mina boll drar åt höger..

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Conny81
Lag: S.a.a.t
Played Since: 2013

mina boll drar åt höger..

Postby Conny81 » 10 November 2014, 15:05

hej undrar om någon har en aningen om vad det kan bero på...

hur jag än ställer hopen så har mina boll en förmåga att dra sig åt höger faller ej eller sticker ej upp just nu men hur jag än gör så drar dom åt höger , efter ca 20 meter..( så man får sikta en bit sidan om målet , har sniperbössa)

Setup är

150 fjäder
ASP cylinder
ASP pistong
ASP springguide
ASP hophus
Deepfire 6.0.4 pipa

Tätat pistongen till max , tätat pipa och hopgummi ( kör rött madbull och en fishbone spacer)
Kulorna är madbull preckulor ( 0,40) ..

Testat ha hopen riktigt lös ( då smäller d för mycket och bössan är ej lika tyst) haft den på det hårdaste då drar dom upp i skyn ordentligt , justerat små små steg mellan hård och lös hop , men får dom ej riktigt att sluta svänga åt höger...

Är det någon som har något bra tips så dela gärna med er av dem :)

Mvh Conny

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Re: mina boll drar åt höger..

Postby Gwlyddyn » 10 November 2014, 15:12

Hopupen har ingen som helst påverkan i sidled. Något sitter snett i din bössa.

Conny81

Postby Conny81 » 10 November 2014, 15:26

undrar vad det kan vara :/ pipan sitter rakt där är barrelspacers i .. och hur siktet är inställt kan ej påverka det d vet jag ..

men bössan bör ha hopen lite hårdare ställd för och vara så tyst som möjligt smäller som tusan om den e för lös.. begriper ej varför dom drar åt sidan :/

Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"

Postby Majoren » 10 November 2014, 16:04

vad gwlyddyn förmodligen menar är att pipan sitter vridet i hopuphuset, någon endaste grad kan få kulorna att flyga åt respektive håll.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

rnygren
Lag: SI05
Played Since: 2012

Postby rnygren » 10 November 2014, 16:09

Vad spelar det egentligen för roll ifall bössan "låter för mycket", som du själv uttrycker dig? Hophupen ställs väl utefter behov, och inte utefter hur högt eller lågt det smäller när man skjuter?
I övrigt så har det ju inget med hopens ställbarhet att göra. Däremot kan det väl ha med hopuphuset i sig att göra. T.ex att dess placering på pipan inte stämmer.
"Efter regn kommer solsken"
- Roland Järverup

maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: mina boll drar åt höger..

Postby maximillian » 10 November 2014, 16:23

Spontant låter det, precis som tidigare skrivits, som att innerpipan är vriden. Alltså inte sitter rakt i hop huset.

Pröva att vrida (snurra kanske är ett bättre ord) på pipan och se om det blir bättre....

Conny81

Postby Conny81 » 10 November 2014, 16:46

okej testar d . gjort markeringar på pipan nu oxå så allt ska sitta rakt.. ska testa och se .. får ske imorn tyvärr , helt för mörkt just nu :/

såg även att spacern hade hamnat på sniskan , sen tror ni inte jag tappar den i en matta som e omöjlig att se den i hahaha.. får ta en vanlig enklare spacer o sätta i tillsvidare.. men kollade pipan den sitter helt rakt i ytterpipshöljet där är inget snett allafall :)

ang ljud , jo det tysta ljudet jag fått fram vill jag gärna behålla , och ju lösare hopen blir desto högre "smäller" det faktiskt.. kom och lyssna och se själv om du ej tror mig :)

Welle
Lag: PTH
Played Since: 2003

Postby Welle » 10 November 2014, 16:47

Se till att spacern är "rak"
Lite finare, lite bättre

Conny81

Postby Conny81 » 10 November 2014, 16:56

hittade en h spacer ska se hur den blir..

med rak hoppas jag du menar på sidled och inte stå med ena kanten upp så att säga utan ligga längs med..

10 november 2014, 19:10:

testade mapleleafs 85 gummi mot madbull rött ...med mapleleaf tappar man fart.. och läste om det att det gummit lämpar sig bäst för en ordentligt kraftig fjäder.. så bara att sätta tillbaka madbull gummit igen

jag både förlorade fart och kulan nådde ej lika långt fram konstigt nog

sindeliax
Lag: SKD (Sala Kommun DeathSquad)

Postby sindeliax » 10 November 2014, 20:03

hoparmen skevar och trycker snett på gummit.. shimsa om den eller sätt dit en dangerwerx arm.. alternativt på med en airseal chamber
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 10 November 2014, 20:28

Vilken spacer använde du? Airsoft pro spacer är skit, hamnar på sniskan hela tiden.

