Gängpaj i gearbox v3 *Löst!

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Played Since: 2013

Gängpaj i gearbox v3 *Löst!

Postby Nuckel82 » 22 March 2014, 11:34

Man får väl skylla sig själv egentligen som var där pillade igen även fast allt fungerade. Men dom som känner till det så sitter ju säkringsomställaren på AK med en skruv som går in i gearboxen på sidan. Denna gänga i fulgodset är en väldigt dålig kinesisk helicoil som haverade nu efter blivit lossad ca 20ggr. Går det att gänga ner en ny helicoil i detta skräpgods eller blir det att beställa ett nytt gearboxskal? Någon som varit med om detta tidigare?
Last edited by Nuckel82 on 13 May 2014, 08:09, edited 1 time in total.
Somewhat Intellectually Challenged Killers

nisse
Lag: UBL
Played Since: 2010

Re: Gängpaj i gearbox v3

Postby nisse » 22 March 2014, 11:44

Testat gängtejp på skruven?(håller väl kanske 10min?)
"Ninjas came with lions"

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 22 March 2014, 12:01

borra upp. Tappa om. Ny skruv i rätt storlek.
Locktite blå / gul.

Kör tills det rasar -> Ny gearbox från TWgun för 400:- :)

Nuckel82

Postby Nuckel82 » 22 March 2014, 12:15

Ja alltså skruven sitter kvar nu då jag använde en bricka tidigare för armen skruvade ur skruven när man förde den fram och tillbaka, tog bort brickan och kunde skruva ner skruven längre där det fanns friska gängor kvar. Men en m3 helicoil borde kunna fungera ett tag iaf, om godset håller för det dvs....

700mb

Postby 700mb » 22 March 2014, 12:15

Hatar skitmetallen de använder för skruvarna, hände mig senast för två veckor sedan och det slutade med att vi fick svetsa fast en klick på huvudet på skruven. Ska köpa riktiga skruvar som håller för riktigt belastning så det här aldrig händer igen. Jag märkte också att mina insektsnycklar inte passade 100% på skruvarna, tänk på att det finns både i metrisk och tummått, detta resulterar att den kan vara lite mindre och då förstör huvudet på skruven. Ifall man märker att nyckeln glappar det minsta så är den för liten och därmed riskerar att förstöra skruven.

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 22 March 2014, 14:46

Testa en självgängande insatsgänga isf. Den vidgar man ut i godset på ett annat sätt och sitter enligt mig bättre än helicoil.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Nuckel82

Postby Nuckel82 » 22 March 2014, 17:01

Var kan kan man finna en sådan fiffig grej måhända? :)

22 mars 2014, 19:40:

*Löst. Inhandlade lite stark skruvlåsning och drag fast skruven ordentligt nu sitter den nog fast tills bössan permanent rasar :lol: Image

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 22 March 2014, 21:39

Problemet med HeliCoil/insatsgängor är att de kräver gods på båda sidor om insatsen, de får inte gå kant-till-kant- i godset för då kan de skruva ur sig. Dessa funkar mao inte i tunt gods. Inte 100 men tror de kortaste är runt 3mm vilket kräver godstjocklek på minst 4mm.

Brukar köra enligt 3-stegsprincipen när jag ska fixa gängor:
1. Gänglåsning (din lösning).
2. Ny gänga i storleken större.
3. Insatsgänga.

Beror lite på gängan men ofta kan man gänga en storlek större och ändå få i en insatsgänga i "rätt" storlek om den nya gängan rasar. Mindre spel på toleranserna ju mindre gänga det rör sig om dock.

Har själv inte testat ovan nämnda självgängande insatser, hur funkar de? Länk? Låter helt klart intressant att slippa bråka med specialtappar och skit.

bilderberg
Lag: SST

Postby bilderberg » 22 March 2014, 22:23

Självgängande insatser ser ut som en hel gänga bara, man drar ner den i hålet med hjälp av en skruv och två muttrar och insatsen fungerar som en gängtapp och sitter sedan kvar som en ny gänga.

Enkelt sagt dra två muttrar på en skruv och skruva ner den i insatsen, skruva ner muttrarna mot insatsen och dra åt, gänga ner insatsen och släpp på muttrarna och skruva ut skruven. Vips så har du en ny gänga. Kräver inga specialverktyg som helicoil.

Såhär ser de ut: http://www.salca-srl.com/images/home_1.jpg

Spåret ska vara neråt i gängan, det är för att skit som blir över när man gängar i godset ska kunna ta vägen någonstans.

björnä
Lag: Trojkan
Played Since: 2004

Postby björnä » 23 March 2014, 22:06

Ta en skruv med grövre gängor.
Vålda i skruven, kör tills det rasar och köp sen en ny box.

