Förslag och funderingar till Hearts & Minds

Moderators: Jesus, massiive

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Förslag och funderingar till Hearts & Minds

Postby massiive » 11 October 2012, 16:34

Hejsan!

Syftet med denna tråd är att vi ska kunna diskutera eventuella ändringar till kommande HAM3. Vi vill verkligen att ni ska kunna vara med och påverka spelet och därför önskar vi att ni kommer med förslag åt oss här.
Grundläggande ändringar vi själva bestämt att vi vill försöka åstadkomma är följande:

* NATOs bas ska göras större. Ni som var på HAM2 vet varför vi inte behöver förklara mer djupgående varför ;). den befintliga basen vill vi däremot ha kvar men mer som en "äkta" FOB, dvs att den ska hushålla ett visst antal åt gången och därmed ha ett rullande schema på vilka som ska vara där.

* fler och åter fler lajvare på spelet. Här får ni som har folk i er bekantskap som lajvar mer än gärna hjälpa oss att sprida ryktet om spelet.

* vi ska även försöka flytta runt uppe i byn så att önskemålen från förra spelets eftersnack får utrymme. så som eldplats etc.

Vi kommer garanterat fylla på med fler punkter här efterhand. Administrativa "bumbs" vi stötte på från förra årets spel ska vi åtgärda, denna tråden är i första hand till för förslag gällande spelet i sig.

med vänliga hälsningar GASF / ST36

*EDIT*

här är några saker vi kom fram till under mötet vi höll 21/10 2013:

Preliminärt datum för HAM 3 blev 5 - 7 Juli 2013 Då det första datumet vi sa krockade med andra personliga saker valde vi att ändra datumet vilket blev 5-7 juli 2013 istället.

först ut är att vi bestämt oss för att stationera NATO-basen på ett bättre ställe, tanken är att vi ska ha NATO-basen på ängen/åkern i början av området. Den gamla basen kommer istället att fungera som en FOB är tänkt. Kan vi ha NATO-basen där vi tänkt innebär det att vi har ENORMT mycket mer plats än sist. Dessutom har vi tänkt att försöka ordna bättre möjligheter för toaletter både i NATO-basen och i safezone.

Vi tittade lite på hur vi vill utöka spelområdet, vi har stora förhoppningar på att det ska gå att genomföra! mer info om detta kommer så fort vi vet.

Vi har även tittat på kartan över området och hittat ett potentiellt ställe för ytterligare en by. Vi ska snarast möjligt åka ut och ta en närmare titt och se hur vi hade kunnat genomföra detta.

Vi pratade lite om olika aspekter för att ge mer händelser att lajva kring under spelet och vi har massa roliga idéer (bland annat lite kring det du skrev i ditt tidigare inlägg farbror Oscar). Till exempel är vi sugna på att det ska hållas val i provinsen under spelet ;)

Och för alla oroade själar där ute så kommer Angus T. Quaker att än en gång försöka införliva sin dröm om att skänka arbetsmöjligheter till den kämpande befolkningen i provinsen. Han har ett allt för stort hjärta denna givmilda Texas-bo.

Vi kommer dessutom att längre fram annonsera byggdagar och bygghelger där vi mer än gärna tar emot den hjälp vi kan få. Många sa till mig efter HAM2 att de gärna kom och hjälpte till vilket vi är enormt tacksamma för. Någon form av kompensation kommer givetvis att finnas för de som ställer upp.
Last edited by massiive on 19 January 2013, 11:51, edited 2 times in total.
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
Mr_D
Posts: 88
Joined: 7 May 2012, 16:26
Lag: 1st Marine Raiders. MRE
Played Since: 2010
Location: Eskilstuna

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby Mr_D » 12 October 2012, 16:15

Kolla om ni kan få upp tråden direkt under spel istället för att gömma den under södra Sverige, tror ni missar en del spelares åsikter annars.
Varför börja med sig själv när man kan rädda världen?

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby massiive » 12 October 2012, 17:24

så kan det mycket väl vara :) har skickat PM till admin angående detta. Tack D ;)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Finnen
Posts: 386
Joined: 14 May 2012, 15:57
Lag: Outlaw
Played Since: 2007
Location: Södertälje

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby Finnen » 12 October 2012, 18:04

Tyngre krav på skills och mentalitet.

Vill inte låta dryg, men under förra spelet såg man att det fanns folk som valt roller dom verkligen inte insåg vad det innebar.
Väljer man en viss roll ska man också vara någorlunda införståd i vad detta innebär, inte att man bara ska ha utrustningen utan även kapaciteten att tänka och handla som sig bör i rollen.

Detta kanske ställer högre krav på att man är tidigare känd för arr. från antingen HAM eller andra spel, eller kanske har andra arr. eller spelare som kan gå i god för en, men att ge nyckel- eller specialroller till folk som sedan inte kan genomföra det pga. oerfarenhet, ovilja eller osäkerhet känns fel, inte bara för dom själva utan även för oss andra som kan vara beroende av denna/dessa individer.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby massiive » 12 October 2012, 21:53

förstår helt och hållet din åsikt Finnen. Vi har sagt att till HAM3 kommer vi vara hårdare på både gear och förmåga att spela som rollen man ansöker till.

Gällande gear-kraven kommer vi till exempel inte acceptera en magpul-modifierad-superduper-AK om man nu tänker spela som taliban/AQ. Likaså kommer vi vara hårda på kraven att hålla sin karaktär ingame. Vill man tjöta om sin senaste införskaffade pryl med någon annan eller testskjuta bössor får man göra det i safezon eller när ingen annan är i närheten.
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
FarbrorOscar
Posts: 222
Joined: 15 May 2012, 15:05
Lag: Дельфин / Сектор Газа
Played Since: 2011
Location: Stockholm

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby FarbrorOscar » 17 October 2012, 17:12

Här är lite förslag till vad som jag (Al Qaeda 2012) anser kan bli bättre. Jag fick inte se så mycket av ISAF, så förslagen gäller mest den afghanska delen av spelet. Vissa har kanske redan blivit påpekade eller rentav åtgärdade, men jag skriver dem här ändå:


En till by
Detta skulle göra enormt mycket för speldynamiken. Iom att de civila afghanerna främst kommer vara uppdelade i två klaner, skulle en by åt respektive klan göra guld.

Fredlighet
Tolka mig inte fel. Krig är kul. Men att ha fredliga(re) fickor här och var, tror jag bara är ett plus: Detta ger mer utrymme för mer lajvande, intriger och framför allt att storyn kan föras framåt. Hearts and Minds ska inte vara ett "NATO vs Afghanistan"-spel, utan flertalet fraktioner som slåss om makten, handel och kanske t.o.m har personliga vendettor och agendor.
Att hålla stridande afghaner borta från byn samt ge ett incitament till civila att inte plocka fram en AK och meja ner social patrols så fort spelet startar är således viktigt. 2012 kändes Bora Afah mer som en talibanbas än en levande by.

Uppdrag för alla fraktioner, helst även civila
Kan inte nog understryka hur viktigt detta är. Som AQ 2012 hade vi inte ett enda mål. Vet inte om detta är pga att vår ledare ej kunde komma, vilket resulterade i att 2nd in command fick ta över, men det enda vi egentligen gjorde var att gå runt och orsaka oreda. Målen hade inte behövt vara särskilt avancerade. Att flytta ett objekt från Pakistan till Bora Afah hade räckt, men det blev mycket idle time för oss när vi var tvungna att hitta på våra egna mål, som alltid slutade med att vi skulle skjuta någon.

Kommer säkerligen på fler punkter innan nästa år ens har börjat. Uppdaterar då här!

Vill även föreslå att ni fixar ett eget forum för HaM3, som ni hade för HaM2 på gamla forumet.
Last edited by FarbrorOscar on 18 October 2012, 00:44, edited 1 time in total.
I am Russia. Very cute and sex.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby massiive » 17 October 2012, 22:48

Tack för dina åsikter FarbrorOscar!

Håller med i allt du skriver till 100%. Vårt mål på HAM2 var att det skulle vara lite plast i luften, men likväl samma höga spänning. Min åsikt är att mycket blev lost in translation från alla fraktionerna. Byn var tänkt att endast husera civila människor, men då det kom väldigt lite folk som var anmälda som civila var det tvunget att låta annat folk bo där också. Hade blivit rätt öde by med 5-8 invånare :) får att få bättre dynamik på spelet så är vårt mål att få upp ännu en by. Kanske inte lika stor men likväl ytterligare en. Vi vet inte riktigt vad det var som gjorde att det blev väldigt fientligt och just ett "NATOvsAfghanistan" över det hela, kanske brist på lajvvana från en hel del på spelet?

