Smörjmedel

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Skepparn
Spelat sen: 2009
Kontakt:

Smörjmedel

Inläggav Skepparn » 11 maj 2013, 02:15

Tänkte att folk kan dela med sig om vilka smörjmedel vi använder i verkstan, det verkar vara många som inte vet vad man ska använda till vad.

Detta är vad jag personligen använder (allt från biltema för bekvämlighet):

Lättflytande fett som är snällt mot gummi, bra för rörliga O-ringar där man inte vill ha friktion, samt att fettet ska flyta och täta även i rörelse
Pistonghuvud (AEG)
Pistonghuvud/nozzlepackning (GBB)
Mellan cylinderhuvud/nozzle (AEG)
Dumpventiler

Trögflytande fett som också är snällt mot gummi, brukar använda för O-ringar som inte rör sig.
Cylinderhuvud (AEG)
Påfyllningsventiler

Ganska lättflytande litiumbaserat fett, bra för höga belastningar, rostskyddande, m.m.
Kuggar
Tappet plate
Pistongspår

För rörliga delar känsliga för friktion. I min värld enbart för gasdrivet. Håll långt ifrån AEGer, förutom för att rädda torra hopgummin.
GBB-mantlar
GBB-nozzlar (ej inuti)
För att mjuka upp torra gummidetaljer som hopgummin och o-ringar (över natt, ej innan/vid användning)
Jobbar på Röda Stjärnan

Användarvisningsbild
Xelley
Lag: GBM
Spelat sen: 2010

Re: Smörjmedel

Inläggav Xelley » 11 maj 2013, 09:12

Jag jobbar på ett företag som levererar riktigt högklassiga produkter av just kemi. Så för enkelhetens skull så använder jag mig av våra produkter i allt som har med airsoft att göra. Problemet är att företaget enbart riktar in sig till företag, så för privatpersoner kan dessa vara aningen svåra att få tag på. Men till er som driver företag så är det öppen gata.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... nfett/?p=1

För pistonghuvud, nozzle, glidskenorna till pistongen, i bushings, Ja i princip för hela gearboxen. Detta är ett riktigt monsterfett som antagligen är overkill för många av oss privata inom hobbyn, men eftersom det är lätt för mig att köpa så är valet lätt.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... spray/?p=1

Överallt där det behövs silikonspray helt enkelt. Säkert jämförbar med vilken silikonspray som helst. Dvs för packningar och gummidetaljer som behöver friskas upp.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... -5000/?p=1

Lite tjockare än silikonspray, kan användas till cylindrar i fjäderdrivet, i pipor osv. Då produkten innehåller PTFE (Teflon) så får man en fin film av teflon som verkar även när smörjmedlet i sig skulle vara borta. Dvs spraya in i pipan, dra rent den ett par gånger och du får ett underbart glid som sitter i en halv evighet. Personligen så har jag till och med fått upp min utgångshastighet genom att göra så. Problemet är att produkten kryper utan bara h-e. Så man måste tänka efter vart man sprayar med den.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... spray/?p=1

Symaskinsolja , kort och gott.

Rengöringsspray och övriga clean produkter tillkommer.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Användarvisningsbild
Kalle
Lag: Kirschenbauer

Inläggav Kalle » 11 juni 2013, 18:40

Kör Biltemas Styrväxelfett. Testat lite olika litiumfetter men inget har varit till belåtelse. Chansade på en tub och blev toknöjd.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... fett-3602/

Används på: Allt i gearboxen.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala

341-B
Spelat sen: 2013

Inläggav 341-B » 24 september 2013, 11:13

CRC (dom som gör 5-56 ni vet) har en trevlig silikonolja på sprejburk. Smidig storlek så man kan ha med sig om det behövs och ca 60:-
Funkar till det mesta som inte kräver just fett.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad" Jack Churchill

Användarvisningsbild
Fread
Spelat sen: 2011

Inläggav Fread » 24 november 2013, 14:19

Ni kanske vet vad jag ska smörja mina mid-cap med då?

