Tänkte hoppa in i HPA

Quilles
Played Since: 2015

Tänkte hoppa in i HPA

Postby Quilles » 5 December 2015, 22:54

Hade tänkt och hoppa in i hpa träsket och undrar ingentligen vad man behöver. Om man kan ta vilket vapen som helst och lägga in hpa och vilken gearbox som är enklast.
Dessutom vad man behöver för att lira med hpa och var man kan beställa det billigast.

Tacksam för svar Mvh Quilles

Erebus

Re: Tänkte hoppa in i HPA

Postby Erebus » 5 December 2015, 23:27

Rekommenderar PMAirsoft. Vet inte om dom är billigast men tycker deras priser är riktigt bra och dom är både kunniga och hjälpsamma så man får rätt saker till det man tänkt.

http://pmairsoft.se/

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 6 December 2015, 00:31

De flesta vanliga plattformar går att fixa som HPA. Speciellt dom som har standard V2 och V3 gearbox som AEG.
Tänk AK, M4, G36, Mp5 etc

Vad föredrar du?
Hög Rof? (Wolverine, Polarstar)
Rekyl? (Daytona, Tippmann M4)
Programmerbar? (Wolverine, Polarstar)
Mekanisk? (utan elkrets) Daytona, Tippmann M4, Mancraft)
Tyst? (Polarstar Fusion engine, Mancraft (Semi only) )
Högljudd? (Tippmann M4, Daytona)

Finns många faktorer att väga in. Vissa påverkar ju mer om du ex vill bygga en DMR/semisniper eller en CQB-best.

Kika runt lite :)

//BG

drev1
Played Since: 2014

Postby drev1 » 6 December 2015, 02:27

Kolla Youtube. Det jag gjorde innan jag köpte mitt. Youtube och Google.

hutti

Postby hutti » 6 December 2015, 10:17

V2 och v3 lådor är enklast.

Vanligast inom hpa är polarstar eller wolverine. Wolverine är vanligare då den är billigare, mer versatile samt bara en cylinder som du installerar in i din befintliga gearbox. Polarstar kommer med en gearbox.

Polarstar har dock lite mera inställningar och skall vara lite mer user friendly. Ifall du köper Wolverine så förvänta dig att behöva resta en hel del kombinationer av hophus och gummi för att få den att funka gott.

Det du behöver är en tank, en låg trycks regulator, en slang mellan regulatorn till HPA och ett HPA system.

Quilles

Postby Quilles » 6 December 2015, 12:30

Hade tänkt mig och bygga mig ett tyst cqb monster men som även funkar på stor spel så som stora skogsspel och eventuellt berget

hutti

Postby hutti » 6 December 2015, 12:32

Då skulle jag valt en Wolverine SMP/Inferno.

Fördelen med HPA är att du ändrar bara trycket i regulatorn, så kan du gå från CQB till Auto B på 1 minut.

BlackGoat

Postby BlackGoat » 6 December 2015, 15:55

En allroundbössa med andra ord :p
Då är wolverine eller polarstars drop-in kit bästa lösningen för dig. Wolverine har SMP, HYDRA & INFERNO. Polarstars har JACK. (Även fusionengine som ersätter hela gearboxen men kan vara mer meckigt att få till, samt högre pris)

//BG

Zingmark
Lag: -

Postby Zingmark » 12 December 2015, 00:25

Hmmmmm.. jag är grymt sugen på att bygga en Steyr Aug DMR HPA.. Hittar ingen sådan dock, handlar det om intresse eller kompatibilitet?

BlackGoat

Postby BlackGoat » 23 December 2015, 19:04

Har aldrig själv pillat med AUG AEGer men jag har för mig att dom använder en modifierad v3 gearbox.
Avtryckar-delen är det som diffar mest med semi på halvt avtryck och auto på helt avtryck. Tror det är där det skiter sig med konverteringskit.
Jag kan tycka att Wolverine SMP/Hydra/Inferno borde gå att använda på nåt vis, men har ingen koll på utformningen av gearbox i övrigt =/

//BG

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 23 December 2015, 22:02

Wolverines produkter är nog det du söker.
Den som påstod att P* är user friendly har fel. P* har bra mycket mer inställningar samt småmoddar man kan göra än wolverines.

Inte för att wolverine är sämre utan den är lättare att justera dwell och rof på.

Wolverine är luftsnålare ur låda, men p* kan bli snålast med moddar och inställningar.

Att bygga en HPA aug kommer inte gå i dagsläget. Avtryckeren är för komplex för att lös i med det som finns på marknaden. Inte ens Rudy på Bingo airsoft eller Rich lort har löst den gåtan ännu....
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Quilles

Postby Quilles » 29 December 2015, 11:34

Har kollat på wolverine inferno spartan edition. Och den ligger lagom i pris med.

Skulle ni kunna hjälpa mig och har slänga ihop ett bra kitt med allt man behöver för att köra hpa i en m4. Menar då tank, regulator, slang, hop hus och precpipa. Ett kitt dvs så jag vet ungefär vad priset kommer att hamna på.

Har kollat på prowin hophus. Verkar ju vara det bästa.

Tacksam för hjälp.
Quilles

xman68

Postby xman68 » 29 December 2015, 12:31

Kolla på den hör sidan. http://www.gen4airsoft.se

Magne
Återförsäljare
Lag: Thor Company (BGM)

Postby Magne » 29 December 2015, 22:59

Har för mig att problemet är löst med AUG, krävs en del kärlek däremot...vill minnas att det var en av orsakerna till varför man adderade dioden i universal wiring kit. Ska forska lite mer i det Zingmark :D

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 30 December 2015, 02:19

Wiring.jpg
@Zingmark: Suttit och spånat lite, på bilden syns kablaget till en smp gen 1 (duger för att beskriva)...för att få till triggern till AUG så går det inte att använda en triggerboard utan vi får nyttja triggern som sitter i vapnet. Är inte superhaj på just den triggern men eftersom det är en tvåstegs trigger borde det vara 1 switch som sluts i steg 1 (semi) - den ansluts med brun och svart (polaritet kvittar då det är en slutande krets). Eftersom vi saknar selector switch från triggerboard så får vi ansluta selector kabeln (röd) och jord (svart) på steg 2 från triggern....man får helt enkelt göra en split på jordkabeln. Solenoid kablaget är ett egen del i gen 2 kablagen så dom får vara orörda (gammal bild).

Så slutsatsen blir att semi fungerar som vanligt när du sluter kretsen i steg 1 på avtryckaren, när du trycker den i botten så sluter du även selectorkretsen som motsvarar att du ställer om eldväljaren till auto på tex en M4:a. Så triggern är fortfarande aktiverad men nu talar du om att du vill ha auto....ROF för bövelen.

Är jag tillräckligt flummig :lol:

@Quilles: Skicka PM så kan vi hjälpa till, eller ännu hellre droppa in på vår FB sida och PM:a så kan du få pris så du kan jämföra med andra butiker

Zingmark
Lag: -

Postby Zingmark » 7 January 2016, 17:34

Sådär ja, lite för avancerat för mig i nuläget, tack för infon!

Maximan
Played Since: 1995

Postby Maximan » 9 February 2016, 18:21

Rudy på Bingo Airsoft har gjort minst 3 AUG konverteringar

Magne
Återförsäljare

Postby Magne » 11 February 2016, 17:32

Rudy har nog gjort det mesta med HPA :lol: Däremot ingen AUG med Wolverine, bara P* men vi har surrat igenom det jag beskrev ovan och Rudy skulle gjort på samma sätt...samma princip som gäller även för F2000 och P90. Det han har gjort när han konverterade var att han använde FE...det är inget jag rekommenderar någon som inte är ruggigt van att meka med dom att göra :)

Maercosh
Lag: Vänner i skogen

Postby Maercosh » 23 June 2019, 22:50

Väcker liv i denna gamla tråd :D Jag har hållt på med V2 AEG-mekande ett tag men har nu tröttnat rejält på mekandet, ljudet av elmotor, eldrespons och batterierna.
Jag har kollat en del på youtube om HPA och speciellt på wolverine men tänkte höra lite med er som är mer erfarna innan jag beställer något, så jag staplar upp några frågor som jag hoppas ni kan besvara:

*Är wolverine det HPA-system som kräver minst servande?
*Vad är det som krävs för att börja? Tank, slang mm?
*Hur fyller jag på tanken? Kan jag använda en vanlig kompressor?
*Hur vet jag vilken nozzle-längd jag behöver? Har för närvarande problem med doublefeeding så att mäta min nuvarande nozzle är nog inte lösningen.
*Vilket HPA-system skulle ni rekommendera om jag vill slippa serva och ha en pålitlig enhet?

Erebus

Postby Erebus » 24 June 2019, 09:10

Är inte jätte erfaren med HPA men kan iaf svara på några av frågorna.

*Vad är det som krävs för att börja? Tank, slang mm?
Förutom vapnet behöver du en tank, slang och en regulator (tex Wolverine OnTank)

*Hur fyller jag på tanken? Kan jag använda en vanlig kompressor?
Nej, en vanlig kompressor ligger runt 10-15 bar beroende på modell etc, för HPA behövs mellan 250-300 bar. Det finns speciella kompressorer att köpa annars är det paintball / airsoftbanor som har en kompressor (inte alla har detta), brandstationer, affärer som håller på med dykutrustning. Finns säkert andra ställen också som jag inte vet om.

*Vilket HPA-system skulle ni rekommendera om jag vill slippa serva och ha en pålitlig enhet?
Jag har två stycken Wolverine inferno som jag är väldigt nöjd med och skulle rekomendera. En Scorpion Evo och en Wolverine MTW, båda dessa är HPA från fabriken. Har ingen erfarenhet av något annat system så kan inte gämföra dom med något dock.

Maercosh

Postby Maercosh » 24 June 2019, 17:52

Hur ofta brukar ni fylla på era lufttankar? Exempelvis en i den här storleken:
https://www.wizeguy.se/sv/artiklar/tipp ... 0-bar.html

Okej, inferno verkar vara det mest prisvärda alternativet!

Edit: har någon koll vart man billigast får tag i en wolverine inferno v2 och tillhörande hpa-tillbehör till Sverige? Är det billigare från utlandet?

Erebus

Postby Erebus » 24 June 2019, 22:31

Kan inte svara om tanken då jag använder 300 bar tank, men den får jag fylla efter varje spel jag använt den. Den är iofs mindre också.

Vet inte om det är billigast men har bra erfarenhet av PMAirsoft, är från dom jag köpte min Wolverine MTW.

http://www.pmairsoft.se/wolverine/engin ... o-kit.html

Om du inte har en bössa att bygga om så skulle jag rekommendera MTW då det troligen blir billigare, du slipper krånglet med alignment osv.

http://www.pmairsoft.se/wolverine/wolve ... ilder.html

Maercosh

Postby Maercosh » 25 June 2019, 09:42

Okej så en större tank kanske räcker 2 spel då om jsg har tur :)
Jag har tänkt slänga i det i min magpul m4, brukar det vara ett stort problem med alignment på wolverine? Är det att nozzlen inte träffar rakt in i hop up chamber då?

Edit: Om jag varierar mycket i spelstil, tex cqb ett spel och long range dmr nästa spel, går det då ändra utgångshastigheten&ROF med regulatorn?

Erebus

Postby Erebus » 27 June 2019, 14:48

Då jag inte har en som inte är byggd för HPA från fabrik så kan jag inte svara på hur det är med alignment.

Men när det gäller utgångshastighet så beror den på kulvikt och vad du ställer regulatorn på, dom platser jag spelar på mäter i Joule, men även Joule går att sänka/höja genom regulatorn. ROF påverkas inte av regulatorn, dock så (iaf på mina två) så kan man ställa den på kontrollen för Infernon så inga problem att enkelt ändra mellan spel.

Return to “HPA”