AK-vapen till Vietnam-impression

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Osnaz
Played Since: 2014

AK-vapen till Vietnam-impression

Postby Osnaz » 17 June 2016, 18:44

Hej hej :-)

Jag är i tagen med att införskaffa utrustning och vapen till en VC/NVA utrustning och undrar vilken AK som skulle funka? Självklart (i en perfekt värld) så vill jag ha en Real Sword typ 56/1 men vilka andra är att rekommendera? Är ute efter mycket trä och vikt (stål)
Hur är King Arms AK47 och Cymas 042? Har tidigare haft både en Cyma 040D och en Cyma 045A och var nöjd med båda

KronaN
Played Since: 2005

Re: AK-vapen till Vietnam-impression

Postby KronaN » 17 June 2016, 19:03

Hur stor är din budget, och kan du tänka dig att beställa från utlandet?

Osnaz

Postby Osnaz » 17 June 2016, 19:30

Helst ifrån Sverige iom jag inte mekar själv och jag vill slippa strul med att skicka bössan över halva jordklotet om ett garantiärende skulle uppstå. Jag har en budget på ca 3500:-

kawa
Played Since: 2016

Postby kawa » 17 June 2016, 21:41

Det finns nån type 56/1 i köp&sälj om jag minns rätt.
Annars är cyma bra skit 8-)

Edit: En 56/2 är det.
bra memes

KronaN

Postby KronaN » 17 June 2016, 22:14

Om du strikt vill hålla dig inom din budget så rekommenderar jag att köpa en CYMA-variant här i Sverige. De funkar alltid.

Hade jag själv fått välja så tar man annars precis den man vill ha från början, annars kommer man att ligga sömnlös på natten och tänka "Tänk om jag hade lagt till pengar och fått det jag verkligen ville ha..." :)

Denna alltså.

Eller varför inte denna?

Då beställer man alltså från Polen, så inte från Kina eller annat långväga land. Polen är med i EU, så man slipper tull och moms.

Grim Nyberg
Played Since: 2003

Postby Grim Nyberg » 17 June 2016, 22:56

Vad jag fattat det som fanns inte "AKM" varianten av Type56 i vietnam-kriget, utan den tidiga AK47 varianten. Så en real sword Typ 56 vore fel.

Med din budget och typ av vapen du söker hade jag nog kört på denna G&G AK47 som till och med säljs på forumet: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 51&t=39745
Edit: Kolla dock så att det inte är plastversionen, det är ju lite tråkigare.

Type 56, tidiga AK47 varianten: http://s134.photobucket.com/user/Blue_F ... d.jpg.html

Type 56, senare AKM varianten: http://world.guns.ru/userfiles/images/a ... type56.jpg

Vissa varianter har inbyggd bayonet och andra inte.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

KronaN

Postby KronaN » 17 June 2016, 23:59

Fast NVA hade väl både tidiga och sena Type 56or? Kan ha fel, men jag hade uppfattningen att på i all fall slutet av 60-talet så hade vapenleveranserna kommit igång på allvar från Kina och Sovjet, resulterande i en del AKM/Type 56 v2 här och där. Köper man en Real Sword så får man dessutom en mycket gedigen kvalitetsbössa, vilket är värt att fundera på.

Sen är det ju lite så att jänkare som varit med i kriget inte alltid vet exakt vad det var för slags bössor som fienden hade, utan klumpar ihop allt under termen AK47 :)

Grim Nyberg

Postby Grim Nyberg » 18 June 2016, 00:28

Jo jag trodde det också först till dess att jag började kolla då jag var i samma banor med VC bössa.

Har iaf inte hittat en enda bild. Men jag blir gärna motbevisad med bild, då det skulle underlätta även för mig, som sitter på en AKM variant jag lätt hade kunnat skifta delar på.

Det närmaste jag kommit är nån SF med AMD65, vilket var rätt "top of the line" då. Även nån av dom stridande vietnameserna mot VC som haft East german AKM. Men just type 56 har jag inte hittat en enda AKM av. Men blir gärna åter igen motbevisad på den fronten, så jag lätt kan bygga om min.
Real Fake Guns

Osnaz

Postby Osnaz » 19 June 2016, 12:02

Som sagt så är tyvärr Real sword utanför min budget samt att AKM känns lite för "modern" Så om man tittar å enbart AK47 med trädetaljer och stål och övrig metall vilken är att rekommendera? Cyma? King Arms? G&G? Har en själv en G&G GK74M och den är väldigt gedigen

KronaN

Postby KronaN » 19 June 2016, 12:38

OK, om du beställer från svensk ÅF och vill hålla dig under 3.500 kr så kan denna kanske vara intressant. Trädelarna är i plast, men kan kanske bytas ut mot träkit framöver?

Helt i metall till skillnad från CM.028 som är en klon av TMs gamla AK47. Om det inte stör dig med receiver i plast, så lär den vara fullt duglig - fast då hade jag nog hellre personligen valt Maruis klassiker direkt. Hade en själv en gång i tiden, underbar prestanda och finish trots plasten på utsidan :)

Rekommenderar dock att kika på återförsäljare inom EU, det är väldigt smidigt att beställa från t.ex Gunfire, Taiwangun, Begadi etc.

Åback

Postby Åback » 19 June 2016, 13:05

Vietcong använde sig i stor utsträckning av Typ-56, med både underfolder & fast kolv. Kina exporterade huvudsakligen den tidigare frästa modellen till Vietnam, men både den frästa & den senare pressade modellen användes. En Typ-56-2 med sidefoldern hade varit helt fel då den inte började tillverkas förräns 1980.
Ryska AK & AKS användes också, samt till en mindre mån diverse AKM-modeller från östblocket (t.ex Ungerska, Polska etc), pga. press från Sovjet att stödja Vietnam.

Vad gäller Airsoft dock, hade jag nog köpt en fräst AK/AKS om man har en budget att hålla, då det fortfarande är korrekt för konflikten, typ Cyma's modeller, t.ex denna http://gunfire.pl/product-eng-115219118 ... plica.html

Grim Nyberg

Postby Grim Nyberg » 19 June 2016, 16:01

Ak47 känns ju som ett säkert kort.

Men är fortfarande kluven över stamped receiver type 56, det är ju något jag gärna bygger men hade varit gött med lite ref bilder då jag inte kan hitta en enda.
Man vill ju inte vara killen som dyker upp med en M16A2 på vietnamspelet ;)
Real Fake Guns

KronaN

Postby KronaN » 19 June 2016, 16:31

Osnaz, den här verkar perfekt för dig. CYMA CM-042S, metall, trä, AK47-modell, 2200 kr, svensk ÅF.

SonOfaGun

Postby SonOfaGun » 19 June 2016, 19:17

Just Real Swords Type-56 har jag alltid trott är helt kosher, jag ser inte skillnaden på dessa bössorna.

Image

Image

Vad är skillnaden?

Annars är denna sidan värd att läsas om man vill bestrida imperialisterna och Sydvietnams marionettregim!

https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... etnam-war/

KronaN

Postby KronaN » 19 June 2016, 19:32

Det finns skillnader, ganska små ändock. På den gamla Type 56an så sitter det en rektangulär fördjupning ovanför magasinet men på den nya är den mycket mindre och oval. Frontsiktet är också öppet på den gamla, omslutet på den nya.

Men jag håller nog med om att Real Swords bössa definitivt platsar i vilket Nam'-scenario som helst. Skulle bli mycket förvånad om den inte fanns alls ute i djunglerna någonstans på den tiden.

SonOfaGun

Postby SonOfaGun » 19 June 2016, 20:06

Ja, just det! nu när du säger det!

Jag vet inte om denna bilden faktisk är era, eller senare.

Image

Grim Nyberg

Postby Grim Nyberg » 19 June 2016, 20:32

Det är ju east german AKM jag pratade om. Alltså inte en Type 56.

Men det lustiga är att om den mycket väl "borde" finnas/funnits under kriget att den inte hamnat med på några bilder?
Eller bilder från "captured guns" från efter kriget. Nästan allt finns ju dokumenterat, men inte en stamped Type 56? Saken är ju väldigt märklig.
Men jag hoppas som sagt också.

Skillnaden mellan stamped och milled är att stamped har en "oval" form ovan för maggbrunnen och milled har en fyrkantig form om man ska förklara det enkelt.

Inga stora skillnader men kan liknas skillnaden mellan en M16A1 och en M16A2 utseendemässigt.
Real Fake Guns

Åback

Postby Åback » 19 June 2016, 20:47

Vill påpeka att även på den gamla frästa Typ-56an var frontsiktet helt rundat. En liten notis att märka bara.

Finns även detta från boken "AK-47, The Grim Reaper" tror jag det var:
The Chinese Type 56 AKs with the forged/milled receivers were the most commonly encountered AK variant used by the North Vietnamese soldiers and Viet Cong guerillas. There were a very limited number of stamped Type 56 AKs supplied to North Vietnam during their war with the U.S.
Så vad jag anser så är en Real Sword Typ-56 ok, men en fräst variant passar bättre.

Spy vs Spy
Lag: Spetsnaz Vityaz

Postby Spy vs Spy » 19 June 2016, 21:02

Grim, det finns bilder på captured AKM (Rumänsk) från tiden. De bild serier jag tänker på är fra ett SOG RT, vars indigs possar med denna AKM.

Ska jag posta dessa bilder måste jag be om tillåtelse fra min vän och i detta fall författaren.
// M
Don`t tell mum I work on the Oil Rigs, she thinks Im a piano player in a whore house.

-- Spetsnaz Vityaz --

KronaN

Postby KronaN » 19 June 2016, 21:18

Man kan, om man vill vara 100% säker, då bygga om en rysk AKM till en östtysk:

Image

Har bläddrat lite i mina Osprey-böcker, men det verkar vara svårt att hitta militärhistoriker som bryr sig om skillnaderna. Alla skriver enbart Type 56 utan distinktion...

Grim Nyberg

Postby Grim Nyberg » 19 June 2016, 21:56

Den bilden är en Airsoftare, här är killens facebook-sida med bilden: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Last edited by Grim Nyberg on 19 June 2016, 22:07, edited 1 time in total.
Real Fake Guns

KronaN

Postby KronaN » 19 June 2016, 22:06

Haha, där ser man! Could have fooled me. Det är väl det man hoppas på med en impression, att folk visar upp en som exempel :lol:

Mest kosher för tidiga och mitten på 60-talet vore då att ta ett sikte + bajonett/fäste från en Real Sword Type 56, och ploppa på allt på t.ex en CYMA 0.42S. Kan bli lite svårt att få fram delarna separat dock.

Offtopic: Kan också tipsa om att LCT håller på att lansera en RPD framöver, som säkert kan vara mycket intressant för Vietnam-tokar!

Grim Nyberg

Postby Grim Nyberg » 19 June 2016, 22:10

Yes, men ofta är det fotokvaliten som avslöjar. Samt att det är en kitbash av AK delar.

Istället för Real Sword delarna kan man köpa riktiga. Ofta billigare och mer autentiskt. Så gör jag med alla mina byggen.

Men det fanns även type 56 utan bajonetten.

LCT har även en riktigt fet AK47 i stål, till skillnad från potmetallen som många av kinaklonerna tråkigt nog har.
Den är numera lite klurig att hitta dock.
Även Inokatsu har gjort en AK47.

Tror guarder hade ett type 56 kit ett tag också. Som jag vill minnas var till en milled receiver.
Real Fake Guns

alexoyeah
Played Since: 2015

Postby alexoyeah » 19 June 2016, 23:35

Du måste bestämma om du vill köra VC eller NVA eftersom det är stor skillnad på utrustningen.

Vad jag läst/hört/sett använde sig motståndandarna av sig precis allt möjligt. MP44, had inte varit ett fel val t.ex.

Är folk i víetnam-milsim verkligen så noga vad vietnam sidan använder för typ av AK?(förutom -74)
not one step back

Osnaz

Postby Osnaz » 20 June 2016, 01:15

Det viktiga är bössan. Resten är inga problem eftersom jag har en del på lager redan ;-) Har som sagt haft Cymas 04 serie innan och har vart nöjd med dessa men har funderat lite på King Arms AK. Plastkolv mm är inte att tänka på. Hade budgeten funnits så hade en Real Sword inhandlats asap

Return to “Vapen”