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 24 March 2014, 07:41

Precis som redan sagt så används en insatsgänga som är aningen "koniskt" formad tillsammans med en skruv för att bygga gäng i befintligt gods. Det kräver dock att man har några millimeter tjockt samt att det är möjligt att borra upp hålet en dimension då insatsen kräver ett borrhål fritt från gamla gäng, (eller kräver och kräver, det sitter bäst så). Dessa går att hitta lite varstans, jag köper dom på jobbet (Würth).
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Nuckel82

Postby Nuckel82 » 30 April 2014, 08:30

Gud min google-fu suger verkligen. Insåg att en vacker dag så lär jag behöva få ur min gearbox. Har hittat självgängande insatser på wurth. Men har sökt på google i en timme nu utan resultat. Vad är det för gänga på skruven till selector switchen.... Vill inte slita loss den nu när den sitter bara för få reda på storleken. Men den informationen verkar vara sekretessbelagd :P

bilderberg

Postby bilderberg » 30 April 2014, 10:01

M6

Nuckel82

Postby Nuckel82 » 30 April 2014, 10:23

M6??? det är väl ändå en m3 eller m4 :PImage

bilderberg

Postby bilderberg » 30 April 2014, 10:37

Du har rätt, googlade lite fort och där nämndes M6. På min LCT är det en M3. Men det kan ju skilja sig. Säkrast är ju att skruva ur och mäta din.

Nuckel82

Postby Nuckel82 » 30 April 2014, 10:38

Borde vara samma för mig har för mig att hålet som skruven ska ner i är detsamma på alla v3 skal så :D

Rufs
Played Since: 2004

Postby Rufs » 1 May 2014, 11:25

En snabb och simpel lösning om du har bråttom och inte vill skaffa rätt
insatsgängor/helicoilsatser etc är denna.

Där säkringen sitter brukar godset vara ett par-tre mm tjockt, så:

- Ta ur alla interna delar och avfetta åtminstonde skalhalvan du tänker arbeta på.

- Hitta en lämplig mutter för säkringshållarskruven, och mät maxdiametern på den,
dvs det största avståndet hörn-hörn. Ju mindre mutter desto bättre.

- Hitta en borr, föredragsvis med föreslagsvis en eller två tiondelar mindre diameter
än din mutters maxmått, och borra inifrån skalet, förslagsvis med en pelarborr
med djupanhåll, men jag antar att även en handjagare och försiktighet duger, ett
hål, lika djupt som mutterns tjocklek. Tänk på att hålets kona inte räknas med.
se till att inte borra igenom godset. är muttern för tjock får du slipa ner den.

- Knacka in muttern i ditt nyborrande hål, skitgodset formar sig lätt runt spetsarna,
och fixera den sen med en liten gnutta av valfritt epoxylim.

- Grattis! Nu kan du leka med dom andra operatörerna igen.

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 2 May 2014, 10:59

Smart lösning det där. När man ändå är så ambitiös så kan man ju nöja sig med att förborra med ett borr och sedan göra hålet med en pinnfräs, på så vis får man en plan botten på hålet och sparar lite gods vilket är bra ur hållbarhetssynpunkt :)

Nuckel82

Re: Gängpaj i gearbox v3 *löst!

Postby Nuckel82 » 13 May 2014, 08:08

Oj att fräsa / borra ner en mutter och ha sig är nog inte applicebart på en v3 då skruvhålet ligger i direkt anslutning till "rundningen" för pistongens glidspår och man har ca 3-4mm gods att jobba med.
LCT-RPK-Gearbox-Exploded-MEME-1.jpg
Men nu är det löst iaf, köpte en sådan självgängande insatsgänga på wurth i storlek m4 Image och hade tänkt att jag skulle ha dokumenterat hela förloppet men det blev inte så. Men det var enkelt borra upp hålet med den angivna borrstorleken, i det här fallet 6mm. Skruva ner en m4 skruv med en mutter på i insatsgängan, lås fast insatsgängan med muttern så den inte kan röra sig. ha på skruvlåsning på insatsgängan och skruva ner den genom att använda en fast nyckel och vrid på mutten Jag försökte skruva ner gängan med själva skruven men den bara roterade så var myket enklare att vrida med muttern. Blev en heldel utstick på andra sidan när den var på plats, men det var inget som inte lite tålamod, ca 20min av ens liv och en dremmel inte löste :) Nu sitter allt ihop igen och allt är frid och fröjd. Tackar samtliga för visat intresse och all hjälp jag fått.

Return to “Vapen”