Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Le Gradovic
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2009

Re: Vilka kulor är bäst resp. Sämst

Postby Le Gradovic » 17 September 2015, 14:32

Ville bara snabbt dela med mig av en erfarenhet som jag nyligen hade med Green Devil:
Öppnade en påse 0,28 (påsen har legat försluten hemma i ett halvår, oöppnad) och laddade ett magasin till en WE AR15, med uruselt resultat. Min första tanke var att detta berodde på plattformen (ingen har någonsin ansett att en WE är toppen av precision), men när jag inspekterade kulorna i magasinet såg jag att samtliga var buckliga, ovala och allmänt skadade. Det visade sig alltså att kulorna mjuknat i påsen och att trycket från magasinfjädern har pressat kulorna mot varandra till den grad att de såg ut som golfbollar.
Prövade samma sak med ett systema-magasin; samma resultat (visserligen inte lika illa).
Till sist byggdes ett mjukt kulstopp av lite plastpåsar i ett rör för att se hur de såg ut efter matning, och "påfrestade" skulle jag minst kalla dem.

Kort och gott; min påse GD 0,28 verkar ha mjuknat, kulorna tog skada av att laddas och var därmed inte runda när de avfyrades. Om detta beror på en särskild batch eller fukt i påsen tänker jag låta vara osagt, men det var minst sagt förvånande från ett kulmärke som annars har funkat felfritt.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 17 September 2015, 15:39

Tror att det nog är ett måndags ex, alternativt fukt/värmepåverkning. Använde en påse 0,30 för inte så länge sen som jag skaffade i Februari, de funkade utmärkt. Men man ska ju aldrig säga aldrig, kan ju vara fler med samma upplevelse som du....
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Uffe_C

Postby Uffe_C » 17 September 2015, 22:56

Tog bort mitt inlägg, läste din post fel :)

/u

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 24 September 2015, 16:08

@Protnev

Airsoft Trajectory Project är rejält vetenskapligt och det finns ett par exempel till, men generellt sett har du helt rätt. Vetenskap och airsoft möts inte ofta.

Den viktigaste anledningen till att det inte går att göra vetenskap av airsoftkulor är nog ändå att kulorna inte håller konsekvent kvalitet. Det finns betydligt fler "tillverkare" av kulor än det finns faktiska fabriker som tillverkar dem och historien visar att erkänt bra märken gång efter annan med tiden blir sämre och vice versa. Information och erfarenheter är helt enkelt färskvara, och dessutom som bäst bristfälliga.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Elestro
Played Since: 2015

Postby Elestro » 25 September 2015, 17:36

Kör just nu 6mm 0.28g bio-kulor från Swiss Arms i min TM Scar-L EBB. Fungerar hittills 100% problemfritt.

Kan dock varna för open blaster från ASG.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 9 October 2015, 17:23

@Twist
Ja, den satt man ju för länge sen och kollade igenom. Har för mig att vi här på ASS använde den för att argumentera fram att 0,3g kulor kommer snabbare fram på längre avstånd bland annat. Jaja, detta var ju på tiden då Bush den yngre var president. :D Detta är dock det första dokumentet som tar upp sannolikheter i sina modeller. Helt fantastikt ^^

Men argumenterar dock med att den viktigaste anledningen är att airsoftare inte vet vad vetenskap är och hur den bedrivs. Vilket ju inte är konstigt då poängen med en kandidatexamen är att bevisa att personen kan bedriva vetenskap. Det är svårt att se skillnad på ett test och ett vetenskapligt test. Det som stör mig och förmodligen dig, är när de försöker ta på sig vita rockar i en video på youtube och klippa in snygga grafer och kallar det vetenskap. Då tar till och med jag till CAPS LOCK.

Tjoddelo, ha det bra
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 9 October 2015, 17:51

@Protnev

Ja, du slår huvudet på spiken tror jag. Det är betydligt färre som vet vad vetenskap är än det är som påstår sig bedriva den. Det råder det ingen tvekan om. Jag läste själv inte vetenskapsteori förrän för några år sen och innan dess bar jag på en del villfarelser ska jag villigt erkänna.

Men för att återknyta till ämnet kan jag ju dela med mig av en observation jag gjorde för några år sen. Av en slump fick jag tag på tre påsar kulor som enligt etiketten kom från tre olika tillverkare: Guarder, Vanaras och en till, minns inte vilken. Ni som sett Guarders 0.40 vet att de har en väldigt speciell, blekt senapsgul, färg och väldigt polerad yta. Precis så såg Vanaras och den tredje varianten också ut. I samma veva fick vi ett mail till firman från en kinesisk tillverkare av kullagerkulor, även sexmillimeters plastkulor, och de påstod att de OEM-tillverkade kulor som såldes under kända namn. De ville sälja kulor i bulk och erbjöd sig sätta vårt namn på påsen.

Gissa hur deras 0.40 såg ut? :p
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

hazhaz
Lag: asst
Played Since: 1996

Postby hazhaz » 22 October 2015, 20:39

Köpte vita kulor, we 0,36 och 0,43. inget o ha. gick inte att rulla genom en 6.04. många gick inte ens igenom en 6,08 pipa, men 6,23 rulla dom igenom i alla fall ;) så, we är inte lösningen på tungavitakulorproblemet i alla fall!

Herr Nilsson
Lag: S.A.W
Played Since: 2012

Postby Herr Nilsson » 31 October 2015, 18:23

Någon som testat Röda stjärnans Point blank kulor? Lät lovade på deras hemsida men nu när jag kommit hem inser jag att påsen är väldigt lik 101inc..
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

[KAS]Björn
Lag: KAS
Played Since: 2007

Postby [KAS]Björn » 31 October 2015, 19:33

Har testar 101 sådär bra inga devil men mer spridning
Helvetes! Den där är ju stenhård!

L Eriksson
Played Since: 2015

Postby L Eriksson » 12 November 2015, 10:58

mitsukai wrote:Någon som testat Röda stjärnans Point blank kulor? Lät lovade på deras hemsida men nu när jag kommit hem inser jag att påsen är väldigt lik 101inc..
upp på denna :)
är också nyfiken då greendevil är slut och dessa skall tillverkas på samma fabrik?
Last edited by L Eriksson on 16 November 2015, 19:29, edited 1 time in total.

Herr Nilsson
Lag: S.A.W

Postby Herr Nilsson » 12 November 2015, 12:41

Jag tyckte de fungerade bra i min bössa när jag spelade senast. Kan dock inte jämföra med GD då jag aldrig skjutit med dessa. Men upplevde en stor skillnad mot billiga kulor som t.e.x 101.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Thestroyer

Postby Thestroyer » 25 December 2015, 14:21

Har kört med point blank 0.25 i min nya AK5C m100. Har bara övningsskjutit lite i trädgården men tycker de funkar utmärkt. Har inte så mycket att jämföra med men det är iaf inga problem att träffa ett mål på ca 50x50 cm på ca 25-30 meters avstånd. Inga eldavbrott än och jag har väl skjutit lite drygt 1000 kulor än så länge.

Donahue111

Postby Donahue111 » 3 January 2016, 04:40

Kan inte göra något annat Casesam fine Samsung cases än att rekommendera kombon. SRC 0.25 till cqb och Green Devil 0.28 i skogen så slipper Cheap casesam man ställa om hopen hela tiden.
Last edited by Donahue111 on 5 January 2016, 03:19, edited 1 time in total.

BlackGoat
Lag: MIFFO
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 3 January 2016, 14:05

Donahue: Vilken vikt har du ställt in hopen efter isf?
Eller lirar din bössa lika bra utan att ställa om hop mellan kulvikter på nåt magiskt vis? :)

//BG
Mina Affärsredovisningar!
MFO-10 i Team MIFFO Airsoft Sweden!
@svartget_airsoft på Instagram!

Thestroyer

Postby Thestroyer » 5 January 2016, 02:30

Har nu nästan skjutit slut på min påse point blank 0.25. Har inte fått ett endaste eldavbrott. Har använt ak5ans high cap mag och nått billigt asg low cap. Vad gäller precisionen så har jag mätt upp ca 55-60 meter och kan helt klart träffa ett mål stort som en person på det avståndet.

Peppar
Lag: Goa

Postby Peppar » 10 February 2016, 15:10

Någon som har prövat dom nya påen blaster 0.32g?

Logon

Postby Logon » 12 February 2016, 23:33

Nån som hört något om Green Devil .25 -> .30

Har inte sett dom i lager på ett tag och börjar få slut...

Kimale

Postby Kimale » 13 February 2016, 10:32

Har testat en påse ASG Cursed BB 0.28g och har inte haft några problem med dem alls. Upplever de lika bra som Open Blaster

Använd de i min 6.01 pipa i rätt dåligt väder med både snö,regn och allt där emellan
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

fxhunter
Lag: RåbyRednecks
Played Since: 2016

Postby fxhunter » 18 May 2016, 21:13

Någon som testat Laser-Dot ifrån http://www.bdairsoft.se/ ???
Kompensera kroppsvikt med eldkraft torde vara praxis.....

Martex

Postby Martex » 16 September 2016, 13:31

Nån som kört Elite Force Bio's?
Köpte en påse utomlandsifrån, funkade bra i hi-cap men när jag provade 3 st low-cap köpta från RS fick jag iväg 2-3 skott, sen stopp. Tänker att det var magasinen som krånglade. Erfarenheter eller tankar?

Erebus

Postby Erebus » 16 September 2016, 20:27

Jag har använt Elite Force BIO BB både 0.25 och 0.32 med gott resultat. Har kört dom i WE-Tech GBBR mag, KWC 1911 Mag samt i G96 sniper mag. Alla har matat utan problem i samtliga magasin. Köpte mina via PMAirsoft. Dom jag köpte var i flaska och inte påse, vet inte om det är någon skillnad.

Tactical beard
Lag: Laglös

Postby Tactical beard » 21 February 2017, 11:51

Någon som provat och vill dela med sig erfarenhet av Specna Arms 0,28g BIO?!? Bland annat är gunfire ÅF för dessa om någon är nyfiken. Finner endast goda recensioner på nätet men ingen info här så jag blev misstänksam... :mrgreen:

BlackGoat
Lag: MIFFO
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 21 February 2017, 12:17

Specna arms 0.30 fungerade riktigt bra för mig.
Testade dock bara en påse, men polaren som gjorde det samtidigt upplevde samma sak :)

//BG
Mina Affärsredovisningar!
MFO-10 i Team MIFFO Airsoft Sweden!
@svartget_airsoft på Instagram!

kimahl
Lag: Drakon Yastreb
Played Since: 2014

Postby kimahl » 21 February 2017, 12:20

Hreen Devil och Pointblannk är väl de jag anser bäst. Det är väl orelevant att ens bry sig om vilka som är sämst?

Return to “Vapen”