Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Bilder på airsoftvapen.
700mb
Played Since: 2013

Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Postby 700mb » 9 February 2014, 22:53

Hej där!

För många år sedan spelade jag ett spel vid namn Gta Vice City, i det här spelet fanns ett vapen komisk nog kallad "Kruger", jag förälskade mig genast i dess eleganta former av metall och trä kombinerad. Men ack som det oskuldsfulla barn jag var försvann vapnet ur mitt sinne och fall i glömska. Men nu flera år senare tänker jag göra drömmen sann i ett airsoft kopia

Image

Mini -14
Mini-14 finns i flera varianter både med trä och stål kolv, jag som försöker få den så lik som möjligt som bilden ovanför väljer att göra en ACC556. ACC556 är kortfattat en m14 som avfyrar 5,56x45mm ammunition och vikbar kolv, gjord för militär och polisiärt bruk så har den en helautomat funktion till skillnad från de civila modellerna. Vapen längden är en aning kortare än en m14 och den mindre kalibern passar perfekt som hemförsvar eller prickskytte, även om precisionen är något sämre än ar-15 varianterna.

Image

Orginaldelar
Som grund i projektet använder jag mig av G&P m14 för att få metall konstruktion och en del prestanda direkt ur lådan (fokuserar på det externa), jag valde plast kolv från början då den inte kommer användas och minskar i inköps kostnad. Andra delar för att bygga var förvånansvärt få, endast ett RS m16a2 pistolgrepp samt ett RS handskydd till mini-14, resten som metall delar och trä kolv gör jag från grunden själv.

Image

Byggandet
Redan nästa dag jag har fått hem G&P's m14 så tar jag isär den och ser hur konstruktion ser ut, det första problemet jag behöver ta itu med är magasinen, m14 är som nu vet 7,62 kaliber och hur får man 5.56 magasin att passar där? Efter en del hjälp av vänner hittar vi lösningen att fästa ditt ett metall stycke på bakre delen av magasinet så det fastnar i magwellet. Eftersom G&P's metal midcaps är gjorde i skitmetall gick det inte att svetsa, då tog vi istället "locktight" metall-lim och fäste på tre punkter, limmet har en styrka på 125 kilo per 1cm² så det borde hålla. Om ni vet hur en m14 håller sitt magasin så vet ni att det också finns en hake längst fram i magwellet, där fick vi jobba lite mer för att få en lösning. Men efter mycket grupplanden så kapade vi lite på haken så den tar i tidigare i magasinet samt slipade ned "matningshålet" på magasinet

Så här blev resultatet, kanske inte den bästa lösningen då det tar cirka en timme att göra ett magasin men den fungerar utomordentligt och håller riktigt bra, inget glapp och den matar bra.

----> Video in action http://youtu.be/CoGSJzVQsic <----

Image
Image

Fortsätter uppdatera när jag har kommit vidare, nästa sak på listan är att göra metal-lådan som omringar gearboxen och ger stöd till pistolgreppet och kolven

Tack i förhand :D

Fabbriank
Lag: BRA
Played Since: 2012

Re: Projekttråd Ruger mini 14 (ac556) WIP

Postby Fabbriank » 9 February 2014, 23:52

Fan va nice :D Ser fram emot slutresultatet :)

Namboy
Lag: AA

Postby Namboy » 10 February 2014, 00:39

Intressant projekt med en intressant bössa. Detta ska följas!
"We're surrounded. That simplifies things."

Dantheman
Lag: Inget
Played Since: 2012

Postby Dantheman » 10 February 2014, 22:27

Väldigt fräckt projekt.
Denna tråden skall stalkas! :)
Lycka till med resten.

Stag
Played Since: 2009

Postby Stag » 12 February 2014, 22:38

Men varför har inte detta gjorts förut!

