En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
User avatar
SkauneJohan
Posts: 110
Joined: 18 August 2014, 19:06
Location: Bromølla

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby SkauneJohan » 17 October 2014, 19:14

jag tycker att begränsningen ska vara på antal kulor totalt, ej antal kulor/mag :!:

ta som exempel min gamla TM uzi som är stort sett omöjligt att hitta reservdelar eller mag till, allt jag har är ett lowcap och ett highcap, då skulle jag bara få ha med 100 kulor max.... iställer för ca 240 annars

måste ju finnas fler med liknande förutsättningar eller?

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 17 October 2014, 20:02

Hejsan grabs.

Snälla. Kan vi hålla ammobegränsningarna utanför detta?
Det är upp till enskild arr att bestämma hur många magasin / kulor folk ska ha med sig ut.
Det finns redan regler för detta på de flesta spelen!
Det är även väldigt beroende på baser, spawnsystem och dyligt!


Vad jag eftersträvar är ett klass-baserat system för vilken utgångshastighet en bössa får ha, samt vilket säk. avstånd som ska gälla för sagd klass.
Detta har jag skrivit ett flertal gånger. Jag tror INTE ammobegränsningar har SAMMA ELLER MER påverkan på gruppdynamik, allmän spelteknik och diverse specialroller.


Personliga svar:

@SkauneJohan.
Om du rullar till ett 8 timmars spel med 2 magasin och spelet är actionorienterat, så tycker jag nästan du får skylla dig själv lite.
Hi-caps är ju redan förbjudna på de flesta spelplatser.

@Erka
Sänk m249an till 110m/s så vips ligger ni efter "systemet" jag föreslagit redan?!

Slutligen @Yog.
jag kan tänka mig släppa alla bössor "under" DMR i trim till fullauto. Med sagda säkavstånd.
Det förstör inte vidare mycket alls och jag känner mig inte överkörd / trampad på tårna ;)
, sålänge vapenklasserna kvarstår.

Och ja. Det blir ÄNNU ENKLARE att fatta trimtabellen. Och den tekniska biten med semifire blir löst :)
Ordnar tabell v2.0 snarast :) Med changelist

User avatar
SkauneJohan
Posts: 110
Joined: 18 August 2014, 19:06
Location: Bromølla

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby SkauneJohan » 17 October 2014, 20:37

okej okej ingen mening att trampa över tår..... personliget tycker jag att antalet kulor även reglerar DYNAMIKEN i hur vapnen används, har du mindre ammo så måste du även vara sparsam med kortare bursts istället för att spraya....

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 17 October 2014, 20:54

:) Du trampade inte på några tår alls. Ingen fara alls.
Även jag tycker ammo påverkar dynamiken. Men som sagt. Det berör det hela mindre.
Allt berörande ammo beror på andra spelregler,
Får man ladda ute i fält? Får man ha hur många mag som helst? Får man bära extra kulor? Får KSP skyttar ge kulor till andra?
Allt det bestämmer ARR själva.
Jag arbetar för vapenklasserna för att ha en stabil grund med en tanke bakom.
Detaljerna som man bygger kring detta tycker jag att varje arr får ta ställning för och komma fram till själv.

Cire
Posts: 386
Joined: 20 July 2012, 19:05
Location: Järfälla

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Cire » 18 October 2014, 18:22

Tycker också att magasin regler är något som man ska bestämma inför enskilda spel (vilket är ett plus).

Men bra jobbat Bennybira. Ett riktigt bra utkast i mitt tycke, ser verkligen ut som om vi skulle få en ersättare som detta till vsaf skulle speldynamiken öka.

User avatar
YogHippie
Posts: 1724
Joined: 7 May 2012, 15:03
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002
Location: BONNARP
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby YogHippie » 18 October 2014, 23:02

I korthet så är det själva uppdelningen som gör det hela så mycket mer lockande. :)
Att vanliga "småbössor" öser på i upp till 115ish, och sen efter det kommer dunderbössorna och brölar en massa boll, och sen smygarvapnen med fågelskådarrör.
Då borde spelare få ut mer av sitt vapenval med känns det som. :)

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 19 October 2014, 08:19

Precis det jag var ute efter!

User avatar
Droopfy
Admin
Posts: 526
Joined: 15 May 2012, 21:52
Lag: Romeo India
Played Since: 2011
Location: Borås

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Droopfy » 19 October 2014, 09:23

Härligt att folk är så positiva till detta. Jag håller med i det mesta. Begränsningarna är rimliga och skapar som avsett skillnader.

