Handgranater som "funkar", brainstorm.

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
alexoyeah
Played Since: 2015

Re: Handgranater som "funkar", brainstorm.

Postby alexoyeah » 19 May 2015, 21:54

Det måste väl finnas nån hemmabyggare som kan bygga nåt minimalt med en sån där 'skrap'-grej?
not one step back

veduren
Lag: O.B.B.

Postby veduren » 19 May 2015, 22:12

Går ju alltid att utveckla fiske larm grejen.

Varför inte montera en spik som man sätter en knallpulver hatt. (smäller men inte mycket)

Sätta en klänypefjäder som man säkrar på ng vis. Kasta, fjädern lossnar och slår på kallhatten. Woila

(bara spånar nu inget utvecklat lr dylikt)

(Med knallpulverhatt tänker jag dom röda knallpulver ringarna som man köper till knallpulver pistolerna. Klipper man bort en så har man ju en svag smäll)

Eller så köper man dom där "pilarna" som man monterar en knallpulverhatt på och kastar. Och eftersom pilen är framtung så landar den på hatten och smäller..

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 19 May 2015, 23:04

Bara för det kom jag på apenkel mina. Knallpulverpistol med lina till avtryckaren :P

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Postby perlenbacher » 20 May 2015, 09:22

Bara för det kom jag på apenkel mina. Knallpulverpistol med lina till avtryckaren :P
Dat shiet is GENIUS!!! :D
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 20 May 2015, 10:35

Man kan väl förmodligen plocka bort onödigt material och sätta "pistolen" i en typ konservburk för att öka och rikta ljudet

mitte
Lag: none
Played Since: 2005

Postby mitte » 21 May 2015, 13:04

asså bygga en "digital granat" är endå en av dom simplaste, 555 timer i monostabil läge för att ge 3,5 sec timer eller vad man vill, går att göra justerbar med bara få delar, samt en 555 för 10 sec on, så är det bara ful löda fast en personalarm grejs ^^ sen bara slänga allt i en börk tada
Mtp och l85 är grejer det

alexoyeah
Played Since: 2015

Postby alexoyeah » 27 May 2015, 10:28

not one step back

Styxx

Postby Styxx » 27 May 2015, 13:08

Hittade annan simpel men smart granat. Samma princip som överfallslarmet men den återställs med ett knapptryckning.

http://youtu.be/xeiXxB4gc04

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 27 May 2015, 16:39

Elekrisk granat tror jag starkt på 555timer.
annars finns det oxå fönsterlarm billiga. Två delar som tjuter när de säras om de är aktiverat.
kasta o delarna går isär vid landning.

Annars tror jag just på 555timer. Biltema har ju överfallslarm med en sprint. "Bara" koppla timern mellan det. Dra sprinten o kasta

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 30 May 2015, 21:17

Är emot elektroniska handgranater av princip (men gas system är drift opålitliga, temperatur känsliga samt okonsekvent fördröjning/utlösning), men förutom det:

Det går bygga givetvis med 555a, men två vore enklare (eller en 556), pga man behöver två tider, fördröjning tills utlösning och tiden den ska tjuta. Men det är praktiskt sett samt betydligt smidigare bara bygga av en ATTiny13 eller något sådant då man får mer kontroll över "granatens" beteende. Förutom tjutet borde den även ha några snabb pulsande leds under tjutandet och långsamt pulserande eller annan färg en tid efteråt så man ser den tydligare. Tjutandet kommer vara rätt svårt att lokalisera utomhus, och inomhus kommer det studsa mellan väggarna och vara ännu svårare avgöra vart den där granaten är någonstans. Gissa hur kul det också är om det finns fler än en granat samtidigt aktiv eller kort tid från varandra och alla tjuter....

Som med mycket annat handlar det inte bara om att få något som "fungerar". Det handlar om att få något som är spelvänligt och fungerar väl i flesta situationer.
This space intentionally left blank

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 30 May 2015, 21:43

Helt rätt thinker. Håller med fullt ut.
en elektronisk är jag inte heller egentligen för. Men det skulle få iaf mig att tex ha råd o köra de på söndagsspel.
men det finns nackdelar som sagt.
en annan fördel är att slippa pyroreglerna.

Jo det är ju sant. Man vill ju att den ska sluta tjuta oxå haha.
frågan är ju annars hur man kan få till ett smällande ljud utan pyro eller gas

Greywind
Lag: The Sweeds

Postby Greywind » 30 May 2015, 22:34

-

mitte

Postby mitte » 30 May 2015, 22:54

ehem köpte en Hakkotsu granat jag håller på att bygger om föresten.

Tänkte bygga ett rör där c02 expanderas i och spränger sönder en kork ifrån 1L cola flaskor, som jag ska modda in tillbacka i granat kroppen.

Så bassicly ett svarvat rör med två olika gängor på :P ena sidan för själva granatens mekanism samt co2 behållare sen andra där jag fäster en kork
Får se hur bra detta kommer fungera, men tror det funkar bra, kanske måste rista in ett X på korken bara. men borde bli en bra smäll. återkommer med information.

Samt angående 555 timmer, var lat och beställt flera atttiny85 proppar och gjort ett program åt det, så ska fullöda emot en ebay beställd överfallslarm
Attachments
j.jpg

Rufs
Played Since: 2004

Postby Rufs » 30 May 2015, 23:56

Testade samma sak när jag pryttlade med bamse.

En sån liten 33cl petflaska med en brottanvisning från en glasskärare ger en lagom knall, plus att man kan ha själva korken till att pressa ner kolsyrepatronen över "slagstiftet"

Hopplöst att behöva samla upp mekanismerna efter sig bara. Fullständigt hopplöst.

mitte

Postby mitte » 31 May 2015, 12:08

ahh du gjorde så :) min idea gör så att jag kan använda själva riktiga granat kroppen fast lite moddad bara, med ett hål längst nere där jag skruvar fast pet flaska korken som sprängs av

Rufs

Postby Rufs » 1 June 2015, 06:32

Tricket för att få till en knall i en tryckdriven smällare är delvis tryck men i huvudsak volym.

Ju mindre volym, ju mindre smäll. Lycka till!

visum

Postby visum » 1 June 2015, 12:43

Idealgranaten är billig, ser ut som en granat, har en lagom hög smäll, engångsbruk och miljövänlig utan en massa skräp som måste plockas upp. Man vill ju kunna "fire and forget", dvs kasta och sedan fortsätta spela. Pyrotekniska granter är det ideal vi strävar efter i tråden men som är svårt att nå. Det blir ju lite av ett antiklimax om man först måste leta reda på grejerna eller för att återställa ett pipande. En smäll är bättre än en konstant pipande. Kulor som sprids utan ljud blir lite mähä. Blir det dyrt att bygga vill man ju definitivt leta upp skiten igen.

Efter att ha läst tidigare inlägg har jag funderat lite och undrar om några varianter på tidigare ideer kan funka. En del av iden är att bygga granater enligt ovan (bilig etc) av kartong och skott till angeldon. Man kan utforma skal av pappersmassa från gamla tidningar, bara klippa till vanlig kartong eller använda toarullar (bara begränsat av din känsla för utseendet). Papper löses upp av regn samt multnar i naturen (miljövänlig). Smällen kanske kan ordnas med de smällhattar som finns till angeldon (jag vet inte hur känsliga dessa är). Om de är lagom känsliga kan man kanske ordna detta genom att i botten av granaten montera en träbit med håll för knallskottet och sedan ordna en "fallvikt" med spets som slår mot knallskottet när det landar. Denna fallvikt behöver lite tyngd som är tillräcklig för att orsaka detonation när granten landar, tex rundstav med spik. För realism och säkerhet kan sprinten låsa fast fallvikten, ta loss sprint innan man kastar den så att fallvikt kan röra sig. Alternativt kan man använda knallpulverskott som nämns tidgare i tråden. Dock funkar inte denna variant för att rulla in i rum eller annat finlir utan den måste kastas.

Om nu detta funkar kan man alltså bygga miljövänliga engångsgranater med smäll av papper och trä samt ett knallskott.

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 1 June 2015, 12:54

"smällare" i grovt papper utan plastdelar, Vanlig stubin.

Billigt, ingen större miljöpåverkan efter ett regn, Smäller bra.
Frågan om de smäller för mycket eller är lagliga får ni ta själva.
Finns att köpa på bulk från polen t.ex.

berget-events
Lag: Berget-events

Postby berget-events » 7 June 2015, 23:13

https://vimeo.com/130024315

Här är version 1.0 live
Internationella airsoftspel

http://www.berget-events.com

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 8 June 2015, 08:17

Polska smällare, en bit papprör fyllt med bb's och lite tape.

Kostnad: 5 spänn.

En granat skall brisera på något vis. Pyro, C02 eller liknande. Om någon kastar ett pipande överfallslarm på mig och hävdar att det är en granat? Nej.

Magyck

Postby Magyck » 8 June 2015, 08:24

Vad han sa..🔝
Ampluf plumbum in aer
Det är bättre att ransakas av 12 än att bäras av 6...

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 8 June 2015, 08:48

@Gwlyddyn, när det gäller spel med 20-50 deltagare, så håller jag helt och hållet med. På Berget dock? Jag litar knappt på att mina lagkamrater kan hantera pyro...

Om inget annat så kan den användas för att distrahera folk, särskilt om dom har aktiva hörselskydd. 10 sekunder utan hörsel? Taget ;)

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 8 June 2015, 13:28

Hur pass mycket torskar man om tullen kommer över en beställning smällare från Polen?

Rufs

Postby Rufs » 9 June 2015, 12:58

Polska smällare, en bit papprör fyllt med bb's och lite tape.

Kostnad: 5 spänn.
Dubbelcheck. Bättre än en smällare i en liten påse eller nåt med kulor i blir det inte. Om man är ok med pyroteknik, förstås.

mitte

Postby mitte » 7 July 2015, 00:03

Kombinerade dessa tre till detta

http://www.ebay.com/itm/331553415015?_t ... EBIDX%3AIT
http://www.ebay.com/itm/171652061363?_t ... EBIDX%3AIT
http://www.ebay.com/itm/141645125050?_t ... EBIDX%3AIT

Lite snabbt typ på 1 timme :D håller på att caddar en ny botten bara så blir det snyggt tillochmed

https://www.youtube.com/watch?v=scqhJTaoEyY Film på det hela

Return to “Utrustning”