Sjukt intressant och annorlunda projekt! Ska följa detta med nagelbitande spänning :D

700mb

Postby 700mb » 21 February 2014, 09:28

Hej igen! kul att ni är intresserade att följa projektet :D

Now to businesses, har inte haft möjligthet att jobba på geväret på länge men nu är det sportlov och jag kan jobba och få klart en av de viktigaste delarna i bygget. När jag "designade" hur konstruktionen skulle se ut hamnade jag vid ett dilemma, hur fäster jag pistolgreppet till en synes träkolv? Jag och en kompis bollade ideer hur man kunde fästa den i gearboxen och andra krångliga lösningar tills jag kom på lösningen, varför ska gearboxen/slutstycket var den starka delen i bygget varför kan man inte göra kolven så stark som möjligt och bara låta vapnet vila i vapenkroppen än att bära upp den.
Trä är naturligtvis för svagt att bära upp vapnet och pistolgreppet (minimum kravet tycker jag är att kunna hålla hela vapnets tyngd i pistolgreppet) så vi tänke om man kunde göra en metallåda runt gearboxen som både håller pistolgreppet och kolven.

Problematiken steg dock hur vi skulle fästa "metallådan" i gearboxen/slutstycket, den orginella lösningen var att bara ha en metallåda runt motorhuset men då skulle den vara svag mot krafter neråt och uppåt.
Men efter en dels fundering förlängde vi sidorna på metallådan till hela längden av slutstycket. Jag kan tänka mig att beskrivningen kan vara svår att förstå så jag tog mig friheten att tillverka en prototyp i pizza-kartong

Bilder
Här kan man se metallådan samt ungefär var pistolgreppet kommer sitta, lådan är en aning för lång där bak så den kommer var lite kortare i den slutgiltiga versionen.

Image

Monterad
Här är den monterad, notera att vägarna går ända fram och kommer sitta med en skruv längst fram och en där bak(ungefär ovanför avtryckaren),

Image

Tack för mig, uppdaterar när jag kommer vidare med projektet.

700mb

Postby 700mb » 26 February 2014, 20:05

Hej igen
Ledsen att jag inte har uppdaterat men bygget har stött på 4 problem, men som tur är lösta nu :)

Batteri
Det första problemet vart jag skulle förvara batteriet, eftersom det är väldigt lite plats i geväret tänka jag först en lösning där batteriet satt i kolven. Detta skulle resultera att kolven inte blev vikbar och att rördimensionen skulle vara en aning tjockare och tunnare, sedan finns det knappt plats att dra sladdarna till främre delen av geväret och skulle ha svårt att få plats samt byte av batteriet. Då slog det mig att jag använder RS pistolgrepp som är ihåliga för att spara vikt samt förvara saker. Jag tänka då dra sladdarna ner till greppet och använda mig av ett litet 7.4 Lipo batteri som kan bytas snabbt vid behov, lösningen är också väldigt praktiskt då jag inte behöver dra sladdar mer än ett par centimer under motorn.

--> Batteriet http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Pistolgreppet

På min förra post demonstrerade jag med pizza-kartong ungefär vart pistolgreppet skulle hamna, det jag inte tänkte på när jag köpte greppet var att på AR-15 fortsätter pistolgreppet en bit på slutstycket och monteras inte som här, på en platt yta. Detta gör hållning obekväm och trångt, sedan är AR-15 grepp väldigt små i jämförelse, greppet är mycket mindre än bredden av slutstycket och sitter en aning för långt fram. Efter en del letande efter andra vapenplattformar som har ett liknande pistolgrepp upptäckte jag hur simpelt ett AK grepp sitter fast i jämförelse med AR-15, här behövs det i princip bara en fyrkantigt hål på metallådan och i jämnförslese med AR-15 greppet skulle jag behöva jobba ett antal timmar för att sätta fast det ordentligt. Ett orginal AK grepp ser till synes inte så likt Mini-14 grepp men trots med personliga åsikter så beslutade jag mig att ett Magpul MOE duger, den har också en praktisk lucka i bottnen som förenklar batteri byte.

Greppet är också ganska mycket större och passar bredden mycket bättre än AR-15 greppet, greppet monteras också precis som här på en flat yta och har därför mycket skönare grepp än vad ett AR-15 grepp skulle ha i samma situation. Den enda nackdelen är väl priset men fördelarna väger upp det

--> Pistolgrepp http://www.midway.se/epages/MidwaySveri ... cts/273241&
--> Monteringsskruv http://www.midway.se/epages/MidwaySveri ... cts/815264&

Kolven

Eftersom batteriet sitter nu i pistolgreppet så tänkte jag också göra kolven funktionsduglig men frågan är hur jag gör kolven vikbar? Efter en kvälls googlande så hittade jag färdiga gångjärn som bara att skruva fast där bak, efter ha mejlat olika återförsäljare för att hitta den mest kompakta lösningen så inte monteringsplattan sticker utanför geväret så tror jag ha hittat den perfekta för bygget.

