Glasögon utan imma? Köpråd

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
guggaaa
Lag: [Mk]

Postby guggaaa » 30 May 2012, 17:37

Tjena, nu måste jag inhandla ett par nya glasögon då jag är så jä**a less på att brillorna ska imma igen... Kör på guarder C4 just nu, + anti im spray från synoptik, brillorna ska vara "100% anti fog, men ändå immar dom heltiden MED immspray också!

Skulle vare riktigt schysst med något köpråd från er.. Vad ska man inhandla?

kuf
Lag: BRATZ

Postby kuf » 30 May 2012, 17:58

Tja!
Jag köpte ett par goggles på Röda Stjärnan som jag är sjukt nöjd med.
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/tak ... sogon-4485
Jag har en fantastisk begåvning i att imma igen glajjor. Var där på shoppingrunda och killen i kassan påstod att dessa var omöjliga att imma igen, så man var ju som imm-proffs tvungen att prova:) Använde sen glajjorna under hela Tunguska (ett 2-3 dagars airsoftlajv) och upptäckte ganska snabbt att dom var ruggigt bra. Inte ens när man var på långmarsch och sprang i skogen och svettades mängder immade dessa igen. Bytte heller inte glaset på dom under hela arrangemanget utan körde på ett och samma:)
Sen tycker jag även att kvaliten överlag är bra som fan. Dom sitter skönt och mjukt mot ansiktet. Och man får ju med glas i klart, gult samt svart/mörkt.

5/5 busgroggar!
When in doubt, empty the magazine.

Tidigare nick: model101

Thinker
Played Since: 1997

Re: Glasögon utan imma? Köpråd

Postby Thinker » 30 May 2012, 19:57

Sådana där kopia på Bolle x800 modell som Kuf länkar till har jag mfl haft improblem med när det är riktigt jäkligt spelväder.

Min med fleras rekommendation är att köpa goggles med dubbellins så kallad "Thermal" lins. Som ESS tactical thermals som jag mfl kör med. Ta väck dammfiltret (skumgummit runt kanterna) så är det bland det mest imm säkra du kan skaffa. Nästa steg är sätta liten 25mm fläkt på sådana goggles. Det finns billigare kopior men kan inte säga om de är lika bra. Jag brukar sällan använda fläkten, men ibland behövs den, men då snackar vi att dels är det spel där det är dimma och dis samt varmt i miljön och att jag inte kan använda klassisk nätmask, för svett osv gör att det blir vätske bubblor i nätet, och skytteglas som Guarder C3 mfl som många inte har något improblem med har jag tyvärr vittnen på att jag kan få imma på när jag sitter still inomhus och spelar brädspel i tshirt och shorts.

Många som köpt sådana ESS goggles och moddat dem. För om det inte är problem för mig? Då blir det inte problem för andra som sällan har problem med imma, jag vet 8st som har skaffat det i min närhet. Inte de till utseende sexigaste ögonskydden, men värt det, för inget saboterar spel som problem med imma när man inte ser, och de sitter bra på huvudet och skydda ögon bra.

http://img252.imageshack.us/img252/3712 ... 001pj3.jpg
http://img520.imageshack.us/img520/8999 ... 002xk4.jpg
http://img510.imageshack.us/img510/4749 ... 007ud8.jpg
http://img510.imageshack.us/img510/3930 ... 008nd4.jpg

Om du har ekonomi så kan du ha ett par bra skytteglas när du är stilla, sitter på vakt, lökar i baser eller i väder utan mycket improblem och ta på dig ESS Tactical Thermals med fläkt när det börjar bli jäkligt.
This space intentionally left blank

TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Played Since: 2011

Postby TwinkleDew » 30 May 2012, 20:06

Dessa inte direkt nätgoggles då det liksom är en plåt med hål i och inte massa ståltråd som galler kan ju inte imma alls... Lite svårt och se med dem när det är mörkt bara. http://www.taiwangun.com/tactical-equip ... e-acm.html
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Senil
Played Since: 2011

Postby Senil » 30 May 2012, 22:27

TwinkelDew - Problemet med dom där är inte imma utan vattendroppar som bosätter sig i hålen, vilket medför att du har lika mycket problem att se igenom dom....
Dessutom så KAN det hända att kulor splittras vid träff å du får en massa kulsplitter i ögonen. Inte nice..
Inkommande kula har ALLTID företräde...

Cleaner

Postby Cleaner » 30 May 2012, 22:31

Senil

håller inte med, kör med dessa och jag svettas otroligt mycket, spelar mindre roll på sommaren eller vintern.
Dessa glajjor är sjukt smidiga, ingen imma , men att det fastnar vatten så man inte ser har jag aldrig vart med om..