Conny81

Postby Conny81 » 10 November 2014, 22:58

är inte airsoftpro spacers.. testat madbull fishbone även dreamarmy h-spacer... men tycker båda vill hamna lite på sniskan....tycker ej hoparmen är rörlig lite i sidled.. hur kan man åtgärda det enklast utan att slösa för mycket pengar.. går d inte att klämma in lite tejp där armen sitter kanske?

testade kombinera mapleleaf gummit med h-spacer , går lite rakare men går så slött fram..( som jag skrev tidigare googlade och läste lite om det gummit , är ett bra gummi om man har hög utgångshastighet.. men jag har bara 150 fjäder och innan allt var tätat ordentligt chronade det bara 117ms md 0,20 boll... måste hitta nånstans o chrona igen nu och se om tätningen gjort nån avsevärd skillnad..

imorgon ska jag sätta tillbaka madbull gummit igen och testa det med h-spacern , problemet är dom e så korta och där är mycket space i hophusets hål för spacern så den måste ligga exakt på plats hela tiden annars pressar bara ena kanten av spacern på bollen.. sett många klipp där vissa limmar fast spacern ( en vanlig pärla) men då pressar den ej över hela kulan tyvärr ju..

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 11 November 2014, 09:08

Ja brukar ta lite fett eller annan tjockare smörja på spacern så håller den sig lättare på plats under monteringen iaf

Fearless

Postby Fearless » 11 November 2014, 09:41

Lustigt att ingen nämnt detta förut.... Hur håller du bössan? Håller du den helt rakt eller lutar du den lite för att t ex se bra i siktet? För om du bara lutar bössan det minsta lilla så kommer kulorna att dra åt det hållet.

Så om du håller bössan helt rakt och du inte hittar någon fel så prova att luta bössan lite tills kulan går rakt! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Conny81

Postby Conny81 » 11 November 2014, 12:57

amen herregud , hahaha hur håller du bössan.. asså den ligger stilla på en ställning.. men även om jag håller bössan lite lutat ska kulan ej vika av så pass mycket efter ett par meter.. :)

men för att v eta jag håller den rakt.. ska idag testa lite saker igen

11 november 2014, 14:00:
Ja brukar ta lite fett eller annan tjockare smörja på spacern så håller den sig lättare på plats under monteringen iaf

okej ska testa det :) du har inget tips på hur man får hoparmen att ej röra sig i sidled det minsta,... så den enbart kan jobbar upp och ner

livewire
Lag: QoT / Спарта

Postby livewire » 11 November 2014, 13:52

You can use the metal from a can of coke etc to make thin shims to hold the hop up in place, cut out the piece and place them between the wall of the hop up and the arm

Maybe also have a read here

http://www.airsoftsniperforum.com/42-ma ... m-mod.html
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 11 November 2014, 14:13

What he said! ^^

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 11 November 2014, 14:23

Vaddå? Skulle det vara konstigt att tala om för någon som har problem med att kulan drar sig i sidled att man skall hålla bössan rakt? Det är extremt lätt att den hamnar lite på sniskan.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Conny81

Postby Conny81 » 11 November 2014, 15:34

nej det är ej konstigt men jag lutar mig inte :/

testat olika gummin idag olika spacers , testat ett annat hophus oxå ..blev lite bättre men sticker ännu för mycket åt höger..

Jag har bössan stilla över en ställning hela tiden , var oxå EXTREMT noga med att pipan hamnade rakt i hophus och ytterpipa,.,.allt sitter rakt.. och faktum är tro det eller ej ( någon borde komma och se det själv) justerar jag hoppen hård så drar det mer åt höger , trots det ej ska påverka..

har tätat allt ordentligt vet jag ej gjort fel :) det får helt enkelt vara så att det drar åt höger... testat ställa siktet efter det oxå men är maxat i sidled så går ej o påverka mer med sikte.. står mitt mål framför mig på en 30-40 meter så får jag sikta 1 meter åt vänster istället helt enkelt.. kanske blir bättre med en tightare pipa ? dock ska tilläggas min väns skjuter rakt och han har orginal delar i sin förutom trimsetet .. ajja finns ej mycket mer att göra..

har oxå fixat hoparmen men det gjorde ingen märkbar skillnad..