--> gångjärn http://elitetacticaladvantage.com/xcart ... ctid=17623

Bra och enkel lösning då jag bara behöver för min del borra två hål i stålådan för att montera den, till skillnad från vad man ska göra så kommer jag montera den stora biten mot vapnet och den lilla mot kolvenröret. Nackdelen är väl priset här också men det här är den enda fungerade bra lösning som finns så jag får öppna plånboken lite mera.

Motorcage

Om ni tittar noga på mina bilder från förra inlägget sticker det ut rätt mycket bakom pistolgreppet, på den riktiga upplagan så finns det inget sådant. Detta har varit ett stort problem från början och jag har inte haft någon egentlig lösning på det förens idag. Upptäckte att på andra v7 lådor sitter det en short-type motor, men på G&P sitter den en long-type, efter har undersökt andra v7 gearboxar på google så har dessa en annan motorcage som gör den mer kompakt. Efter en del mätningar så kan jag minska 3cm på metallådans längd och på så sätt göra den väldigt lik den riktiga upplagan!

--> Kortare motorcage http://www.pcb-airsoft.com/WebRoot/PCB/ ... 0752_2.jpg

Tog en bild på vart exakt pistolgreppet kommer hamna, notera att jag använder AR-15 greppet då jag inte har fått hem Magpul greppet än

Image

Framtiden

Kommer beställa de flesta saker snarligen men kommer antagligen att få vänta till en månad till för att finansiera alla saker, till dess står det stilla då det inte är lönt att bygga metallådan innan jag alla måtten som behövs. Blev väldigt lång text nu men hoppas in uppskattar det och kom ihåg att jag kommer inte ge upp förens jag har en Airsoft Mini-14 i mina händer :D

700mb

Postby 700mb » 4 March 2014, 21:23

Blir bara ett kort inlägg idag, efter att ha funktionstestat främst magasinen för hur de matar och tidiga förslitningsskador. Upptäckte jag hur haspen som håller kulorna inte höll för kulornas tryck, för att vara mer exakt plasten som ligger ovanför haspen. Jag var tvungen att slippa ned överdelen av magasinet och nu verkar det ha konsekvenser, men det gör inget. 2mm stål platta att en massa lim löste problemet och är antaglien starkare än det var original :D

Förutom med funkar magasinen skitbra, har laddat om säkert 100 gånger och ser inga direkt större förslitningsskador på de utsatta delarna, kan hålla upp hela vapnets tyngd i magasinet utan att den rör sig det minsta.

Delarna till vapnet är på väg och är snart hemma, dock bara motorhuset då jag var "tvungen" att köpa en pistol eftersom det var så billigt :lol:
Provade också att slänga in slutstycket i den gamla kolven och ladda in magasinet, ser riktigt coolt ut om jag får säga så själv och insperar mig ännu mer att fortsätta så fort jag kan :D

Image

Limpovicz
Lag: CSC

Postby Limpovicz » 5 March 2014, 16:54

Jag har visslat på gamla A-team temat hela dagen nu tack vare den här tråden.
väntar med spänning på resultatet
American components? Russian Components? All made in Taiwan!

Dimage
Lag: Kangals
Played Since: 2007

Postby Dimage » 23 March 2014, 18:52

Jag förväntar mej att du klär dej lika när byssen är klar...
Image

700mb

Postby 700mb » 23 March 2014, 21:57

Haha har alla sett the A-team förutom jag? :lol: Ska banne mig se några avsnitt av denna serie för att fördjupa mig i Mini-14 legacy.