Enda som stör, är att det tar ett par spel innan man får "nätgoogle" seendet eftersom det är lite mörkare än med vanliga Bolle etc.

:)
Prickskytt

viqs
Lag: омега

Postby viqs » 30 May 2012, 22:38

Oakley M-frames. Finns tamigfan inga bättre brillor. De är jävligt snygga, du ser sjukt highspeed ut, de är anzi-klassade och oakley-loggan är pimpin'. Inte övertygad? De har också de överlägset bästa glasen och är hästlängder bättre än t ex ESS och det flesta andra.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

guggaaa
Lag: [Mk]

Postby guggaaa » 30 May 2012, 22:58

Jag har ett par utav "plåtbrillorna" jo, ingen imma MEN ja tycker att sikten bli lite dålig.. Speciellt när mörkret kommer..

Inte bolle... Vill ha ett par som mer ser ut som "skyddsglasögon" om ni fatta va ja menar..

Mr Freeman
Lag: PTH

Postby Mr Freeman » 3 June 2012, 15:51

Jag kan rekommendera Wiley X som företag och framför allt deras PT- 1 modell. Grymt bra glas som jag inte haft problem med imma i. Tror just den modellen har utgått, men PT- 3 är snarlik. De är dessutom inte så fruktansvärt dyra, kolla ebay exempelvis. Annars kan man köpa direkt från dem på wileyx.eu de skickar då från Danmark, vilket gör att man slipper moms och skit och frakten i sig blir billig.

Hur man undviker imma är ju för övrigt en vetenskap i sig och handlar inte bara om vilka glasögon eller vilket immedel man använder. Tycker ofta man ser folk som har schemagh runt halsen, keps och uniformsjackan knäppt hela vägen upp. Detta gör att kroppsvärmen inte kan försvinna ut på ett bra sätt och då blir brillorna immiga. Knäpp upp lite i halsen, vänd kepsen backochfram och lätta lite på schemaghen så kommer det inte imma lika mycket.

appslapp
Lag: Stridsverket

Postby appslapp » 6 June 2012, 13:19

Tyvärr är det ju så att förmågan att alstra imma är personbaserat...en del får aldrig imma och andra får alltid imma ovasätt vilka brillor man använder (ej nät givetvis)
jag är en av dessa som alltid får imma....köpte REVISION Exoshield Extreme Low Profile Eyewear som är framtaget med usa SF personal bla bla och skall vara helt immfria

Satte på mig en kruka (hjäm) fick imma direkt;)

Så det är olika för olika personer........men dubbelglas är nog det mest säkra just nu, men det ser lite stort ut enligt mig;)
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 10 June 2012, 02:44

ESS NVG Profile med thermal lens är det enda som inte immat för mig utan fläkt.
Men ett tips är microfiber duk som du håller glasögon rena och torra med.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

R-Bear
Played Since: 2010

Postby R-Bear » 10 June 2012, 03:14

Om man inte vill spendera hutlösa summor på Oakley så funkar ESS ICE kanonbra enligt mig. Enda gångerna dom immat för mig var när jag spelade med gasmask samt när jag spelat inomhus på sommaren med kepsen nerdragen.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 10 June 2012, 03:27

Bästa som jag testat, alla kategorier:

http://bitterendgoggles.com/airstrike_b ... goggle.htm
Jobbar på Röda Stjärnan

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 12 November 2012, 21:17

Bumpar denna tråd lite.

Väldigt många som rekomenderar goggels av olika slag. Jag lyckas tom Imma varianter med fläkt vid sämmre väder upp täckte jag igår, ändå är jag en person som svettas otroligt lite. dock höll fläkten borta imman så var bara korta stunder med imma som tur var.
så jag har redan ett par som fungerar bra. Men jag funderar på om mer klassiska öppna skyddsglasögon immar lika lätt. De är ju inte riktigt lika slutna och man är inte lika skyddad. men någon "immare" som har erfarenhet av helt öppna skyddsglasögon om ni förstår vad jag menar??

DaToolBox
Lag: Nop, Not yet!...
Played Since: 2012

Postby DaToolBox » 12 November 2012, 21:46

@Skepparn,

Beställde både goggles och facemask därifrån i förra veckan lite på vinst eller förlust då jag tillhör den skaran som inte kan hålla imman borta oavsett hur jag gör!
Hur har kvalitén varit, Och är du fortfarande nöjd med dom?
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Picazzo
Lag: LD50
Played Since: 2006

Postby Picazzo » 12 November 2012, 22:12

Bör även poängtera att imma fäster lättare på feta eller smutsiga glas, dvs helt nya glas kan imma om du är där och tallar med fingrarna och smetar av dig med fett från dina fingrar på glasen (eller smuts och flott från handskar).