Helt nya mid cap magasin. Kulor fastnade i varandra i botten och mattade varannan kula eller så.
Hörde på airsoft spelet igår att: Smörja magasinen. För att fjädern i botten kan vara stel i början. Därför matar de dåligt tydligen.
Hittade här nu att man skall smörja magasinen med silikon.

Källa: MidCap http://www.airsoftgiforum.com/viewtopic ... 25&t=11198 under "Lubing Your Mags"

Användarvisningsbild
TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft

Inläggav TwinkleDew » 27 november 2013, 09:03

Midcaps skall inte smörjas. Blir bara kladd och fastnar massa skit i magget.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Användarvisningsbild
Welle
Lag: PTH
Spelat sen: 2003

Inläggav Welle » 27 november 2013, 09:19

Det går bra att smörja insidan av magget. Går insidan att dela på så är det vara att dela på halvorna, torka rent och smörj ytterst lite i kulbanan. Torka sedan helt rent. Det kommer finnas en knappt märkbar hinna som gör att kulorna glider lättare.

Förr i tiden gjorde folk så att man tog en näve kulor, sprayade dom med silicon och laddade och tömde magget ca 5-6 ggr så att insidan blev smord av kulorna. Detta gjordes om det var riktigt struliga magasin och kass matning. Det funka men tog man för mycket påverkade det precisionen.

Skälv brukar jag alltid slita in magget när dom är nya med att ladda o tömma 5-6 ggr använder ingen silicon då dom kulorna jag uteslutande använder mig av är av den sort som är blankpolerade, tex king arms nya. Dom är så "glättiga" dom glider lätt i magasinets kulgång.

I övrigt använder jag ofta rörmontörens glidfett kallat " glidex" finns som trögflytande fett på tub samt spray
Lite finare, lite bättre

kotik
Spelat sen: 2014

Inläggav kotik » 19 december 2013, 08:15

någon som har använt Cybergun APS 3 smörjmedel?

när jag gick in och frågade efter smörjmedel till airsoft vapen så stack dom detta i min hand men jag kan knappt hitta något om det.

Kocken149
Lag: SAR
Spelat sen: 1998

Inläggav Kocken149 » 21 januari 2014, 21:29

Kör samma som welle, glidex, riktigt bra. Funkar kanon till airsoft både fett och spray. Kostar inget heller då jag snor rörmokarns lager ute på byggena 😊😉.

Användarvisningsbild
Vaksai
Lag: Clownpunchers

Inläggav Vaksai » 22 januari 2014, 00:20

Jag fick en tub från en polare när jag nyss börjat med airsoft, han kör den på allt i gearboxen, men nyligen har jag upptäckt att den inte lämpar sig för pistonspåren, blir högre friktion eller något...

Annars fungerar den utmärkt till allt, o-ringar, kuggar, rubbet. Har inte testat i GBB dock.

Användarvisningsbild
zexz
Lag: RANA

Inläggav zexz » 22 januari 2014, 01:47

Kör själv uteslutande på Biltemas silikonfett på o-ringar och mos2 fettet på kuggar och allt annat som rör på sig i gearboxen, än så länge har det funkat felfritt.

Billigt och sjukt lätt att hitta då varje större ort har Biltema.
ZE NOODLE PATRASK

Användarvisningsbild
FaniSkogen
Kontakt:

Inläggav FaniSkogen » 27 januari 2014, 20:14

Ingen som använder biltemas ptfe-spray (teflonspray)?

Användarvisningsbild
Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Kontakt:

Inläggav Nuckel82 » 3 februari 2014, 00:01

Borde fungera bra med denna från biltema till allt som rör på sig av metall

Eller inte enligt databladet innehåller det 70-90% petroleum
Senast redigerad av 1 Nuckel82, redigerad totalt 3 gånger.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Användarvisningsbild
Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Spelat sen: 2007

Inläggav Genocide » 3 februari 2014, 00:05

@Faniskogen: Jag rensar innerpipor med 5-56. Sen efterbehandlar jag med ptfe spray i pipan. Torkar överflödet. Vill påstå att det hjölper. Men lovar inget:)

Använder även till pistoler. Men endast där hammaren är. Till manteln används fett.
Nothing ever stays stock...

Användarvisningsbild
FaniSkogen
Kontakt:

Inläggav FaniSkogen » 16 februari 2014, 21:12

@genocide: Tack för bekräftelsen att även den fungerar! Körde den i min Daytona tills jag skaffade denna:
http://www.lpslabs.com/product-details/560

Denna ska tydligen vara mirakelmedel. Återförsäljaren av Daytona-systemen bytte till denna för alla hans airsoft-vapen samt riktiga vapen. Ska tydligen hålla smörjningen väldigt och för många kulor på hans riktiga ar-15.

Svår att få tag i här dock. Jag fick importa från denna sida:
http://www.skygeek.com/lps-1-greaseless-lubricant.html

Användarvisningsbild
Possum
Lag: Basterds
Spelat sen: 2012
Kontakt:

Inläggav Possum » 23 maj 2014, 11:23

Vad använder ni till rörliga delar i gbb/gbbr. Tänker på Bolten etc och inga plast eller gummi delar.

?
// Possum SWE - Airsoft \\

Iprenen
Lag: Dingo

Inläggav Iprenen » 5 juni 2014, 12:44

Faniskogen: Jag kör på Biltemas PTFE i överflöd helt enkelt. Funkar utmärkt för mig i min M249. Vet att Mats Mård även använder det till sin PDW och sin GBBR M4 med bra resultat.
Daytona PDW
Daytona SCAR-L
KWA Glock 18C HPA tappad
Sjukt mycket mer!

Fred

Inläggav Fred » 20 juni 2014, 12:12

Instämmer en helt med Skepparns lista, MoS2 är som teflon fast tål högre tryck. Extremt bra. Brukar även använda bromscylinder fett mellan nozzle och cylinder huvud.

Pipan rensar jag med WD40 inget mer, tar bort hopup och kör såsom man gör på riktiga vapen - rensar endast utåt, aldrig inåt. Fungerar mycket bättre än silikonolja i pipan enligt mina tester.

Användarvisningsbild
CptRusski
Lag: MPP

Inläggav CptRusski » 1 juli 2014, 14:48

Jag smörjer mina gbb med vapen olja =)

Användarvisningsbild
TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft

Inläggav TwinkleDew » 1 juli 2014, 19:06

Dålig ide då jag har för mig att det är petroleum baserat.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Användarvisningsbild
FaniSkogen
Kontakt:

Inläggav FaniSkogen » 21 september 2015, 11:53

stormarn

Inläggav stormarn » 8 oktober 2015, 17:57

kapar tråden lite då jag inte hittade någon information direkt om detta.

vad använder ni för att smörja in fjäderboltsnipers? funkar det med samma som man använder till en AEG? t. ex. silikonfett till pistongen?

YojimboH

Inläggav YojimboH » 29 december 2015, 20:38

Jag letar information ang. detta också för jag väntar bara på mitt hophus innan jag sätter ihop min VSR-10.
Det jag har kommit fram till är att all metall mot metall kan smörjas med teflonbaserat fett som denna, "" medans silikonbaserat fett som tex. "" ska användas där du har plast eller gummi/o-ringar.

Du ska inte använda smörjmedel som innehåller petroleum om du läser .

Oiric
Spelat sen: 2008

Inläggav Oiric » 9 maj 2016, 14:12

Nu kanske detta är lite sent för er i de två senaste inläggen, men matar på med lite info från egna erfaenheter.

Jag körde på med detta fett i min VSR, både på in och utsidan av cylindern. Fungerade hur bra som helst och gjorde bössan mer lättmantlad.

Kör även samma fett i AEG, har gått finfint i både kuggar och cylinder.

No...

Användarvisningsbild
Tigerhund1979
Spelat sen: 2015

Inläggav Tigerhund1979 » 14 maj 2016, 09:14

Mina gasvapen smörjer jag med Froglube på rörliga metalldelar. Funkar jättebra och det är inte petoliumbaserat. För o-ringar och övrigt använder jag siliconspray.

Återgå till "Vapen"