Status på forumet?

Om forumet och sajten.
YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Status på forumet?

Postby YogHippie » 25 October 2015, 08:04

Iaktagelse och uppfattning:
Jag har under det senaste 1,5 året sett hur antalet företag som annonserar i banner-utrymmet ovan minskat.
Idag är det endast 2 olika jag räknat samman, och resten är vita ytor/rutor.

Aktiviteten på forumet verkar ha minskat den med, och på FaceBook har det mer eller mindre exploderat med spelargrupper, laghemsidor, hemsidor för spel, arrangemang,
inbjudningar med mera. Detta gäller även köpes och säljes.

Det enda som verkar ha stadigt uppåt är antalet medlemmar på forumet.

- - -

Frågeställningar:
1. Håller forumet på att dö ut, eller självdö då många/majoriteten verkar väljer andra och alternativa vägar?

2. Vad hände med utvecklingen av forumet som skulle bli en plattform och Community? Sämsta jämförelsen är väl "Lunarstorm", haha.. men ni fattar. Det skulle ju byggas och fixas privata krypin, sidor för lagpresentationer, hi-Tech-arrangörsverktyg, möjlighet att betala sina spelavgifter direkt via ekonomiska verktyg (?), och mycket mer.

3. Finns det någon verksamhetsplan för forumet och dess eventuella utveckling? Hur ser den ut? Ekonomiskt? Tidsmässigt? Resultatsmässigt?

- - -
Avslutningsvis:
Jag är inte ute efter att sätta dit någon, för vad det nu skulle kunna vara. Eller hacka på någon.
Jag är enbart nyfiken på vad som hände/har hänt. Det är knappast samma aktivitet som förut, även om hobbyn verkar vara större med många fler spelare,
fler arrangörer och definitivt fler olika platser att spela på.

Hoppas och ser fram emot ett informativt och positivt svar. :)

berfrund
Played Since: 2014

Re: Status på forumet?

Postby berfrund » 25 October 2015, 10:40

De är inte bara här som det problemet finns de är lika på många andra forum som man brukar hänga på, många går över till nya former av kontakt media.
Fördelar är att man får egen styrning direkt på sitt men man förlorar i längden då forum som funkat för att knyta ihop spel över länet, länsgränser ja hela landet minskar för att till slut försvinna om man har otur.

Vad man kan göra med det är att tillåta under grupper/forum med egen admin för lag eller andra grupper öppna eller slutna sådana.
De måste finnas ett större värde att besöka forumet tävlingar, event eller annat kul.
Samarrangemang med större aktiviteter tex att viss info endast presenteras på forumet för tex Berget eller annat.

helt klart behövs alla kloka råd från er där ute för att driva frågan framåt för vi alla förlorar om trenden fortsätter, grunden för att detta ska funka finns där dvs ni medlemar och att forumet fortfarande ökar visar att det finns ett värde här som uppskattas så mycket görs trots allt rätt ;)

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 25 October 2015, 10:52

Ja, det är mest köp och sälj samt nybörjarfrågor som drar till sig poster här på forumet. Synd är det, då sveriges airsoftscen behöver en central plats att hänga på.

UKARA i England är mycket bättre än de utspridda föreningar, lag och grupper som vi har här. Ett nationellt organ som vem som helst kan använda för att hitta spel är kungligt.

Det är faktiskt det som jag stör mig mest på med svensk airsoft - att hela scenen är "underground" och att kontakt med andra som spelar sker nästan slumpvis. Potentialen för storspel och scenarier blir också försämrad av att så mycket folk lirar hemma i den lokala skogen eller länets hotspot som de enbart känner till genom vänners vänner...

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 25 October 2015, 10:54

Skaffade efter många år facebook i sommras...
För att ALLA forum (utom garaget.org) avvecklats till den nivå att det inte är lönt att vistas där.

Men vart ska man börja leta på ett ställe så stort som facebook? Finns så många grupper att man inte orkar hålla koll på alla / skriva / söka / anmäla sig och annat.