700mb

Postby 700mb » 11 April 2014, 21:39

Okej! Nu var det ett tag sedan, men nu har jag ett annat pistolgrepp och motorhus, dock stötte jag på patrull nästan direkt. Den nya motorhuset till skillnad ifrån originalet lutar en aning nedåt, detta problematiserar min konstruktion då jag ska ha plats med en mutter för pistolgreppet. Jag som strävar mot perfektion vill också ha pistolgreppet i samma höjd som varbygeln, jag bestämde mig att göra något åt det. Jag undersökte axeln på motorn och konstaterade att det inte skulle vara några problem för kuggen, problemet ligger snarare hur jag säkrar motorhuset då jag ändrar position på den undre gängan. Efter en hel del grubblande konstaterar jag att det inte går att göra en ny gänga med hjälp av antigen lim eller dylikt, lösningen blir istället att låta fästen på motorhuset vila mot original hålet för skruven. Då kan inte motorfästet åka mot sitt ursprungliga läge, för att förhindra att den istället åker upp kommer den klämmas med hjälp av trigger-guarden, då kan den absolut inte röra sig. Resultatet blir dock att bara en skruv håller i motorfästen när den är utanför gevärskolven, men det tror jag inte är några problem, hoppas jag? :?

Genom att flytta motorfästen gav det också oväntade fördelar, axlen flyttas bak ett par mm ifrån kugghjulen i gearboxen. För att få axlen närmare måste jag fräsa ur lite ifrån motorhuset, motorn flyttar då fram en liten bit och kan då vila mot en annan del av motorhuset. Jag kan då skära bort den sista stumpen längst bak och därmed få den mer lik en mini-14 än vad jag kunde tidigare :D

BILDER

Image

Jag har markerat med en röd linje vilken del jag kommer skära bört

Image

Ganska enkel fix egentligen och jag hoppas det är det sista missödet innan jag kan börja med metallarbetet. Jag hoppas inte mitt snarare sakta framgång av vapnet gör er otåliga, men jag kan garantera att jag är minst lika exalterad att få vapnet färdigt för strid. Sedan blir designen bättre och bättre ju mer jag tänker på det, ifall jag hade fullföljt min allra första design hade den både varit en del fulare och inte lika hållbar. Kolla första bilden i tråden och se hur långt motorhuset är t.ex

Ska försöka jobba lite i helgen och på påsklovet framöver, upptaderar när jag har material :D

700mb

Postby 700mb » 16 April 2014, 16:04

Jag har nu fixat det mesta på motorhuset. Jag spacklade hålet där skruven gick i, slipade ner metallen tillräckligt så det står i korrekt vinkel, slipade kanten på motorhuset som gör att motorn kan komma ännu mer upp för att ta i kuggarna korrekt. Jag satte sedan en metalldistans längst ner på motorhuset så motorn inte kan röra sig och slutligen kapade den sista stumpen av motorhuset eftersom den är nu överflödig. Det enda som är kvar innan metallådan är att värma upp och böja triggerguarden så motorn är fastlås och kan inte röra sig, detta går dock snabbt och lär göra det samma dag som jag börjar med metallådan :D.

Det enda nackdelen av denna modifikation är att det är en ganska långt avstånd mellan pistolgreppet och avtryckaren, jag har visserligen ganska små händer men upplever inga problem förutom att jag inte kan sköta säkringen med bara ett finger, men jag antar det är det värt :)

Buntbandet kommer uppenbarligen inte sitta där vid den färdiga versionen utan en platta jag skruvar i längst bak på motorhuset där stumpen tidigare låg.

Image

700mb

Postby 700mb » 20 April 2014, 21:45

Nu har jag kommit en liten bit framåt :D Nu sitter motorhuset som berget med hjälp av triggerguarden, sedan gjorde jag ritningar till metalldelarna som inte var speciellt exakta märkte jag, ska dock finjustera med dremlen. Men det går framåt, ganska exakta mått till det här men det löser jag med lite mer precisionsverktyg än vinkelslipen. Imorgon ska jag finjustera den utskärda metallbiten och förhoppningsvis börja i övermorgon med den andra sidan av lådan, till dess ha det :)

Sitter som berget!

Image

En början iafall, en aning för hög bara hehe

Image

700mb

Postby 700mb » 22 April 2014, 22:57

Nu går det framåt i rasande takt :D Den ena sidan av lådan är i princip funktionsduglig, bara att borra ett hål och slipa lite samt skära bort kanten längst fram. Ska skära ut den andra sidan av lådan framåt veckan och förhoppningsvis få ihop plattan där pistolgreppet kommer sitta, jag har för övrigt slipat ned pistolgreppsskruven till dess minimala så pistolgreppet kommer så högt upp som möjligt.

När lådan är klar kommer det roliga! Göra träkolven samt göra allt mer kompakt, pipan, gasasembly :D

Image

Image

Franzie
Played Since: 2004

Postby Franzie » 26 April 2014, 19:11

najs!!! fortsätter följa=)
Bössor är inte oförstörbara, ta med en extra=) Mina Affärsredovisningar
2*Mp5k || Mp5a5 || P90 || PDR-C || ICS M4|| G36c || Beretta || 2*Hi Capa || Hagelbössa....och ca 60 magasin=)

700mb

Postby 700mb » 3 May 2014, 19:08

Nu har jag färdigställt den andra sidan av metallådan, denna sida var lite svårare än den första då den involverade en del mer precision arbete. Fick göra om det en gång då jag räknade fel samt gjorde vinklen spegelvänt, oupps. Poängen med metallådan var att göra vapnet starkt mot krafter nedåt och uppåt, efter att tryckt lite när metallsidorna är på kan jag lungt konstatera att den lär inte ha några som helst problem att hålla vikten, den sitter verkligen "skithårt" så att säga. En annan intressant sak är hur tung vapnet redan är, den väger 1.8 kilo med över och under slutstycke samt magasin. Det kanske inte låter så mycket men jag har ungefär halva vapnet kvar av vikten då orginal bössan vägde 3.8 kilo :lol:.

Nu framöver ska jag finslipa metallen och göra den klar för svetsning, jag behöver också göra en del hål för metallsidorna längst fram, men också för sladdarna då batteriet kommer sitta i pistolgreppet. Då kommer den iafall vara funktionsduglig och jag kan börja med de lite roligare detaljerna :)

Bilder

Image

Image

Image

Image

Kaospojken

Postby Kaospojken » 3 May 2014, 19:22

Snacka om unikt bygge! :D
"We've all been sorry, we've all been hurt. But how we survive, is what makes us who we are!"

700mb

Postby 700mb » 6 May 2014, 22:25

Mini-uppdate (no pun intended) :lol:

Gjorde klart plattan där pistolgreppet sitter, involverade i princip bara att skära ut ett snarlikt fyrkantigt hål, men det funkar så det får duga. Som ni kanske kan döma av bilderna har jag slipat ned plattan där pistolgreppet sitter till det minimala, tur att det var högkvalitetsstål de använde hehe.

Image

Image

700mb

Postby 700mb » 20 May 2014, 18:55

Hej igen, jag kan inte påstå att det har hänt så mycket de två senaste veckorna men idag jobbade jag lite iafall :D Eftersom jag ska borra längst fram på plattorna med en pelarborrmasking behöver metallådan sitta stadigt även åt krafter ifrån sidorna, jag har nu gjort två distanser som gör att plattan sitter stadigt på slutstycket när jag ska borra. Nu när det är klart kan jag bara börja att borra upp ett hål längst fram för att säkra plattorna för krafter neråt och uppåt, de klämmer även ihop plattorna. Eftersom hålet kommer sitta så långt ut på plattorna tänkte jag använda en ganska liten skruv för att säkra den, tänkte en m3 skruv borde hålla för de krafterna, iafall ifall jag köper en av bättre kvalité typ till bilar. Jag har även varit på träjakt efter passande matrial för att göra träkolven, jag kollade på blocket och hittade en som sålde bitar ifrån ett körsbärsträd som var relativt nyhugget. Vad jag inte vissta var att slöjdträ behöver i vissa fall torka i cirka 10 år och jag konstaterade att det hade jag inte tid med :lol:

Jag mejlade runt lite och hittade ett företag som säljer amerikanskt valnötsvirke i valfritt mått, priset kommer gå på cirka 400-500kr. Något jag tycker är ganska billigt då det är så fint virke att jobba med. Får se ifall jag hinner borra nu till veckan men jag har ganska stressigt nu med skolan och allt.

Bilder

Valnötsträd
Image

De nya distanserna.
Image

Image

700mb

Postby 700mb » 27 May 2014, 22:42

Snabb uppdate, har limmat ihop båda sidorna och väntar på att limmet ska torka ordentligt, på torsdag ska jag åka till en vän för att få den svetsad. Jag har även gjort en del smådetaljer på metallådan som t.ex borrat hål i pistolgreppet för att få plats med sladdarna, efter jag har fått lådan svetsad kommer jag gå in på mer detaljer alla lådans funktioner. :D

Image

Image

Kaospojken

Postby Kaospojken » 28 June 2014, 17:52

Väntar förväntansfullt på ännu en uppdatering! :D
"We've all been sorry, we've all been hurt. But how we survive, is what makes us who we are!"

Angor
Lag: FTC

Postby Angor » 28 June 2014, 18:33

Yes, give us more! :)
Fireteam Cerberus - 2nd Battalion 1st Marines

Affärsredovisningar

Affärsredovisningar i gamla forumet

700mb

Postby 700mb » 28 June 2014, 22:18

Hej igen, vart ett tag sedan jag uppdaterade och varför jag inte har gjort det har jag inget svar på. Ber hursomhelst ursäkt för dröjmålet, har alltid haft det i tanke att idag ska jag uppdatera men jag sköt alltid upp det istället. Men lyckligtvis har jag kommit väldigt långt med projektet så nu får ni all information i en stor klump istället :lol:

Senast jag uppdaterade hade jag limmat ihop metalådan, något som visade sig inte allt för hållbart då jag fick limma det två gånger och det släppte genast vid lite värme, men tack vare min goda vän så svetsade han ihop metallsidorna med undersidan till en solid bit. Sedan med hjälp av vinkelslipen fick vi ytan fin igen och jämn. När jag sedan tog hem den och skulle montera så stretade den emot lite, men med lite filarbete så fick jag ihop triggerguarden och resultatet blev förvånansvärt bra, allt går enkelt att montera men sitter stenårt när väl monterad. Det utför även sin uppgift utmärkt och lägger all vikt på metallsidorna och slutstycket bara vilar i mellan, jag borrade även tidigare hål igenom främre delen av slutstycket så jag kan fästa en bult igenom båda sidorna för att minska belastningen. Det blev en väldigt liten bult då jag borrade upp det till m3 för att få plats med allt, det visade sig senare att jag inte hittade några m3 bultar i den längden så jag skaffade mig 1 meter gängstav på clas olhsson och använde det :lol:

Så här blev resultatet, ganska snygg om jag får själv säga ;) Jag skrev tidigare att vikten skulle bli ganska hög, vilket stämde ganska bra vikten är dock väldigt centrerad och det är verkligen som en 2 kilos klump i handen. Innan vi svetsade ihop den borrade jag även en del hål både i bottenplatten samt pistolgreppet, sladdarna till batteriet kommer nämligen gå ner i pistolgreppet för att sedan kopplas med batteriet.

Image

Bara någon dag efter metalådan blev delvis färdig fann jag mig själv i garaget och börjades med träkolven, eftersom jag aldrig har gjort en träkolv innan tänkte jag inte slösa 400kr på fint träd utan tog en random virke i garaget utav gran (som är förövrigt ungefär 80-90 år gammalt, satt i ett gammalt hus). Jag började tänka ut hur jag skulle göra kolven, metalådan är ganska så rektangulär så det är bara att såga ut ett hål? Neä då slog det mig att undersidan ska ju också täckas av trä som på den riktiga ---> http://www.modelguns.eu/images/mini14i.jpg Detta var något jag inte hade planerat men jag satte igång att såga ut likt som på bilden men ju längre jag sågade desto närmare kom jag slutsatsen att det aldrig skulle gå då jag var tvungen att offra en del av metalådan för att få ner den, något jag inte kunde acceptera. Istället kommer jag svetsa på metalplattor för att dölja det inre på geväret, det ser lite fyrkantigare ut men om man rundar av trädet innan kanten så syns det inte så farligt.

Det är allt jag orkar ikväll, fortsättning följer imorgon istället så jag få med allt i samma detaljrikedom som vanligt. Ni kan även vara lugna jag har jobbat på ganska mycket de senaste veckorna så jag har en del att rapportera, samma tid, samma kanal :D

Kaospojken

Postby Kaospojken » 30 June 2014, 10:36

Ge oss mer! Bästa custom bygget jag sett :D

Return to “Vapen”