När det kommer till AQ-fraktionen så hade vi en klar tydlig plan för era mål. Men någonstans blev det bortkommet, där ligger nog mycket ansvar på oss i crew som inte gick in och agerade game master tillräckligt mycket, så tack för att du påpekade detta!

angående egen forumsdel så är det önskemålet inskickat och bör ligga i pipelinen :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Nixon
Posts: 560
Joined: 9 May 2012, 14:34
Lag: FENRIR
Location: Storvreta

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby Nixon » 18 October 2012, 00:25

Jag tror det är helt centralt att lajvarna får mer än bara mål-de ska hålla igång sin roll i uppemot två dygn. I en normal afgansk by har ju folk att göra: vatten hämtas, mat lagas, tvätt tvättas, barn snytas, bön 5 ggr/ dag(teoretiskt), getter ses efter, bilar lagas, skörd bärgas, så nytt utsäde, shuror, socialt samkväm, röka, ringa och håna grannbyn hängandes från taket för att ha täckning. För varje sak som den enskilde lajvaren inte har att göra behöver hen någon annan syssla eller sysselsättning. En upptagen lajvare har lättare att hålla sig i rollen, och hen skapar dessutom mer rollspelsupplägg genom att göra något som syns och bidrar till trovärdigt -liv.

Problemet är att det här är något bortom det vi airsoftare håller på med. Vi behöver en karta, en bössa och en fi, sen är grundpremissen för spel uppfylld. Jag är övertygad att ni i praktiken behöver bygga två skilda spel, som samverkar. Byn, och lajvarna i den, kräver helt andra ingående värden.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

User avatar
FarbrorOscar
Posts: 222
Joined: 15 May 2012, 15:05
Lag: Дельфин / Сектор Газа
Played Since: 2011
Location: Stockholm

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby FarbrorOscar » 18 October 2012, 00:59

Ja, tror det stämmer att bristen på lajvare hade en direkt effekt på avtryckarglädjen i byn. Det vore verkligen imponerande om ni lyckades kombinera två events som Nixon föreslår. Antar att det uppstår en del problem där, då ni som arrangerar är airsoftare och inte lajvare (vad jag vet).

Förslagsvis så kanske ni kan erbjuda ett billigare pris för de som bara lajvar civila (förstår till 100% om detta ej är möjligt. Den Afghanska penningen är redan ganska liten.) Ju billigare det är, desto fler kommer dyka upp :)


Sedan glömde jag lägga in en röst för "HaM 3: The Return of Mr Quaker"
Last edited by FarbrorOscar on 19 October 2012, 14:52, edited 2 times in total.
I am Russia. Very cute and sex.

User avatar
FarbrorOscar
Posts: 222
Joined: 15 May 2012, 15:05
Lag: Дельфин / Сектор Газа
Played Since: 2011
Location: Stockholm

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby FarbrorOscar » 19 October 2012, 14:52

lite mer som jag kom på:

En timeline över viktiga/intressanta händelser efter spelet vore rejält kul. Kan kanske skötas av NATO-staben som får in rapporter från patruller om vilken tid ditt och datt hände, vilka som var med, uppskattade fiendeförluster osv... På detta sätt kan man även beräkna egna förluster, vilket också kan vara kul att se efter game-off.
I am Russia. Very cute and sex.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds 3

Postby massiive » 21 October 2012, 22:32

En mycket bra idé! Inget som jag/vi tänkt på faktiskt, skapar lite att göra för NATO under spelet och samtidigt rolig post game-info!

21 oktober 2012, 22:29:

God afton gott folk! Tänkte meddela att vi idag hållit ett möte angående Hearts and minds 3 och tänkte dela med oss lite om vad vi kom fram till.

Preliminärt datum för HAM 3 blev 5 - 7 Juli 2013 Då det första datumet vi sa krockade med andra personliga saker valde vi att ändra datumet vilket blev 5-7 juli 2013 istället.

först ut är att vi bestämt oss för att stationera NATO-basen på ett bättre ställe, tanken är att vi ska ha NATO-basen på ängen/åkern i början av området. Den gamla basen kommer istället att fungera som en FOB är tänkt. Kan vi ha NATO-basen där vi tänkt innebär det att vi har ENORMT mycket mer plats än sist. Dessutom har vi tänkt att försöka ordna bättre möjligheter för toaletter både i NATO-basen och i safezone.

Vi tittade lite på hur vi vill utöka spelområdet, vi har stora förhoppningar på att det ska gå att genomföra! mer info om detta kommer så fort vi vet.

Vi har även tittat på kartan över området och hittat ett potentiellt ställe för ytterligare en by. Vi ska snarast möjligt åka ut och ta en närmare titt och se hur vi hade kunnat genomföra detta.

Vi pratade lite om olika aspekter för att ge mer händelser att lajva kring under spelet och vi har massa roliga idéer (bland annat lite kring det du skrev i ditt tidigare inlägg farbror Oscar). Till exempel är vi sugna på att det ska hållas val i provinsen under spelet ;)

Och för alla oroade själar där ute så kommer Angus T. Quaker att än en gång försöka införliva sin dröm om att skänka arbetsmöjligheter till den kämpande befolkningen i provinsen. Han har ett allt för stort hjärta denna givmilda Texas-bo.

Vi kommer dessutom att längre fram annonsera byggdagar och bygghelger där vi mer än gärna tar emot den hjälp vi kan få. Många sa till mig efter HAM2 att de gärna kom och hjälpte till vilket vi är enormt tacksamma för. Någon form av kompensation kommer givetvis att finnas för de som ställer upp.

Det var allt för tillfället, kom gärna med reflektioner! Punkterna här ovan är även editerade i mitt första inlägg.

Mvh Linus, Jonathan, David, Robin, Martin, Anton Frippe mfl.
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Kvarnen
Posts: 213
Joined: 14 May 2012, 18:28
Lag: TFA
Played Since: 2007
Location: Stockholm

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Kvarnen » 21 October 2012, 23:23

Angående toaletter, låt folk på NATO få inlevelse och rabatt på biljetten om de tar hand om att bränna folks efterlämningar, så säga :lol:

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 22 October 2012, 10:11

latrin dutys vara eller icke vara hänger på hur många fuck ups man gör ;)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
Boogieman
Posts: 676
Joined: 14 May 2012, 12:56
Lag: ST36
Played Since: 2009
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Boogieman » 22 October 2012, 10:23

Det, och utskrivna böter från MP ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Finnen
Posts: 386
Joined: 14 May 2012, 15:57
Lag: Outlaw
Played Since: 2007
Location: Södertälje

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Finnen » 22 October 2012, 11:07

Tycker själv att MP bör få mer uppgifter än att bara agera "fångvårdare" nästa spel.
Som Boogie skrev, fuck-ups innebär böter!
Nedskräpning, oförsiktig hantering av vapen, trakasseri av civila m.m. borde vara något för Pigsen att ta hand om.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

User avatar
Emma
Posts: 78
Joined: 2 September 2012, 18:31
Location: Utanför Linköping

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Emma » 23 October 2012, 10:44

Har bara någon minut atm att lägga här, men detta låter ju fantastiskt roligt och det känns både tryggt och ger cred att ni går ut redan nu på ett transparent sätt och berättar vad ni gör, vad ni planerar, samt ber om input. :)

Några snabba:

- En hemsida för arret! Dvs utanför forumet, en egen sida! Där behöver det minst finnas storyinfo, önskade roller, praktisk info (plats, tid, kostnad, mm) och en kontaktyta för deltagarna att hitta varandra på (funkar med länk hit, såklart). Gör informationen tillgänglig på en för arrangemanget riktad plats som är neutralt laddad för alla eventuella deltagare (de som enbart sysslar med lajv tar sig inte gärna in inuti airsoftSveriges största airsoftplats ;)).

- Lägg krut på (haha) mellangruppsliga och mellan-rolliga kopplingar innan milsimet, så att folk har saker att spela på med varandra även om de inte är i samma grupp eller känner varandra. Det kan vara allt från att ens granne snodde ens sista höna förra månaden till att man har en "avlägsen släkting" i Amerika, så självklart ska man egentligen få hänga med NATO-folket tillbaka hem sen...