Dock kan jag tycka det är lite synd att du släpper på semi-kravet. I synnerhet om man inte väger in en ammobegränsning.
Och varför detta då? Jo...
I början av min tid inom hobbyn hade jag en liten M4 med ganska kort pipa (20cm). Boxen var uppskrämd med det ena och det andra så den fräste ut 39bb/s. Utgångshastigheten låg på makliga 85m/s. En mycket underhållande bössa helt utan semi funktion. Allt eller inget var melodin.

Vad kunde jag då åstakomma med denna lilla gris? Fantastiskt smidig i cqb förståss. Men i skogen nådde jag inte tillräckligt långt.
Å andra sidan kunde jag bära med mig 12st midcap.
Jag medger att det var föga sportsligt, men nybörjare har vi alla varit...
Jag kunde plocka ut folk på 40-50 meter genom att lobba in rejäla mängder kulor. Vad gjorde det om det gick åt ett och ett halvt mag? Hade ju 1200 boll kvar ändå.

Man kommer till en gräns där man går från att sikta "högt" för att träffa till att "lobba" in kulor på måfå. Detta fyller inte så stor funktion om du är begränsad till semi, men med full auto och mycket boll går det ganska lätt att uppfylla sitt syfte.

Jag är för en semi begränsning. Vad gäller ammobegränsning så är det kanske mer upp till arr, med hänsyn till speltypen.
Möjligen, högst möjligen skulle man kunna ha tre- skotts-burst på karbin, men isf skulle det vara krav på en mosfet som hanterar det och genast blir det lite svårare att ha koll på.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 19 October 2014, 09:53

Jag har bara "gett efter" till andra makter :)

Vill fortfarande ha kvar semi på battle rifles egentligen.
Den behöver inte vara semispärrad (man ska kunna "lösa gearboxen" genom att skjuta auto en liten skvätt i marken)
Har ju inte gjkort någon nyu tabell ännu, så den "senaste" är fortfarande liggande förslag :) V.1.0

Cire
Posts: 386
Joined: 20 July 2012, 19:05
Location: Järfälla

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Cire » 19 October 2014, 09:58

@ semi.

Problemet är ju att detta ska bli en ersättare till vsaf tabell, något som ska kunna accepteras av alla. Kör man på semi endast så kommer den troligtvis inte accepteras av alla. Fördelen är ju att arr kan ändra sådant själva (likt ammobegräning) för sina enskilda spel och därmed uppnå ännu bättre dynamik. Men för att få en trimtabell som kommer accepteras och användas över hela Sverige till större del så tror jag att auto är rimligare väg att gå.

Som med ammo delen så måste vi se skillnad på en accepterad tabell över riket och enskilda spel. Detta är för att få det bättre i överlag men ska inte påstås vara optimalt för varje spel. Men den kommer göra vanliga söndagsspel roligare och bättre. ( i mitt tycke iaf)

Mrmonkeey
Posts: 744
Joined: 3 July 2014, 21:25
Played Since: 2014

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Mrmonkeey » 19 October 2014, 17:05

Jag tycker att det räcker att semi är på typ dmr och uppåt i tabellen. Under det är det upp till arr att bestämma. Alla spel lockar ju olika folk o riktar in sig på olika personer. Vill arr köra mer seriöst sätter de auto begränsningar samt ammobegränsningar. Vill nån rikta sina spel mer till nybörjare så låter dem folk ha highcaps osv

User avatar
MiqaFox
Posts: 380
Joined: 14 May 2012, 15:50
Played Since: 2010
Location: Linköping

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby MiqaFox » 23 October 2014, 00:40

