glasögon med skyddglasögon

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
Griffin
Lag: Los Pacheros
Played Since: 2012

glasögon med skyddglasögon

Postby Griffin » 17 May 2015, 08:25

Haloj. Har någon en bra lösning till skyddsglasögon åt oss som använder vanliga glasögon?
Har alltid förut spelat med linser, men nu börjar de att irritera mina ögon. Så nu borde jag endast använda glasögon :(
Finns det då något bra alternativ? Förutom glasögon med inbyggd fläkt. Kan vara en bra lösning men gillar inte att spela med stora glasögon, som täcker halva ansiktet.
Tänkte mer om det finns nånstans man kan beställa skyddsglasögon med styrka eller motsvarande ;)

jcastor
Lag: ST.A.R.S
Played Since: 2010

Re: glasögon med skyddglasögon

Postby jcastor » 17 May 2015, 08:36

Hej, jag har inga läser att erbjuda just nu men det finns en hel del tillverkare, både billiga och dyra som har skyddsglasögon med en tillsats som man fäster innanför glaset, denna tillsats levereras utan glas men det är bara att ta den till optikern och sätta in. Jag har ett par i laget som kör med sådana, för en av dem fungerar det jättebra, för den andra blev slipningen väldigt konstig eftersom hans tillsats var mer böjd, han kunde bara se bra med ett öga i taget.

Kolla efter glasögon med tillsats, tror att de kallas inserts på engelska, försök hitta en som är så rak som möjligt.

Uffe_C

Postby Uffe_C » 17 May 2015, 09:16

Hejsan!

Jag har slipade skyddsglasögon på spelen, de är dessutom fotokromatiska så de ändrar färg och blir mörka när solen skiner. Dock valde jag bort polariserade eftersom de tar bort eventuella reflexer från fiendens sikten och vapen, det är dessutom egentligen inget som kan reflektera på ett irriterande sätt i skogen som det gör till sjöss eller i trafiken.

Nackdelen är att det är mycket mycket dyrt.

Dessa har jag:

http://www.sportoptik.se/rudy-project-r ... lear/206-0

Personalen där är mycket kunnig och insatt i lösningar för olika sporter.

/u

Griffin

Postby Griffin » 17 May 2015, 11:16

De där slipade skyddsglasögonen vore ju suveren. Men att slänga ut flera tusen, nej nej.
Dedär tillsatsen vore ganske ett billigare å bra alternativ.

Imman
Played Since: 2014

Postby Imman » 19 May 2015, 23:56

Jag har ett par Smith optics Aegis med deras RX-tillsats. Tanken är att du ska lämna RX-delen till din optiker och be hen fixa slipade glas men jag körde en budgetvariant och tog ett par gamla glasögon och filade ner glasen (plasten alltså) så att de gick in i RX-delen. Fungerade klockrent och sparade en hel del pengar.

Griffin

Postby Griffin » 21 May 2015, 16:13

Tyvärr har ja bara ett par glasögon. Så nya glas e ja tvungen att köpa. Vad kan bara glasen ligga på cirkus?

antongunnarsson
Played Since: 2015

Postby antongunnarsson » 21 May 2015, 18:30

Beror på helt vad du ska ha för glas, åk till en optiker och fråga helt enkelt, det kostar inget, berätta vad du ska göra och ta med bilder så du kan visa. Alternativt köp skyddsglasögon med extra bågar på insidan som en optiker kan fixa glas till :) men det är inte så billigt med glasögon det borde du ju veta som använder det dagligen.

Marcules

Postby Marcules » 21 May 2015, 18:40

Specsavers skulle ha sju eller åttahundra utan några extra behandlingar av glasen för mig som har astigmatism. Jag tog dock en antirep behandling också och då blev det tolvhundra spänn. Tog en och en halv vecka.
-:Skogsfrisk:-

Oiric
Played Since: 2008

Postby Oiric » 10 June 2015, 07:23

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 348#p81488

Denna tråd bör kunna svara på dina frågor.

Riskera

Postby Riskera » 13 July 2015, 08:36

Specsavers skulle ha sju eller åttahundra utan några extra behandlingar av glasen för mig som har astigmatism. Jag tog dock en antirep behandling också och då blev det tolvhundra spänn. Tog en och en halv vecka.
Samma här!
Blev alltså ca:
Smith Optics Aegis - 800kr
RX kit till Aegis - 200kr
Slipade glas med behandling till RX - 1200kr

Änsålänge är jag toknöjd. Visst det är inte gratis, men nu behöver jag inte vara bekymrad över brillor på en bra stund..

Hilt_m

Postby Hilt_m » 1 August 2015, 14:48

I have the Valken sierra Tactical goggles with the Insert but getting glasses made for the inserts seems very expensive. So I took a pair of my old glasses removed the arms and put them in place of the plastice frames that come with the inserts. used a little hot glue to hold it in place, works well.
:geek:
http://www.evike.com/product_info.php?m ... s_id=43470
http://www.evike.com/products/54848/
Sorry my swedish is really bad but I do enjoy your meatballs
Bacon makes everything better!

Harris
Lag: More Cowbell
Played Since: 2008

Postby Harris » 27 August 2015, 08:50

Jag kör med ESS Crossbow samt med deras inserts som du "clippar" på näsan. Du ber alltså om att få de glasen slipade, kostade mig runt 1200 kr med antireflex/repskydd och det sitter väldigt bra, immar inget alls och är inte obekvämt, synen är även den bra.

http://pmd.edgarbrothers.com/images/pos ... ent_18.jpg
"A kid who tells on another kid is a dead kid"

fruktflugan

Postby fruktflugan » 13 December 2015, 21:30

Körde med ett par Bollé Pilot idag med glasögon under (imskyddade med catcrap) och de fungerade skitbra.
De är 166B-klassade vilket innebär att de klarar en 6mm järndank i 120m/s (blir runt 6,2 joule anslagsenergi)

Kör normalt sett med ett par UVEX Ultrasonic 9302-285 som har samma klassificering men är bulkigare och större. Fungerar lika bra dock.

Både Bollé Pilot och Uvex ultrasonic kan du få för under 200 kronor. Bägge tål mer än väl airsoft oavsett vad du möter.
Köp inte bara EN166, i värsta fall är det F-klass och då tål de bara järnkula i 45m/s. Se till att det är EN166 B minst. VIKTIGT!

/Jimmy

Hilt_m

Postby Hilt_m » 29 December 2015, 14:58

Sounds good Jimmy, where did you get them from?
Sorry my swedish is really bad but I do enjoy your meatballs
Bacon makes everything better!

Return to “Utrustning”