- Jag hjälper gärna till att sprida på lajvforum och så, men ett hett tips (för alla milsm!) är att lägga upp era events på spelkalender.se där alla (majoriteten iaf) lajviga arrangemang hamnar och där folk kollar när de vill planera sitt lajvår. Gör gärna det så tidigt ni kan, dvs så tidigt ni har en hemsida med kort info om vad arret går ut på. Ett annat insidertips är att se till att det inte krockar med något "storlajv" som tex Krigshjärtas Svart Vatten 2013 eller Kampen i Ringen 2013, som är arrangemang som drar stora delar av lajvSverige.
Might have met me as...
Fun to be had: Anne Harris, american reporter
Crusaders in Disneyland: Nevyenka "Nevya" Vladimirovna Baslovska, transnistrisk flykting/Respublica
Narcos: Claire Adams, Canadian chemist

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 23 October 2012, 12:00

Tack för din input Emma! :)

Vi har faktiskt en hemsida men vi har kanske inte haft tillräckligt bra fokus på den :/ (http://www.hamgame.se/) att du inte kände till detta innebär helt enkelt att vi inte skött den tillräckligt bra. Vi åkte förra året på lajvkonventet "prolog" men fick ändå ingen större genomslagskraft. Detta året har vi planerat att åka upp där och hålla en föreläsning och seminarium om vårt spel och hur vi vill få in mer lajvare i våra milsim. En tanke är kanske att ni mer erfarna lajvare hjälper oss på detta? Förutsatt att ni redan tänkt åka dit :)
vi försöker baka in så mycket småhistorier som möjligt när det kommer till den afghanska befolkningen, NATO-soldaterna behöver inte samma dynamik och bredd som afghanerna, men självklart är det en förutsättning att de som spelar som NATO-soldater inte är allt för träiga eller fyrkantiga. förhoppningen är att vårt eventuella val som ska hållas och att där ska vara två byar med rivaliserande klaner ska ge stora möjligheter till att låta historien fortgå genom spelet. Likaså att Angus T. Quaker kommer figurera än en gång i provinsen och ska ordna jobbmöjligheter :)

Vi la även upp spelet på spelkalender.se förra året (både under HAM1 och 2 faktiskt) men fick ingen större respons, antar att vi måste jobba ännu hårdare på att locka våra kära lajvare :)
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
Emma
Posts: 78
Joined: 2 September 2012, 18:31
Location: Utanför Linköping

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Emma » 23 October 2012, 12:05

Ser man på, det är jag som är blind! Topp!

Att ni är på Prolog är grymt, och jag peppar gärna folk till ert arrangemang där. Ska definitivt se till att hälsa på då! Det är ju egentligen helt offtopic, men är det lajvpresentationen ni tänker er att vara med på, eller hålla någon workshop/föreläsning/etc?

Att ni redan har hemsida, spelkalender- och prolognärvaro är sjukt bra. Då ska bara ordet spridas inom de aktiva grupperna så det blir ett namn att räkna med. Dvs lite "kontrollerad ryktesspridning", eller att namnet syns när folk funderar på vad de ska åka på nästa år. Sociala medier är ju toppen för sådant, men också lätt att försvinna i flödet. Där har jag ingen ultimat lösning, men förhoppningsvis kan vi som deltar på milsim med kontakter inom lajvhobbyn dra med lite folk som i sin tur får med sig fler, osv.

Det låter också som att ni har en rolig grundstory där det finns utrymme för alla spelartyper, något som såklart underlättar. :) Lyxproblem att försöka välja vad man vill spela!
Might have met me as...
Fun to be had: Anne Harris, american reporter
Crusaders in Disneyland: Nevyenka "Nevya" Vladimirovna Baslovska, transnistrisk flykting/Respublica
Narcos: Claire Adams, Canadian chemist

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 23 October 2012, 13:46

Jag vet inte riktigt vad vi tänkt genomföra på prolog, var själv inte med förra året men jag tror att det är tänkt vi ska hålla en workshop (?) eller både och kanske, jag vet inte riktigt vad som borde vara bäst egentligen. Men tanken är att vi verkligen ska pusha ordentligt på prolog och all hjälp vi kan få där tas tacksamt emot. vi kommer säkerligen ha med oss utrustning och allt för att visa både NATO och afghansk utrustning.

Har du något förslag vad du tycker vi ska göra på prolog är du varmt välkommen att komma med synpunkter :)

*edit

såg att krigshjärta också är lagt i juli 2013 precis som vårt spel, någon som kan komma med tips för att komma i kontakt med någon ansvarig för krigshjärta så att man kan se till att våra event inte sammanfaller på samma datum.

tack
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
Emma
Posts: 78
Joined: 2 September 2012, 18:31
Location: Utanför Linköping

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby Emma » 23 October 2012, 14:47

Det blir säkert jättebra! Jag har inga spontana tankar även om jag funderat fram och tillbaka angående milsim på Prolog (för er som undrar vad i bövelen vi snackar om så är Prolog ett konvent för lajvhobbyns alla former och färger, en helg OM lajvutövande snarare än själva utövandet. Läs mer på http://lajvkonvent.se/ ) men att ni är där är ju toppen. Kommer jag på nåt så hojtar jag.

Nu känns det som att vi dock glider iväg från HaM och trådens ursprungliga fokus, så jag PMar ang Krigshjärta-kontakt, så kan alla fortsätta fundera på hur HaM kan bli så grymt som möjligt. :)
Might have met me as...
Fun to be had: Anne Harris, american reporter
Crusaders in Disneyland: Nevyenka "Nevya" Vladimirovna Baslovska, transnistrisk flykting/Respublica
Narcos: Claire Adams, Canadian chemist

AO
Posts: 38
Joined: 15 May 2012, 12:43
Lag: Navy EOD
Location: Simrishamn

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby AO » 25 October 2012, 09:35

Bara en liten detalj.
En gear dump för beslagtagen/upphittad utrustning någonstans på området, som är tillgänglig för alla.
Förra spelet var där en del blåmärkt utrustning som blev beslagtagen, och vi som desarmera IEDs visste inte riktigt var vi skulle göra av prylarna, så jag tänkte om det står en låda på området som alla lätt kan komma åt så borde eventuella problem med ingame utrustning försvinna.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 25 October 2012, 17:51

Låter som en mycket klok idé AO. En sådan lösning skulle göra det betydligt lättare att "konfiskera" utrustning överlag kanske? Tänker lite i stil med att något blir "fryst" en timmes eller så för att sedan bli återlämnat av oss i crew på något sätt. Mest en tanke jag fick för att det ska vara en riskfaktor att som taliban ge sig på ett bakfall och kanske bli av med sin pangare en timmes tid?
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

AO
Posts: 38
Joined: 15 May 2012, 12:43
Lag: Navy EOD
Location: Simrishamn

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby AO » 25 October 2012, 22:32

Det jag tänkte på mest var att vi i NATO har en tendens att bryta oss in i folks hus o konfiskera prylar :D
Så egentligen tänkte jag mest på en låda där all konfiskerad material läggs av direkt efter uppdraget samt att man så klart informerar staben vad man konfiskerat. Så att spelledningen och bombmakare vet var deras prylar är, så att man slipper springa och fråga folk var prylarna är. Så man kanske kan ha två lådor, en inlämningslåda i NATO basen och en upphämtningslåda på spelområdet som är lättillgänglig.
Ingen jättespännande detalj, men jag tror det underlättar.

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 27 October 2012, 22:28

Förstår hans synpunkt. dock är det något som inte riktigt på något bra sätt går att åtgärda. Tanken med lajvarnas karaktärer i första hand inte ska dö under spelet. Skulle det ske kan man ha kanske ha några nya klädesplagg som ombyte och ha en reservkaraktär uttänkt?
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

User avatar
massiive
Posts: 228
Joined: 14 May 2012, 19:07
Lag: ST36
Location: Växjö

Re: Förslag och funderingar till Hearts & Minds. Uppd. 21/10

Postby massiive » 28 October 2012, 11:03

Jag som inte var tillräckligt könsneutral ;) Angående skadekort vet jag inte riktigt vart vi ställer oss, förra året hade vi det uppe för diskussion men vi är inte helt övertygade att det är ett bra/bättre system.

Var pratar du med denne lajvare? någon du känner privat eller något forum likt detta?
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36


Return to “Hearts and Minds”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests