Eftersnack HAM

Moderators: Jesus, massiive

User avatar
Emmoth
Posts: 74
Joined: 14 May 2012, 19:59
Lag: OFS
Played Since: 2008
Location: Hyltebruk
Contact:

Re: Eftersnack HAM

Postby Emmoth » 9 July 2013, 21:35

Thanks for a really fun game.
We the Swedish part of the German army had never been in a Milsim before. So we did not know what we would expect and frankly we were a little reserved for LARP part of the game. But we had loads of fun once we got into it on Saturday.

Thanks to Bamse and the rest of the staff who listened to what we had to say. The only complain we, the German army had, we took ingame as part of the LARP process.

Thanks to all LARP players that made the game so much more enjoyable.

Mohammed: Well, what can I say, wonderful character with his moped: D

Some fun memories: Yes when Allspark says to God, "If you lose 4 vehicle, you simply have walk back" and when we tried to fend off some natives from "George" against the barricades that were safer and at that moment the barricades was attacked: D

Thanks to Guardian Angels for your actions when I was injured on Sunday morning, was really cool experience: D

A big thanks to the Danish part of the German army for a really good attitude and a really good teamwork


And yeah well thanks to everyone else too, we had a blast :)
Last edited by Emmoth on 10 July 2013, 00:09, edited 1 time in total.

User avatar
Fredius Prime
Posts: 120
Joined: 14 May 2012, 20:18
Lag: Filthy Beard C.O.R.E
Played Since: 2010
Location: Skellefteå

Re: Eftersnack HAM

Postby Fredius Prime » 9 July 2013, 23:19

Raptors FBI HRT vill tacka för ännu ett fantastiskt Hearts and Minds!

Detta var vårt första storspel/milsim som FBI HRT, vi har förberett oss länge för det och längtar redan till nästa spel.

Vi har såklart en del Roser att ge:
Arrangörerna, ni är superduktiga. Vilket jäkla hästjobb ni gjort för oss före/under detta spel. Ni har styrt upp en kanonfin bas med tält, fräscha bajamajor, sopkärl vart man än vände sig och såklart, god mat för oss som beställt innan. Cudos.

Ray. Ja vad kan man säga? vi älskar dig. Du har en störtskön egen karaktär som höjer allas vårt spel och du är verkligen ingame 24/7. Dina små fasoner var priceless.

Totte med vänner från Bora Afah. Eloge till er för bra spelat! Speciellt dig Totte som satt skottskadad i basen och blev förhörd av oss, under väldigt vänliga omständigheter. Vi blev sjukt oroliga när vi på lördagen fick intel om att en person, som talat med "Amerikanerna", blivit avrättad på torget i byn. Det var gott att höra att det inte var du.

Guardian angles. Bra lajvat! Grym gear som bårar, blodpåsar och droppåsar.

EOD-teamen, ni höjde vår känsla med ert ständiga IED-röjande.

MP. Tack för ett härligt ingame-huggande! Jätteroligt att ni "retat" upp halva Nato redan vid spelstart. Även oss var ni i hälarna, med pekpinnen pekandes, riktigt roligt!
Roligt också med den lilla detaljen där jag och Agent O´neill skålade Jack Daniels (äppelsaft) för vår Agent Morse, som sprängts bort av en granat i striden vid Checkpointen på lördagkvällen. MP Eriksson var på oss direkt och Finnen var och luktade på mig en stund senare och kollade så att jag inte spårar ur. Duktiga är ni!

Alla vi förhört. Vilket grymt lajvande vi bemötts av! Jätteroligt.

Aisha. Youre awesome. Enough said.

RI och Sea shepard. Grym Checkpoint och härligt ihopspelat i striden på lörkväll.
Hamilton, roligt att se och höra hur du nästan kokar av frustration av våra hemliga affärer i Checkpointen och när vi kliver på era tår med att komma upp till er för att dokumentera och fotografera alla förbipasserande själva ;)

Alla Afghaner. Hög nivå på lajvet, tycker vi! Inget lallande och fjantande, utan det var mycket bra spelat och agerat.

Mr Quaker. Dig såg vi inte mycket av men när du nästan fick hjärtinfarkt utanför TOCen och din PMC ger dig Tictacs istället för medicin, då mös vi gott!

Wiseguys. Först Simpen som Mohammed, var får du allt från? Vilken jäkla hustler du är =)
Bilservarn som Självmordsbombande journalist och hans kusin, ditt förhör i tältet med vattenblåsan var legendariskt!
Nitram och Pikey som Special agent Smith från "Homeland security" och Mr. Whaffles. Ni gjorde min kväll, fan vilken douchefag du var när du kliver in på basen i pressvecks-kostym och viftar med presidentorders utanför vårt tält. Du var typ 2sekunder från handfängslet ;)

Dirty South Delta och TF Green för hela Mohammed-överlämnandet. Som sagt, right on time. Roligt att vara med i den händelsekedjan.

Genomgången av visitation och grepp på fredagen var ett jättebra inslag. Tack för den!

Vi har just ingen Ris att dela ut, några av oss upplevde för mycket Offande medan några av oss inte gjorde det.
Enda vi kan vara överens om just nu är väl att vårt kontor och förhörsrum borde vart på ett ingame-område så vår intel kunnat bli stulen och våra fångar fritagna.
Annars är vi eniga om att ska man hitta fel på HaM3, då måste man börja leta efter dom.

Vi har en hel helg full av roliga minnen vi kommer leva länge på!

Tack för oss, hoppas ni gillade vårt inslag i årets Hearts and Minds.
Duke
Filthy Beard C.O.R.E

Finnen
Posts: 384
Joined: 14 May 2012, 15:57
Lag: Outlaw
Played Since: 2007
Location: Södertälje

Re: Eftersnack HAM

Postby Finnen » 9 July 2013, 23:39

Håller själv med Eriksson på alla punkter gällande helgen.

Vill också tacka våra civila kamrater för mot- och samarbetet under helgen, "sångerna" ni sjöng tillsammans med era misstänkta inne i tältet värmde en smått psykopatisk Dallashjärta rätt genom.

En av dom många händelserna som verkligen satte spår var mötet med björnjägaren och hans kamrater lördagskvällen och diskussionen som följde då dom vägrade att bli genomsökta och prata med nån som konsumerat med fläsk och alkohol........ bara minutrana efter att ni tagit er "sorgedrink" för er fallna kamrat :lol:

Verkligen ett fantastiskt spel och hoppas att man får möjligheten att samarbeta med er igen nästa år.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

User avatar
D-Cycle
Posts: 173
Joined: 14 May 2012, 17:51
Lag: ODA-903
Played Since: 2004
Location: Umeå

Re: Eftersnack HAM

Postby D-Cycle » 10 July 2013, 10:00

Vi två från ODA-903 tackar alla som gjorde spelet så bra som det var. Mycket är redan sagt men några saker behöver omnämnande:

ROS:
* TF Green och November India (Bay Cat) för ett grymt trevligt samarbete och utbyte.

* Ana-Ray! Du är en hjälte.

* Alla LARPare. Mycket hög nivå och jag upplever att spelet som helhet hade huvudbetoning på LARP snarare än airsoftspel. Vi försökte ta tillfället i akt att LARPa med så många civila vi kunde när vi hade möjlighet och det passade i vår roll/uppdrag. Vi inom Devastator 2 pratade bara engelska från game-on tills game-off. Det var svårt att sluta prata engelska efter spelet var över.

* Frånvaron av speedballande airsoftare. Hög nivå på utrustning och inlevelse.

* Bamse i TOCen. Mannen som får saker att hända.

* IED-routen. Vi såg visserligen bara en utplacerad IED men jag har intrycket av att EOD-teamen haft mycket (roligt) att göra.
* Byggnationen av patrullbasen, checkpointen och byn. Kanske inte 100 % realistiskt utseende med presenningar men ändå mycket bättre än ingenting. Jag gillar det som var byggt. Såg aldrig den östra bosättningen så jag kan inte uttala mig om den.

RIS:
* Offande genom att ISAF pratar svenska och danska internt. Även fast ni bara pratar det inom era interna grupper vet ni aldrig vilka andra som lyssnar på er. På spaningsuppdrag var det smutt att höra en grupp passera och kunna avgöra att de är ISAF genom att de pratade engelska. Hörde man danska eller svenska kunde man inte avgöra det på samma sätt.

* Ordningen i Barricade lördag eftermiddag. Vi kom till checkpointen och då försvann alla därifrån förutom ANA-Ray. Vi blev ofrivilliga vikarier och bemannade den under två timmar. Ordningen på platsen var värre än campingen sista dagen på Roskilde. Det var prylar strödda överallt, både saker som kändes in-game och saker som var uppenbart off-game. Det förstörde tyvärr känslan mycket. När vi passerade checkpointen klockan 0400 på söndag morgon låg alla och sov och det var uppenbart att någon varit och stulit alla vägbommar.

* Fler Direct Action-grupper än uppdrag. Innan spelet hade vi blivit försäkrade om att vi bara skulle utföra Direct Action-uppdrag och därmed bara var utrustade för det med hjälmar, kroppsskydd, m.m. Väl på plats visar det sig att vi är tre DA-grupper och ytterst få uppdrag. Första halvan av spelet blev vi utskickade på spaningspatruller vilket kanske inte var helt optimalt med tanke på hur vi var kittade. Ser hellre att man kanske minskar ner antalet DA-grupper och ökar antal spaningsgrupper, alternativt har flexibla grupper som kan utföra båda rollerna. Ett annat sätt är att låta DA-grupperna ha mer förberedelse- och planeringstid för uppdragen, t.ex att ge oss info tidigt (~24 h innan) om en HVT-snatch och sedan låta oss själva bedriva förspaning, planering och träning innan man slår till. De flesta uppdrag vi fick presenterades med max fem minuters varsel och efter ordergivning skulle man utgå direkt. Tack vare att Bamse improviserade ihop uppdrag åt oss, fick vi till slut en bra upplevelse.

User avatar
HubbeGubben
Posts: 148
Joined: 7 May 2012, 17:54
Lag: Queen's Own Teabaggers
Location: Älvsjö / Ingarö

Re: Eftersnack HAM

Postby HubbeGubben » 10 July 2013, 10:27

Ja, då var tankarna samlande och allt är som sig bör.

First up, TRS, always happy days with you guys! And good to see you all again!
Sen har vi R.I för det fantastiska grillsällskapet under torsdagsnatten! prajsläss!


Lite från mig, en av britterna.
Under fredagen och lördagen så hade vi det lite " Same procedure as always James" nämligen att för oss att vakta lite saker, men till skillnad från förra året så fick vi knata runt lite, eller ja en hel del så jag hade ju träningsvärk-delux när man kom hem.

Det jag tror är att tanken var att vi skulle vara med resterande britter och vara med dom, men någonstans på vägen så "försvann" liksom vi lite ur planeringen, så utan Callsign och lathunden för alla Callsigns samt frekvenser så kom vi inte så långt, utan vi blev mest en liten reservvaktstyrka.
MEN vi hade iaf förbannat trevligt även fast jag i vissa lägen kände att jag tröttnade på att det var på väg mot samma hål som vi hade förra året.

Dock så var det helt fantastiskt att få stå i byn ( I mitt hus Mohammed sålde till någon annan....) och köra lite Intel med TRS.
För att sedan se hur en sjuhelvetes massa folk kommer för att hämta tjejen som var efterlyst, det blir lite handgemäng samt något varningsskott, vi britter står fortfarande vid vårt hus och bara tittar på detta spektakel som händer framför ögonen på oss.
5-8 min senare är det klart och alla har försvunnit och vi ser byborna komma emot oss, mina tankar är bara " Nu jävlar får vi det jobbigt, hur förklarar vi detta" Men det var tydligen inga hard feelings från dom inte, då vi britter var omtyckta i byn! haha Så sjukt konstig känsla!



Så lite Ris och Ros

Ros
Ray, såklart! var man förbannad eller liknande så räckte det bara med första anblicken på Ray så blev man genast på bra humör, som när du berättade att du höll hela checkpointen själv! haha Fantastiskt!

Björnjägar-jakten! Otroligt roligt!

Mohammed, Vad kan man säga som inte redan är sagt.... Fantastiskt!

Att se hur någon ger familjevanen en buckla efter att ha kört in i ett av husen i byn, det var helt magiskt!


RIS

PMC-gänget som sov i andre delen av vårt tält, helvete vilket djävla liv ni förde på nätterna!
Vissa vaktuppdrag vi fick, kändes som om man fick dom bara för att ha något att göra, men men Va fan gör man!


Varken eller

Dock var inte allt negativt med att PMC-gänget förde ett sånt liv, för sen när ni lugnat ner er och somnat så var det en av er, som låg närmast "Presseningsväggen" som snarkade så fruktansvärt roligt att jag vaknade av att jag skrattade till det. Du fantastiska person jag pratar om, ditt snarkande lät PRECIS som om det var en ko i tältet, för allt man hörde var * Andas in * muuuuuuuu.... * Andas in * muuuuuuuu
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Eftersnack HAM

Postby massiive » 10 July 2013, 12:13

D-cycle:

Vi märkte själva ganska tidigt att tre rena da-teams var ett för mycket och Bamse sa det redan på fredag kväll när vi hade ett snabbmöte. Vi kunde tyvärr inte göra så mycket i det skedet mer än att ta lärdom av det. Som tur är så lyckades Bamse styra ihop bra grejer efter bästa förmåga. Men din kritik är befogad och identifierad :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

LisAvatar
Posts: 4
Joined: 18 June 2012, 13:16
Lag: Rebellions

Re: Eftersnack HAM

Postby LisAvatar » 10 July 2013, 19:45

Thank you for a great game from me ( Aisha ) . Though all of Ham-games have been fun, they have only gotten better and better.

It´s not easy to hide, when the Nato buy´s a house in the village. I kinda got the feeling of how much i was wanted, when everywhere i turned i saw soldiers. At that time i knew that it probably wouldn´t be long before i was caught. :)

I just hope that HaM4 becomes a reality. Then i´ll do better at hiding . ;)

Again thanks to all for an awesome weekend. :)

Lis

User avatar
eX3Me
Posts: 35
Joined: 15 May 2012, 20:01
Lag: Wiseguys
Location: Västerås

Re: Eftersnack HAM

Postby eX3Me » 11 July 2013, 13:04

Wiseguys har nu kommit hem och sovit, rakat bort skägget, plockat tiotalet fästingar vardera samt snackat ihop oss inför denna AAR...

Vi spelade som SF-Talibaner och hade byggt upp en oskyldig front som arbetslösa afghaner, som pga. dålig ekonomi inte hade råd med hus och hyra i byn. Därav boendes i ett tajkon-läger med frontfiguren Mohammed som "jobb-hallick".

Vi vill likt Raptors börja med att tacka ARR för den fantastiska gräsplätt ni lät oss bygga vårt läger på...den knottstinna grandunge vi fick gräva vår bajsgrop i...och för alla NATO-soldater ni rekryterat för att göra livet surt för oss - de var säkert tio gånger fler! Tack!

Skämt åsido! Ni i ARR-Crew är ju helt jäkla fantastiska! En stor eloge och en bamsekram till alla för detta fantastiska arrangemang - igen! Vi har så jäkla kul varje gång och funderar redan ut hyss inför fyran! Det är fan ingenting som är ett problem när man har ett behov eller en rolig idé - precis som det skall vara och en starkt bidragande faktor till varför vi utsätter oss för detta mantalsunderläge år efter år.

Så till feedbacken:

Postivt

+ Lajvandet och inlevelsen var mycket bra överlag! Tummen upp för utvecklingen! Sträck på er! Det blir ju en helt annan upplevelse när det är på detta vis!

+ Att NATO-Soldater pratade engelska hela tiden...hörde aldrig ett svenskt ord där det inte hörde hemma!

+ Upplevelsen och inlevelsen i byn - mycket förakt mot de otrogna hundarna! Sånt gillar vi att höra!

+ Raptors som FBI - Vilket jobb ni lagt ner på rekvisita och gear! Att ni dessutom levde er klockrent in i rollen skall ni ha stor cred för! Otroligt! Sen måste ni ju ha gått någon inverterad charmkurs eftersom ni betedde er som såna svin =) och tog in oskyldigt folk i tortyrkammaren på det där viset. Vi syns igen...och då blir det bajsburken för hela högen!

+ RI och Sea Shepherds för den fina CP ni byggt! Grymt bra jobbat och bra spelat! Mohammed gillade dock inte knarket ni gömde under hans sadel - men jordnötterna desto mer ;-) Det finns på film och kommer snart på Al Jazeera nära dig =)

+ Våra rättrogna bröder i Locos och Trojkan som ställde upp i den väpnade kampen mot hundarna! Må allah vara med er!

+ Byn - den är klockren och ger känsla och möjlighet till undanskymdhet för ljusskygg verksamhet! Det gillar vi!

+ Att ha en ARR som talibanledare är klockrent!

+ Att folk simulerade skador på ett trovärdigt sätt.


Saker som kan förbättras/funderas på:

~ Att FOB:en (numera patrol basen) är bemannad över tiden och att det är dit man för fångar och inte till någon OFF-Game bas.

Just detta med OFF-game basen gjorde det hela lite halvklurigt eftersom vi fått ett beredduppdrag från ARR att frita talibanledaren om han blev tillfångatagen. Detta blir ju oerhört svårt i en bas där man inte får skjuta. Därav skapades konceptet "Agent Smith och ANA-tolken Abdul aka. Mr. Waffles med förfalskade papper". Vi hoppas att ingens upplevelse av spelet tog skada av detta då det användes för att försöka få vår "framade Mohammed" tillbaka. Vi hade så sjukt roligt åt vår Douchebag och vår förtryckta tolk!

~ Checkpointens bemanning lämnade mycket att önska på småtimmarna. Det vore önskvärt att ha den bemannad över tiden med minst en-två grupper. Det blir lite tråkigt att hitta den obemannad när man planerat ett större anfall på natten.

~ ROE:n på NATO-sidan. Att skjuta oskyldiga björnjägare i huvudet utan att ens försöka identifiera sig och att rensa byn vid ett litet uppror - och då kasta in spränggranater i osökta rum ger ju varken bra rubriker i CNN eller bjuder på någon bra fortsättning till fyran. Vi var ju "kålsuparna" i detta fall, som sköt helvilt och kastade granater ut från byn, men vi hade ingen ROE. Det fanns civlia i byn och man kanske hade kunnat lösa detta på något mer "Hearts and Minds-aktigt sätt"?

~ För få afghaner och rättrogna bröder i kampen. Tiden räcker inte till för en så liten skara individer att skapa arbetsuppgifter för NATO:s Frame-work, att skjuta på NATO, utföra kidnappningar och andra hyss samt skapa intriger samtidigt som man bemannar byn och området med vanliga afghaner.

~ Mer Social-patrols. Träffade på otroligt få sådana detta år. Det är väl lite det som är själva grejjen?

~ Att ett för stort antal individer på vardera sidan behärskar varandras språk. Det skapar en dynamik, men är det så trovärdigt?

~ Att utredare på NATO-sidan faktiskt tar fram bevis för kartläggning, identifiering, gripanden och avtransport till ett fångläger i Pakistan. Det hade varit betydligt roligare att få ett foto uppkört i ansiktet där man har fingrarna i kakburken och försöka slingra sig ur den sitsen.

~ Fångtiderna - Sex-sju timmar är 12-15% av speltiden och är på tok för mycket att sitta av i fångenskap. Speciellt i dagsljus! Även fast det är en rikigt rolig upplevelse så äter det mycket av tiden.


Det blev dessutom lite tråkigt när vi planerat en snatch av Quaker och hans fordon blir utskjutet men fortsätter att rulla...


Tolka nu inte detta som att vi är bittra på något sätt! För det är vi väldigt sällan och absolut inte denna gång! Vi älskar HAM och har skitkul varje år. Punkter av denna karaktär "~" Är saker vi gärna ser till fyran för att höja upplevelsen än mer. Ju mer förspänt det är på båda sidor desto mer bäddar det för i upplevelse!

Tusen tack ALLA för en fantastisk helg med många roliga minnen! Skickar även en stor kram till Allah för det fina vädret han förärat oss med!

Wiseguys out!
Wiseguys Hemsida

Vårat lokala forum - WAF.se

User avatar
Helix
Posts: 249
Joined: 15 May 2012, 10:45
Played Since: 2006
Location: Huskvarna

Re: Eftersnack HAM

Postby Helix » 11 July 2013, 16:09

Nu har vi gjort en sammanställning som förhoppningsvis svarar på de flesta frågor och funderingar kring Barricade One



RIS:

Libanonrensningar i byn!

Kommunikation med TOC, enda gången man fick någon form av svar var när man blev uppriktigt förbannad och började skrika i radion!



Kommunikationen med TOC var inte bra, vi vet att dom hörde från barricade one, men blev flertalet ignorerade av någon outgrundlig anledning! (de två enda gångerna jag fått svar av TOCen var när jag uppriktigt blev förbannad på ignoransen och tog till orda, samt när arr började skälla på radionätet!) , samtliga gånger som någon från barricade one skulle på t.ex en social patrol (vi borde vart primären att åka på social patrols med tanke på hur mycket vi interagerade med samtliga bybor i checkpointen), eller gripa en person (svar från TOC när vi har Aisha/muhammed eller ngn annan BEKRÄFTAD HVT ståendes i checkpointen, var mer eller mindre antingen ”Hold, kan ni hålla personen i 2-3 timmar, eller släpp personen SF Kommer att plocka in vederbörande om en halvtimme!) moralen i lägret sjönk nämnvärt, vilket sedan resulterade i under lördag natt att folk tappade suget och helt enkelt började packa ihop checkpointen för att tidigt under söndagen bege sig hemåt! (vidare förklaring kommer)



Uppdrag vilka? Återigen fick vi INGA uppdrag från TOC förutom att vakta checkpointen, den social patrolen på lördag morgon (som vi senare blev utkastade från byn av Quaker och PMC (TOC) pga vi inte skulle vara där) och striden vi hamnade i på söndagen i byn efter att vi hört ett signalhorn för hjälp (där vi väntade 2+ timmar (ringde in vid ca0900) på QRF och MedEvac, den QRF vi fick vart av ett Delta team som var ute i skogen runtomkring byn och hörde vårt rop på hjälp) var sådana som vi tog på egna initiativ pga vi var trötta på hela situationen. TOC borde sett till att alla fick en del av kakan!



Vatten dåliga transporter till checkpointen, det var varmt och vatten gick åt, så vi fick själva (fastän utlovad vatten transport) ta våran knapphändiga bemanning och hämta vatten!



För mycket special forces teams, inte bara DA, utan behövs folk för att även sköta de tråkiga uppgifterna!



ROS:

Lajvare – ni är fan bäst, speciellt muhammed, sorry for framing you! No hard feelings?

Världsbilden – den håller ju sig ganska rak till dagens konflikter!

Fordon – skoj att se så många fordon ändå!

EOD/PJ-Teams (för det trovärdiga lajvandet, och att ni tog hand om en stackars gruppchef under lördagen!)

RI SeaShep och TFI som var de som gjorde spelet värt att åka på!

Checkpointen – mycket slit på egen bekostnad, men det var det värt i slutändan!

Hubbegubben med hambrugare på Torsdagen

Sea Sheperds goare gubbar får man leta efter!



-------



Förklaring följer: RI, SeaShep och Task Force insomnia, tog på sig en ganska tråkig uppgift att bygga upp en checkpoint, driva och få stöd från resterande trupper för att hålla igång sagda checkpoint. Vi gick in med premissen (och godkännande från ARR) att vi hade uppgiften att på vårt sätt upprätthålla freden i den norra delen av provinsen (vilket innebar social patrols, räder (DA), span och att plocka in folk för att senare överlämna till högre instanser på eget bevåg), sagt och gjort började vi planera ihop hur vi skulle utföra uppgiften och vad för materiel vi kunde samla ihop för att kunna bygga upp en ordentlig och försvarbar checkpoint (som senare blev en Minifob), vår käre medlem Osito med sina gudomliga programmerings kunskaper började koda ihop Project MIMIR, som helt enkelt var ett internet databas rapporterings system, där vi i varje del av checkpointen kunde rapportera in händelser, vilka som gick igenom, och även lägga upp foton på sagda personer (ARR och TOC hade fått inloggningsuppgifter till sagda system, vilket dom senare valde att totalt ignorera och sedan vid en briefing vår commander av händelse dök in på sa att det var något liknande system som de behövde!), så efter vi samlat ihop material (2x tält 20, vakttorn, oändlig konsumption av presenningar och fiberduk, samt småkuriosa) så åkte SeaShep och RI ner torsdag eftermiddag för att börja basbygget!



Väl framme så kom hubbegubben med hamburgare! Helt underbart!

Vi kom ungefär halvvägs med bygget på torsdagen som senare fortsatte på fredagen till ~1400 (inräknat här även att mer eller mindre hela styrkan även röjde sly i en 3 timmar), väl här började spelet och invånarna började trilla in och vi fick endel att göra, redan tidigt på fredagen hade vi planerat en social patrol för att etablera de högre spelarna i byn, samt även visa våra ansikten och få en vänlig kontakt med imamen och invånarna för att göra vårt arbete lättare, här så blånekades vi detta, ingen anledning! Detta följde under dagen och kvällen, samtliga våra uppdrag blev nekade för att det var andra enheters uppgifter, samt mångt om mycket ignorerades vi helt över sambandsnäten nätet(detta följde hela helgen).



Fredag till Lördagnatten blev vi utsatta för granat anfall, där vi kallade på en QRF samt MedEvac, fick ingenting, och efter en hel dag med fältarbete och ingen har fått lämna vår checkpoint så var moralen relativt låg och det blev respawn i sovsäckarna för de som kände att dom behövde sömnen, men det var bemannat av oss dygnet runt av mindre delar av styrkan!

Lördag morgon kände samtliga att vi måste göra något mot situationen, då bybor kom märkbart irriterade (ingame) till checkpointen för det var massa okända amerikanare, så vi begav oss till byn för att föra ett samtal med imamen och vinna lite Hearts & Minds! Efter ca 30 minuter i byn, blir vi tillfrågade av TOC va i h*e vi håller på med, och ska genast bege sig från byn för Quaker och PMC kommer anlända, vi ber dom vänligen vänta, och fortsätter vårat samtal med imamen som går förvånansvärt bra till!, sen kom PMC iaf inrullandes och det blev korvstoppning (4 fordon), vi får lämna platsen med endel osagt!

Under hela lördagen blir vi nekade missions igen! Under kvällen kommer Aisha till checkpointen, här vet vi nu att både aisha och den gröna pickupen med orange ruta på var efterlysta ( sagda pickup har vid det här laget rullat igenom checkpointen 4-5 gånger efter efterlysningen kommit ut, då vi fick reda på det av en slump av att Helix kollapsa under vätskebrist o värmeslag och fick åka ner till PJs för välbehövd R&R ALL cred till PJs! ) , så vi är i en total mörkzon när det kommer till intel, inget hade vid det här laget rapporterats till oss, efter en timmes skrikande i radion på kvällen fick vi kontakt med TOC som frågar ifall vi kan hålla aisha 2-3 timmar tills MP alt. FBI masat sig upp för att göra ett gripande, vi släppte för det var inte riktigt sjysst kl ~2400 på natten! På kvällen dyker även 3 agenter från FBI upp för att dom behöver samla intel (foton, vad folk har på sig/med sig, namn o.s.v), precis ett sånt program som MIMIR var tänkt att användas som (vi höll det uppdaterat hela tiden, med ny intel o foton) problemet i sig var att även när (innan spelastart) TOC hade haft en genomgång och var briefade i MIMIR så fortsatte de ignorera det totalt!



Under natten blev det lite mer anfall och FBI var på plats, samt även ett danskt EOD Team som gladeligen hjälpte till vid checkpointen (MYCKET uppskattat) dock två tre timmar senare efter ytterligare granat anfall så bestämmer mer eller mindre samtliga oss för att bryta, för att checkpointen gav INGENTING när vi blev total ignorerade av TOC! Och börjar härmed sakta men säkert packa ihop (ledsen om ni behövde stå ETT vaktpass under helgen D-Cycle, men vi var gravt underbemmanade vissa tider, många hjälpte dock oss utan problem eller gnäll, de ställde gladeligen upp och resten löste vi på plats!) så ursäkta även röran runtom checkpointen, men vi hade mycket utrustning med oss, och lite plats att förvara det på när vi började riva förläggningen!



Söndag morgon så vaknade vi efter en relativt god natts sömn och börja käka frukost och packa ihop! Hör ett signalhorn från byn (kall på hjälp), och RI+TFI bestämde oss för att besvara det, så hastigast på med lite gear o rullade iväg med pickupen, möts av ~20 solklara talibaner, imamen, och ett par civila, vi försöker förhandla men en taliban skjuter första skottet ~0845 vi blir snabbt reducerade till två personer (som tar skydd och heroiskt försvarar fordonet och drar sårade i skydd i väntan på medevac) efter en stunds skrikande på radion svarar TOC med att vi får vänta på QRF o MedEvac, blir skadade trötta på att vänta och går tillbaka till safezone för att respawna! Klockan 1030-1045 kommer en liten deltagrupp in i området från skogen och vi trycker in i byn, nu börjar även dom som gått till safe och gått tillbaka för att respawna kommit fram och vi blir vår egna QRF! Vi har mer eller mindre bekämpat samtliga talibaner och rensar upp det sista, ingen QRF eller Medevac förrens runt 1130 började Jag (Helix, nu utskjuten och stendöd) höra amerikanska röster andra än RI, jag linkar upp med en annan granatad och stendöd delta för att smyga ut från byn och lämna den åt dess öde, nu med QRF i (äntligen fick de tummen ur!)

Under sagda anfall med så förekom det talibaner som spelade död! Fine att det är RS att rambo gör så, för att sedan resa sig upp o meja ner folk, men för mig är det inte OK, då det bara sedan resulterade i massa sura miner när vi gick runt och skjöt ett par extra skott i varje kropp som låg ner och vissa var redan döda (sura) de som spelade blev sura för att två tre skott var för mycket!?



Runt 1200 kommer jag tillbaka till checkpointen, skakar hand med Deltan för gott spel denna dagen, och börjar packa!

Därefter, Hemfärd, väldigt besviken på spelet, söndagens ”slutstrid” och RI+TFI+SeaSheps gemenskap var det som EGENHÄNDIGT gjorde spelet för mig, och flertalet från Barricade One håller med då detta är sammanställt från en gemensam lista!
Honey, i always go full retard!
"Ohh, no its ok, i ser dick all the time in my work!"

User avatar
Jesus
Posts: 136
Joined: 11 June 2012, 19:09
Lag: ST36
Location: Lund

Re: Eftersnack HAM

Postby Jesus » 11 July 2013, 17:07

Kommer komma ett längre inlägg från min sida senare under kvällen, alternativt imorn, men jag vill bara bemöta en grej väldigt snabbt: vi har från ARR:s sida absolut inte valt att medvetet ignorera er i CP:n, snarare tvärt om. Givetvis strular saker till sig, och jag vill be om ursäkt för sådant som vi kunnat styra bättre (generatorolja och vattentransporter) men som av olika anledningar fallit mellan stolarna (ffa. Pga att det var mycket som skulle hända på en gång under fredagen).

Vad det gäller ert underrättelseprogram så skulle jag enligt meddelande från Sandman ha fått länk till det onsdagen innan, men tyvärr tycks det meddelandet ha kommit bort, för någon länk fick jag aldrig, vilket medförde att TOC:en inte fick möjlighet att bekanta sig med programmet innan spelstart. Det var givetvis fel av mig att inte följa upp meddelandet och begära en ny länk, men då, två dagar innan spelstart hade jag tyvärr mycket annat som snurrade i skallen.

Gällande TOC:en så kan vi bara konstatera att de dels varit gravt underbemannade under spelet och dels jobbat väldigt hårt för att göra spelupplevelsen så bra som möjligt för alla - tyvärr innebär det ibland att några upplever sig som nedårioriterade. Fortsättningsvis ser vi gärna att man när det händer tar det direkt med oss i ARR så vi kan lösa problemen på plats och därmed göra er spelupplevelse bättre!


Som sagt, längre/mer utförligt från min sida kommer ikväll!
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

User avatar
D-Cycle
Posts: 173
Joined: 14 May 2012, 17:51
Lag: ODA-903
Played Since: 2004
Location: Umeå

Re: Eftersnack HAM

Postby D-Cycle » 11 July 2013, 20:01

ledsen om ni behövde stå ETT vaktpass under helgen D-Cycle
Själva vaktandet var inte jobbigt. Men att hela checkpointens bemanning försvinner från platsen utan ett ord när vi kom dit var mycket förvånande. Samtliga i vår grupp såg nog vaktandet som en skön omväxling från att patrullera till fots vilket vi mest gjorde annars. Att vi sedan betalt betydligt högre deltagaravgift än många andra för att slippa t.ex. vaktpass gjorde mig inte så mycket. Vi hade mycket väl kunnat rycka på axlarna och säga att det inte varit vår uppgift, gått vidare och låta ANA-Ray hålla alla tre bommar själv.

Till arrangörerna - kan det vara en idé att kombinera en patrullbas och checkpoint. Som det blev nu så var väl patrullbasen tom största delen av tiden medan checkpointen som var bemannad låg ett stenkast därifrån?

User avatar
acidant
Posts: 49
Joined: 14 May 2012, 17:28
Lag: DW-13/9Kompaniet
Location: Eksjö

Re: Eftersnack HAM

Postby acidant » 11 July 2013, 20:10

Vi polacker hade ett haveri med vårt fordon off-game så då tog vi o gick upp till checkpointen som var helt tom förutom ett SF förband och ANA-ray som vaktade så vi ställde upp och vaktade nån timme medans vi väntade på att bilen skulle svallna så vi kunde fixa den. så dem var inte ensama

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Eftersnack HAM

Postby massiive » 11 July 2013, 20:27


Till arrangörerna - kan det vara en idé att kombinera en patrullbas och checkpoint. Som det blev nu så var väl patrullbasen tom största delen av tiden medan checkpointen som var bemannad låg ett stenkast därifrån?
Det var vår plan från början, men någonstans på vägen så föll syftet med PB:n bort. Vi hade ordnat med ordentligt byggda toalettfaciliteter (nåja, helt ok åtminstone) till den och allt. Jag personligen har ingen förklaring till varför det inte nyttjades bättre :?
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Higgings
Posts: 35
Joined: 14 May 2012, 18:57
Lag: The Royal Scots
Played Since: 1995
Location: In my Land Rover.
Contact:

Re: Eftersnack HAM

Postby Higgings » 11 July 2013, 21:30

To few NATO troops.
I find it very fine that the PB was not in use.
Why did NATO have 50% special forces,.... I know they pay more then the "rest" of NATO, so was it because of exstra money or was ther a plan?
Would have been better with a max of 20% SF.
Higgings, CO, The Royal Scots.
www.theroyalscots.dk

User avatar
Emmoth
Posts: 74
Joined: 14 May 2012, 19:59
Lag: OFS
Played Since: 2008
Location: Hyltebruk
Contact:

Re: Eftersnack HAM

Postby Emmoth » 11 July 2013, 21:43

@Barricade One.

We, the German Forces, stood guard friday evening from like 2200 to 0300. It was my guys that was killed in both of the grenade attacks. Got some help from some of you that where still awake to fend of the attack.

We didn't mind standing guard for a while so that you guys could get some rest.

I think that you guys did a really good job at your barricade.

The only negative we have to say about you is, you disobey us on Sunday as we had received command of the platoon from the Allspark and Megatron before the attack on the village. Especially when we had to conduct a joint attack on the village and you just rush off before everyone was ready. But we had fun anyway :D

No hard feelings form us anyways.

//Emmoth OFS

Finnen
Posts: 384
Joined: 14 May 2012, 15:57
Lag: Outlaw
Played Since: 2007
Location: Södertälje

Re: Eftersnack HAM

Postby Finnen » 11 July 2013, 21:45

Håller med Higgins här och har undrat själv också en del.

Var fler än jag som fann iden att SF utgjorde halva Natostyrkan skrattretande, som tidigare nämnts, det kändes att vi hade behövt fler vanliga grunts.
Var det så att majoriteten av anmälda bara ville köra som SF vilket resulterade i detta?
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Eftersnack HAM

Postby massiive » 11 July 2013, 22:51

Vi diskuterade långt och länge hur mycket/många SF-grupper vi skulle ha och vi uppskattade att vi kunde nyttja alla. Jag hoppas inte ni tror det handlade om girighet från vår sida (vilket jag får indikationer på, jag hoppas jag misstolkar det). Vi gjorde en uppskattning, en felbedömd sådan som vi nu i efterhand dessvärre inte kan säga mer än var felaktig. Sen är det ingen hemlighet att vi fick väldigt mycket förfrågningar om att få spela SF.
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
SledgeHammer
Posts: 178
Joined: 15 May 2012, 13:08
Location: Karlskrona

Re: Eftersnack HAM

Postby SledgeHammer » 11 July 2013, 22:57

Tackar till alla, otroligt underbart spel, riktigt grymt födelsedagsfirande ;)
speciellt tack till PMC och Imamen som spottade efter mig;)
och förlåt till de 3 Civila vi körde ner på knä i vägkanten det va en rent av nervös reaktion från våran sida :P
I'm Hammer, Sledge Hammer. Hammer down and bring the PAIN!!
There are something on your face! *SMACK* IT WAS PAIN!!!!

KMikkelsen
Posts: 6
Joined: 28 November 2012, 08:22
Played Since: 2005

Re: Eftersnack HAM

Postby KMikkelsen » 15 July 2013, 11:11

Thanks from SOE (Dev 3).
We were attending as SF DA.
Our experience wasn't a very good one.

WAY to many SF vs normal infantry. And the price was ridiculous high for what was given.
When we came home from a mission, we couldn't get a time before next mission. It was when we were ready.
And it didn't seem like there was anything planned for us.

And this has nothing to do with Svends (Bamse) efford because that was spotless. It was obviously that the problem was higher.
Instead he tried to to the best for us.

We were only used for a couple of assignments. A recon mission on friday which lasted 12 hours. And our gear was for a DA mission = heavy bodyarmor/Helmet. This resulted in we were totally exhausted when we came home to the FOB, and weren't able to go on any night mission.
Even tho our primary force is during nighttime, as the team is fully equipped with gen 3 nvg.

The next morning we were told to escort G3 (Sideswipe) during they swipe for IED's on main road.
In my oppinion thats not a job for SF-DA, but when there were so many SF's, then of course you would get ordinary assignements.

Our lack of ingame commitment was obviously, because we were so dissapointed of the game.
The only thing which held us up, was eachother.

Another ting is that is quite irritating that you can't talk ingame danish in your own team.
We turned into danish in the FOB, when I was briefing or debriefing my team.
Much of the time there wasn't enough time for me to brief my group, because we had to move out in a hurry.
On our team we try to keep it realistic, with a SOP, time for planning a mission, ensurance that everyone has understood the mission.
Everyone has their own responsability, and I really thought we could use this at HAM.

