Vi behöver er hjälp!

Moderators: Jesus, massiive

massiive
Lag: ST36

Vi behöver er hjälp!

Postby massiive » 26 February 2013, 21:17

Tjenare!

Vi har idag inventerat deltagarlistan och vi är väldigt positiva och glada över det stora antal vi har fått in! Med det sagt är där givetvis fortfarande plats och möjligheter att anmäla sig till alla fraktioner förutom SF-förbanden, taliban och PMC.

Det enda "negativa" med inventeringen var att vi fortfarande är en väldigt liten andel som ansökt som civila, med andra ord de roller med störst lajvdel. Vi arrangörer hoppas därmed att ni som har bra kontakter kan hjälpa oss att locka lajvare till vårt spel. Vi kommer att ställa ut på kommande "Prolog" och vi har annonserat vårt spel på spelkalender.se, men vi vill ändå göra ännu en ansträngning för att locka så mycket lajvare så mycket då vi tycker att det är just den biten som gör vårt spel speciellt.

vi har inga problem att erbjuda en subventionerad avgift om det skulle vara just prisbilden som "hindrar" lajvare att anmäla sig.

vi är otroligt tacksamma för all hjälp vi kan få!

med vänliga hälsningar

Crew
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Vilze
Lag: GeO
Played Since: 2005

Re: Vi behöver er hjälp!

Postby Vilze » 27 February 2013, 13:57

Tjenare Linus!
Som student borde du veta att det finns en uppsjö av teatergrupper på allaehanda folkhögskolor runt om i vårt land. Annonsera där.
Mvh Lars

-- 27 februari 2013, 15:00 --

Re: Civila till Ham3
från massiive

Ett bra tips. Ska föra det vidare :)

-- 27 februari 2013, 15:52 --

Hej! Tog mig friheten att flytta våran konservation till det öppna HAM3 forumet.

En fråga:
Om ni inte får ihop det antal civila afghaner som ni behöver till spelet. Har ni någon plan B då?

EX. USAs frekvent flygande terror av anfallade Drones över den afganska landsbygden har fått byborna att fly sina byar på landet för att istället bosätta sig i dom större städerna.
Dom enstaka få afghanerna som stannat kvar försöker dock att hanka sig fram så gott det går, och dyker det upp en möjlighet att vara tiodollars-soldat åt Talibanerna en stund så bangar man inte direkt.

Utifrån denna spelstart kan Ham3 vinklas till två scenarier. Antingen ett regelrätt söndagsspel hela helgen, vilket gud förbjude då det egentligen inte leder någon vart..

Eller så skall Usa,och Nato uppvinna ett antal kriterier, för att lyckas övertyga dom resterande byborna att dom skall flytta hem itill sina byar igen. Vilka sorts kriterier låter jag vara upp till Arr.

Vilze
"The end is near, and it´s just the beginning"

acidant
Lag: DW-13/9Kompaniet

Postby acidant » 27 February 2013, 23:38

Finnes väl en heldel forum där "lajvare/rollspelare" hänger försök med dessa ^^ :D

Mad John
Lag: R.I.
Played Since: 2004

Postby Mad John » 28 February 2013, 13:08

När vi skulle ragga "civila" till RTB använde vi oss av bla spelkalender.se och på Sveroks forum (samt på några sidor som jag tyvärr inte kommer ihåg). Då det finns en lajvförening i Borås bokade vi helt enkelt några möten med dem för att på plats informera och slå hål på eventuella myter, vilket gav ett jättebra resultat.

OT: "Problemet" blev att folk (på div. lajv-forum) såg endast ser sitt lajvande som en statist på ett airsoftspel (dålig erfarenhet kanske?), skriver gärna detta i aktuell tråd och det bidrar rätt hårt på att fokus flyttas från spelet till att bli en debatt om statist eller ej. Nu vill jag inte heller :roll: :D flytta fokus, men en idel ädel lobbyverksamhet inom lajv-världen är nog inte fel. /OT.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

massiive

Postby massiive » 1 March 2013, 09:23

vi hoppas att prolog ska hjälpa oss att slå hål på ev. myter :) ska kolla om där finns lokala lajvföreningar i omnejden. Bra tips!
Medlem i ST36

Dave
Lag: The Republic of Dave
Played Since: 2001

Postby Dave » 1 March 2013, 13:31

Vem har ni som skriver storys till lajvarna?
The Republic of Dave - President
The artist formely known as Hammerhead

massiive

Postby massiive » 1 March 2013, 14:51

Vi är ju inte jättebevandrade med detta, vår förhoppning är (eller var) att med hjälp av en hygglig bakgrundsstory samt en förklaring över rådande läge skulle vara tillräckligt. Vi har planerade bakgrundsstorys till de båda klanerna men inte mer än så i dagsläget.

som sagt, vi tar all hjälp vi kan få :)
Medlem i ST36

Dave

Postby Dave » 1 March 2013, 16:48

Mitt hetaste tips för att få lajvares förtroende är att rekrytera lajvarrangörer att skriva intriger till både lajvare och airsoftspelare, med hjälp av er och kanske nån med erfarenhet från MOTs eller liknande.

Boogieman
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 1 March 2013, 17:06

Vi har än så länge inte sett behovet av att skriva djuplodande berättelser, men när det finns folk nog så kommer vi att börja med att sätta ihop hela nätet.
Men om någon känner någon, så är vi idel öra och öppna för samarbete :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Dave

Postby Dave » 1 March 2013, 17:10

Så länge ni inte har det behovet tror jag heller inte att ni kommer få dit lajvarna. Jag tror att ni behöver ett "dragplåster" som lockar dit lajvarna, och då behövs det någon erkänd lajvarrangör som deltagarna har förtroende nog att anmäla sig till ert spel. Jag tror det är viktigare än det arbete denna storywritern kan utföra, även om en djup, trovärdig story kommer få lajvarna att vilja ha mer och komma tillbaks. Visa istället för dessa att ni menar allvar i era intentioner att tilgodose lajvarnas behov.

Boogieman

Postby Boogieman » 1 March 2013, 17:18

Jag förstår vad du menar. Vi sätter oss ner och fortsätter fördjupa detta direkt!

Som sagt, om det finns någon som har kontakt med lajvare eller lajvarrangörer tar vi gärna emot ytterligare tips!
CO ST36

Dave

Postby Dave » 1 March 2013, 17:22

Jag slänger ut lite trådar.

massiive

Postby massiive » 2 March 2013, 00:49

väldigt uppskattat, har du någon kontakt med någon lajvarrangör så får du gärna förmedla en kontakt mellan oss och dem. Vi kommer ju som sagt infinna oss på prolog.
Medlem i ST36

SledgeHammer

Postby SledgeHammer » 2 March 2013, 02:16

jag känner eventuellt ett gäng som skulle kunna tänka sig att vara med som Hadjis:D
I'm Hammer, Sledge Hammer. Hammer down and bring the PAIN!!
There are something on your face! *SMACK* IT WAS PAIN!!!!

Boogieman

Postby Boogieman » 2 March 2013, 07:49

Då tycker jag att du ska prata med dem, så de får se vad det handlar om.

Sen kanske man inte ska prata om dem som Hadjis, nödvändigtvis. Det är ju trots allt de som är det allt kretsar kring ;)
CO ST36

SledgeHammer

Postby SledgeHammer » 2 March 2013, 14:19

ska prata med dem om de:D och dela mina underbara upplevelser från förra året (va trött när ja skrev Hadjis så hade natthumor :P )
I'm Hammer, Sledge Hammer. Hammer down and bring the PAIN!!
There are something on your face! *SMACK* IT WAS PAIN!!!!

Dave

Postby Dave » 2 March 2013, 16:42

En hadji är någon som gjort sin pilgrimsfärd till Mecka, så i sig är inte termen negativ. Dessutom kan en passerande grupp hadjis på hemresa vara en intressant spelidé.

tracer55
Lag: TAG

Postby tracer55 » 26 March 2013, 02:58

Tjena Massive skall dra i lite trådar ang lajvare känner en del som kanske kan tänka sig att deltaga, Jag skulle behöva lite detaljer, typ vad skall dessa lajvare göra ? har ni något script ? vad kostar det dem? klädsel/gear regler ?

brgds Mackie :mrgreen:

