Kulhastighet och avstånd

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
User avatar
SvinErik
Posts: 19
Joined: 15 May 2012, 12:58
Lag: Reepalus Reserv
Location: Malmö

Kulhastighet och avstånd

Postby SvinErik » 23 June 2012, 19:56

Insåg idag att det kunde vara bra med en tråd om kulhastighet och avstånd även på det nya forumet.

Här nedan är länkarna från den första posten i den gamla forum tråden. Tack ni som gjort dem tillgängliga för oss.


Data och tabeller med diagram: http://spreadsheets.google.com/pub?key=%20...%208kKJ4S8weA
Beräkningsprogram anpassade för mobiltelefoner: http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_basic.html
Twists tråd ang. kulvikt och hastighet: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewtopic.php?f=2&t=72835&hilit=kulvikt+chroning
Boopidoos tråd ang. kulvikt och hastighet: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewtopic.php?f=9&t=81973


Edit: Lade till boopidoos tråd
Last edited by SvinErik on 23 June 2012, 23:57, edited 1 time in total.
fd Caligula

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 23 June 2012, 20:58

Bra idé. Boopidoos tråd är egentligen mer relevant än min dock. Jag missade ju halva fysiken.

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973

23 juni 2012, 22:13:

Jag har klistrat tråden.

För att ge de oinvigda en liten introduktion till "tänket" så handlar det egentligen som två insikter som å det hårdaste emotsäger den klassiska idén om att ett vapen alltid utvecklar en viss mängd energi och att ett vapen alltid har ett givet säkerhetsavstånd. Lite, delvis på kvalificerade gissningar baserad, historik först:

Någon gång i tidernas begynnelse räknade "någon smart person" ut att 1 Joule är ungefär vad de flesta anser acceptabelt att bli träffad av. Eftersom det förekom vapen som genererade mer än så vid mynningen bestämde "någon smart person" sig för att räkna ut hur långt en kula med X J i initial energi (vid mynningen) behövde färdas genom luft för att bromsas till 1 J av luftmotståndet. Det var födelsen av de klassiska trimtabellerna. "Någon smart person" gjorde säkert sina beräkningar mha papper och penna och levde dessutom i en värld där de flesta airsoftare använde 0.20-kulor (90-talet) så lättja eller tidsbrist ledde "någon smart person" att göra två ganska allvarliga felaktiga antaganden. Det första var att varje vapen utvecklade en viss energi (en fjäder är ju en fjäder...) så även om man laddade vapnet med en tyngre kula så skulle energin vid mynningen vara densamma - tyngre kula betyder proportionellt lägre utgångshastighet. Det visade sig vara helt fel. Det andra antagandet "någon smart person" gjorde var att så länge startenergin (mynningshastighet i förhållande till kulvikt) var densamma så borde också avståndet till acceptabel anslagsenergi (vad man blir träffad med) också vara detsamma. "Någon smart person" bestämde sig för att det inte var värt besväret att göra om beräkningarna för olika kulvikter utan tyckte att "chrona allt med 0.20 så blir det lagom bra".

Detta är ett av de tydligaste exemplen jag varit i kontakt med på att "two wrongs don't make a right". Felen bygger på varandra och skapar en situation där den som chronar sitt vapen med 0.20 inte har en endaste liten aning om hur mycket skada hen gör på andra.'

Jag insåg 2007, baserat på egna observationer och diverse inlägg på nätet, att chroning med 0.20 var ren idioti och gjorde den svenska airsoftcommunityn medveten om detta via tråden som länkas i föregående inlägg. Ganska snart var de flesta system anpassade efter chroning med den kulvikt som skulle användas. Vad jag i min enfald inte insåg var att vi spelar i en atmosfär bestående av gasblandningen "luft" och att luftens densitet påverkar en kulas inbromsning väldigt olika beroende på projektilens densitet. Där kom boopidoo in och rättade till saker och ting. Han "återupptäckte" den gymnasiefysik som en gång använts för att skapa de första trimtabellerna men tog hela verkligheten med i beräkningarna. Win!

Jay gjorde lite tester genom att skjuta genom chronografer med olika kulvikter på avstånd och bekräftade teorin. Hans resultat visade dessutom på att luftmotståndskoefficienten borde vara något högre än fysikbokens, förmodligen pga att hopup har en bromsande effekt på kulan.

Här är vi nu. Förra helgen testades att system ihopsnickrat av yours truly till HAM2 baserat på boopidoos beräkningar och spelet genomfördes utan incidenter. http://ubuntuone.com/3uIAnSeqtpcsndpGAZkRco

Ovanstående räknades fram mha boopidoos kalkylator men med luftmotståndskoefficient satt till 0.3 (fysikboken). Auto tilläts 1 Joule vid träff. Semi tilläts 1,1 Joule vid träff. Bolt tilläts 1,2 Joule vid träff (motsvarar 110 m/s med 0.20, dvs "CQB-trim" enligt många arrangörer). Ganska hardcore men helt och hållet fungerande.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
[KAS]Björn
Posts: 284
Joined: 4 June 2012, 05:14
Lag: KAS
Played Since: 2007

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby [KAS]Björn » 25 June 2012, 05:15

Lånar denna till mitt forum!
Helvetes! Den där är ju stenhård!

