Banners

Om forumet och sajten.
AirsoftSverige
Admin

Banners

Postby AirsoftSverige » 24 May 2012, 14:41

Här kan ni ge feedback om våra banners och vår reklamhantering. Tex om ni ser en olämplig banner, om ni har frågar om hur vi jobbar med banners, osv.

Supernaut
Admin
Lag: GRU 13 SPETSNAZ
Played Since: 2004

Re: Banners

Postby Supernaut » 24 May 2012, 14:42

Den närmaste veckan kommer vi laborera en del med test av banners och deras viktning. Det innebär att ni kanske ser oväntade banners eller annat konstigt.

Nu är bannersystemet skarpt och stabilt. Vi kommer rulla ut annonsörer i takt med att vi löser formalia och får in material.

Daniel
Återförsäljare
Lag: Airsoft.nu

Postby Daniel » 27 May 2012, 16:19

Hur mycket kostar det för butiker och arrangörer att annonsera här?
www.airsoft.nu | Airsoft.nu - Airsoft ur ett svenskt perspektiv
Facebook: www.facebook.com/Airsoft.nu
www.airsoft.se

Testa! Airsoft.nu Produktsök: www.airsoft.nu/produktsok/

Supernaut
Admin

Postby Supernaut » 27 May 2012, 16:50

Om du är intresserad av att annonsera kan du kontakta mig eller PFT Kether.

Daniel
Återförsäljare

Postby Daniel » 27 May 2012, 18:00

Du har fått PM.

Annonskostnaderna och rutiner mm borde redovisas öppet.
www.airsoft.se

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 27 May 2012, 20:03

Ser inget fel i att det sköts för sig själv på eget håll.

Nej. Hippies har inte fått sin banner gratis.
Nej. Hippies har inte fått rabatterat pris.
Vi betalade fullpris som alla andra.
Vi misstror inte heller forumets ledning i deras handlande, svar eller hantering av intressenter som
vill köpa sig en annonsplats.

Supernaut
Admin

Postby Supernaut » 27 May 2012, 20:54

Alla intäkter från våra banners går till en förening som heter AirsoftSverige. Föreningens syfte är att i första hand driva AirsoftSverige.com och i andra hand att långsiktigt främja airsofthobbyn. Pengarna går alltså oavkortat direkt till hobbyn. Kommersiella aktörer kan köpa en av de tio annonsplatserna vi erbjuder för ett fast pris i 12 månader. Ideella aktörer har möjlighet att köpa en av platserna för kortare tid och till ett kraftigt rabatterat pris. Priserna är symboliska och låga med tanke på mängden exponeringar och den tydliga målgruppen. Vad de exakta priserna bestämmer föreningens styrelse från fall till fall. Vi gör inte det här för att tjäna pengar utan för att slippa betala för forumet ur egen ficka och i den mån det är möjligt ge tillbaka pengar till hobbyns utövare i form av rekvisita, resurser och annat.

Daniel
Återförsäljare

Postby Daniel » 28 May 2012, 00:14

Det enda jag undrade var hur mycket annonspriserna är för butiker och spelarrangörer och det har jag ju delvis fått svar på, även om det inte har specificerats i valuta.

Med att annonskostnader och rutiner borde redovisas öppet menar jag så att butiker (och ideella krafter m fl) lätt och snabbt kan se kostnader, övrig relevant information så som hur många som kan delta i rotationen och avtalslängd etc och hur de ska gå tillväga om dem är intresserade (mer än att skicka PM enligt annonsen som är all information som är tillgänglig). Nu har mycket av detta blivit besvarat här i tråden, men att ha detta på en egen sida/forumtråd eller liknande minskar kanske tröskeln för att få in flera annonsörer, tror jag.

Jag vet också att ASS (precis som Airsoft.nu) är ett idéellt projekt som vill främja vår hobby och jag är bara positiv om ASS kan omsätta tillräckligt för att täcka driftskostnader, jag ser dessutom att ASS på sikt kan omsätta tillräckligt för en deltidstjänst eller liknande så att ASS V7 kan bli verklighet och få den kärlek det förtjänar.

När det gäller AirsoftSverige som förening så gissar jag att det är en ny förening då den tidigare lades ner i januari?
(http://www.airsoft.nu/nyheter/2012/03/0 ... r-nerlagd/)
www.airsoft.se

Supernaut
Admin

Postby Supernaut » 28 May 2012, 00:49

Det är en helt ny förening i en helt ny form. Det är inte en öppen Sverokförening tex.

Det finns flera problem med att redovisa en öppen prislista. Ett är att annonsörerna kanske inte vill röja vad de budgeterar för marknadsföring.

Idag har vi tio platser varav två är vikta för ideella annonsörer. Alltså ger en reklamplats 10% av bannerexponeringarna. Just nu har Hippies knipit en av de två ideella platserna för en period framöver, de får själva om de vill redogöra för hur länge. Kommersiella aktörer måste köpa annonsplats i ett år medan vi kan lösa kortare perioder för ideella grupper, tex inför ett spel eller så.

Jag kan svara på vad det kostar i exakta kronor i PM till seriösa annonsörer eller andra som kan tänka sig att acceptera sekretessavtal eller dylikt. Det låter lite fånigt, jag vet, men det här är framförallt ett skydd mot våra annonsörer.

Daniel
Återförsäljare

Postby Daniel » 28 May 2012, 21:23

Att motivera med att dölja priser för att annonskunder eventuellt inte vill berätta vad de har för marknadsföringsbudget gör att ni utgår från att de lägger hela sin budget på ASS? ;)

En del andra siter som exempelvis NL Airsoft, Sweclockers och Aftonbladet m fl har prislistor där de skriver ut hur mycket annonsplats kostar.

Men det enda jag som sagt ville veta är hur mycket det kostar att annonsera som kommersiell verksamhet. Jag skickade PM igår om att få veta mer om annonspriserna och har ingen avsikt att göra något reportage om era priser, om ni inte vill det.
www.airsoft.se

Lajjvo
Lag: Tea Time Warriors

Postby Lajjvo » 31 May 2012, 08:33

Ursäkte om detta anses som off-topic, jag tyckte i alla fall att det passade bäst här.

Som det är nu så går det ej att öppna annonsörens hemsida i en ny flik genom att klicka med scrollen eller ctrl + musklick. Det går däremot bra att högerklicka och öppna i: ny flik, nytt fönster, nytt inkognitofönster.

Gäller google chrome, win 7 64 bitars.

Supernaut
Admin

Postby Supernaut » 31 May 2012, 08:59

Lajjvo, tyvärr har vi inte 100% kontroll över hur det där fungerar med våra banners då de servas genom Google DFP, det enda jag kan göra är i princip att säga var den ska hamna. :(

Lajjvo
Lag: Tea Time Warriors

Postby Lajjvo » 31 May 2012, 19:52

Taget. Är det bara för mig som bannern hamnar över loggan "airsoftsverige" uppe i vänstra hörnet. Blev inte så när jag skrev här senast.

nox_umbra
Lag: Airsoft Jämtland

Postby nox_umbra » 31 May 2012, 19:57

som twist skrev i en annan tråd, det löste samma problem för mig iallafall
Det beror på att forumet är under ständig utveckling och ändringar görs i CSS och mallar hela tiden. Om din browser använder cachat material som inte längre är anpassat efter vad servern spottar ur sig så ser saker och ting konstiga ut.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 9 August 2012, 16:31

Nu finns det möjlighet för föreningar och arrangörer att annonsera på bannerplatsen.

Gör som så här:
Skapa en banner för ert event.
Skapa en hemsida eller en tråd här på ASS för eventet och spara länken.

Skicka ett PM till mig så ordnar jag det praktiska.

Priser och annan information kan man få via PM till mig.

Return to “Om AirsoftSverige”