Så för att svara dig Yog.
1. Ja forumen dör. Överallt. Det är helt enkelt inte smidigt nog ELLER lönt för många att lägga energi på.
2. Ingen aning.
3. Ingen aning

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 25 October 2015, 14:25

Märker samma här. Det börjar dö ut.
Jag annonserar själv spel på fb...vi har grupper för Boden, Luleå och norrbotten.

Det är lättare att bjuda in deltagare och lättare att annonsen når ut till flera.

Forumet funkar som en sjysst data bas med. Men jobbigt att annonsera spel iaf.

Att sälja här tycker jag är smidigare än Facebook....fyfan va hemskt det är!
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

YogHippie

Postby YogHippie » 25 October 2015, 19:48

Jag är ju egentligen ute efter en förhoppning om att den där eller de två programmerarna som skulle ta tag i byggandet av airsoftlunarstorm-communityt borde vara klara vid det här laget.. :/

Det fanns ju pengar och allt.. eller lades allt ner?

Hade man haft en bunke funktioner som förenklat arrangemangsdelen och så, och därmed frigjort forumet från trådar som blir 8 sidor långa för folk ska lägga till sig i en lista,
så hade man haft lite roligare läsning med. ;)

Jag hade redan innan många idéer och funktioner.. (som jag sett på andra organ och liknande) som jag tycker man kan låna, kopiera eller efterapa.. ASS hade ju kunnat leva upp igen.
Eller har admin/mods gett upp? :(

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 25 October 2015, 20:10

Inte gett upp. Dock tror jag att mångas livssituation ändrats.

Men håller med, vore flott med att kunna regga sig på spel, annonsera spel osv.

Personligen vill jag kunna tagga folk i inlägg. Tex när folks täller frågor och man känner någon som vet svaret. Ja man kan länka, men vafan...

25 oktober 2015, 21:30:

Inte gett upp. Dock tror jag att mångas livssituation ändrats.

Men håller med, vore flott med att kunna regga sig på spel, annonsera spel osv.

Personligen vill jag kunna tagga folk i inlägg. Tex när folks täller frågor och man känner någon som vet svaret. Ja man kan länka, men vafan...
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

GÒógle
Played Since: 2015

Postby GÒógle » 25 October 2015, 21:18

ASS är ju en teknisk plattform, dess innehåll utformas ju av dess användare - precis som att helheten är summan av alla delar är ju ASS i förlängningen en samling av vad vi alla gör det till. Så kan väl lägga till en punkt 4 på OT - finns det något vi kan göra för att hjälpa till?

YogHippie

Postby YogHippie » 26 October 2015, 06:09

@Google:
Du missade nog en del av frågeställningen. Där var(är?) planerat en uppgradering som skulle göra airsoftsverige till mer än bara ett forum. Det skulle finnas fler delar och komponenter så att säga, för arrangörer, lag, arrangemang, med mera. Istället för att bara posta trådar och grejer.
Det jag efterfrågar är vart hela detta projektet tog vägen.

Att livssituationer ändras är jag fullt medveten om.. men det är ju inte som om det inte finns andra personer i Sverige/världen som hade kunnat sätta sig och programmera och bygga det som var planerats.

I korthet: Vad hände, och varför inte? :/

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 26 October 2015, 09:12

I korthet så vad som hände var att de två utvecklare som skulle jobba med projektet ideellt fick andra saker att göra, både privat och jobbmässigt som sög all deras tid och energi.

Därför har projektet gått helt i stå på den fronten.

Projektet lever dock med lite av samma vision som tidigare. Ett forum i grunden, med plats för diskussion, ett nationellt sammanbindande organ som gör det lättare att hitta nya spel och spelare, ett utvecklat köp och sälj system anpassat för vår hobby, bildgallerier, arrangemangssidor, egna presentationssidor, lagsidor m.m
Ett FB för airsoftare men med ett bättre diskussionsforum än vad FB är och kommer att bli.

