Kniv - rekommendationer önskas

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Kniv - rekommendationer önskas

Postby maximillian » 22 July 2014, 00:25

Slipfasen har ju även den en stor inverkan på eggens förmåga att hålla skärpa.

Min lilla Fällkniven U2 slipar jag med räta vinklaroch den håller inte skärpan överdrivet länge.

Min F1 samt WM1 slipar jag med en konvex fas, detta då dessa används till annat än civilt vardagsbruk.
Visst, de blir inte lika vassa som min U2 men tillräckligt vassa för att klara jobbet i skogen.

Sedan så är det väl som så att desto vassare en egg är, desto skörare blir eggen för att flisa sig och tappa skärpan.

Rätt slipfas för rätt jobb helt enkelt:)

Smiffe
Lag: GRS
Played Since: 2012

Re: Kniv - rekommendationer önskas

Postby Smiffe » 22 July 2014, 08:31

Blev själv lite sugen på en ny fixed efter min jag tappade bort från barndomen.. Och läste tråden, har endast en folding nu.
Tänkte nu skall jag köpa mig en ny kvalitetspryl från staterna.
Men verkar ju som att 90% av företagen flyttat produktionen till kina.
Är väll lika bra att dra på en Morakniv!
Kan meddela att den svenska Mora 2000 som man köper för dryga 100-150:- räknas som en kvalitékniv utomland och går att använda som bytesvara 8-)

Sen vill du ha en superkvalitetskniv bör du köpa ifrån Fallkniven.se F1 är tilldelad piloter världen över som överlevnadskniv / allt i allo kniv.
Eller som jag.. köpte en A1 och använder den som kniv och yxa :p du kan slå fast den i ett träd och använda den sen som fästpunkt för fan allt :O
Du kan använda A1:an som fotsteg om du slår fast den i ett träd, så mycket påfrestning tål kniven :)

Kaospojken

Postby Kaospojken » 22 July 2014, 10:47

Fällkniven av olika modeller varje dag i veckan.
"We've all been sorry, we've all been hurt. But how we survive, is what makes us who we are!"

Pancake
Lag: Berzerk Warwolfs
Played Since: 2014

Postby Pancake » 22 July 2014, 11:16

Har använt min Gerber i 14år nu, still going strong. Men sen e ju den av den gamla ordentliga typen.
Rehab is for quitters

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 22 July 2014, 14:36

Fällkniven

jinky

Postby jinky » 22 July 2014, 21:15

Jag har personligen ingen erfarenhet av knivar, men har kollat ett tag nu på en kniv som inte är så jädrans dyr: http://www.knivbutik.se/fallknivar-fick ... iv-dt.html
För samma peng får du en av Spydercos budget knivar.
http://www.knivbutik.se/fallknivar-fick ... blade.html
Eller ESEE Zancudo http://www.knivbutik.se/fallknivar-fick ... ncudo.html

pompe88
Played Since: 2014

Postby pompe88 » 22 July 2014, 21:33

Har inte testat ännu med den står högt på inköpslistan pga av att den verkar vara ergonomiskt perfekt, D.H. Russell bält kniv. jag är lite anti alltiallo knivar föredrar rätt kniv till rätt sak men den här verkar vara en riktigt bra skogskniv som även funkar till jakt, mat o träarbete

http://www.grohmannknives.com/pages/r1s.html

Image
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Rythm
Lag: utan
Played Since: 2010

Postby Rythm » 22 July 2014, 21:47

Efter många år i skogen och två olika arméer kan jag säga med säkerhet att knivar varierar med åldern. Ju yngre användare ju mer bling och ju äldre användare desto mer "just fucking works". Det finns massvis med bra varianter men jag har bara använt en bråkdel av dem, så någon mer exakt rekommendation kan jag i ärlighetens namn inte göra. I slutändan är det din egen smak som avgör. Jag tycker dock att man ska ha två knivar, en multitool och en med fast blad, ca 10-16 cm. Ett undantag finns: Extrema Ratio RAO, se till att montera den på bälte dock.

Själv har jag en Gerber 600 Scout (tillverkas inte längre) samt en Sissipukko M/05. Bra knivar som funkar, förmodligen inte de bästa i världen.

Smiffe
Lag: GRS
Played Since: 2012

Postby Smiffe » 22 July 2014, 21:58

Jag använder olika knivar till olika saker... Har som sagt min F1 kniv (med svart blad) till div saker, typ svamp plockning, tälja pinnar och annat man behöver en vass kniv till. Sen använder jag min A1 mer som en yxa typ dela ved i 2 delar med en yxa bankandes på baksidan av knivbladet :roll: Eller om jag ska gräva ut en snöbivak! (har gjort det bara för jag ville visa att det gick!)
Sen har jag även en (eller ja, 10) mora 2000 till ALLT annat. typ öppna konservburkar, ta bort skiten under naglar, skära morötter eller potatis. äta med den och annat skojs =) OCH tillråga på allt så har jag även ett multitool med en skitkniv, konservöppnare, tång och annat bra och ha!