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 1 July 2012, 21:27

Jag återfann precis den här juvelen: http://mackila.com/airsoft/atp/

Airsoft Trajectory Project har gjort allt som vi tänkt oss och en hel massa till. Jag ska gå igenom det noggrant inför nästa försök att göra en trimtabell.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
Skepparn
Posts: 636
Joined: 10 May 2012, 12:24
Played Since: 2009
Location: Göteborg

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Skepparn » 9 July 2012, 14:46

För gärna in sånt där i wikin sen då. (:
Jobbar på Röda Stjärnan

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 10 July 2012, 15:05

Japp, det var planen.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
Tubal
Posts: 140
Joined: 14 May 2012, 14:12
Lag: ВДВ69
Played Since: 2006
Location: Umeå
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Tubal » 23 July 2012, 00:57

Jag kommer inte åt det gamla forumet, nåt databas-error, men om jag nu minns rätt så baseras VSAF's regler på samma formler som boopidoo använt, med lite andra siffror på luftmotstånd?

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 23 July 2012, 01:16

Nej. 0.20-avstånden är men resten är bara omräknade för att matcha 0.20 vid mynningen, inte vid träff.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
fester
Posts: 166
Joined: 16 May 2012, 17:59
Lag: Black Forest
Location: Läckeby

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby fester » 6 July 2013, 13:05

Cannibal Hippies hade en suverän Säkerhetstabell med kulvik, m/s och säk på deras sida innan mercs. Men de har tyvärr tagit bort den :(
Vore himla trevligt om Yog eller nån annan i Hippiesarn kunde posta den här :)
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

1mpulseS0D
Posts: 120
Joined: 14 May 2012, 16:37
Played Since: 2013
Location: Kristianstad, Skåne, Sweden

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby 1mpulseS0D » 7 July 2013, 11:31

Lyckades luska reda på Cannibal Hippies trimtabell!

Image
Hittad här: http://www.cannibalhippies.se/regler/reglerindex.html

Hoppas det var ok om jag postade den, eftersom den efterfrågades ;)

User avatar
fester
Posts: 166
Joined: 16 May 2012, 17:59
Lag: Black Forest
Location: Läckeby

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby fester » 7 July 2013, 13:01

Clockers 😀
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 24 September 2015, 20:41

Kan ju för skojs skull uppdatera den här med en länk till Airsoft Trajectorys kalkylator. Den demonstrerar lite tydligare hur avståndet till 1 J ökar med kulans vikt.

http://mackila.com/airsoft/atp/10-b-01.htm
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

User avatar
Tubal
Posts: 140
Joined: 14 May 2012, 14:12
Lag: ВДВ69
Played Since: 2006
Location: Umeå
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Tubal » 24 September 2015, 23:17

:ugeek:

DE
Posts: 12
Joined: 19 November 2013, 09:34
Played Since: 2013

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby DE » 6 May 2016, 08:32

Twist wrote:Kan ju för skojs skull uppdatera den här med en länk till Airsoft Trajectorys kalkylator. Den demonstrerar lite tydligare hur avståndet till 1 J ökar med kulans vikt.

http://mackila.com/airsoft/atp/10-b-01.htm
Det är en bra sida. Där kan man enkelt se att en ökning i hastigheten på kulan ger mycket mer anslagsenergi än en ökning av vikten.

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 7 May 2016, 22:17

Energin är en funktion av vikten OCH hastigheten, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det det icke linjära förhållandet mellan hastighet och energi vid en given vikt du är inne på?
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

DE
Posts: 12
Joined: 19 November 2013, 09:34
Played Since: 2013

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby DE » 8 May 2016, 20:06

Twist wrote:Energin är en funktion av vikten OCH hastigheten, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det det icke linjära förhållandet mellan hastighet och energi vid en given vikt du är inne på?
Det jag menade var att en ökning i hastighet vid bibehållen vikt ger mycket mer anslagsenergi än en ökning i vikt vid bibehållen hastighet.
Exempel:
En fördubblad vikt vid bibehållen hastighet ger en fördubblad anslagsenergi.
En fördubblad hastighet vid bibehållen vikt ger en fyrdubbel ökning i anslagsenergi.

Energin=0.5(V²*M). Eftersom V är i kvadrat blir en ökning av hastigheten mycket mer påtaglig kontra en ökning i massa. Det förhållandet kunde man lätt se på den eminenta sida du länkade till.

User avatar
Twist
K&S-Admin
Posts: 2130
Joined: 7 May 2012, 15:21
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001
Location: Tågarp
Contact:

Re: Kulhastighet och avstånd

Postby Twist » 8 May 2016, 23:21

Ah, då är jag helt med. Tack för förklaringen!
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar


Return to “Vapen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest