Garmin tactix™

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
warnerfjord

Garmin tactix™

Postby warnerfjord » 5 November 2013, 20:15

Pratade med garmin säljaren i dag och tydligen byter dom ut Foretrex® 401 mot tactix™
så jävla snygg klocka, har funderat på Suunton Core all black, men denna slår den lätt. dock dubbla priset typ :P

https://static.garmincdn.com/en/product ... /ad-01.jpg
https://static.garmincdn.com/en_GB/prod ... tactix.jpg
Någon som har testat eller sett den i verkligheten?

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Re: Garmin tactix™

Postby Mason » 5 November 2013, 20:30

Kommer 401 sluta tillverkas eller är det en återförsäljare som slutar sälja 401, och istället sälja klockan?
Det är två vitt skilda ting enligt mig, även fast dom kanske klarar av samma saker.
Fördelen med Foretrex har ju varit priset. Det är en robust slit och släng gps. ;)

warnerfjord

Postby warnerfjord » 5 November 2013, 21:54

har du 401:an? är du nöjd med den? jag är sugen på en gps vet dock vilken jag ska ha.

roosenquist
Lag: GROM
Played Since: 2012

Postby roosenquist » 5 November 2013, 22:27

Jag har 401:an och är otroligt nöjd. Använder den mest när jag är ute och springer för att hålla koll på tempot och sträckan.
Timern funkar även bra när jag springer intervaller, kan tex ställa in att den ska räkna ner från 1m 41s och repetera när tiden tagit slut.
301:an är lite billigare men saknar barometer och höjdmätare. Alltid när jag startar min enhet dock så visar höjdmätaren helt på tok fel (kan vara från -30m upp till 100m när egentliga höjden är 39m) så jag får kalibrera den vid varje start. Tror egentligen att den kanske har att göra med att man måste ha enheten på i några minuter för att barometern ska visa ett rätt värde.

Sen kan man rätt smidigt ladda upp allt till Garmin Connect och titta på det man har loggat, vilket ser ut så här. :)

Bay Cat
Lag: November India
Played Since: 2001

Postby Bay Cat » 6 November 2013, 09:21

Beror väl lite på vad man skall ha den till.
Gäller det träning rekommenderar jag starkt Suuntos klockor.
Grässnitten som du har där i Garmins version var faktiskt riktigt dåligt i jämförelse - trodde det var bättre. Är glad att jag inte köpte en Garmin så här i efterhand :)

Däremot har Fortrex/Forunner varit trevliga manicker men de känns inte så moderna för just träning utan mer traditionell navigering vilket den förstnämnda också används av till militära enheter. Använder inte min Suunto klocka för navigering även om den har möjligheterna med kompass etc utan har då istället en Garmin GPSmap 62st som jag är jäkligt nöjd med.

Tog lite skärmdumpar på hur Suuntos motsvarighet som heter Moves Count.

Översiktsbild på aktiviteten
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.24.21.png
Summering på senaste aktiviteter
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.24.32.png
Summering av aktivitet med massa fördjupning
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.08.png
Karta och grafer, går att plocka fram massor av olika data och följa hur löpningen var i detalj, meter för meter.
Drar man muspekaren över graferna så visas det var på kartan man är och den data man har valt att plocka fram är även då synlig på kartan på den punkten.
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.35.png
Olika typer av jämförelser. Dock går det inte att på ett bra sätt jämföra två olika aktiviteter med varandra vilket är lite synd.
Skärmavbild 2013-11-06 kl. 08.29.51.png

Så nu vet alla hur dålig kondis jag har, haha! :)

Jesus
Lag: ST36

Postby Jesus » 6 November 2013, 23:34

Suuntos kompass är dessutom stundtals väldigt klyddig då den kalibrerar om sig själv när man t.ex. åker tåg etc (har något med magnetism och göra - förstår inte hur det funkar, skulle lika gärna kunna vara magi), man måste alltså nolla den varje gång man ska ut i fält, samma gäller med den inbyggda höjdmätaren, men i övrigt är den fantastisk, har använt min nästan varje dag sen jag skaffade den :)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 7 November 2013, 16:35

Ang. Garmin GPSmap 62s
Har du lyckats lägga in terrängkartan?

Bay Cat
Lag: November India
Played Since: 2001

Garmin tactix™

Postby Bay Cat » 8 November 2013, 00:16

Ja

Edit; såg att det var otyg på länken men vanliga terrängkartan, ja.

RescueTeam
Lag: Delta PMC

Postby RescueTeam » 3 June 2014, 21:49

Fråga:Ni som har Garmin 401, går det att lägga in egna koordinater i den? Dvs om jag får en koordinat från någon kan jag då lägga in den i en 401 och navigera till den punkten.....

//Rescue
*Two commandment, same Commandment : Your´s - Don't survive your principal, Their´s - First takeout the bodyguard!!
*Certified Medic and Tactical Instructor - BG Security Mobile Training Team
*Certified CPR Instructor (Child, Hospital, AED)

roosenquist
Lag: GROM
Played Since: 2012

Postby roosenquist » 4 June 2014, 03:25

Går helt utmärkt, du kan även projicera ut en waypoint från en annan. Tex "Jag står här, ska gå 5km i riktning 125 grader." Då får du en waypoint för slutdestinationen :)

Return to “Utrustning”