är slut på ideer nu :P haha hållt på halva dagen och med annat hophus och gummi så blev d lite rakare men inte godkänt..

ska även tilläggas att med mapleleaf 85 gummi och h-spacer så tappar d mycket fart , testade även på att skjuta på en bit plywood ( tunt) men med mapleleaf stannar kulan i träet... men när ja drog på madbull gummi ( rött) och h-spacer så gick det igenom och skapade ett riktigt fint kulhål ( på ca 6 meter)

mapleleaf passar nog bäst med en 180-190 fjäder , jag har 150 fjäder i nu ( orkade ej dra många skott med 180) vet det är mycket meck , samtidigt är det kul faktiskt för man lär sig en del , men man vill oxå se lite resultat åt det positiva hållet :P

Lindberg77
Lag: J.R

Postby Lindberg77 » 11 November 2014, 15:36

Det där problemet hade jag med, huset som var lite vridet på pipan, bara att lossa dom 3 insex skruvarna och vrida.
Mitt problem uppkom dock inte förän runt 70- 75 m då kulan började tappa fart och luften greppa den på ngt sätt?

Det som förvånar mej är att du säger att du har för klen fjäder? M150 är inte klent i en sniperbössa förutsatt att du har ett någorlunda tätt system. Min well mb01 ger med KLIPPT 150 fjäder 210 m/sek (143 m/sek med 0.43 kula)
Du måste ha ett jädrans läckage?? Du kanske skulle kolla upp det först? Gå igenom alla ev ställen där det skulle kunna läcka. pistonghuvud, cylinder huvud, gummi- nozzel, gummi- pipa.

Conny81

Postby Conny81 » 11 November 2014, 15:55

LUndberg nej där är inget läckage ( kanske var det innan ej chronat den nu sen jag tätat)

Tätat hoppgummi mot pipan med gängtejp , där sitter även en cylinder till hophusets ingång jag tätat runt om , tätat pistongen , även tätat ytterpipan mest för ljudets skull ...

att det skulle vara läckage nu låter väldig osannolikt då jag varit mycket nogrann med vad jag gjort och tätat där det går att täta... jag ska försöka ta mig nånstans och chrona den nu sen allt e tätat och se va det visar nu...

jag tänkte beställa en 160 fjäder oxå.. men du varför klipper man en fjäder tappar den inte lite av sin power då? har en 180 liggandes hemma men orkar inte dra den ..

jag har gjort allt folk sagt till mig att göra , så vad mer finsn d liksom haha :P

11 november 2014, 16:56:
Det där problemet hade jag med, huset som var lite vridet på pipan, bara att lossa dom 3 insex skruvarna och vrida.
Mitt problem uppkom dock inte förän runt 70- 75 m då kulan började tappa fart och luften greppa den på ngt sätt?

Det som förvånar mej är att du säger att du har för klen fjäder? M150 är inte klent i en sniperbössa förutsatt att du har ett någorlunda tätt system. Min well mb01 ger med KLIPPT 150 fjäder 210 m/sek (143 m/sek med 0.43 kula)
Du måste ha ett jädrans läckage?? Du kanske skulle kolla upp det först? Gå igenom alla ev ställen där det skulle kunna läcka. pistonghuvud, cylinder huvud, gummi- nozzel, gummi- pipa.
glömde, även tätat nozzle med silikon gummi mot pistongen har tätat allt!

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 11 November 2014, 16:12

Hur vet du att det är tätt efter allt du gjort? Bara en fråga. Har du kollat om det är tät osv? Jag tätkontrollerar blandannat motorer på jobbet så jag vet hur små saker som kan göra att det läcker.

Conny81

Postby Conny81 » 11 November 2014, 16:20

frågar du alla samma fråga? :P nej men jag räknar med att det är tätt , blåser bla igenom nozzle ( skitsvårt o förklara) och det går ej att få igenom nån luft alls.. kom hit och kolla över det vet ja du som e bra på det då ju :) du är välkomen att testa :) jag bor i skurup , bara att säga en dag ( om du nu bor i skåne dvs) jag har följt allas tips och råd , från folk som e mycket kunniga verkar det som ..och om jag gör som dom säger då räknar jag med det fungerar :)

Tors ska jag ut vid skogen vi har och se hur kulorna går på längre avstånd.. sen fre el lör se om jag kan ta mig till malmö och chrona bössan..gör den mer än 117 ms nu efter jag tätat och fixat så vet jag att jag lyckats...chronar den under 117 har jag misslyckats.. den borde chrona runt 150-160 med 0,20 boll .. :/

Kamphund
Lag: TEAM AWESOME
Played Since: 2007

Postby Kamphund » 11 November 2014, 16:22

Exakt vad Mrmonkeey skriver. Att man har tätat behöver inte betyda att det är tätt.
Att kulan drar snett beror 100% på att innerpipan eller gummit inte är helt centrerade. Det finns inget annat som kan påverka.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

Marcules

Postby Marcules » 11 November 2014, 16:45

Är du helt säker på att pipan är helt rak? Långskott, men du verkar ju ha testat allt annat.
-:Skogsfrisk:-

Return to “Vapen”