Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Elestro
Played Since: 2015

Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Postby Elestro » 29 June 2015, 01:19

Hej!

Jag beställde en TM Scar-L next-gen EBB från Japan för en tid sedan. Allt gick fint till en början, Japanerna kan det här med service och effektivitet och bössan kom till Sverige på under 4 dagar. Sen fick jag vänta.... Efter 4e dagen med bössan hos posten i Sverige, ringer jag posten.

Efter 25min med olika post-nissar som inte visste något fick jag äntligen tag på någon, som inte heller visste något, men som öppnade ett "saknat"-ärende.
Man misstänker stöld....
Värdet på paketet är ca 5000:- och jag känner mig ganska så ledsen. :cry:

Om någon ser, hör eller läser något som kan tänkas vara relaterat till detta, tveka inte att höra av er till mig här!

Ärendet kommer att polisanmälas i dagarna, om inte ompalomperna på posten nu hittar den.

Vänliga hälsningar
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Allan_g
Lag: N.C.S - Northwood Combat Securit

Re: Posten har "tappat bort" min TM SCAR-L..

Postby Allan_g » 29 June 2015, 07:38

Du skriver bara att man skall hålla ögon öppna men om du redan gjort detta så kan det vara bra för andra att veta hur man går vidare för ersättning:

Man hör av sig till leverantören, de är ansvariga att leverera hela vägen inklusive Svenska speditörer och måste skicka ny om man kan bevisa att den försvann i leveransen. De kommer antagligen behöva ett par dagar att kolla med sin fraktfirma som kollar med posten så du kommer torska en vecka minst på att bara vänta på undersökningen innan de skickar ut ersättare.

Om man betalar via Ebay, Paypal, Payson och liknande kan man driva tillbaka sina pengar genom dem. Som exemplet på Paypal så startar du en "konflikt", hänvisa till betalningen och bifoga något dokument från Posten i Sverige på att den inte levererats. Efter Paypal tittat på ditt fall skickar de en förfråga till mottagaren av betalningen som nu får en vecka att komma fram med en riktigt bra förklaring varför varan inte är levererad. Att posten i Sverige slarvade bort paketet är ingen bra förklaring och de tvingas att betala tillbaka alla pengar, gör de inte det betalar Paypal dessa och driver det mot leverantören själva.

Jag hade personligen samma fall när jag beställde en hel pall med olika saker från TWG, denna levererades via UPS på sommartid, hela pallen med varor blev stulna och antagligen av UPS's sommarvikarier (som de hyr in under sommar/semestertider). Jag blev ersatt allt efter en ca två veckors undersökning och behövde inte använda mig av Paypal för att bli ersatt. TWG stod för hela kalaset.

Vid ett annat tillfälle köpte jag vara på en kina-butik som inte lyckades skicka ut varan på tre veckor, de svarade inte heller på mina E-post. Jag startade en Paypal "konflikt" och helt utan att leverantören någonsin svarade hade jag pengar tillbaka efter ca en vecka.

Köper man varor utomlands skall man alltid försöka använda Paypal, de är vårat skydd mot just om t.ex en leverantör inte klarar av att leverera eller vill ersätta varan. Bra att veta när man handlar. Bank betalningar direkt till deras konton skall man undvika i största mån då detta är mycket svagt skydd för dig som konsument mot leverantörer i andra länder.

Hoppas det löser sig för dig och din TM next gen dude!
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Elestro

Postby Elestro » 29 June 2015, 12:06

Tack för svar!

Känns dock extremt orättvist mot Ecchigoya-guns i Tokyo. De har varit helt fantastiska, De höll sin sista SCAR-L av typen jag ville ha åt mig, trots att de hade Japanska kunder som ville ha den. (De har varit out of stock sedan dess) deras kundservice har besvarat frågor snabbt och fixat billigare tull, m.m. m.m. och det känns aningens skevt att de skall betala för svensk posts tjuveri, alternativt slarv.

Samtidigt har man ju inte råd att gå back 5000:-, då blir det inget air-softande.
Återigen, tack för svar!

---

mod-edit: Inlägget bröt mot forumets citatregler

Cire

Postby Cire » 29 June 2015, 15:34

Men företaget kan väl kräva ut pengar av posten i sin tur om jag inte minns fel?

Wiggen
Played Since: 2011

Postby Wiggen » 29 June 2015, 16:09

@Cire: Företaget kräver pengar av orginalspeditören, som i sin tur kräver pengar av det företag de lämnade över till osv.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

OlleBlue
Played Since: 2012

Postby OlleBlue » 29 June 2015, 17:05

Om de får reda på att det är ett effektbegränsat vapen så kan de strunta i att skicka vidare det. Hade ett gevär som posten tappa bort och sedan hittade efter 3 veckor, fick åka och hämtade det 25 mil bort, så var beredd på det med.

Elestro

Postby Elestro » 29 June 2015, 17:18

Spenderade 40 min i telefon igen idag med vår underbara postverksamhet.

Det senaste är att det är Importenheten/Tullen som krånglar. Den officiella versionen är att de har mycket att göra på sommaren. Den första telefonisten pressade mig att berätta vad paketet innehöll. Till slut gjorde jag det, (jag menar, Air-soft-vapen är inte olagliga på något vis och jag vill vara ärlig.)

"Sådant skickar inte vi!!" Närmast fräste damen då. Sedan kopplades jag vidare.
Ingen vet fortfarande vart mitt paket är någonstans dock och jag vet inte mer idag än jag gjorde tidigare, förutom då att posten hatar air-softprodukter..

Det vet de nu. Jag var dum nog att berätta det.. Fan.

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 29 June 2015, 18:08

Posten ska man helst undvika när det gäller bössor. Det har varit strul med dem tidigare, och jag har hört att det är säkrare att fixa leverans via UPS eller Schenker när man beställer från Japan.

Elestro

Postby Elestro » 29 June 2015, 21:08

Man tror ju som halvnaiv svensk att posten, de kan man ju alltid lita på. Heh.
UPS skall man undvika. Mer oseriöst företag får man leta efter, varning där.

Får bli Schenker nästa gång jag beställer från Japan.

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 30 June 2015, 00:44

Oavsett var ni beställer ifrån så håll er borta fråm posten om ni vill vara helt säkra på att få era vapen. Posten har en policy att inte skicka airsoftvapen eller vapen överhuvudtaget. Dom har egna regler och policys på vad som skickas och inte, och hur. Och det dom oftast hänger upp sig på är om det nämns något om airsoft eller softair på paketen. Då kan dom välja att skita i och leverera det även om det bara är gear eller reservdelar.

Och posten kan helt enkelt välja att destruera/förstöra era bössor om dom vill, Har du tur kan du övertala dom att skicka tillbaka leveransen och få dina pengar tillbaka minus fraktkostnaden då förstås. Men se då till att kontakta din återförsäljare om detta är möjligt innan ni gör det. I värsta fall får man åka och hämta sin försändelse hos posten stockholm eller malmö vilket kan bli en jäkligt lång resa om man tex som jag bor i Luleå.

Läs mer här:
http://www.postnord.se/sv/privat/skicka ... kicka.aspx

Alltså, Inom landet är det ok att skicka med alternativet värde om man skall skicka vapen och vapendelar samt kopior av dessa.

Ingen som skickar till sverige använder detta alternativ då det bara gäller inom landet och inte ens finns som val när du skickar utifrån. Posten har sina egna speciella regler och krav på hur detta skall skickas.

Så med andra ord, Om det står på era paket vad dom innehåller tex airsoft... Så vägrar posten att skicka det vidare. Ibland slinker det igenom ändå men då skall man ha tur. Och det kanske man kan chansa på om det inte är så dyra grejor man beställt men inte om det är tex bössor.

Men om det inte står någonting om innehållet så kommer den kanske fram, förutsatt att tullen inte är petiga och kräver att få veta vad det innehåller för då finns även risken att posten får reda på det då dom jobbar sida vid sida.

Bästa är om din återförsäljare av airsoftprylar inte skriver klart och tydligt att det är airsoftvapen som innehåll utan som många av dom gör att det är tex electric toys & toy parts. Då kan det gå lite enklare.

Men mitt tips är att välja annat alernativ än posten.

Och hur vet man då det är posten som kommer ta över din leverans när den kommer till sverige när posten inte finns som alternativ hos återförsäljaren?

Det är ganska enkelt, Man brukar kunna välja dom större fraktalternnativen som är, UPS, Fedex, DHL mm, eller det som kallas EMS. EMS är Kinas/Hong Kong postens motsvarighet av utrikesbrev/paket och det finns även EMS Express som är lite dyrare och lite snabbare men det är fortfarande vårat posten tar emot dessa försändelser så VÄLJ INTE EMS alternativen om ni vill vara helt säkra. EMS verkar även finnas i andra delar av asien och det är samma sak där.

Så vill ni vara så säker det bara gå på att ni får era grejor välj UPS, Fedex, DHL och deklarera som toys, electronic toys, industrial spare parts whatever utom airsoft eller softairgun i klartext. Dom större återförsäljarna är väl medvetna om problemet och skriver deklarationssedlarna så det inte nämns något om airsoft på paketen men ibland kan påminna dom under övrigt när man gör beställningen.

Då kommer vi till frågan, Är det lagligt att göra så? Det tänker jag inte svara på här, Det är upp till var och en att ta reda på själv och bilda sig sin egen uppfattning om. Det jag kan säga är att airsoftvapen, aeg, gbb, gbbr, nbb, ebb och tillbehör är alla lagliga att inneha om man fyllt 18 år. Problemet är att få dom levererade utan strul pga att vissa leverantörer har sin egen syn på dessa varor.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Wiggen
Played Since: 2011

Postby Wiggen » 30 June 2015, 11:38

@Marlin: Liten kort inflikare om utrikes värde; det finns ett fåtal vapenbutiker och auktionshus utomlands som kan skicka "utrikes värde" till Sverige.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 1 July 2015, 13:51

@Wiggen
Jaha se där, Det är ju ett alternativ till då om man hittar det någonstans. Jättebra att veta, ju fler alternativ desto bättre.

Bra att du tog upp den informationen, Tackar för det!
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

thefripp
Lag: St36

Postby thefripp » 1 July 2015, 23:28

En sak när jag fick erfaras av när jag beställde en kilt från staterna va att posten byta kolli nr på paketet i tullen, innan kolli nr från USPS hade skannat som anlänt i Sverige. Det resulterade till att ingen visste var paketet va för sista skanningen skedde i USA. Det som gjorde riktigt förbannad va att jag fick en påminnelse efter ett ex antal veckor om att jag har ett paket att hämta.
Hade ca 7dag på mig att hämta det sen skulle det skickas tillbaka. Killen bak disken tyckte det va konstigt att jag va sen på hämta paketet då jag bruka vara mycket snabb och hämta ut. Det andra va att paketet va ett paket som skulle ha levererats vid dörr. Så troligt vis har postgubben knackat på och ingen va hemma och då har han lämnat paketet på utlämningsstället utan att lägga en avi i min låda.

Posten i ett nötskal
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 2 July 2015, 00:12

En sak som hänt mig var att jag fick en avi i lådan på att jag hade paket att hämta, åker till utlämningsstället. Där så finns inte paketet i systemet att hitta, mycket märkligt tycker vi men han tycker jag ska komma imorgon istället. Åker hem, börjar fundera lite. Paketet var köpt via ebay, kollar kollinr som jag fått därifrån och jämför med det som står på avin, inte samma. Åker tillbaka och visar kollinr jag hade innan från ebay och då hittas paketet. Det som hänt var att posten bytt kollinr vid ankomst till Sverige men utlämningsstället har scannat in den ursprungliga kollinr. Hade jag inte haft kollinr från försäljaren hade vi aldrig hittat paketet. Tips är att jämföra kollinr om det skulle hända er nån gång.

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 2 July 2015, 10:58

Har fått redigera flera inlägg i den här tråden. Skärpning när det kommer till citat-användandet. Kolla upp reglerna om ni är osäkra.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Elestro

Postby Elestro » 9 July 2015, 20:04

Nu upprepade gånger blivit lovad av posten att mitt paket skall komma fram, vilket det inte har. Senaste löftet är i morgon fredag, så jag håller mina tummar.
Tänker som sagt inte använda mig av postnord igen om jag beställer något dylikt för detta är bland det värsta skit jag varit med om i postväg.

OlleBlue

Postby OlleBlue » 9 July 2015, 21:17

De har hittat paketet alltså?

Elestro

Postby Elestro » 10 July 2015, 13:07

Klockan 08.15 vaknade jag av att ett cykelbud stod utanför dörren med min TM Scar-L!!
Nöjd och glad som kexchoklad! Helvete vilken pjäs! :D

Mrandrenv

Postby Mrandrenv » 14 July 2015, 00:50

Välkommen till TM next-gen Scar-familjen ;) Vad du än gör, öppna inte upp den och försök trimma. Du kommer älska den som den är!

Elestro

Postby Elestro » 14 July 2015, 22:26

Välkommen till TM next-gen Scar-familjen ;) Vad du än gör, öppna inte upp den och försök trimma. Du kommer älska den som den är!
Tack! Har inga planer på att trimma och ja, bössan är ju ren kärlek! :)

Return to “Vapen”