Kompass problem

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Kompass problem

Postby dariantel » 27 August 2012, 22:23

Är det någon här som löst problemet med kompasser?
tog mig ett spel att förstöra en kompass med magneterna i geväret. men skulle ju vara behändigt att ha en kompass.

rike
Lag: -
Played Since: 2003

Re: Kompass problem

Postby rike » 27 August 2012, 22:45

Jag har oxå sabat kompasser genom att ha dem för nära motorn, min blev polvänd och fick mig att gå 2½ km fel på ett milsim för ett par år sedan..

Så högerskytt ha pistolgreppet på höger sida, så har du kompassen på vänster. Tvärt om som vänsterskytt då.
Inga mer problem

dariantel

Postby dariantel » 27 August 2012, 22:51

okej, jag hade min kompass på magen och förmodligen låg geväret mot där när det hängde i sling.
men tyckte ändå nålen verkade påverkas även när jag höll kompassen en bra bit ifrån geväret.
Får köpa mig någon billigare kompass denna gång och pröva ha den så långt ifrån jag bara kan.

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 27 August 2012, 22:57

Eller helt enkelt bära kompassen i benfickan och då längre bort från bössan?
Skaffa annars en mer high-end kompass om du har problem.
Kör själv Cammenga Lensatic Tritium som bla. är designad att vara mindre benägen till att påverkas av magnetisk störning.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

dariantel

Postby dariantel » 27 August 2012, 23:01

ja får pröva det.
tanken har ju självklart slagit mig men visste inte hur pass känsliga dem är så att säga. men verkar ju finnas flera exempel på att det fungerar bara man har den på en del av kroppen längre ifrån vapnet så att säga.

Butcher82
Lag: Route Tango
Played Since: 2010

Postby Butcher82 » 28 August 2012, 01:58

Själv så har jag kompass i min klocka och har inte haft problem med den.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Finnen
Lag: Outlaw

Postby Finnen » 28 August 2012, 08:38

Butcher:

Vad har du för kompass på klockan?
Har testat själv ett par, men båda visade 10-15 grader fel när dom satt bredvid min Casio.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Butcher82
Lag: Route Tango
Played Since: 2010

Postby Butcher82 » 28 August 2012, 14:19

Har köpt 5.11 field ops klockan och den fungerar faktiskt väldigt bra :)
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Kvarnen
Lag: TFA

Postby Kvarnen » 28 August 2012, 16:34

Vill man gå överkurs så är en Garmin 401 att rekommendera. Har kompass och påverkas inte av magnetism. Samt sitter som ljudet med sina spännband på mitt Acog.

dariantel

Postby dariantel » 28 August 2012, 17:29

pratade med en butik om just GPS och elektronisk kompass och dessa kan tydligen även dem skadas av magnetism. iaf var det tydligen erfarenheten av flera av den butikens kunder.
så lite väl mycket pengar för något jag ändå har i mobilen (GPS alltså)

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 28 August 2012, 21:39

Elmotorer, framför allt de med "rare earth" magneter i motorn kan definitivt ställa till problem för kompasser och permanent. Även vissa modeller av elektriska kompasser kan skadas av kraftiga magnetfält under längre tid, delvis för något i höljet kan magnitiseras och ge mätfel. Det går att på vissa vapen sätta en kompass någonstans framtill, men måste verifiera att den inte visar fel pga vapnets metaller och motor samt att fungerar som den ska, men det är väldigt praktiskt att hela tiden ha framför sig.

Som andra sagt är det bra att hålla kompasser från kraftiga magnetfält och metallföremål som kan bli magnetiska som vissa metallmagasin, är du högerskytt så ha kompassen på vänster sida av kroppen, själv har jag oftast en kompass i fickan ovanför magdump längst till vänster på kroppen, ändå den handen jag tar fram den med då jag håller vapen i höger, jag har en mini kompass på klockarmbandet på vänster arm och även en Garmin eTrex Legend GPS utan inbyggd kompass, så fort man rör sig så visar den ändå riktning, och jag använder INTE roterande karta. Och jag verifierar alltid hur jag går med terräng, solens läge på dagen och många gånger hänt jag använder polstjärnan på natten för att få riktningar, slipper jag använda kompass hela tiden och kan ändå hålla riktning inne i en skog exempelvis (ha solen kl5, skuggan kl11, närmaste två timmarna.) Sedan är det ju en fråga hur nogrann rikningsmätning man behöver också, men att inte bara förlita sig på en sak är fördelaktigt.

Lite OT men orientera sig i skog är något många har svårt att göra på spel, ju större område, desto mer problem. Och inte alltid det blir bättre av att de har karta, kompass och GPS. Jag har fått hjälpa grupper med både spelkarta samt GPS med färgkarta att hitta vart de är och kunna ta en riktning/sträcka till punkten de skulle till. Då blir man lite rädd att skicka iväg dem för spana eller lokalisera saker och rapportera rätt positioner. >_<
This space intentionally left blank

Return to “Utrustning”