Posing 2013 - Diskussion

Bilder och filmer på spelare i sin utrustning som inte är impressions.
maximillian
Lag: Trojans

Re: Sv: Posing 2013 - Diskussion

Postby maximillian » 15 December 2013, 20:22

Do it Robovich! Ska se om jag inte kan få till lite bilder på mitt Svenne kit vid tillfälle....

robovich
Played Since: 2011

Re: Posing 2013 - Diskussion

Postby robovich » 15 December 2013, 20:42

Härligt, har tröttnat på Multicam yran nu! vill se mer M90!:D

15 december 2013, 22:18:

@ Hälge, snyggt! älskar att M90K faktiskt funkar i skogen på något knasigt sätt också, ser så fett ut
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Nitisk
Lag: New World Operations

Postby Nitisk » 18 December 2013, 09:55

robovich: Lite spännande att du fått för dig att Mac inte kan fixa bra bildkvalitet. Mac är det som har använts mest för bildbehandling inom den grafiska branschen. Nog har pc kommit upp nästan lika mycket, men Mac används fortfarande mest skulle jag säga.

Eller du kanske menade att du använt webbkameran i Mac'en? :P

robovich

Postby robovich » 18 December 2013, 13:37

Nitisk : haha ja jag syftade på webcamen!
Snabb i käften, Snabb som fan på att springa och undvika att bli träffad, mindre bra på att träffa.

Jesus
Lag: ST36

Postby Jesus » 18 December 2013, 13:47

robovich: Kroppsskyddet bör du bära innanför uniformsjackan då det är så det bärs på riktigt. Dessutom bör du dumpa HV-baskern och istället bara köra fältmössa så slipper du trampa någon på tårna eller få dryga kommentarer om att HV inte har AK5. Vill du undvika ännu mer dryga kommentarer från alla regelryttare med försvarsmaktsanknytning kan det vara lämpligt att sprätta bort flaggan också, finns många som inte ser med blida ögon på sånt! I övrigt är det snyggt, kul att någon anstränger sig för att göra ett snyggt svenskt kit, vet själv hur svårt det är att få tag på t-ex väst och kroppsskydd på laglig väg!
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

robovich

Postby robovich » 18 December 2013, 16:52

Jesus: Min frälsare! Baskern har jag kvar som minne från HV, och ska använda den i fortsättningen utan Märket, alltså "Plain".

Jag uppskattar all konstruktiv kritik, från alla:) Vill dock påpeka att jag mycket väl vet hur man har bär Kroppskydd 90, men att det blev en lite "Råare" och coolare känsla när man har det utanpå, för bildernas skull liksom:)

Sen gällande hur svårt det är att fixa grejerna. Ja det kostar en del, men den som söker finner ju!:) Mycket bra grejer finns på desertrat. Tyvärr är dem hutlöst dyra.

Flaggan på uniformen behåller jag, om folk lär bli trampande på tår över svenska flaggan, lär inte min SWEDEN patch göra folk mer glada.

sånt får man ta lite, det är ju som sagt för ett impression syfte.

Det betyder ju inte att jag inte respekterar alla som har eller tjänstgör idag:)

tack för Feedback.

Boogieman
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 19 December 2013, 09:44

Alltså, inte för att verka hatisk eller nåt, men det är ändå nåt speciellt när man drar på sig den svenska uniformen. Det ligger lite närmare hjärtat, så att säga.
Jag köper argumentationen att man hedrar de soldater som faktiskt använder uniformen genom att spela i den. Men då krävs det banne mig att man bär den så korrekt det bara går.
Detta går ju också att översätta på utländska enheter, men för mig blir detta en annan sak. Främst är det ju så att det i vår organisation är tämligen tydligt hur skiten ska användas, använd den då så!

Om du dessutom har varit hemvärnare så borde du i alla fall till en liten del förstå uniformens symbolvärde. Att då blanda runt och använda HV-basker till Ak5, det ger mig krupp, gråstarr och huvudvärk samma dag. Vill du göra en ordentlig impression och vill hedra tjänstgörande personal så handlar det inte om vad du bär, utan hur du bär det. Jag har inget emot svenska impressions per se, tvärtom välkomnar jag impressions som ser riktigt bra ut. Men jag har något emot folk som spelar i M90 där det ser ut som "en hög med skit" eller en nyinryckt rekrytjävel.
Gällande grejorna blir jag jävligt överraskad om exempelvis Oket har utrangerats...

