla reda på också. En fördel här är att man kan övervaka fler kanaler, exempelvis om man ska sammarbetar taktisk med annan grupp är det bra övervaka deras gruppkanal, och det går att välja så HQ radio primärt sänder på andra gruppens kanal, samtidigt som man fortsätter övervaka HQ. Det skär ner på användandet av HQ kanalen för koordinera grupper i strid, vilket är rörigt om flera grupper är i olika strider/situationer och behöver använda HQ kanalen för sambandet, och gör det snabbare för information flödet.

Lite annan sak men värt nämna ändå: Det är bra med en radioscanner för snabbt kontinuerligt kolla de specifika kanaler som andra vänliga grupper använder, för en riktig scanner är snabb på hoppa mellan många kanaler, man kan temporärt blockera störande signaler och det man ej ska lyssna på, samt enkelt hantera med en snäcka in i örat. Både för och nackdel är att många scanners är mindre känsliga, så automatisk bortsortering av det som sker längre bort/svaga signaler. Får en snabbare och bättre överblick av det vänliga grupper hittar på, långt från alla har en HQ radio, eller så tar det tid för den i gruppen som råkar ha det faktiskt växla och ropa ut det som behövs. Många gånger det har hindrat mig från att bli beskjuten av vänliga grupper, för man hör de snacka internt, förstår de sett en men tror man är fiender mm och kan då signalera till dem direkt via handsignaler eller radio. En scanner är inte primärt för avlyssna ev fiender, det kan man ofta göra bättre med vilken radio som helst (de är känsligare och du hör bara specifikt den fiendekanal du lyssnar på, inte ALLTING i närheten, vilket oftast är lösryckta delar från olika konversationer då scanner snabbt hoppar vidare, vilket kan vara mycket förvillande även med övning.)
This space intentionally left blank

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Spelat sen: 2002
Kontakt:

Inläggav HrodgarHippie » 23 maj 2017, 08:06

Tack, du svarade exakt vad jag ville ha svar på med min röriga fråga.

Sammanfattning för dummies:
Jag är på spel med min uv5r, vår sida blir tilldelad Rep1 för stabsnät. Inom gruppen får vi pmr4.

Då knappar jag in pmr4 på band A för gruppcom och den förprogrammerade Rep1 på band B för medhörning av staben. Men vid behov kan jag alltså även anropa Stab.
http://www.ferrariprojektet.n.nu/ <--En galen dröm?
-Jag är fan inte duktig, men satan va kul jag har.-

Återgå till "Spel och andra evenemang"