Icebreaker - feedback

Användarvisningsbild
hiro
Lag: GRU 13 SPETSNAZ

Icebreaker - feedback

Inläggav hiro » 11 november 2013, 08:49

Vi tar gärna emot feedback på skadekort, stridsledningssystem (både Artemis och sms-varianten), väder, uppdrag, regler, etc.

Schh
Lag: SPT/LPDS

Re: Icebreaker - feedback

Inläggav Schh » 11 november 2013, 09:22

Skadekort <3
Skulle gärna se mer av en gråzon/civila på ett sånt här spel annars tycker jag det var guld! Också trevligt att ha kontakt med nato från start!!

Användarvisningsbild
Robe
Lag: TF HADES
Spelat sen: 2000

Inläggav Robe » 11 november 2013, 11:06

Tyckte att allt flöt på väldigt bra. Artemis var klockrent och man fick snabbt svar. Samma sak gällande SMS. Mycket bra jobbat!

Användarvisningsbild
Gecko
Lag: TTW

Inläggav Gecko » 11 november 2013, 16:53

Kanonfint spel tycker vi i TTW!

Snabb respons från HQ och uppdrag som kändes betydelsefulla.
Att alla har GPS på sig är ju klockrent, möjligheterna att forma spelet under utförandet blir ju enorma!

En heads up att man ständigt skulle bära GPS-boxen hade varit fint, så att man kunde planera in den i utrustningen.

Tycker att det är snyggt utan dödsdukar och jag stöder idén!
Dock tycker jag en liten dödsduk skulle vara ett tvång för döda/off-game som förflyttar sig utanför strid och liknande.
Så att de som är in-game genast kan avfärda idén att smyga efter eller göra ambush, om ni förstår vad jag menar.
TeaTime Warriors.eu Under construction..

Roughnecks-Knudsen
Lag: Roughnecks
Spelat sen: 2007

Inläggav Roughnecks-Knudsen » 11 november 2013, 21:57

First the good stuff:

Excellent communication through the whole game. Artemis was especially awesome! (is it a system you have developed yourself or did your buy it from somewere?).

Injury cards was actually good fun. It made you care a little more about casualties/evacs. ect. (instead of the card dictating where the injury is, maybe you could just let the bb that hit you determine that, but the injury card could then determine the seriousness of the hit.)

Magazine count: It was quite nice to have the different weapon types perform more like they do irl. (I was on our vehicle mounted m249, and it was cool to experience the ability to suppress enemy targets with superior amounts of ammo... In games where ppl have hi-cap mags left and right, it's really hard to achieve the same effect).

On sunday morning it was a nice surprise to see that you arranged a meaningful objective for us, even though we suspect that you weren't expecting anyone to be ready by 05.30. (Do correct me if i'm wrong)

-------------------------------------------

And now for a bit of the less good stuff:

There was ALOT of sweeps for what we suspect was next to nothing the first day... We are perfectly fine with missions where we don't find our objective, but that many was a bit demotivating (maybe you could leave SOMETING, that indicated that there in fact had been enemy activity)... or if there was a shortage of enemies for us to find, have us find something else (the drone was nice... but it could be alot if other things and different variations too).

Heatsignatures: It was next to impossible to get to the target before it was long gone. Even with two-three cars and extensive care to box the target in and cut off any roads of escape. (maybe you could give a hint of movement direction).

Inform the neighbors - We had some clashes with some neighbors when looking for heatsignatures or cellphone chatter near civilian houses (again, it was next to impossible to find the source, so we were in the objective area for a bit long, and maybe we were a bit to tenacious in our efforts to complete our objective... which the civilians didn't like... We of course left the area when confronted).

--------------------------------------------

That was it for now I think.
It was awesome and thanks a million for arranging these games!

Roughnecks out.

Användarvisningsbild
tz
СПЕЦНАЗ
Spelat sen: 2001

Inläggav tz » 11 november 2013, 23:14

We were aiming for 05:30 but realistically somehow knew it would take people time to get up ;D

The system was based on GPS hardware and server software built by two other organizers, Daniel Sundström and Staffan Rosenberg, and has been used at several larps, but ARTEMIS was built by us (ie the map system, MGRS grid integration, messaging, intel, file uploads etc). From our perspective NATO comms was pure joy to listen in to, everyone on the ground really kept radio sounding good :)

If I remember correctly sweeps the first day were broad but still in areas where we actually had either Jamaat or other stuff, so there was a chance of catching someone. One Jamaat unit (Tawr) was out creeping around and dodging NATO from start to end, but also we had less Jamaat units online than we had hoped the first night, which we hadn't really anticipated. So yeah, somewhat light on the content side on friday.

The heat signatures were (mostly) pretty accurate (remember we had 15 minute updates on the units), and cell phone markings were deliberately a bit more vague. But I guess reality looks a lot different on the ground than it does from our map, especially at night :) Something we aim to change if we upgrade ARTEMIS for another game is time markers and vectors for markers, so you can get some more clues out of them.

The neighbours were supposed to be informed (we talked to the guy that owns the land and he was surprised as well), but we'll think about that more next time. Some of the areas used for this game are still technically ingame but rarely used, so I guess house owners and land owners ideas don't always mix. But yeah, we should have perhaps checked it out better beforehand and steered some action away from certain areas.

Thanks for the constructive criticism, and hope you had a good game!

Användarvisningsbild
Kether
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Spelat sen: 2000
Kontakt:

Inläggav Kether » 12 november 2013, 00:12

Jag gillade Artemis som system och vill använda det på framtida spel om det går.

Tyckte dock att jag hade problem med att uppdatera den. Kände att det tog tid för min läsare på min iPad att uppdatera infon.

En bra grej hade varit att man samtidigt som man uppdaterade info i Artemis också skickade ett SMS.
Så man slipper sitta uppe med Artemis hela tiden för att vara säker att man inte missar info.

Någon form av notifikation iaf. En påminnelse på FB funkade iaf.. men ja..

Fler GPS puckar som var mer mobila, så man kan ta med dom när man "dismountar" sitt fordon.
Eller om man kunde det, bättre info om att det går.

Skadekort är awsome.
Dock tyckte jag dom var lite små och inte helt lätta att läsa. Lite större nästa gång hade varit bättre.

Uppdragen var lite för få. Jag hade gärna haft mer att göra. Det kändes som att vi väldigt ofta körde runt och bara patrullerade. Dom gånger vi gick mot ett mål möttes vi av X antal andra Lima förband som redan var i full gång med att lösa uppgiften. Vi var kanske lite sent ute också.
Visserligen bra att vara uppbackad men ja... det kändes ibland som att alla gjorde samma uppgift hela tiden.

Vi hade bra och öppen kommunikation med arrangör hela tiden. Ni var väldigt observanta och snabba på svar.

Radio är alltid ett härke. Ibland funkar dom, ibland inte. Det är min nästa dröm som arrangör, ett enhetligt radiosystem.
Sen hade det varit riktigt bra om alla spelare kunde enas om att man respekterar radiotrafiken. Ett bat-nät ska inte innehålla squadchatter.
Rätt ofta vi hade en massa squadsnack på bat-nätet. Det suger batterier ur redan ansträngda radios som på söndagen bara håller på och störsänder.
Helst att man löser det med en command radio och en radiokanal för sin egna grupp.

Kommer nog på mer men detta är vad jag orkade just nu.
Hoppas jag inte låter för gnällig.
Jag hade en awsome helg.

Fick tom ett "BlackHawk Down" moment när vi körde på ett av fälten i söder vid järnvägen och skrämde upp tre rådjur som sprang jämte bilen, 40-50 meter bort. Att få lyfta bössan och trycka av ett antal skott och fällla kommentaren "Another Deltasponsored safari" var awsome.

Den känslan förstärktes ännu mer när vi blev påskjutna av tre insurgenter (danska killar) som plockade ett par av oss på våra bilar när vi susade förbi men nog blev ganska paffa när vi tvärbromsar och kastar av hela Bravo Lima (7 man) och Alpha Lima (10 man) och under 20 sekunder gör processen kort med dom. 2 minuter senare var dom fotograferade och 5 minuter senare genomsökta och vi körde från platsen... helt episkt.

Fritz

Inläggav Fritz » 12 november 2013, 07:58

Måste säga att ARTEMIS funkade över förväntan. Skulle vilja säga att det nästan får bli Gold Standard på framtida spel. Det är de funktionerna ett ordersystem ska ha. Sen finns det ändå utrymme för förbättringar. Ute i busken på mobilen med kass täckning var det fortfarande ofta svårt att få kartan att leka. Tyckte dock det var bättre nu än när jag testade demon.

Som Kether säger så hade jag också gärna haft något notifikationssystem som på något sätt pushade ut info om när man fått nytt meddelande så man inte behöver polla. Suger batteri i onödan och är rätt störande på natten när man smyger runt och försöker vara osynlig och måste tända upp mobilen en gång i kvarten för att det kanske har kommit något nytt.

Sen om man tittar just för oss som grupp så kan jag tycka att våra uppdrag var lite konstiga. Visst hade vi roligt och hela tiden något att göra, men det var kanske inte riktigt som förväntat. Vi anmälde oss som recon-team på tre pers med prickskytt och systemkamera med tele. Jag asade runt kameran hela spelet utan att plocka fram den en enda gång. Var kanske bara oflyt. Den stora WTF:en var dock på söndagen när vi skulle lägga oss på OP. På frågan om vad vi skulle observera fick vi svaret att vi skulle hoppa upp och övveraska fienden när den kom söder ifrån och plocka den på kort avstånd. Kul, men inte riktigt det vi räknar som att ligga på OP.

Men på det stora hela var det ett jäkligt bra spel. Vill gärna spela ett liknande igen. Sen får jag nog också säga att det var roligt att äntligen få åka på ett milsim arrat av milsim. Under min airsoftkarriär var det nog i alla fall första gången "vi som envisas med att spela svenskar" fick utrymme på ett av era större arr. Det tackar vi för.

Användarvisningsbild
tz
СПЕЦНАЗ
Spelat sen: 2001

Inläggav tz » 12 november 2013, 10:41

Taget. Blir clusterfucks med order och så ibland, speciellt när vi börjar bli trötta och inte tänker helt klart, och det ber vi om ursäkt för. Enligt vad jag minns från kartan (svårt att avgöra exakt eftersom vi inte hade en puck till er*) var ni dock väldigt nära fienden flertalet gånger, men de var duktiga på att smyga helt enkelt. Vi fick dock in en del intelbilder tagna i fält (från främst Papa Romeo), men också en hel del från andra enheter (tillfångatagna soldater, nedkämpade mål etc).

*) Vi skulle haft 3 puckar mer än vad vi hade, så att ALPHA och CHARLIE också gick att följa, men de brickades dagen innan spel pga buggig firmware. Tror vi hade kunnat få bättre styrning om vi hade haft dem :/

Användarvisningsbild
FreddyFourFinger
Lag: SOE/HADES

Inläggav FreddyFourFinger » 12 november 2013, 11:10

Överlag ett grymt spel och Artemis är klockrent och något vi gärna ser på fler spel i framtiden.
Vi hade inga problem med att använda det, kördes på en Samsung Galaxy Tab 2 med Chrome som webbläsare.
Kommunikationen med meddelanden, intel och ladda upp bilder var super och vi stötte inte på några problem där.
Lätt navigerat och roliga funktioner och påhitt så som thermal scans osv. :)

Mer ARTEMIS till folket!

PAPA ROMEO/HADES out.
You can't start a fire without a spark...

Användarvisningsbild
deadrabbit
Lag: Romeo India
Spelat sen: 2009

Inläggav deadrabbit » 14 november 2013, 21:32

Romeo India tackar för ett väl genomfört spel
+
Intressant spel och scenario med old school känsla
Rödjenäs bästa spelområdet
Bra verktyg och genomförande praktiskt Artemis, gps puckar, pyro samt ljudeffekter
Bra spelare, speciellt danskarna och deras strids taktik
Skadekort
Inte alla på en gång och konvoj spel
Bra respons ifrån arr, grym närvaro radio/sms

-
Vädret inte guds bästa under lördagen
Hur svårt det kan bli ibland att vara gruppchef, driver, ksp-skytt samtidigt
Manfallet vi tappade ett par spelare, men det föll ganska lika över hela spelplan så det inte blev för obalanserat
Något mer uppdrag som inte infaller mellan 23-05 pga sömn/vila för oss chaufförer
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

Återgå till "Föreningen MilSim"