On saturday we were going out to get Aisha, a totally clusterfuck mission. There weren't time for a proper briefing from Jonathan, because we were moving out so quickly. And I didn't have time to brief my men. That resulted in a clusterfuck of a mission. Where we were going in the wrong house TWICE. No proper map over the village for planning a DA mission like this. And the mission was changed during the briefing.
Just as we were going out, I asked Jonathan how we should get to the village and he replyed: In your car. Which car? We never told we were bringing a car. Thats just obviously that there isn't a proper overview over the teams and their ressources.

The TOC did a fucking good job. I know all the guys, and I can 100 % say that our bad experiences isn't due them.
They meanwhile tried to do the best for us. And it was obviously that the fuckups was higher up.

Again, the price was way to high. Why should SF pay so much more?

Supply the teams with maps. It should be mandatory to get this for that price.

How many SF vs Regular Nato were there?

If you want english at the game, then write EVERYTHING in english. Translate the whole hamgame.se to english.
Keep this subforum in english. Debriefing here also in english.

This game has the potential to be MIND BLOWING. If the ressources are used correctly.

Sorry that this text isn't set up properly, but there is so many negative thoughts from me, that I didn't know where to begin or end.
Our team spend 9000,- DKK on the game, and are of course very dissapointed because we can't see what we got from our money.

K. Mikkelsen.

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2137
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Eftersnack HAM

Postby Twist » 15 July 2013, 11:58

Another ting is that is quite irritating that you can't talk ingame danish in your own team.
You can. Just not when people who are not on the team can hear you.

On a game where swedish and danish symbolizes two completely different languages, using them in game means that the whole team are actually talking afghani to eachother. That ruins the general feel of the game for some players. I am one of them.

Many people think it's annoyning/irritating being shot and having to go to respawn. Does that give them the right to destroy your feeling of the game by ignoring that you hit them? I think not. So, show some respect for other players and speak english if you play NATO. If it annoys you to follow the guidelines of the game, suck it up.

We all have to accept that all things are not equally important to everyone and that we have to give some to get some.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
Mad John
Posts: 354
Joined: 9 May 2012, 13:31
Lag: R.I.
Played Since: 2004
Location: kleinstadt Borås

Re: Eftersnack HAM

Postby Mad John » 15 July 2013, 15:53

@ Emmoth:
När det gäller söndag fm, fick jag som svar på min fråga om hjälp, att de styrkor som stod nere vid korsning, inte fick bege sig upp till byn för att de hade andra order och således inte fick följa med. Denna "attack" var endast mitt påfund (som föranleddes av att vi hörde en siren från byn, Imamen, som betydde "Hjälp oss", varav att vi åkte dit för undsättning ca 30 minuter tidigare). Där av mitt gutturala rop om att "Rangers visar vägen" och min skyndsamma löpning upp för backen mot byn (för att rädda mina kamraters liv). In a difficult situation, you adapt and improvise. ;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

KMikkelsen
Posts: 6
Joined: 28 November 2012, 08:22
Played Since: 2005

Re: Eftersnack HAM

Postby KMikkelsen » 15 July 2013, 18:53

@ Twist

I'm not trying to whine and I'm fully aware of ehat danish represent. But you can't expect a good result when you only have 2 mins to brief your team and get gear ready (which is depending on the mission). And you also have to do it in english. The prep time was fucked up :)
And we are not talking about being QRF or something like that.

It's good that the focus is on LARP (we need that in DK) but don't forget the elementary soldier skills and proper planning missions for teams and such.

We didn't got the feeling that there were a baseline for the story. Like if our present wasn't needed at all.

Maybe we just got to high expectations.
Really expensive camping trip ;)

We didn't talk danish on missions, comms or anything like that. We did it when planning missions or doing debriefing internal on the team. Because we only had a couple of mins to do so. So to avoid most fuckups we did that. And this only happened late saturday after the major DA mission. Which resulted in a fuckup due to poor planning.

Kim

User avatar
D-Cycle
Posts: 173
Joined: 14 May 2012, 17:51
Lag: ODA-903
Played Since: 2004
Location: Umeå

Re: Eftersnack HAM

Postby D-Cycle » 15 July 2013, 19:10

Mikkelsen: I do agree that every DA mission had no planning time what-so-ever. Every time an order came up it was basically "go do this!" and then you had to mount up or walk out basically at once Since we got so few missions (Dev 2) I think it would have been better disposal of time to let the DA-teams have proper preparation time before every mission. As I wrote earlier in this thread, there would have been better structure to have at least one less DA-team and convert it into a pack of teams consisting of DA, recon and maybe EOD/PJ. These assets could plan and prep together for missions with recon providing intel during planning, and EOD/PJ providing support during operations.

Higgings
Posts: 35
Joined: 14 May 2012, 18:57
Lag: The Royal Scots
Played Since: 1995
Location: In my Land Rover.
Contact:

Re: Eftersnack HAM

Postby Higgings » 15 July 2013, 22:26

Kim: Are you complaining over my fantastic map of the village. :D
We where toll that some SF guys should make a map, but they failed, so the Highlanders went to town :) and made a fast map.
The best map at any given time durring the op. :lol:
Higgings, CO, The Royal Scots.
www.theroyalscots.dk

KMikkelsen
Posts: 6
Joined: 28 November 2012, 08:22
Played Since: 2005

Re: Eftersnack HAM

Postby KMikkelsen » 15 July 2013, 23:20

Haha no Higgings. We just saw it to late :D
The map the big DA mission was planned after was on a little notepad. ;)


Return to “Hearts and Minds”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest