RS AK magasin konverterat - "inte som vanligt"

Bilder på airsoftvapen.
Cpt
Lag: DI

RS AK magasin konverterat - "inte som vanligt"

Postby Cpt » 19 April 2015, 12:30

Efter första liret med E&L AKM:en gick det upp ett ljus för mig att de GFC och CA magasin jag köpt satt dåligt, matade ännu sämre och såg värre ut än skit(samt plastklackar som går sönder av ingenting),.

Köpte på mig 6st RS magasin från zib militaria för ca 10 euro stycket och har nu ett fungerande koncept.

Det första magget provade jag att göra "som vanligt" vid RS konverteringar, dvs kapa bort maggläpparna helt och hållet och trycka i innanmätet uppifrån. Resultatet blev ett magasiin som matar men som sitter vobbligt och trist.

Provade den princip som jag ville prova från början - behålla maggläpparna och föra in innanmätet underifrån och låsa fast allt med magasinfjädern(jag har aldrigt sett det förrut iaf). Tyvärr i och med gearbox och lite material i kroppen framtill i maggbrunnen krävdes viss sågning i magasinet.

Innanmätet fjädrar mot magasinfjädern och låser upptill mot två klackar som vanligtvis stoppar upp "followern" i originalmagasinet. Effekten blir att när magasinet förs in i vapnet så fjädrar innanmätet ned och sen tillbaka för att trycka tillbaka mot hop up huset.

Jädrans vad det matar på fint, låser fast otroligt fint i vapnet och vobblar ingenting.

Helhetsbild(prototyp repor ;) )
Image

Närbild, ofjädrat läge.
Image

Fjädrat läge
Image

På väg ut
Image

Mer ute
Image

Isärplockat
Image

Närbild där ena sidans "stopp" syns.
Image

I vapnet
Image

Tamaz
Lag: [saft] och [STAG]
Played Since: 2004

Re: RS AK magasin konverterat - "inte som vanligt"

Postby Tamaz » 19 April 2015, 12:57

Snyggt!

Jah hade liknande funderingar när jag konverterade 74-magasin, men bakelitmagasinen är säkert tjockare i godset så det var helt omöjligt att få i airsoftinternals utan en massa slipande. Till slut satt det så tight att det man de gick i med våld och jag insåg att det aldrig skulle fungera att få dem att fjädra.
Mina affärsredovisningar

Saiken
Played Since: 2010

Postby Saiken » 19 April 2015, 13:04

Grymt !
Kalashen sviker aldrig

Cpt
Lag: DI

Re: RS AK magasin konverterat - "inte som vanligt" ver 2.0

Postby Cpt » 19 April 2015, 13:38

Nästan dirket efter originalinlägget kom jag på en förbättring :) Samma fjädrande pincip men istället för att kapa det "AUG-style" så kapas läpparna bort och en "kanal" skapas för gearboxen.

Image
Image
Image

Evolutionen, E&L magasin längst till vänster, första konverteringen, andra och sista längst åt höger.
Image

19 april 2015, 14:25:

Tamaz>>

Ett annat innanmäte som från början är mer kompakt lär det ha gått med, har märkt att det finns en hel del olika storlekar.

Tamaz

Postby Tamaz » 20 April 2015, 14:34

Tips på märke? Jag körde på G&P då det kändes som helt okej kvalité och jag hade problem att hitta vettiga 74-donatormagasin med lösa internals.
Mina affärsredovisningar

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 20 April 2015, 14:41

Jag har konverterat G&P Bakelit magasin att fungera med RS AK-74 Bakelit och Plum från både Izhmash och Tula, inte vart några problem att få det att sitta på plats.

Tamaz

Postby Tamaz » 20 April 2015, 14:51

Dessa?
http://shop.ehobbyasia.com/gandp-ak74-1 ... TT2EpMsw-o

Det är svarta varianten jag använt och jag behövde slipa en hel del på internalsen på den sidan där magasinet är smalare (spetsen för kulan) för att få i dem i RS-skalen.
Mina affärsredovisningar

Vaksai

Postby Vaksai » 20 April 2015, 15:55

Precis, det där magasinet. Inget slipande behövdes, det enda jag gjorde vara att dremla av en bit på toppen och sandpappra ner magasinet lite för att få plats i bössan.

Grim Nyberg
Played Since: 2003

Postby Grim Nyberg » 21 April 2015, 01:35

Häftigt! Gillar att du sparat lite av läpparna.

På min gamla RS AK magg guide för tusen år sen så använde jag också en bit av maggfjädern för att låsa fast allt undertill. Men att ha innanmätet rörligt var något nytt, måste testa! :D

Ang bakelitmagg så hade jag också svårt att få plats med innanmätet i mina AKM bakelitmagg. Mycket filande och våld samt en stark oro för att den snygga bakeliten skulle spricka och dö när som helst :P
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Vaksai

Postby Vaksai » 21 April 2015, 09:06

Äsch då, bakeliten håller! Tro mig, har kastat det in i väggar, landat på magdumpen med magasin i, slängt mig ner på stenar och allt, det enda som tar stryk är min kropp!

Njesk
Lag: РОСН ФСБ ВОРОН
Played Since: 2014

Postby Njesk » 30 July 2015, 19:46

Köpte på mig ett par plum-magasin till 74:n idag, men läste precis att Cymas 5.45-style midcaps är för långa för RS 5.45-magasin?
Skulle någon som sitter på några RS 5.45-magg kanske ta och posta måtten här? Hade varit väldigt uppskattat :) Annars får det väl bli att köpa magasin med innanmäten som passar..
Russian in the streets, Frenchie in the sheets.

Return to “Vapen”