ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Omegamortis

ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Postby Omegamortis » 4 October 2012, 23:30

Hej!

Tänkte starta en ROF-tråd här på det nya forumet, då jag såg att det inte fanns någon än.

Jag tänkte summera hela ROF-tråden från det äldre forumet, men forumet verkar vara nere. Så till dess så googlar jag, och sammanställer på bästa vis. Har ni mer information, är det dåligt skrivet osv. så får ni mer än gärna påpeka det, så ändrar jag.

Skulle även vilja höra eran setup på era hög-rof vapen.

Ex:

P90 31 bb/s
High speed gear
High speed motor
11,1 v lipo
Mag-mag (eller vilka nu som hinner med att mata)
Sector clip.

Varför skall man ha hög rof?

Ptja, varför inte? Ex. i CQB så föredrar jag att klämma iväg 30 bb/s än 22 bb/s. Dels för den psykologiska effekten på motståndaren och dels för chansen att träffa något ökar markant (finns en anledning att man kör dubbelskott istället för enkelskott IRL).

Fördelar:
*Se ovan
*Låter roligt.

Nackdelar:
*Sliter rätt duktigt på pistongen mm.
*Tätare magasinbyten
*Inte spec. ”RS” Men det är inte RS att skjuta 6mm plastkulor heller ;)

Så kör man skogsspel, så är behovet av ROF lite mindre, då man gärna vill ha lite mer precision.

Nedan följer lite olika tips. Tänk på att hög ROF = slitaget ökar.

BATTERI:

Att uppgradera till ett batteri med högre volt är den enklaste uppgradering som man kan göra, högre volt = högre ROF. Batteri finns alla dess möjliga format, kemiska sammansättningar och volt tal.
___________________________________________________________________________________________________________
KABLAGE:

Kablaget i en standard AEG brukar vara ganska klent. Så man vill gärna uppgradera till ett lite grövre kablage. Anledningen till detta är att ett tunt kablage skapar en ”flaskhals” Tänk dig orginalkabeln som ett sugrör, och en kabel på 1,5mm2 som en trädgårdsslang. Det går fortare att blåsa ut hela sin lungkapacitet genom trädgårdsslangen.

Exempel på kabel:

RKUB 1,5mm2

En väldigt vanlig kabel, som återfinns i bla förlängningssladdar mm.

Kabeln har lite bättre isolering än orginalkablaget, och tål då lite mer skav. Men ligger det trångt, så blir det gärna uppskavt.

Idioterna listar upp exempel på olika kablage, och vart man kan hitta dem.
___________________________________________________________________________________________________________

KONTAKTER:

Vissa kontakter är bättre än andra, så man söker efter en kontakt som har stor kontaktyta.

Deans (eller T-kontakt) är ett bra exempel. De flesta använder dem, så lånar man ett batteri av någon, så är det stor chans att det sitter en T-kontakt på.

Varför är T-kontakt bättre än Tamiya?

För att de har lägre elektrisk resistans än vad Tamiya har, genom dels större kontaktyta, och genom guldbelagda kontaktytor. Guld är mjukt, vilket gör att kontaktytorna formar sig efter varann och ger en större faktisk kontaktyta.

Sitter bättre än Tamiya

____________________________________________________________________________________________________________

MOTOR:

Beroende på vapnet, och hur mycket ROF man vill ha, så kan ett motorbyte vara på sin plats.

En Highspeed motor är bra om man har lätta fjädrar i. Då motorn har lite högre varvtal än hightorque motorn, men mindre kraft.
____________________________________________________________________________________________________________
KUGGHJUL (GEAR):

Kugghjul finns i normal utväxling, High, ultra torque, mm. Men det finns även High speed gear, som har lägre utväxling än standard gearsen.

Jämför utväxlingen som med växlarna på en bil. Har du i lägre växel så går det lättare, men samtidigt långsammare.

Original utväxling är 18:1

Highspeed har lite lägre utväxling, ex 14:1.
PISTONG:

Mig veterligen så går det bra med vilken pistong som helst. Men gärna med plasttänder då metalltänder ökar risken för kuggras.

Det finns ett fenomen som kallas för shortstroking. Vilket innebär att man helt enkelt filar bort en tand på pistongen och en tand på sector kuggen.

