Liggunderlag

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
warnerfjord

Liggunderlag

Postby warnerfjord » 26 December 2013, 20:46

Vilket är det bästa liggunderlaget som gäller?
jag är ganska tung 100kg, samt att jag ligger på sida,mage och rygg så
den ska passa det mesta, den ska även passa milsim så de den får inte
väga som ett as! :P

tack

Hälge
Lag: G.W.S.

Re: Liggunderlag

Postby Hälge » 26 December 2013, 20:56

Freestyla i skogen?
http://www.rodastjarnan.com/talt-och-ma ... dland-6468
Nått liknande

I tält? Tältsäng....

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 26 December 2013, 21:11

Ridgerest har jag och för mig är det de goooaste liggunderlag jag haft ever and ever ifall jag inte sover fällbar säng.
http://www.outnorth.se/thermarest/ridge ... -large.php
Instagram; @callsign.rainbow

warnerfjord

Postby warnerfjord » 26 December 2013, 21:21

Ska ha den till en snugpak ionosphere eller hur det nu stavas, enmans bivvey

appslapp
Lag: Stridsverket

Postby appslapp » 26 December 2013, 21:51

Bästa:

Exped och motsvarande från andra märken.

liggkomfort som en säng;) och tar 17-27minus underifrån, när man har kört med detta duger inget annat.

Dyrt ...ja;)
http://www.outnorth.se/exped/downmat-7-m-7-m.php?
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

warnerfjord

Postby warnerfjord » 27 December 2013, 08:26

appslapp: hur är känsligheten? man vill ju inte ha sönder ett liggunderlag för 1500kr när man ligger i skogen.

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 27 December 2013, 09:03

Nu har kanske Appslapp andra erfarenheter än jag, men jag har gjort (och gör fortfarande) väldigt många vandringar, båda i fjäll, berg o skog. Exped är grymt bra ur komfort o värmesynpunkt, men jag tycker dom kan vara aningen känsliga. Therm-a-Rest är lite mer stryktåliga i min åsikt, men jag kan ju ha haft ofattbar otur också. Haft sönder 2 st Exped, inte haft sönder mitt Therm-a-Rest. Än.... Men som sagt, kan ha haft otur, känner en del som är väldigt nöjda med deras Exped och inte gjort sönder dom. Än....
Oavsett, så är båda märken grymt sköna. "riktig säng" känsla är nog en liten sanning med modifikationer, men vad beträffer liggunderlag, så är komfortkänslan på dessa märken i topp.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

appslapp

Postby appslapp » 27 December 2013, 10:59

Exped är inte soldierproof...då är det slutna skumceller som gäller. Man får vara mer försiktigt, och min egna dyrköpta erfarenhet vid öppen eld är ett bra exempel.....eldloppor tar livet av alla luftbaserade liggunderlag.

Finns ju dock repkit;)

Men har aldrig lyckats pajat mina liggunderlag pga stenig/vass mark eller dylikt , utanen gång för 15år sedan vid eldning med ett thermarest och det var av okunskap;).
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Voodoo 1

Postby Voodoo 1 » 27 December 2013, 12:58

Förvisso, ska det vara soldierproof, då hade jag gått efter ett Z-lite, bra isolering, (hyffsad) låg pris, och enkelt att packa.

Sen har jag som sagt nog haft otur med mina Exped, å andra sidan var det också ultra-lättviktsgrejjor (2 veckors vandring i fjäll, så vill jag helst inte släpa i onödan). Repkit ska alltid med i packningen :)
Igen, känner folk som har Exped och är grymt nöjda, min åsikt är nog lite nojjig.

Vilket du än väljer, så är dom sköna, men du ska nog inte ha på dig full uniform och kit om du ska ligga på det. Sen ska det ju nämnas att om man bara ska ligga nånstans en kort sväng, så är det enklare med exempelvis Z-rest, slipper man blåsa upp underlaget stup i kvarten ;)
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

warnerfjord

Postby warnerfjord » 27 December 2013, 19:43

voodoo 1: vilken Thermares pratar du om det finns ju några olika varianter, den självuppblåsande,
eller dom som är mer som luftmadrasser

sedan är frågan, är den där på blocket länken prisvärd? om man jämför med en Z-Lite? är lite oroliga att dom som bara är någon cm tjock blir för hårda för mig.