Nu för ett par veckor sedan har forumsledningen tillsammans med ett par andra entusiaster påbörjat arbetet igen med att hitta en ny utvecklare och tekniskt kunnig för att driva projektet vidare.

Men lite som Google säger, forumet utvecklas mest av dess användare och deras input i vad man känner man vill ha och vad man kan bidra med,
Strukturella förändringar i forumet med den grund vi har idag är alltid fullt genomförbara.

Rent generellt är det också så att plattformen forum inte passa alla, långt ifrån, och därför lämnar man till fördel för andra plattformar.
FB är väldigt populärt, enkelt att använda och har funktioner inget forum någonsin kan ha.

Forum rent generellt har fått ge vika för FB.
FB är dock inte en optimal plattform för att föra diskussion eller ha som "databas" då trådar som är inaktuella försvinner i "cyberrymden".

Projeket lever iaf och tog ett stort steg för bara ett par veckor sedan och kommer nu under hösten att ta mer fart.

Allt är inte helt enkelt och det är rätt tidsödande att jobba som vi gör så ha lite tålamod så hoppas vi att det blir så bra som vi tänker oss.

YogHippie

Postby YogHippie » 26 October 2015, 10:04

Så.. det finns bara 2 personer i hela Sverige som kan programmera? Går det inte att hitta andra? Eller gå till ett företag och få det gjort?

FB är ett tomteforum, haha. ;)
Men ja, där är funktioner. Men det är inga omöjliga funktioner att plocka med sig över till ett Community. Det är ju bara teknik och programmering.

Den gången för ett bra tag sedan då vi satt i Stockholm hos Supernaut och lekte möte, så pratades om att bygga ett Community. Med den hemska liknelsen till Lunarstorm.
Krypin för enskilda spelare, lagpresentationer, en event-del och täckande almanacka. Bättre grafisk översikt.
Forumet skulle sedan bli en mindre del där diskussioner kunde föras, och vara avlastat från masscrollande i trådar överallt och hela tiden.

En tokigt enkel aktuell jämförelse är www.jogg.se
De har plattformen för enskilda idrottare, föreningar, event del, och ett separat mindre forum. Som är länkat till vart och ett event, om man vill diskutera det.
Sortering utefter län, datum, månad och liknande för events finns det med.

Ur min synvinkel har jag inte sett många förändringar på forumet än att aktiviteten dött ut, annonsytan är allt som oftast tom, och till största del är det folk som frågar om tillgång till Köpes och Säljes.

Om där nu inte är tid över för ideellt arbete, så lämna ifrån sig det då? Delegera ut det. Sätt kriterier och kolla av med jämna mellanrum så att arbetet och resultatet följer riktlinjerna som satts.

Senast jag startade en tråd om detta.. var för 2 år sedan tror jag.
Då var allt i stå då med, och den som skulle programmera (ideellt) hade somnat utarbetad på sitt arbete och mådde inte bra och kunde inte göra insatsen trots allt.

Detta är inte som jag sparkar på folk och försöker skapa osämja. Jag pekar enbart på det jag anser vara logiska fakta i att forumet känns döende.. och oavsett hur ideellt allt är och ska göras av eldsjälar med mera. Så finns det begränsningar inom det hela.

Bättre att då gå till ett företag, beställ en produkt, få den gjord och levererad och betala för det.

GÒógle
Played Since: 2015

Postby GÒógle » 26 October 2015, 10:36

Varför inte överväga att lägga ut på git, skapa en tråd med vad som tekniskt behöver göras och hantera nyutveckling med pull requests?

Kether
Admin

Postby Kether » 26 October 2015, 12:18

Exakt hur utvecklingen kommer att ske beror dels på hur mycket pengar som finns tillgängligt samt de faktiska kostnaderna för själva utvecklingen.

Det vi jobbar mot är att få en webbyrå att utveckla det åt oss. Men det finns lite olika lösningar som vi tittar på.

Att inget hänt trotts våra ideella krafter är väl mer beroende på att ingen har velat ta tag i det och jobba aktivt med forumet.
Man har haft andra projekt som varit roligare och mer givande samt att fokus har flyttat på andra plattformar.

Tjabo
Lag: Filthy Casuals
Played Since: 2011

Postby Tjabo » 26 October 2015, 14:41

Hej!

När det kommer till forumliknande plattformar med integrerade funktioner så tycker jag att ni ska kolla på svenskamagic.com då deras forum har många av funktionerna ni verkar efterfråga. Tror dessutom att de med glädje skulle vara villiga att hjälpa er. :P
Filthy Casuals
Vet minst och frågar mest!

"Only when a mosquito has landed on his testicles will man truly understand that every situation can be solved without violence"

Erebus

Postby Erebus » 26 October 2015, 16:47

Jag håller på med en sida som kommer att ha vissa av dom funktionerna ni pratar om.
Det har bland annat egna profiler, grupper, privata medelanden, varje grupp har även tillgång till länkarkiv, wiki, och sen finns det lite andra saker där också.
Ska börja i veckan att kolla på en köp/sälj del samt galleri.

Kether
Admin

Postby Kether » 26 October 2015, 16:55

Det är ju alltid klart intressant att samköra med andra projekt.

Men för att klargöra, vi är inte intresserade att lämna AirsoftSverige för att gå med i en annan webportal. Vi är heller inte intresserade av att ta bort forumet. Forumet är och kommer alltid att vara grunden för vår webportal.
Det vi tänker göra och som alltid varit planen är att utveckla vidare från forumet till en mer alltäckande webportal.

Om det sen skulle visa sig att användarna vill lämna AirsoftSverige till fördel för andra webportaler är det ju tråkigt men inte helt oväntat då forumet i sig inte utvecklas mer än kunskapen och användarna på forumet. Det är det vi ska försöka råda bot på.

Erebus

Postby Erebus » 26 October 2015, 17:16

Jag skulle gärna veta varför ni inte tänker lämna forumet som grund?
Jag vill påpeka att jag inte ser något fel med det eller klagar på något sätt, det är tankarna bakom det beslutet som jag är intresserad av, tycker det är roligt att veta hur folk tänker om sånt här då jag håller på med hemsidor en del.

Kether
Admin

Postby Kether » 26 October 2015, 17:23

Vad vi menar är att vi kommer heta AirsoftSverige.com och inte "sugas" upp av någon annan community.

Forumet i sig är också lite av ett skötebarn med massor med information sparad.
Delar kanske man kan göra sig av med men själva stommen med forum i grunden som bas för diskussion är det vi upplever som bättre än diskussionstrådar på tex plattformar som Facebook.

Communityn i och kring ASS är också något vi vill bevara och känslan är väl att om man helt dumpar forumet så kommer stora delar av den communityn att försvinna och se annorlunda ut efter förändringen att man som användare inte känner igen sig.

Det är väl dom tankar som snurrar kring själva forumet.

Madbull Mike
Lag: S.A.R.
Played Since: 2012

Postby Madbull Mike » 26 October 2015, 19:19

Facebook verkar ta död på många forum och communityn.
Jag känner att folk är så j**la lata nu förtid med att leta reda på svar till deras egna frågor på forum.
Det jag har märkt är att på facebook så hjälper folk till att svara på frågor hela tiden även samma fråga om och om igen.
Jag själv föredrar forum före facebook 😊
Sen är jag nybörjare inom RC hobbyn och måste säga att airsoftsverige.com är ett bättre forum för nybörjare än vad Sveriges största RC forum, och även det forumet verkar på väg att dö ut.

Mvh Micke
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

Erebus

Postby Erebus » 26 October 2015, 19:26

Tack för svaret Kether, fick reda på exakt det jag var fundersam över.

Tycker det finns bättre alternativ än phpBB när det gäller att integrera med en site (var ett tag sen jag höll på med det), tex smf har gjort det väldigt enkelt att använda login etc från forumsdelen i resten av en site och då skulle man relatift lätt kunna skapa tex profilsidor, föreninssidor, osv. Detta kanske har ändrats sedan jag kollade på det men så var det då iaf.

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 26 October 2015, 19:34

Facebook är mer anarkistiskt på både gott och ont. Här på forumet (och andra communityn) så råder toppstyrning av ett litet gäng admins som bestämmer vad man får och inte får göra, och med en drös regler att förhålla sig till.

På FB däremot så är det friare och livligare aktivitet med bilder, enkla "likes" om man inte orkar posta medhåll och dylikt. En grupp med för anala regler dör ut och ersätts med något annat.

Egentligen bryr jag mig inte personligen om funktionalitet och tekniska finesser, utan mer om var det finns störst befolkning. Alltså mötesplatser som syns mest och har hög profil. Något jag funderat över är hur airsoften kan integreras mer inom klassiskt svenskt föreningsliv - vill jag t.ex börja med sportskytte så är det bara att bli medlem i nationella skytteförbund och sedan gå med i en lokal klubb. Varför tycks det inte finnas någon motsvarighet inom vår hobby? Många ramlar in på forumet av en slump, för att sen få lite kontakter och "försvinna" i någon FB-grupp lite hippsom happsom...

Sen är det ju så att forumet med tiden säkert har blivit för plottrigt och snårigt med alla sektioner och delar. På FB brukar man oftast kunna posta både länkar, bilder, diskussioner etc. i en och samma grupp vilket kanske är den största anledningen till emigrationen som upplevs.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 26 October 2015, 21:38

Som jag ser det kortfattat: Facebook gör det lätt för stora flertalet som är dåliga på att ta tag och aktivt göra något eller leta efter information. Flesta människor är mycket snack och lite handling, och är du då van Facebook användare som är där inne flera gånger dagligen är tröskeln ännu lägre.

Längre förklaring vad jag menar:
En anledning till emigration är att många av de nyare eller yngre spelare och arrangörer har utgått från facebook som grund, helt enkelt för det är något de dagligen använt och är vana att använda samt att facebook gör det enkelt för dem. Gå med i en airsoft arrs grupp och bli informerad om när något arrangeras underlättar för de som är för lata och ointresserade att faktiskt kolla efter spel osv aktivt på forum.

Hur många som spelar med en grupp polare kan säga alla de polarna kollar airsoft sverige, vilka spel som finns osv? Vanligtvis är det så att en person är drivade i en grupp av polare att åka till spel. De andra kanske verkligen vill spela och "pokar" på först personen om det inte är spel någonstans osv, men de skulle själva aldrig faktiskt kolla efter spel och vara de som kollar vilka andra polare som kan och sköter anmälning osv. Så om inte den drivade gör det, blir det vanligtvis inte att gruppen som helhet åker till spel. Samma gäller mindre arrangemang av söndagspel osv. Det är vanligtvis en person som är drivande, ordnar inte den personen det så kommer det inte bli något oavsett hur mycket de andra i gruppen snackar om att arrangera spel. Samma märker man som arr som försöker få folk att komma till spel, många säger de ska komma muntligt, men att få dem faktiskt skriva upp sig på listan på airsoftsverige även när de har en användare här och i mellanåt är inne? Svårt. Och de som då inte har en användare? Värre. Så man vet inte hur många som faktiskt kommer till ett spel innan speldagen, för en muntlig "vi kommer" har jag själv lärt mig inte är värt det om man inte känner personen som säger det står för sitt ord.

Facebook däremot fungerar lite som den drivande parten. Är de bara med i rätt grupp så informeras "de andra" om spel de aldrig skulle kolla efter själva, och det är väldigt enkelt att då skriva upp sig till det, och många är där inte flera gånger om dagen. Och responsen av andra är lite som grupptryck också så det faktiskt blir av. Då behöver de bara ta sig till spelet, allting annat har sköts åt dem.
This space intentionally left blank

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 4 November 2015, 21:37

Lösningen borde vara att koppla ihop ASS med Facebook och använda de bästa delarna av bägge plattformarna.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Return to “Om AirsoftSverige”