Finns ett klipp som förklarar fenomenet väldigt bra: http://www.youtube.com/watch?v=4K15hhCx1zw
FJÄDER:

Ju lättare fjäder, desto högre ROF. Skall man ha en hög-ROF bössa i CQB, så behöver man kanske inta ha 100 m/s. Lägg dig på ex. 85 M/S. Avstånden är korta, och eftersom ditt vapen kommer spy kulor, så känns det bättre att ta emot 5 kulor i 85 M/S än 100 M/S.
BUSHING:

Eller ”lager”

Det finns olika typer av lager och olika storlekar på dem.

Hur vet man vilken storlek man skall ha? Googla ex” CA MP5A2 BUSHING” så bör det komma upp vilken storlek du har i lådan.

Det finns kullagrade lager som man kan använda sig utav när man bygger en hög-ROF bössa.

De minskar friktionen i din gearbox, så ROFen kommer att öka lite granna, men de håller inte lika bra som stållager.

SHIMMING:

En av de viktigaste sakerna man kan göra. Har du en för hårt shimmad gearbox, så kommer det bla. dra mer ström, eftersom motorn får jobba hårdare än normalt för att dra kuggen.

Har du shimmat för löst, så kommer kugghjulen att röra sig i sidled, vilket kan göra att kuggen missar, och kanske strippar din pistong om du har otur.

Det ultimata är när du med gearboxen ihopskruvad kan sätta spinn på kugghjulen så de rör sig ett varv eller två. (Utan motor)
MOSFET:

Efter lite tips i tråden, så slänger jag även in att en MOSFET krets kan hjälpa till lite med ROFen. Det pga. att mosfetkretsen använder sig utav en signalkabel till Switch Assemblyt(SA) och släpper igenom strömmen via MOSFETen och inte genom SA:t. SA:t påverkar strömgenomföringen lite grann, pga. resistansen (flaskhals). MOSFETen har lägre resistans än SA:t. Hur mycket eller lite, det vågar jag inte säga, då det finns olika MOSFET kretsar.

Hur stor skillnad gör det?

Bra fråga, om det är någon som skall sätta in någon form utav MOSFET krets, och har möjligheten att mäta ROF före samt efter installationen och skriva ned vad det är för krets samt resultat så vore det uppskattat.
Extra tips:

Matar magasinet inte så bra med hög ROF? Sätt dit ett ”Sector clip” Det håller tillbaka din tappetplate lite längre, så att en kula hinner matas upp i hopupen.

Tips till er som vill mäta eran ROF: ladda ner programmet ”Audacity” spela in 2-3 sekunders smattrande, titta i programmet och räkna ”ljudtopparna” under en sekund.

Det var nog det jag kunde hitta, och tänka på nu. Tog lite information från ”Idioterna-as.se” samt lite googling, så se detta som en sammanställning. Meningen var att sammanställa den gamla ROF-tråden på gamla ASS. Men den var som sagt inte tillgänglig nu.

Hittar ni fel, mm. Meddela mig gärna.

Vad har ni för hög-ROF lösningar?

Kom med tips, och hemmasnickrade lösningar.

EDIT: Lade till MOSFET.
EDIT 2: Rättade utväxling, samt klargjorde varför T-kontakt är bättre än Tamiya (tack Skepparn)
Last edited by Omegamortis on 26 November 2012, 19:22, edited 2 times in total.

p33krN
Played Since: 2011

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Postby p33krN » 5 October 2012, 00:02

Vanlig G&G M4 med 11.1v lipo, nya kablar, enkel mosfetswitch och sen 13:1 SHS kugg. Gör ca 33bb/s. Pistongen nöts ner men det fungerar kanske 5-7 spel.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Omegamortis

Postby Omegamortis » 5 October 2012, 00:04

33 bb/s? Damn :O Förstår att det behövs bytas pistong då och då.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 5 October 2012, 07:17

Dream Army High Torque är riktigt fin om man har 120 eller högre vad gäller fjäderstyrka. Kör det förvisso även på mina element 105:or.

Med det sagt är jag inget större fan av extrem ROF, så jag har inte byggt för det ändamålet. Snabb respons vid skott är fint, men jag vill helst att mina bössor ska gå ungefär som deras riktiga motsvarigheter. Det känns mest realistiskt för mig. När det går sådär oerhört snabbt känns det som framtids/leksaksprylar på ett helt annat sätt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 5 October 2012, 07:37

Klistrar och ger Septicemia en fet tumme upp för ett riktigt gott initiativ. Tack för att du tog dig tiden att sammanfatta och lyfta över informationen från gamla forumet! :D
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Lazt
Lag: PTH
Played Since: 2005

Postby Lazt » 5 October 2012, 08:03

Ett tips om man vill ha en plattform med hög rof och inte har ont om cash så är polarstar överlägsna (om man nu inte gillar själva trim/fix-biten). 50rps är inget problem och högsta jag sett är knappa 80 (svårt att få magasin/hop att lira efter det) Bara att knappa in värdena i vapnets lilla dator tills man hittat rätt balans. Thats it!

Som bonus går den inte sönder heller. Och skjuter i vilken hastighet man nu vill ha. Nackdelen är att man måste införskaffa HPA-rigg. :twisted:
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Haij
Lag: Loner

Postby Haij » 5 October 2012, 09:55

Nu går jag helt emot strömmen, men finns det något sätt att sänka sin ROF men ändå behålla responsen från ett kraftigare batteri? Själv skulle jag gilla att ha lite lägre ROF liknande RS varianten av mitt vapen då för mig är hög ROF lite stämningsbrytande.

ministry

Postby ministry » 5 October 2012, 09:58

Haij, om du får hittar något angående det - dela med dig! Jag är också intresserad av detta.

Lazt
Lag: PTH
Played Since: 2005

Postby Lazt » 5 October 2012, 10:20

Vet inte vilka mosfets/whatevers som har det på marknaden just nu, men jag hade en för några år sedan som man kunde ställa ner roffen på, dock så slängde den på fullt ös i första skottet om man ville så man behöll rappheten.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 5 October 2012, 10:55

Denna mosfet har ställbar ROF: http://extreme-fire.com/SW-CHEETAH-2N.html
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 5 October 2012, 11:39

Min aws raptor har ställbar rof , dock inte provat då jag har den på Max rof. Men det går att programmera till 10 , 20 och Max. Synd att dom lagt ner tillverkningen dock.

Omegamortis

Postby Omegamortis » 5 October 2012, 19:28

Tack för responsen och att ni delar med er. Ingen som har några mer tips på att öka sin ROF?
Twist: Tack, men det gamla forumet är visst helt nere nu, for evah! så det blev googling osv. Btw. It's "Septicemia" ;)

Ministry: Jag förstår vad Du menar. En bössa med riktigt fin respons och lagom ROF är fantastiskt. Men att ha en leksak som spyr ut kulor har sin charm det med :D

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 5 October 2012, 21:20

Bra jobbat i vilket fall. Sorry 'bout felstavningen av namnet. Satt på tåget med mobilen. :-)

Jag vill avråda ifrån att glida in i en för-eller-emot-hög-ROF-diskussion. Tråden har teknisk karaktär så det räknas i mina ögon som OT. Man kan ta själva åsiktsfrågan i en egen tråd om man vill, bara vi håller isär diskussionerna.

ministry

Postby ministry » 6 October 2012, 08:59

Ber om ursäkt om det framstod som ett diskussionsinlägg gällande vad som skulle vara att föredra. Sådant är subjektivt och därmed poänglöst att diskutera!

Det var måhända otydligt, isåfall ber jag om ursäkt. Då tråden handlade om ROF var min fråga om det fanns sätt att trimma ner utan att sabba prestandan i övrigt.

Tack för tipset om mosfet! Om man dock inte (av någon anledning- i detta fall en backupbössa som inte riktigt rättfärdigar en FET) skulle ha en mosfet, vad hade varit att föredra då? Vi kan för enkelhetens skull säga att det rör sig om en 100-fjäder och jag vill helst inte öka utgångshastigheten alls.

Tack!

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 6 October 2012, 10:02

PGA att jag har en tendens att få saker att gå isönder av slitage så har jag undersökt det här med stabila delar i en V2. Det är en hel djungel att delar på markanden och det är svårt att hitta vad man ska ha för att ens bössa faktiskt ska tåla 10-tusentals kulor utan att behöva servas. Påpekar ännu en gång att jag har en V2 system som jag referarar till.

Är det något som går isönder pga hög rof är det oftast i växlingen. Alltså kugghjulen, motorkuggen och pistongen. V2 har också det problemet att växellådan går i södner i främre delen. Av denna anledning har jag gått igenom kines, till systema och beyond för att hitta delar som tål slitage som en ouppgraderad TM. Detta, med en M120 fjäder och ~25bb/s är svårt. 25bb/s låter lågt möjlightvis men jag har förtronde i min bössa att jag kan gå upp i högre om jag så vill. Behöver bara byta ut till en bättre motor och starkare batteri.

Som kugghjul rekommenderar jag Siegtech kuggar. Dessa kuggar är bara underbara och efter att de har slitit in varandra kommer det snurra bra. Desssa är väldigt hårda och kommer vara det hårdaste i din utväxling, alltså det är ej dessa som går isönder. Kineserna har de kända X&T som många prisar och dessa ger efter som med brev på posten. G&P, systema, guarder (dessa kommer jag ihåg) har alla bitit i marken. Eftersom siegtech kostar 1,2Kkr så finns det ett ekonomiskt alternativ, nämligen ICS.

Motorkugg rekommenderar jag promethues Hard-pinion. Här har jag också haft en ICS förut med goda resultat med har glömt om det var steel eller metal varianten och båda har testats på nytt men utan lika goda resultat. Därför lämnar jag ej ICS som rekommendation. Promes kugg smiskar G&P och systemas superawesome hårda chrom-molydenium kugg och har tagit förvånatsvård lite stryk med siegtech kuggarna.

Som pistong rekommenderar jag inte alls vad som helst. Här är det olika skolor. En del kör med plast för at det är lättare att byta pistong och kuggar. Som ni ser har jag rejält hårda kuggar och behöver därför en hård pistong. Nylon el. polymer[SIC] pistonger med metallrader är att föredra för så lång tålighet som möjligt. Ditt gevär kommer dock ha en stark motor och starka batteri (något som har slutat med att en del tror att jag har blowback då man känne en viss rekyl när man skjuter med hög rof). Detta kommer stressa materialet mellan nylon/polymer och metalltandraden. Därför rekommenderar jag Modify quantum pistong (guldätnder, svart plast) vars tandrad säkerligen redan är påklistrad. Ett ekonomiskt alternativ är att ta en SHS pistong och klistrar fast metallraden med ett ordentligt industrilim, det funkar också för en 1/3 kostnad. I dax läget har jag dock en dream army pistong men den har samma princip, nylon polymer[SIC] med en metallrad, done. Eftersom jag nu har låg rof så har jag inte behövt att klistra fast metallraden.

Eftersin vi är i ett V2 system så kommer växellådan att spricka där framme och jag har dock fegat rejält nu och ordnat en Prowin box. Detta är en aluminumbox och om kinesernas V2 7075 aircraft Al är lika hårda är svårt för mig att förtälja. De är dock värda att testa. Resten, är som sagt pulvermetall och en del är speciellt förstärkta, jag har inte haft tid att gå igenom dessa utan vet bara att vanliga boxar som ser ut som TM gamla sattyg, tåler ej M120 över 20bb/s. Så har ni en vanlig TM box, så gå ej över detta. Vissa kommer argumentera emot och säga att de visst då har lådor och jag gratulerar er. Dock håller jag mig till sannolikheter och har åsikten att sannolikheten är för stor att de går isönder för ofta, över denna gräns. Denna gräns ska niu tolka som en tumregel då det finns flera faktorer som spelar in som både försämrar tåligheten och förbättrar vilket påverkar måttstocken.

En annan anledningen till just M120 20bb/s måttstocken är att du når detta med ICS kuggar, ICS motor och ett 15C 11.1V batteri. Med denna måttstock kan du också leka i minusgrader (0 till -14) utan att det går förjävligt. Har kommer dock ett problem in med hårda plastpistonger, såsom modifys, de blir för hårda och spricker, speciellt med 25-28bb/s och däför rekommenderar jag ner till 20bb/s för vinterspel. Det är kul med högre men kostar pengar och TID!

Kostnaden i TID är min viktigaste faktor till att jag vill ha en tålig bössa.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

ohman

Postby ohman » 6 October 2012, 10:40

Ministry, det andra alternativet för att sänka RoF är väl att byta kugg till en uppsättning med lägre utväxling, typ high torque kugg? Kanske i kombination med en Ultra High Torque motor? Det bör sänka din RoF men fortfarande behålla majorieteten av rappheten i första avtrycket.
Mina affärsredovisningar

Lustig
Lag: Kiruna Airsoft

Postby Lustig » 6 October 2012, 11:02

MERF 3.2 har ju en funktion, smart trigger, som behåller 100% ROF första skottet och skjuter man ett till inpå skjuter den med inställd ROF.. Inte kört mycket med det dock såvet inte hur bra det är i praktiken.
Airsoft Kiruna

Mina affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=4887

ohman

Postby ohman » 6 October 2012, 11:23

Ehm, kom just på att du kan ju förstås köra ett klenare batteri? :oops:
Mina affärsredovisningar

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 6 October 2012, 11:59

...fast då blir hela cykeln långsammare, även responsen, och det är det vi vill undvika.