Jag uppskattar eran imput hemskt mycket, alltid trevligt att läsa andras upplevelser även om det är olika erfarenheter så finns det alltid något i allas erfarenheter som man själv
tar med sig och tänker på i sina inköps beslut. Trots allt när det är mycket pengar vill man bli nöjd och då är det bara "research" som gäller.

Schh
Lag: SPT/LPDS

Postby Schh » 27 December 2013, 20:01

Jag kör antingen FM's vanliga eller http://www.terrang.se/ProductInfo?i=MUL ... rogram=MUL duger bra på dom spelen det faktiskt använts

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 27 December 2013, 21:14

Bästa och bästa. Det är personligt.
Laget köpte sina på Jysk för ca 300spänn. Självuppblåsande och funkar bra.

De hade en dyrare variant som var tjockare för oss med manlig kroppshydda;)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Voodoo 1

Postby Voodoo 1 » 27 December 2013, 21:40

Den Neo Air du länkar till är väldigt bra, har en sådan själv också. Komfort och värmemässigt funkar den väldigt bra, särskild med vikt/komfortratio i tankarna. Finns bekvämare, men då ökar vikten också.

Blocketlänken är en äldre variant, har för mig den hette typ scout eller sånt. Jag hade nog passat den. Självuppblåsbara är dessutom sällan självupblåsande ;) Man får alltid hjälpa till, ibland lite, ibland mycket. Då kan man lika bra ta en sådan som på Outnorth-länken.

Z-lite, och alla sådanne, är givetvis hårdare en luftmadras-typen, men jag tycker ändå att om man ligger på markunderlag, så är det helt ok (vanesak), men sover man på golvet i ett shelter/vindskydd, då blir det en obekväm natt :)

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Liggunderlag

Postby maximillian » 27 December 2013, 21:42

Valet av liggunderlag beror mycket på vad man är ute efter.
Ett vanligt cellplast liggunderlag isolerar oftast tillräckligt mot markkylan men bidrar inte så mycket till komfort.
Dock väger dessa i jämnförelse ingenting, är det riktigt kallt använder man lämpligen två stycken ovanpå varandra.

Ett självuppblåsande bidrar till liggkonforten och isolerar oftast tillräckligt, om man ger sig ut på vintern kan man alltid komplettera med ett i cellplast.

Men dessa väger generellt mer...

Vilket märke man ska använda finns det lika många åsikter om som det finns friluftsmänniskor.

För egen del har jag i många år använt cellplastliggunderlag, dock inte så mycket när jag frilufsar utanför Airsoften då jag normalt sett inte sover på marken.

Har dock börjat bli "gammal" och känsligare för vad jag ligger på när jag sover och har precis skaffat mig ett Thermarest Trail Pro för komfortens skull.

Valet baserade jag enkom på att jag lånat ett sådant vid ett par tillfällen så jag visste vad jag får.

Tungt? Absolut, men jag räknar det som "bra" vikt eftersom en god natts sömn är bland det viktigaste man har i skogen, oavsett aktivitet.

appslapp

Postby appslapp » 28 December 2013, 10:10

Vid 40...kommer exped,thermarest som är fyllda med dun(mer komfort) m,m bli mycket intressantare, jag lovar;)

Tungt;) är 800 gram tungt?.....det finns nog bra potential att gå ner 800gram i egen kroppsvikt hos de flesta istället för att snåla på komfort kontra vikt...iallfall hos mig själv, och brukar tänka så när viktjävelen kommer upp vid utrustningsköp;)

warnerfjord

Postby warnerfjord » 28 December 2013, 17:19

Appslapp: tänker även samma när jag landsvägs cyklar, kompisen köpte kolfiber stolpe till sadeln för att spara 125g och betalade 1100kr. Då vart jag lite irriterad å fråga kan du inte pissa innan du åker? Istället ;)

appslapp

Postby appslapp » 28 December 2013, 19:08

Ha ha....vanligt speciellt inom cykling med vikthets;) jag kan säkert lätta 10kg i egenvikt innan jag behöver leta lättvikt prylar om jag skall vara elak mot mig själv.

Till TS:
Om du vill ha bästa komfort/värmeisolering, kör på highend exped/thermarest så blir du inte missnöjd.

Return to “Utrustning”