(Hela inlägget gör förenklingen att boopidoos räknare är en hyfsad modell av verkligheten.)
Har äntligen fått lite tid att sitta och bearbeta detta. Tycker överlag att förslaget är bra. Dock haltar själva säkerheten i säkerhetsavstånden, på samma sätt som VSAF:s tabell gör(nyttjar anslagsenergin för 0.20 g som bas). Har använt boopidoos för att ta fram anslagsenergin vid säkerhetsavståndet. Provat med ett Cd på både 0,3 och 0,35. Enligt Twist ligger troligtvis Cd>3, så inom intervallet 0,3-0,35 känns inte helt osannolikt.
Trim.PNG
(Finns en bättre och uppdaterad tabell ett par inlägg ner.)
Det jag frågar mig är, vad är det som gör en träff "säker". Det som traditionellt sett ansetts vara av vikt är anslagsenergin, hör dock hört åsikter om att själva hastigheten på projektilen(oberoende av massa) ska ha en hel del påverkan, t.ex. att en snabbare kula med lägre anslagsenergi skulle göra mer skada, har dock ingen konkret fakta på det senare.
Om man återgår till det mer traditionella, anslagsenergin, så fungerar tabellen för .20 g, men ej för de högre kulvikterna. Att utgå ifrån energin vid mynningen känns lite väl primitivt, när folk har tagit sig tid att göra enkla program och modeller som alla kan förstå och använda, som möjliggör bättre säkerhet, inte sant?

Har använt de mest extrema värdena i tabellen, d.v.s. de för 0,2 g samt 0,45 g. Som det ser ut nu skulle en träff inneha mer än 30 % mer energi än en annan träff(förutsatt Cd=0,3), medan båda anses "säkra". Som referens, 1,34 J motsvarar ungefär 115 m/s med en 0,2 g. Hur många vill bli skjutna med det i ansiktet på noll meters avstånd? Ser att LMG och BR fått olika anslagsenergier för samma säkerhetsavstånd, ser inte det som något konstigt att semi gör "mindre" ont än auto då troligen färre kulor träffar. Dock om man gör en sådan skillnad mellan klasserna, ser jag personligen att den reflekteras genom hela spektrumet av utgångshastigheter, d.v.s. att det skapas fler klasser för semi och bolt, så att man kan nyttja denna extra anslagsenergi även om man inte vill skjuta med de höga utgångshastigheterna. Att det finns en Semi "0", Bolt "0" där säkerhetsavståndet är noll men med kanske 1,1 J anslagsenergi istället för autons 1 J.

Om jag själv skulle sätta mig och göra en sån här tabell skulle jag börja fråga mig, vilken energi är det okej att träffas med? 1 J för auto är ganska standard och fungerar bra. Kan man premiera halvautomatisk- och manuell eld med en något högre anslagsenergi? I så fall hur mycket? Samma för både semi och bolt?
När det väl är bestämt bestämmer vi lämpliga säkerhetsavstånd ex. 5, 10, 15, 20, 30, 40 meter. När väl detta är gjort används boopidoo räknaren för att ta fram en utgångshastighet som motsvarar den bestämda anslagsenergin vid de säkerhetsavstånden, för varje kulvikt och säkerhetsavstånd.

Sent inlägg, hoppas att allt går att förstå, bara att fråga annars.

EDIT: Lade till texten i röd vid tabellen.
Last edited by MiqaFox on 23 October 2014, 18:50, edited 1 time in total.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 23 October 2014, 11:58

Tjena !
Kul med en röst till i tråden.
Har läst hela ditt inlägg några gånger så att jag är (typ) säker att jag fattat vad du menar. Svarar vart stycke för sig så får vi se vart vi står sen :D

Jag utgår från att Cd är "Drag coefficient" i din tabell?
Isåfall är 0.3 väldigt lågt för en "sfär"
De brukar man räkna med 0.47 ish på :)
Så om du orkar räkna om alltihop får du gärna göra det!! (bra med flera utgångspunkter när man diskuterar energi etc)

Vidare:
Jag delar åsikten av att en kulas hastighet har mycket med saken att göra kontra verklig energi.
Teoretiskt så överför en snabb kula sin energi på ett kortare tidsintervall, hög effekt kan man tänka sig kalla det.
En tyngre långsammare kula har en längre överförningstid.
Någonstans därimellan ligger nog upplevd smärta / verklig skada.

Ditt antagande att mina säkavstånd är baserade delvis på energi och delvis på eldhastighet stämmer ypperligt.
Dock vill jag inte anse att mynningsmätning är primitivt i vårat fall.
Det är realistiskt.
Det är här våran enda mätutrustning har sin plats (chronografen)

Allt bortom mynningen är enbart teori, och med så lätta och relativt långsamma projektiler så är variablerna enorma (vind, grenar, löv, kläder etc.)

Angående semi & bolt "noll" så finns det inget som hindrar någon från att "klassa ner sig" till en lägre utgångshastighet och då få lägre säkerhetsavstånd. Så har fallet alltid varit vad jag vet.

Ditt sista stycke är det som jag känner igen mig mest i!
Min åsikt är att man kan premiera halvauto och manuell eld med liiiite högre anslangsenerig då risken för olyckor / skada är mindre när man inte spottar lika många kulor! (det var du inne på tidigare med).

Engligt samma teori så borde bolt teoretiskt sett komma undan med lite högre anslag då det är en kula det handlar om.
Risken att inte känna träffen är högre vid mindre antal kulor.

Det kanske inte syns i mina inlägg eller liknande men jag har räknat en del på det hela, sedan förenklat och komprimerat informationen till ett format som går att diskutera!

Slutligen.. hoppas jag inte verkar iriterad eller liknande.. tycker det är asnajs att folk fatkistk har en åsikt om det hela, visar rätt starkt på att det finns vilja för förändring!

User avatar
Nordman
Posts: 47
Joined: 12 May 2013, 18:16
Played Since: 2013

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Nordman » 23 October 2014, 12:43

Mycket intressant och efterlängtad diskussion, men nått som har glömts att nämnas är människans förmåga till avstånds bedömning.
Har varit på spel där det finns spelare som har bolt sniper, och dom inte alls kan bedöma hur långt 25 till 40 meter är under olika förhållanden, skog, öppen mark, uppförsbacke och nerförsbacke.
Jag gissar att dom flesta människor utan träning kan på ca meter berätta hur långt bort saker och ting är upp till 15 meter, under alla förhållandetyperna.
Argumentet att full auto har en högre skaderisk än semi och bolt är självklart, men när det kommer till bolt så har jag lite svårt att motivera att dom ska få ha en högre träff J.
Sannolikheten att man kommer bli skjuten på för kort avstånd, pg dålig avstånds bedömning är för hög.

Jag personligen skulle vilja se att desto längre säkerhetsavståndet är desto mer felmarginal har man.

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 23 October 2014, 12:53

Intresant åsikt.
Men jag håller inte med.
40 meter är "8st stora bilar" ungefär. Inget vidare långt avstånd.
Oftast skjuter de flesta på långt över detta avståndet i skogsmark.
Visst det är rätt långa avstånd att bedöma, men tror inte många boltspelare har det problemet.
OM problemet nu skulle uppstå är det enkelt att få kontakt med spelaren som sköt innan nästa kula ens avfyrats.

Det jag upplevt som direkt farligt har varit fullautoskurar från 130 bössor på ytterst lite avstånd.

User avatar
MiqaFox
Posts: 380
Joined: 14 May 2012, 15:50
Played Since: 2010
Location: Linköping

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby MiqaFox » 23 October 2014, 18:48

Kul med ett så väl formulerat svar :)
Väldigt glad att se att det finns en bra grundtanke bakom, det var egentligen det jag var ute efter att se om det fanns. Då kan vi nog på en gång utgå ifrån att du lagt mer tanke bakom ditt förslag än jag gjort på mitt förra inlägg. Så nu ser jag till att fördjupa mig lite och se om jag kan komma fram till något av nytta.

Cd menade jag som drag coefficient, ja, 0,47 säger du. Jag utgick helt enkelt bara från det som Twist skrivit i tråden jag länkade förut, men kör allt från grunden nu då. Var ett tag sen jag läste strömningslära, men har plockat fram boken och läst på lite. Räknade lite själv och fick också något i den stilen, lägger uträkningarna sist i inlägget så att det går att läsa överhuvudtaget.
Men om Twist och co kom fram till ~0,3 som faktiskt gjort en del empiriska tester, vad stämmer? Tyvärr har ju tråden med all ursprungsdata gått i graven med gamla forumet. Vore kul om Twist kunde flika in, kanske till och med har data kvar?

Hur som, slänger in Cd på 0,47 i tabellen:
Trim2.PNG
Så om jag tolkar det rätt, har du inte räknat fram att vid träff ska anslagsenergin ligga runt 1 J, men att den gör det ändå? Det jag menade var att man för ett givet säkerhetsavstånd räknar fram en utgångshastighet som motsvarar 1 J vid träff. Frågan kvarstår dock vad som är rätt Cd, för om det inte är just 0,47 så finns möjligheten att det skiljer ganska mycket i anslagsenergin vid träff. Har du använt boopidoos förresten, eller har du räknat allt själv?
Jag utelämnar nog bemötande på resten tills jag förstår hur du kommit fram till dina resultat.