Som sagt, snäpp upp grejorna nu, så jag slipper sitta här ;)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 19 December 2013, 10:03

Jag förstår ine den negativa ("konstruktiva") kritiken mot bilderna, denna tråd ligger ju under "Posing", inte "Impression"....... Så vad är problemet? Är det för att den svenska uniformen är helig?

Den dagen bilderna hamnar under "Impression", så kan man ju påpake allt vad som ska rättas till, men i detta forum, så känner jag lite att om Robovich är nöjd med sitt kit och hur det används, whatever. Annars kan man ju snabbt börja peta ner alla som inte tar på sig 100% korrekt kit.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Boogieman

Postby Boogieman » 19 December 2013, 10:16

Impression var ju syftet, enligt ovan.

Vill bara tillägga att jag, som arrangör, anser att det vore skitkul om fler spelade i ordentliga svenskkits. Nu kan man ju inte längre skylla på bössan för varför man inte har rätt utrustning. Därför är det viktigare än någonsin hur man bär sakerna.

Robovich, ni är alltid välkomna upp och rocka svenskar hos oss, vi har saknat såna på spel!
Last edited by Boogieman on 19 December 2013, 10:39, edited 1 time in total.
CO ST36

Voodoo 1
Lag: FsM

Postby Voodoo 1 » 19 December 2013, 10:32

OK, jag fattade det som att impression mer var en "på sikt" plan:
Gällande combatshirten så var det varmt och eftersom jag mest ville visa upp vapnet så tyckte jag inte bakgrudsbeklädningen spelade så stor roll, men har planer på att göra en Flygbasjägare impression eller liknande.
Som sagt, än ligger bilderna under "Posing", så jag ser inte helt problemet. Inte för att vara dryg utan mest för att säga "cheer up", så länge folk har kul, liksom :)
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

Arvid
Lag: Infidel

Postby Arvid » 19 December 2013, 12:46

Sen om man ska va riktigt kräsen så ska man inte fästa rödpunkten längst fram på railen då den riskerar att "vibrera" så att riktpunkten ändras. Sen tror jag tyvärr inte att du får plats med både förstoringstillsatsen och mörkermedel, tro mig det är beprövat ;)
För övrigt så ser det riktigt bra ut. Keep it up.
(Om du ska spinna vidare på svensk kit så ja Ksp 90 med förstoringstillsats är mycket smakligt ;) )

robovich

Postby robovich » 19 December 2013, 14:47

Tar till mig all kritik :)

Förstår inte vad det löna är att påpeka ut baskern när jag redan sagt att den ska vara rätt neutral i fortsättningen dock?:) sa ju att jag ska ta bort HV märket.

Sen gällande rödpunktsiktet, jag gör såhär nu grabbar att jag har där det passar mig bäst.

Sen som folk påpekade ut, det är mycket konstruktiv kritik som haglar.... :o

Dock är det ingen ren impression jag har på G, jag poserade mest för nöjes skull, och en impression på Flygbasjäg/Specialförband är något jag planerar.

Jag håller på att pröva mig fram, med olika blandingar för att se vad jag gillar/inte gillar.

att jag ser ut som "en hög skit" eller Rekrytjävel får du ursäkta sålänge Boogieman^^

Hoppas Krupphostan, gråstarret och huvudvärken går över tills nästa gång:)

Ha en bra dag allihopa!

19 december 2013, 15:59:

Sen vill jag faktiskt påpeka från egen hand, att även om du/ni inte försöker låta hatiska, förstår jag inte logiken i att påpeka ut uppenbara "missar"

Geväret ser bra ut som fan, detta säger jag inte kaxigt, utan det är fakta. jag är en av dem få som har rätt sikte, trots att siktet tydligen ska vara hur lätt som helst att få tag på trots dess saftiga pris. :ugeek:

Nej det är väl självklart att jag inte har rätt handskydd till Granattillsatsen, dem säljs inte? vet någon var dem finns? för isåfall kan jag lätt tänka mig skaffa ett, hittils har jag haft vapnet i snart 2 veckor. har inte ens skjutit av ett skott med det än.

Jag har kroppskydd 90 på mig på bilden, lär knappast spela i det, då jag vet hur jävla otympligt och jobbigt det är. MEN det ser coolt ut på bild.

Jag har en HV basker, men en AK5C, varför har jag inget Kroppskydd 94 då?!!)! ( jag vet inte grabbar....förlåt;( )

Jag vill återigen poängtera ut, att baskern i fortsättningen på Posing bilder kommer vara utan märke för att inte trampa på folks tår mer än vad jag redan gör.

Kan vi inte bara kramas istället?

Boogieman

Postby Boogieman » 19 December 2013, 15:22

Ridå...
CO ST36

Runner

Postby Runner » 21 December 2013, 13:46

Att du har ett aimpoint och ett kroppsskydd 90 stör mig jävligt mycket. För oavsett om det är en impression eller ej så är stöld fortfarande stöld (det är fortfarande stöld även om man köpt det av någon).

Sen att du ska ha varit HV är ju en variant av sanningen då du gjorde en GU-F och ingen GMU. Eller hur?

Sweden märket gör skyddskläderna (M90) till en uniform och att bära en uniform när man inte är soldat är olagligt. Väldigt enkelt. Ge fan i det. Funkis?

robovich

Postby robovich » 21 December 2013, 14:15

@runner, jag gjorde GU-F och min befattningsutbildning därefter fick jag anställning. Inte för att det hör hit?

Sen att det stör dig jävligt mycket, va tråkigt? jag har inte stulit ett skit. Springer du runt lika mycket och klagar på grabbarna i SST på den gearen dem har som eventuellt kan vara RS? eller Att dem har ett märke?

Det är tråkigt med människor som dig som har sån kass attityd.

Edit: Inget illa menat mot grabbarna i SST alls förresten! Kör på

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2010

Postby Krille » 21 December 2013, 14:18

"Har själv ett aimpoint cs, bara att trava in till en aimpointåterförsäljare och be dem beställa ett "Aimpoint CS Internationell", artikelnummer 11518. Aimpoint har ingen begränsning på att sälja dem till civilpersoner."

Skrivet tidigare i tråden. Så det skulle lika gärna vara köpt lagligt, påstå att folk snor saker bara för att dem har ett riktigt utan någon 100% grund är bara kass. Är ju inte helt ovanligt att folk köper RS sikten och slänger på sina bössor.

Runner

Postby Runner » 21 December 2013, 14:21

Nu pratar vi om dig.

Du skiter alltså i att du har materiell som tillhör Sveriges försvarsmakt i eget förvar och använder den till att spela airsoft?

robovich

Postby robovich » 21 December 2013, 14:25

Nej jag skiter inte i det Runner:)

Runner

Postby Runner » 21 December 2013, 14:26

Robovich: Sen gällande att man kunde beställa CS sikten, var det inte bara i USA man kunde det? hade för mig att det inte gick att få tag i dem på andra sätt:/
Förstår du Krille?

Robovich: Ta en bild på siktet där individnummret ska sitta (om ditt är ett prototyp sikte så har den ju ingen märkning? Iaf inte som FMs märkning).

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2010

Postby Krille » 21 December 2013, 15:28

Nah förmodligen inte, eftersom 5224 skriver själv att han köpt ett och har ett liggande hemma.
Men ja det är ju fullt möjligt om han nu inte använt sig av en kontakt i USA och löst det.

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 21 December 2013, 16:46

Rätta mig om jag har fel, men det är väl ändå inte olagligt att bära den svenska uniformen för oss som inte jobbar för FM utan det är om man utger sig för att vara svensk soldat (eller polis för den delen) som det blir olagligt? Detsamma gäller väl alla militära uniformer och faller under "föregivande om allmän ställning"?
"We're surrounded. That simplifies things."

Jesus

Postby Jesus » 21 December 2013, 16:50

Utan att lägga någon värdering i övriga brottsanklagelser som haglar här och huruvida man kan godtrosförvärva utrustning tillhörande FM: Det Runner skriver om brottsligheten i att bära uniform stämmer, brottsbalken 17:15 - Föregivande av allmän ställning:

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

(Min fetning)

Det var därför jag i mitt förra inlägg menade att du skulle ta bort flaggan robovic... Och precis som Boogie skriver, det är totalt no-go på att använda firmans prylar till Airsoft, det stipuleras tydligt i det avtal alla vi som har anknytning till firman skrivit på, så att komma runt det den vägen går inte heller...

Och ja, rent teoretiskt kan man envarsgripa någon som dyker upp på spel med svensk flagga på uniformen...

Edit: namboy: Det är flaggan som gör att uniformen räknas som uniform, annars är det bara "överdragsklädsel". Och andra länders uniformer omfattas inte av bestämmelsen, så ni kan lugnt pynta era ryss-, jänk- och whateveruniformer med allsköns flaggor ;)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Humlan666
Lag: SST

Postby Humlan666 » 21 December 2013, 16:55

Eftersom SST blev indraget i denna disskussion vill jag reda ut lite uppenbara frågetecken innan något mer felaktigt anges. Tänk också på att det är upp till enskild person och arrangör att ta ställning till svea rikes lagar och förordningar, eftersom vissa handlar om tolkningsfrågor.

Att m90 ligger lite för nära verkligheten gör att denna fråga blir allvarlig och många har olika åsikter. Beakta att nedan kommer från sverok som i sin tur kommer direkt ur svea rikes lagbok

/Ordf SST

När det gäller M90 så är denna text från Mordred utmärkt. (och stulen från sverok's airsoft forum)

1. Att bära ett plagg i M/90 kamouflage, kronmärkt (dvs Försvarsmaktens) eller ej, är tillåtet för envar så länge de är rena, dvs utan märken.

2. Det som i Försvarsmaktens ögon gör en fältjacka M/90 till en Uniform är främst två saker; den svenska flaggan i kombination med gradbeteckning.

3. Det är olagligt och straffbart att bära en svensk gradbeteckning du inte innehar, dvs du måste ha blivit utnämnd Korpral, Sergeant, Fänrik, what ever.

4.Du får bära en svensk flagga på din Fältjacka M/90 (motsv.) så länge du ej bär en gradbeteckning som kan misstolkas som en gradbeteckning tillhörandes Försvarsmakten.
Ditt eget sunda förnuft (ta i trä) får styra och en ev. tingsrätt får avgöra om den är lik de svenska gradbeteckningarna eller inte.
Flagglagen från 1982 är klar på punkten att den svenska flaggan får bäras av envar dock är det olagligt att bära den i kombination med vissa märken t.ex. swastikan ("hakkors").

5. Det är olämpligt och kan vara (märk väl KAN, en tingsrätt får avgöra) olagligt att bära ett förbandstecken på den fältjacka (motsv.) man avser bära civilt.

6.Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.

7.Bär inga svenska märken förutom den svenska flaggan (om du nu vill ha den) på din M/90 klädsel.
Om du vill bära utländska gradbeteckningar på din M/90 klädsel gör du det på egenrisk, du får ta konsekvenserna om en tingsrätt (motsv.) anser att det "ger sken" att vara en person tillhörandes Försvarsmakten.

8. Själv spelar jag Airsoft sedan 5 (?) år och bär en M/90 Pansarjacka med svenskflagga och Thailändska gradbeteckningar på armarna. JAG kommer ta konsekvenserna om en tingsrätt anser att det är olagligt.
Jag har rätt i denna fråga, basta!
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.

Ska vi ses i skogen?
MVH Mordred, lagkapten STA

(Orginal post från kerberos)
SST-Vi är fan inte bra, men vi har jävligt skoj!
Lagpresentation: viewtopic.php?f=106&t=17389
SST Media: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 25&t=17778
AK5 Ceasar, AK4, Pskott86 appreciation Club

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 21 December 2013, 17:16

Kanoninlägg ovan! Informativa med utdrag ur brottsbalken och allt. Då är man lite klokare nu ang. vad som gäller. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Boogieman

Postby Boogieman » 21 December 2013, 17:18

1. Svea rike har ingen lagbok, däremot finns det en utgåva som heter "Sveriges Rikes Lag", det är den blåa lagboken från Nordstedts, för övrigt...
2. Vad nån yrkessoldat har skrivit är i sig ointressant.
3. Det finns dåligt med praxis på området, alltså är det tolkningarnas julafton. Men så som Jesus skriver är det att bära en uniform om han bär den så som den visas på bilderna. Det kan också vara utlandsstyrkemärket som i sig ger skenet av att han tillhör FM. Oavsett är minst ett av rekvisiten för brott uppfyllda, vilket är nog.
4. Lag (1982:269) om Sveriges flagga säger INGET om att alla och envar får bära flaggan.

Vi kan ta en ännu djupare diskussion om detta, men ska vi kanske splitta tråden då?
CO ST36

Return to “Posing”