Kuggar med lägre utväxling och långsammare men starkare motor kan vara en möjlig mekanisk lösning, helt klart. Responsen borde bli någorlunda samma eftersom motorn får det rejält mycket lättare i starten. Där skulle man kanske tom kunna gå ner i spänning på batteriet utan större förlust i respons.

Prova!

Droopfy
Admin
Lag: Romeo India

Postby Droopfy » 7 October 2012, 21:12

Min M4 som jag gav namnet Buffy, är tyvärr inte längre i min ägo.

Som bäst gav hon 39bb/s då utrustad med:

11.1 lipo
Skepparn mosfet
ShS 13:1 drev
Full metal pistong
Systema magnum motor
Shortstroke 3 kugg
120 fjäder

Att utgångshastigheten låg runt 90m/s gjorde inget. Det gick fint att träffa på långt håll också, men hon käkade mycket boll.

Hoppas nya ägaren kommer ha lika mycket glädje av Buffy som jag haft.

Edit: Har öppnat boxen flera gånger under tiden jag kört med den, med tusentals skott avlossade mellan gångerna och jag har inte haft något märkbart slitage på kuggar eller pistong.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

p33krN

Postby p33krN » 8 October 2012, 13:04

Hittade en gammal film på min bössa:
http://www.youtube.com/watch?v=EhpUgBrWUAE&hd=1

Som ni ser så skjuter den ibland dubbelskott om man inte trycker inte avtryckaren snabbt nog för att cut-off-levern ska ta.

Haiji:

Merf 3.2 har den funktionen du söker. Det går att programmera den så att första skottet kommer i 100% ROF och skotten efter det går att ställa ner till t.ex. 50%. Så du får samma respons även med lägre ROF. Har dock inte provat funktionen själv, men det står i manualen.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

ministry

Postby ministry » 8 October 2012, 14:09

Det låter ju onekligen intressant- ska kollas upp!

Hade varit fantastiskt att njuta av responsen ett 11.1v-lipo med ultra torquemotor ger, utan kontinuerlig ROF som är på scifi-nivå.

Tack, p33krn!

Edit: yikes, bara 400 kr! Superbilligt, ju.

Omegamortis

Postby Omegamortis » 13 October 2012, 01:16

Jag får väl bidra med ett vapen jag med. Inget direkt ROF-monster, men ändå =)

Cyma Mp5k PDW 25 bb/s
11,1 v LiPo
Element Ultra speed motor
Resten är orginal :)

Skall nog försöka få upp antalet kulor liiite grann iaf.

Bobba
Lag: Happy Lemaon

Postby Bobba » 14 October 2012, 16:57

Mitt pågående project som inte är helt klart än. Målet är att ligga över 40 strecket och har pytte lite kvar nu och ändå en hel del saker som kan göras.

Igor: RPK av blandade delar utvändigt.

Vanliga Bushings
Skepparns fina mosfet
Dream Army Pistong med Metalltänder där första är nedslipad för perfekt AoE
Dream Army Standard kugg
Element High Speed motor
Turnigy Nano-Tech 11.1V 1800mAh 25-50C Lipo
Vad jag tror skall vara en 110 fjäder, mycket sliten så ny kommer att åka i i nästa omgång av modning.

ROF = 39
M/S = Ej mätt än men återkommer så fort siffror finns. Runt 90-95 med 0.25 är viljan men man kan inte få allt man vill.
Drakon Yastreb

Esset89

Postby Esset89 » 27 October 2012, 18:25

G&G M4 block 1
33,3 bb/s @ 104m/s
Dream army std gear
JG High torque motor
11,1 v lipo
Metallpistong
Metallcylinderhuvud
Metallpistonghuvud
ASCU V2
TM mid-cap 63rds
Guarder SP90 fjäder

Använt i 2 år med denna setup. Skjuter dock mest singel..

Return to “Vapen”