För nördar, uträkning av Cd
Har jag gjort några dumma förenklingar eller andra fel får ni gärna hojta till.
(Boken jag nyttjar är förövrigt Fundamentals of Thermal-Fluid Sciences av Cengel, Cimbala och Turner, fjärde utgåvan, skriver ut lite referenser i fall någon känner för att kolla upp).
Finns en fin graf(fig 15-36) som beskriver Cd för en sfär som funktion av Reynoldstalet och den relativa ytsträvheten. Så vi börjar med att räkna ut Reynoldstalet.

Re=VD/ν
där
Re=reynoldstalet
V=hastigheten på mediumet, vilket vi låter motsvara hastigheten på kulan
D=diametern på sfären
ν=kinematisk viskositeten hos mediumet

Tabell A-22 beskriver egenskaper hos luft vid atmosfärstryck, där hämtar vi värden för den kinematiska viskositeten. Tar extremvärden för de temperaturer som airsoft spelas i Sverige.
Vid temperaturen -30 ºC: ν=1,087*10^-5 m^2/s
Vid temperaturen 35 ºC: ν=1,702*10^-5 m^2/s

Tar vi hastigheten V av de värden i din tabell fås största och minsta värden.
Vmax=212 m/s
Vmin=67 m/s

Kombinera dessa med D=0,00595 m(de flesta kulmärken anger diametern till 5,95±0,01 mm) och vi får:
Remax=1,16044*10^5
Remin=2,3422*10^4
Då är så klart turbulens från vind och hop-up försummad.

Sen kommer vi till den relitiva ytsträvheten. Här har jag inga vettiga data alls, mer än att jag kan gissa att kulorna är relativt släta. På intervallet ovan innebär det att Cd skulle kunna ligga någonstans mellan 0,19 och 0,52(enligt fig) om man ej har insikt om strävheten. Men om vi utgår ifrån att den åtminstone är väldigt slät, om än inte ideal, så hamnar Cd på intervallet 0,46 till 0,52. Går vi sedan ned till normala temperaturer så är nog inte 0,47 en så dålig approximation.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Avalyst
Posts: 91
Joined: 14 September 2013, 19:57
Lag: D-SÄK
Played Since: 2013

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Avalyst » 23 October 2014, 18:57

Jag funderar lite på vad logiken är bakom att placera SMG och PDW-vapen i samma kategori som AR-15 och AK.

Här får man fråga sig lite vad man är ute efter. Är det bara högre säkerhet kan jag förstå logiken, dock hade jag gärna sett att man får gå upp lite högre förutsatt att man håller sig till enbart semi. Är det bättre "balans"? I så fall är det väldigt konstigt att sätta en bössa du kan få in under jackan i samma kategori som ett som knappt får plats i en ryggsäck.

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 23 October 2014, 19:55

@MigaFox

Jag har bara räknat lite löst (delvis med hjälp av en "airsoft range calculator".. ska leta länk tidigare)
Cd värdet har jag i huvudet sedan tidigare (skolan :( )
Inte rört boopidoos kalkylator utan siktade in mig på den vidast accepterade och använda trimtabellen. VSAF i detta fallet (kändes logiskt)

När jag tittar på din tabell som du gjort med nya Cd värdet så ser jag att det är HMG och Bolt A som ligger i "farozonen"?!


@Avalyst
Logiken är spelbarhet. Piplängderna kommer att göra skillnad på dessa vapen även nere i denna trimklass :)
Det jag är ute efter står i resten av tråden på flertalet ställen.
Kortfattat:
Dynamik, mer rörelse i spel, större betydelse av specialroller.

Avalyst
Posts: 91
Joined: 14 September 2013, 19:57
Lag: D-SÄK
Played Since: 2013

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Avalyst » 23 October 2014, 20:15

Jo, jag har läst tråden men jag ser ändå inte riktigt några bra argument för just detta annat än säkerheten. Eftersom de flesta spelar med karbiner så blir det säkrare om man tvingar ner dem i CQB för då minskar man risken för missbedömningar av avstånd.

Har svårt att se vad piplängd ska göra för skillnad för exempelvis ens förmåga att exempelvis slå igenom buskage eller skjuta i motvind, två problem som skulle bli väldigt mycket större med CQB-begränsningar utomhus.

Mitt förslag skulle istället vara att ge karbiner möjligheten att köra högre trim (Till exempel upp till BR-gränsen) men att hastigheter över 100 skulle komma med krav på semi, precis som för BR.

