ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Re: ROF! Eller hur man får ett vapen att spy kulor.

Postby Twist » 1 November 2014, 15:16

Jag har för mig att kontakter är pläterade med rent (24 K) guld. Frågan är om det ens går att plätera med legeringar?
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 1 November 2014, 15:20

Svarar mig själv.

" Bright hard gold on contacts, with Knoop hardness between 120-300 and purity of 99.7-99.9% gold. Often contains a small amount of nickeland/or cobalt;"

Detta verkar vara den rimligaste metoden. Så nej, inte helt rent guld. Det vore för mjukt.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gold_plating

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 1 November 2014, 15:50

Oavsett. Oxiderar inte under våra livstider :)

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 1 November 2014, 15:56

Nej, så uppfattar jag det också men de kallar den "oxide resistant" och ytan kan påverkas på olika sätt ändå. Det var en rätt intressant artikel. Jag lärde mig en del nytt.

Whisky_Coffe
Lag: LDT
Played Since: 2010

Postby Whisky_Coffe » 6 January 2015, 14:20

Ptja, varför inte? Ex. i CQB så föredrar jag att klämma iväg 30 bb/s än 22 bb/s. Dels för den psykologiska effekten på motståndaren och dels för chansen att träffa något ökar markant (finns en anledning att man kör dubbelskott istället för enkelskott IRL).
Vad menas med den psykologiska effekten? Ska det göra ont att bli träffad eller?

Tankesättet känns lite som en moralisk gråzon ärligt talat, i synnerhet när du säger att du bygger ROF-monster för CQB-bruk.

CQB sker ofta på väldigt nära håll. Trots att utgångshastigheten för CQB är den klenare sorten så är det inte många som uppskattar att få 36 miljarder bulor på en träffyta mindre än två-tre kvadratcentimeter, även om kulorna inte gör mer än 100 m/s.

Skulle du vara villig att skjuta dig själv i ansiktet med ditt egna vapen (alltså under en meters avstånd)? Om inte, varför utsätta andra för risken att råka ut för en sådan kyss? För även om man är försiktig och inte försöker träffa folk där det gör som ondast så inträffar olyckshändelser i CQB.

CQB är "in your face"-airsoft. Spelupplägget kan bli rätt brutalt emellanåt och många eldstrider urartar i rena handgemäng ibland (ett par lagkamrater till mig kan intyga detta för att de ibland har varit så nära att de fått putta undan/parera motståndares vapen med handen och sätta dubbelskott i bröstet på dem)

Detta betyder inte att jag ser snett på hög ROF överhuvudtaget. Jag tycker bara att det kan vara lämpligare vid skogspel där avstånden är större i och med att enskilda skott kan tappa kraft och träffsäkerhet på längre avstånd och sannolikheten är mindre att man får flertalet BB's på en väldigt liten träffyta på kroppen, och ibland kan grönskan kräva att man "sågar" igenom trädgrenar, buskar och högt gräs för att komma åt något som är bakom.

Så det har sin roll och funktion.

Men när jag sätter samman tankegången hög ROF, CQB och "för den psykologiska effekten på motståndaren" så känner jag mig nödgad att ifrågasätta etiken kring det.

Smärta och olyckshändelser kommer med sporten, visst. Jag är beredd på att blöda för min hobby :D

Och jag skriver inte detta för att leka "holier than thou", för jag har själv råkat skjuta dåligt som förmodligen gjort ont på den som blev träffad :oops: (vill dock hävda att det inte hänt ofta, och anledningen till att man minns dem tydligt är just för att man inte tar lätt på att man tabbat sig på ett sätt som kan ha gjort ganska ont för motståndaren)

Men man ska ju inte ha som uppsåt att göra illa sina motståndare, eller uppsåtligen skrämma sina motståndare med hot om smärta från träffar anser jag.
-"Var tionde drönare är en albatross"

//LDT:are som snackar skit

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 14 January 2015, 12:11

Den psykologiska effekt som efterfrågas är med största säkerhet ljudet och mängden kulor, inte smärta som sådan. Iallafall om man ska tillämpa välvillighetsprincipen. :)

Själv brukar jag bygga på gamla TM standardfjädrar. Då slipper man vara sådär hysteriskt försiktig som jag annars blir när det blir korta avstånd. Jag avskyr att göra ont på folk.

Omegamortis

Postby Omegamortis » 24 January 2015, 16:58

Whisky Coffe: Ursäkta för väldigt sent svar; Det jag menade var just ljudet som uppstår. Att när man hör ett snabbt rassel så skulle iaf jag inte vilja sticka upp näsan. Jag förstår din poäng och det är självklart beklagligt att lägga av en salva på 10-12 skott i ansiktet på någon.

Min tanke var som sagt ljudet, men som du säger så träffar man ju inte alltid där man siktar.

För att klargöra: Jag är inte ute efter att tillfoga så mycket smärta som möjligt. :D

Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Played Since: 2013

Postby Nuckel82 » 2 September 2015, 13:26

Funderade på en sak idag, vad är den teoretiskt högsta hastighet du kan få ur en aeg? Tänkte att när rof blir tillräckligt hög så lär ju till slut kuggen greppa pistongen innan den slagit i botten på cylindern och då lär det ju spruta kugg från pistongen... :?
Somewhat Intellectually Challenged Killers

krisshoffa
Lag: Legion

Postby krisshoffa » 2 September 2015, 16:08

Kanske OT (sorry i så fall) men verkar inte som om någon nämnt HPA-system i tråden? (skummade bara igenom den) Kanske är endast för AEG..
Men vill man har rof - släng in en Wolverine SMP sen slår du varenda AEG med väldigt enkla medel. Den går så fort magasinen orkar mata kulor, utan att slitas eller gå sönder dessutom.

Tack för mig, hej

Johan__
Played Since: 2006

Postby Johan__ » 18 September 2015, 13:54

Ja, tråden och roftrimmandet av aeger har lite fallit bort eftersom hpa grejerna är överlägsna på området.

Twist
K&S-Admin

Postby Twist » 23 September 2015, 20:13

Ja, den här tråden handlar om AEG:er huvudsakligen. HPA slår ju AEG med hästlängder när det gäller möjligheter till monster-ROF så det är inte mycket att diskutera i sammanhanget liksom. :-)

@Nuckel82

Jo, det är klart att det finns en övre gräns för hur fort mekanismen kan gå utan att hugga tag i pistongen på väg fram. Short-stroke och kuggar/pistänger som tar tag i pistongen två gånger per varv är olika sätt att flytta den gränsen framåt. Tyngre fjäder skickar pistongen framåt i högre hastighet men det är sällan praktiskt.

Return to “Vapen”