Ett tips är att ha med sig en putstrasa i en plastpåse (ziplock) i fickan och eventuellt även något fettlösande rengöringsmedel typ diskmedel eller fönsterputs i en liten flaska som du kan droppa på.

ADAM
Återförsäljare
Lag: PzF

Postby ADAM » 12 November 2012, 22:30

Tips till er som tycker det blir mörkt med nätglasögon: spraya insidan av nätet med en ljus färg. Mindfuck!
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Sure thing boss

Mr Freeman
Lag: PTH

Postby Mr Freeman » 12 November 2012, 23:52

Wiley X har flertalet modeller som är öppna och inte goggles, exempelvis PT- 1 och PT- 3. ESS ICE är ju poppis bland airsoftare annars. Oakleys ballistiska M-Frame är ju ett annat alternativ. Använd ett imskyddsmedel, ex foghtec och knäpp upp i halsen och undvik huvudbonad med skärm så att värmen inte "fastnar" i glasögonen.

Använd aldrig diskmedel! Många (alla?) diskmedel innehåller små slippartiklar som förstör glaset!

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 13 November 2012, 13:34

Revision Sawfly och Revision Hellfly funkar underbart.
Bör även poängtera att imma fäster lättare på feta eller smutsiga glas, dvs helt nya glas kan imma om du är där och tallar med fingrarna och smetar av dig med fett från dina fingrar på glasen (eller smuts och flott från handskar).

Ett tips är att ha med sig en putstrasa i en plastpåse (ziplock) i fickan och eventuellt även något fettlösande rengöringsmedel typ diskmedel eller fönsterputs i en liten flaska som du kan droppa på.
Det här är helt korrekt.
Tandkräm och vanligt saliv funkar också mycket bra som fettlösare (Om ni har undrat varför alla dykare spottar i sina masker innan dom går ner under ytan så är det för att motverka imma ;) )
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Whopper
Lag: SHEAT Motala

Postby Whopper » 23 November 2012, 11:35

Japp, har själv dykarcertifikat och om cyklopet immar igen när man är 18m ner blir det lite jobbigt. Jag såg just den här videon och kom ihåg tråden
http://www.youtube.com/watch?v=TvUysojp7Nc&feature=plcp aldrig provat dom själv men när jag uppgraderar nästa gång blir det nog sånna.

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 23 November 2012, 11:36

Tandkräm och vanligt saliv funkar också mycket bra som fettlösare (Om ni har undrat varför alla dykare spottar i sina masker innan dom går ner under ytan så är det för att motverka imma ;) )
Många tandkrämer har dock polermedel i sig så det skulle jag inte använda på mina glasögon.

Jarod-LD
Lag: Los Diablos
Played Since: 2004

Postby Jarod-LD » 23 November 2012, 12:40

Kör själv med både Guarder och ESS Ice glasögon. Har gjort det i typ 5 år. Innan jag går ut på spel så tar jag bara lite diskmedel och smetar in på hela glaset och torkar av med vanligt papper. Detta har funkat för mig ypperligt, mina glasögon immar aldrig igen. Att tillägga är att jag svettas en del och hade stora problem med imma tills dess att jag köpte dessa glasögon och började behandla dom med diskmedel.

Dyrt är inte alltid bäst :)

Whopper
Lag: SHEAT Motala

Postby Whopper » 23 November 2012, 19:31

Bra tips med diskmedel, ska prova det på mina gamla brillor. Men det blir förmodligen ändå Revision's ExoShield Low Profile Goggles för min del, om jag fattat rätt så kostar dom runt samma summa som ett par vanliga ändå och dom ser riktigt nice ut.

Skepparn
Played Since: 2009

Postby Skepparn » 23 November 2012, 20:24

Men nej, diskmedel förstör glaset
Jobbar på Röda Stjärnan

Emmoth
Lag: OFS
Played Since: 2008

Postby Emmoth » 23 November 2012, 20:34

Själv kör jag med ett par Bollé tactical X800 och är riktigt nöjd med dem. Har inte lyckats imma igen dem än då det är en glipa mellan glaset och ramen så att säga.

http://www.flecktarn.co.uk/asgbl3nx.html

Return to “Utrustning”