User avatar
MiqaFox
Posts: 380
Joined: 14 May 2012, 15:50
Played Since: 2010
Location: Linköping

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby MiqaFox » 23 October 2014, 21:06

@Bennybira
Då tror jag att jag är med. Du har alltså tagit VSAFs tabell och tweakat lite för att skapa mer dynamik.
Ja om Cd ligger på 0,47 ligger HMG och Bolt A lite på gränsen, annars så kan det vara fler som ligger i farosonen. När jag gav mig in i tråden hade jag hoppats på att man kunnat nyttja någon förenklad modell och komma hyfsat nära verkligheten, men med den kunskap och data som jag har nu kanske det är att önska för mycket, då vi faktiskt inte vet hur hop-up o.s.v. på verkar luftmotståndet.

Tycker som sagt att grundtanken är god. Mer avancerade säkerhetstabeller kanske kan komma i framtiden, då området utforskats mer. Trots allt så är våra tabeller ganska mycket mer avancerade än de som finns utomlands, och de fungerar ju bra.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Thinker
Posts: 440
Joined: 15 May 2012, 16:17
Played Since: 1997
Location: Markaryd

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Thinker » 24 October 2014, 00:16

Ett litet inlägg bara: Ska ni använda Boopidoo räknaren eller bara räkna på förlust av hastighet efterhand och ändra Cd osv tänk på att luftdensitet påverkas rätt mycket av spelvädret och temperaturen. Det är hygglig skillnad på densitet av 0 gradigt och solsken, eller 25C och regn/hög fuktighet. Luftdensitet på 1.2kg/m³ är hyggligt medel, men värdet kan slå mellan ca 1.1 till 1.34kg/m³ utan att extrem väder är inblandat. Luft är tyngre ju lägre temperatur och ju "klarare det är" (högtryck), påverkar givetvis framför allt vi beräkningar på högre trim.
This space intentionally left blank

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 24 October 2014, 05:56

Check.
Tills hopupen är inräknad (och diverse andra faktorer, tack thinker!)
så känns det lite överflödigt att räkna så djupt på det hela (förutom att det för diskussionen vidare, vilket är bra!)

De tre sakerna jag nämnt i titeln är ju
Trimregler
Dynamik
Specialistroller

Vad har ni för vidare åsikter om de två senare?
Överlag har ju de fått mycket litet motstånd och bra medhåll.

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 31 October 2014, 13:09

Har någon av er räknat lite vidare på det hela? Annars tänkte jag förfina det hela lite i helgen (ny bild och lite mer omräkningar)

BobRob
Posts: 18
Joined: 4 March 2014, 00:04
Played Since: 2012
Location: Annelöv

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby BobRob » 6 November 2014, 20:42

Måste faktiskt säga emot här. Vid sidan av airsoft är jakt en hobby för mig sedan 20 år tillbaka. De senaste åren har jag inom detta sysslat en del med att utbilda och examinera människor för jägarexamen samt öven givit "uppfriskningskurser" åt gamla jägare. Ett av momenten är att just att man går i skogen, mål hoppar upp på olika avstånd och jägaren ska göra en avståndsbedömning, syftet är främst för att jägaren vid jakt med hagel ska kunna avgöra om målet är tillräckligt nära. Just detta är ett moment där många erfarna jägare ofta misslyckas och där lekmän är i stort sett chanslösa. Så jag skulle nog vilja hävda att det är överhängande risk att även erfarna boltspelare inte klarar att bedöma 40 meter.
Intresant åsikt.
Men jag håller inte med.
40 meter är "8st stora bilar" ungefär. Inget vidare långt avstånd.
Oftast skjuter de flesta på långt över detta avståndet i skogsmark.
Visst det är rätt långa avstånd att bedöma, men tror inte många boltspelare har det problemet.
OM problemet nu skulle uppstå är det enkelt att få kontakt med spelaren som sköt innan nästa kula ens avfyrats.

Det jag upplevt som direkt farligt har varit fullautoskurar från 130 bössor på ytterst lite avstånd.

User avatar
Bennybira
Posts: 640
Joined: 14 May 2012, 20:59
Lag: -FNM-
Played Since: 2008
Location: Ängelholm
Contact:

Re: En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.

Postby Bennybira » 6 November 2014, 20:44

Om så är fallet, Åt vilket håll går bedömningen? Bedömer de att saker är för nära eller för långt bort?


Return to “Vapen”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests