Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
jcastor
Lag: ST.A.R.S
Played Since: 2010

Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Postby jcastor » 5 September 2017, 20:26

Tja, monterade en ljuddämpare på min ak för att se lite extra cool ut på Söndagens spel 8-) Kan även tillägga att innerpipan fortfarande är originallängd och inte går ut i dämparen.
Jag chronade och provsköt geväret innan och efter för att se att dämparen inte ställde till några problem.
Fick en något lägre utgångshastigher efter montaget, funderade en stund och insåg att detta helt enkelt beror på att innerpipan är en bit ifrån chonografen, det är med andra ord som att jag skulle ha hållit geväret 20cm ifrån chronografen när jag sköt vilket innebär att kulan hinner tappa fart innan men mäts.
Jag ligger fortfarande inom samma säk-avstånd så det spelar ingen roll för mig men det fick mig att fundera på om detta är ok eller inte och om det i så fall skulle kunna användas om man behöver få ner utgångshastigheten om man behöver det.

Är väldigt delad när det gäller detta, det känns som ett fusk då geväret i sig fortfarande skjuter lika hårt som innan men samtidigt är det i princip samma sak som att ha en innerpipa som är kortare än ytterpipan och jag skulle inte reagerat om någon sagt att de kapat innerpipan för att få ner hastigheten.

hur känner ni där ute för detta? Är det fusk eller inte :D

uhoz

Re: Ljuddämpare för att sänka utgångshastigheten?

Postby uhoz » 5 September 2017, 22:40

Är rätt nyfiken på hur stor skillnaden är mellan de två utgångshastigheterna. Skillnaden borde ju inte vara extremt stor tycker man, men det borde vara ungefär lika som att sätta upp hoppen lite, och det är ju totalförbjudet. Å andra sidan kan man ju argumentera att gevär med mindre innerpipa än ytterpipa har samma problem, dock går det inte att skruva en ytterpipa så lätt. Kanske hade varit värt att markera på geväret att det alltid ska köras med ljuddämpare om det chronas med det.

Har sett på visa oseriösa spelare att dem har en gummi-stoppare som sitter inne i pipan för att göra så att den chronar mindre. Skickar med en bild på en sådan. Denna lilla pjäsen passar rätt bra i en ljuddämpare då den bara är 2-3 cm i diameter. Detta tillsammans med maxad hopp i en ljuddämpare som man sedan tar av borde ju ta ner hastigheten rejält.
20170905_223115.jpg
När det gäller en vanlig hederlig spelare kan jag ju tänka att det borde inte vara något problem om dämparen alltid är på, dessutom "borde" där inte vara någon extrem skillnad. Dock kan man ju spåra lite och inse att en ljuddämpare kan vara rätt bra på att gömma småsaker som sedan kan tas av extremt lätt ute i fältet. Kan vara bra att tänka på hos organisationer där fusk är väldigt vanligt.

Det var en intressant tråd du kom med jcastor! :)
"It's raining plastic!"
Affärsredovisningar

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 6 September 2017, 00:30

Håller med Uhoz ovan, så länge du spelar med bössan som du chronat den ser jag inga problem med detta, precis som du säger så är det ungefär samma sak som att kapa innerpipan. Sen lär det inte göra någon extrem skillnad på säkerhetsavståndet misstänker jag, har dock inte testat :)
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 6 September 2017, 08:29

Så länge du spelar med den som den chronade ser jag inga större problem, den är ju då chronad "vid mynningen".
Visst, kör du med en 30 cm lång ljuddämpare och skruvar av den så kanske det kan vara värt att chrona om.

Return to “Vapen”