Fjäderfråga

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Commander_airsoft_
Lag: T. S.A
Played Since: 2019

Fjäderfråga

Postby Commander_airsoft_ » 8 April 2019, 20:20

Tjenare alla airsofters. Sitter på en Armalite M15 OPERATOR, vill ha den CQB och vi bytte ner till en M90 fjäder. Skjuter ändå för hårt som avger 91.34 och 1.01J. Läser här på forumet om att det tipsas om SP85 Fjäder från guarder och chronad in den på 63 ms och 0.5J, hur kan det sjunka så mycket med den fjädern? / Henrik

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Re: Fjäderfråga

Postby HrodgarHippie » 8 April 2019, 22:06

Det som _kan_ ha hänt är att något hamnade fel/blev otätt i cylinder/nozzle när ni meckar i och ur gearboxen. Jag är inte så insatt i just denna fjäder, men jag håller med om att den skillnaden känns för stor för att vara naturlig.
Instagram; @callsign.rainbow

Commander_airsoft_

Postby Commander_airsoft_ » 8 April 2019, 22:58

Hur kan de ha blivit otätt när jag endast tagit ur fjädern ur gearboxen baksida? Är så novis och less på att jag misslyckades när jag skulle byta fjäder själv denna gång.

Det som _kan_ ha hänt är att något hamnade fel/blev otätt i cylinder/nozzle när ni meckar i och ur gearboxen. Jag är inte så insatt i just denna fjäder, men jag håller med om att den skillnaden känns för stor för att vara naturlig.

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 9 April 2019, 05:28

Har du bytt till ett quick change vapen nu? Innan var du ju tvungen att mecka ur gearboxen skrev du på facebook. :-)
För nej, isåfall borde verkligen ingenting blivit otätt.
Instagram; @callsign.rainbow

Commander_airsoft_

Postby Commander_airsoft_ » 9 April 2019, 07:19

Nej alltså gearboxen måste tas ut från kroppen men det är så kallad Quick Change men det är bökigt att plocka isär alla delar

Har du bytt till ett quick change vapen nu? Innan var du ju tvungen att mecka ur gearboxen skrev du på facebook. :-)
För nej, isåfall borde verkligen ingenting blivit otätt.

Oiric
Played Since: 2008

Postby Oiric » 10 April 2019, 19:32

Kontrollera också så att du inte har stoppat in fjädern åt fel håll om det är en fjäder som inte är linjär.

Dvs är den "hårdare" tvinnad i ena änden så är det den som skall vara längst bak i gearboxen.
Se inringad del på fjädern på nedan bild:
Image
Det är alltså den som skall vara bakåt.

Om den redan sitter korrekt kan det givetvis vara så att det uppstått läckage.

Commander_airsoft_

Postby Commander_airsoft_ » 10 April 2019, 22:35

Fjädern sitter åt rätt håll, läckage är det då mellan gearboxen och hopup, jag har ju inte monterat med något från gearboxen. Hur mycket krävs det för att det ska bli ett läckage, eller hur lite är frågan. Går ju inte att få det tight are mellan hopupen och gearboxen när man kollar upp i magasinhålet.

Kontrollera också så att du inte har stoppat in fjädern åt fel håll om det är en fjäder som inte är linjär.

Dvs är den "hårdare" tvinnad i ena änden så är det den som skall vara längst bak i gearboxen.
Se inringad del på fjädern på nedan bild:
Image
Det är alltså den som skall vara bakåt.

Om den redan sitter korrekt kan det givetvis vara så att det uppstått läckage.

Oiric
Played Since: 2008

Postby Oiric » 11 April 2019, 19:49

Får du samma resultat med M90-fjädern som med SP85 får efter bytet? Dvs byt tillbaka till den första och chrona igen.

Tips är också att inte citera föregående inlägg som reglerna meddelar att man inte ska göra :)

Commander_airsoft_

Postby Commander_airsoft_ » 12 April 2019, 21:50

Aha sorry ska inte upprepas. Van med bilvprdsforum haha. Ja SP85 och M90 gav samma ms och J. När jag bytte tillbaka till original nu som hade 1.2J och 115 ms som nu ger 80 ms och 0.79J. Då Jr jag precis bytt till madbull hopupgummi och att en ny oring då den andra hade gått sönder. Läcker ingenstans. Vart mer kan de läcka? Mellan Gearbox och hopup? Eller har något hänt med gearbox när jag bytt fjäder?

Gidappa

Postby Gidappa » 13 April 2019, 01:23

Chronar den nu exakt samma med båda fjädrarna? Kanske chronografen som är kass .. ;)

Commander_airsoft_

Postby Commander_airsoft_ » 18 April 2019, 23:32

Den chronad lika nu på senaste spelet jag var på så den är det inget fel på. Köpt en ny bössa nu iaf M15 Devil 9.5"

Return to “Vapen”