Lefnord
Lag: J.T.R
Played Since: 2012

Postby Lefnord » 26 March 2013, 21:52

Jag och två lajaver kanske anmäler oss

Boogieman

Postby Boogieman » 27 March 2013, 08:11

Tracer/Lefnord: jättekul och jättesnällt.
Alltså, lajvare är inga statister på HAM. Vill de ingå i en stridande fraktion går det bra, men de har samma gearkrav som alla andra.
Om vi ska tala i termer om att de ska spela afghaner så kommer denna fraktionen att vara central för spelet. Det är ju val i området, familjefejder, någon har fått ett horn i sidan till någon annan fraktion osv.
Det de ska göra är helt enkelt att lajva, precis som ALLA andra på spelet, utan undantag.
Vi scriptar inte spelet eftersom det skapar lite för mycket förutsägbarhet, men vi jobbar med plotter just nu och det blir lättare ju fler som kommer.
Kostnaden är beroende på vilken fraktion man väljer, men med rabattkoden PROLOG får de hälften av avgiften tillbaka när de kommer.
Gearkrav finns beskrivet för fraktionen på www.hamgame.se

Verkligen jätteschysst att ni lägger ner tid på att ragga folk. Det är jätteviktigt att vi får ihop en bra skara med blandade människor för att spelet ska bli så bra som möjligt!
Är det något vi kan bistå med så bara säg till! :)
CO ST36

Bay Cat
Lag: November India

Postby Bay Cat » 27 March 2013, 09:15

Det de ska göra är helt enkelt att lajva, precis som ALLA andra på spelet, utan undantag.
Skillnaden mellan att lajva och lajva är ju ganska stor. Ni måste skriva plotter om det ens skall vara intressant för dem att komma.
Mattias som gav er 100 meter text i feedback sen förra spelet har tom erbjudit sig att hjälpa er att skriva plotter, bygga lajvkonceptet etc, det var bara att kontakta honom men det har ni ju inte gjort. Lite tråkigt när han erbjudit sig och nu så står ni här lite handfallna och inte tagit till er den feedback ni fick :roll:

Den feeback han gav försvann troligen med det gamla forumet men den var väldigt bra.
Han finns på FB om ni behöver få kontakt så skicka mig ett PM.

Lefnord

Postby Lefnord » 27 March 2013, 09:24

Tracer/Lefnord: jättekul och jättesnällt.
Alltså, lajvare är inga statister på HAM. Vill de ingå i en stridande fraktion går det bra, men de har samma gearkrav som alla andra.
Om vi ska tala i termer om att de ska spela afghaner så kommer denna fraktionen att vara central för spelet. Det är ju val i området, familjefejder, någon har fått ett horn i sidan till någon annan fraktion osv.
Vi scriptar inte spelet eftersom det skapar lite för mycket förutsägbarhet, men vi jobbar med plotter just nu och det blir lättare ju fler som kommer.
Kostnaden är beroende på vilken fraktion man väljer, men med rabattkoden PROLOG får de hälften av avgiften tillbaka när de kommer.
Gearkrav finns beskrivet för fraktionen på http://www.hamgame.se

Verkligen jätteschysst att ni lägger ner tid på att ragga folk. Det är jätteviktigt att vi får ihop en bra skara med blandade människor för att spelet ska bli så bra som möjligt!
Är det något vi kan bistå med så bara säg till! :)
Jo, jag ska kolla in spelområder nu på måndag när vi ändå ska spela där och ställa lite frågor ang. spelet. T.ex handel vad sker det med svenska kronan och/eller HAM-überstarka valuta? lite sådana frågor komma jag ställa så var beredda på svar ni som ska spela där med på måndag ;)

anledningen varför jag kommer nog lirra som civil är nog för att jag har inte gearen för att spela något annat xD

Bay Cat

Postby Bay Cat » 27 March 2013, 09:33

Om vi ska tala i termer om att de ska spela afghaner så kommer denna fraktionen att vara central för spelet
Då om något bör väl du Lefnord köpa på dig prylar så att du ser ut som en lokalinvåndare.

Lefnord

Postby Lefnord » 27 March 2013, 10:03

Nu blev jag nog missförstådd, jag kan bara spela afgahn. eftersom jag saknar diverse gear-krav på de andra fraktionerna =)

Discodevil
Played Since: 2008

Postby Discodevil » 27 March 2013, 10:28

Inget jättekonstigt missförstånd egentligen. Annars är det ju tyvärr ganska vanligt att folk tar "lite vad dom har" när det gäller afghangear.

Return to “Hearts and Minds”