Så 3 totalt + ett multitool =)

Mr Black

Postby Mr Black » 23 July 2014, 16:20

Tandat är drygt att få upp skärpan på när det väl kommer till det.

I skogen använder jag Fällkniven A1 och en Mora Classic.

Min A1 har jag nog haft i ca. 10 år. Jag valde en svart A1 för att bladet skulle vara mer skyddat mot korrosion. Det är inte mycket kvar av ytbeläggningen nu, men funktionen är opåverkad än idag. Jag använder den för allt grovgöra som kan behövas vid en lägerplats. För slipning använder jag Lansky Sharpening System.

Min Mora Classic hittade jag i pappas carport. Hela bladet var rostigt. Jag renoverade upp bladet och blånerade det. Eftersom Mora använder skandinavisk slipning så blir skärpan helt fantastisk utan någon vidare ansträngning. Jag använder den till diverse finlir och matlagning. För slipning använder jag japanska våtstenar och ett läderbälte.
Hic sunt mortem

Nemo me impune lacessit

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Kniv - rekommendationer önskas

Postby maximillian » 23 July 2014, 18:45

Själv väljer jag att använda min yxa som en yxa och mina knivar som kniv.

Att hamra på en kniv med en ved klabbe har aldrig riktigt tilltalat mig.

Scotty
Lag: =(TT)=

Postby Scotty » 23 July 2014, 22:43

Många intressanta rekommendationer som gett mig många timmars läsande, stort tack till alla som bidragit i tråden. En shortlist börjar ta form:
  • Extrema Ratio Fulcrum S/Col Moschin
  • Esse 4
  • SOG SEAL Pup
  • Fällkniven F1
När det gäller Esse 4 har jag en fundering, ett par reviews har påpekat att bladet är brett och därmed skulle vissa material vara svårare att skära i. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Last edited by Scotty on 24 July 2014, 11:44, edited 1 time in total.
Proud member of =(TT)=
a.k.a Trojan Trespassers

Svensson

Postby Svensson » 7 August 2014, 20:45

Finns många fina knivar. Den här har jag haft länge. Tyckte priset var bra. Fina knivar kostar mycket så tänk efter vad du ska använda den till innan du lägger 2000:- på någonting som du egentligen inte behövde, då kan du ju köpa något annat fint istället.

http://www.selfrelianceoutfitters.com/m ... val-knife/

SonOfaGun

Postby SonOfaGun » 20 August 2014, 20:01

Fällkniven F1. Den enda kniven jag verkligen älskar. Ska du ha en riktigt bra kniv rekommenderar jag F1.

Jag har haft en uppsjö av knivar, ex. en jävligt läcker Seal Pup med tigerstripe blad. Jag hatade tandningen i knivbladet. Men den låg skönt i handen.

Men om du vill ha en jäkligt fräsig kniv med tandat blad, ta en titt å Mora's nya kniv. Mora Bushcraft Black Tactical SRT Knife. Slidan har molle fästning. Finns både med och utan tandat blad.

Image
Image
Image

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 26 August 2014, 14:33

Mora 2000 är på alla sätt och vis superbra, billig som tusan och som någon tidigare nämnde, populär överallt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Eooyz
Lag: CSC
Played Since: 2011

Postby Eooyz » 21 September 2014, 09:46

Av personlig erfarenhet skulle jag undvika Benchmade Nimravus och CRKT M16.

Nimravus har ett alldeles för smal klinga för att vara användbar i fält, den klarar inte av mycket påfrestning innan man riskerar att bryta av främre delen av tanto bladet.

CRKT M16 har samma problem, därtill är den väldigt liten vilket kan vara problematiskt om man har stora händer eller använder handskar,
kolla hellre efter storebrodern M21 som är både större och hållbarare.
Jag är redo att stå bakom CRKT M21, den har fungerat bra i sedan jag köpte den under GMU 2012. Den ligger fortfarande i min fältjacka på jobbet och fungerar utan problem. Den är inte längre lika vass men det är inte så konstigt då den har fått utstå mycket misshandel under övningar (använt den för att gräva, kvista av grenar, skära upp rep o.s.v.). Tänderna (Veff Serrations) på den börjar bli lite manglade men gör fortfarande sitt jobb.

Jag äger även en liten M16 som fungerar bra till airsoft och som fickkniv men jag skulle inte ta med den i uniformen p.g.a. dess storlek (vill inte behöva kvista av en gren med den).

Return to “Utrustning”