Klacken - Regler

Lokala spel och andra evenemang i Stockholmsregionen
mentaganon
Lag: RRT
Played Since: 2000

Klacken - Regler

Postby mentaganon » 1 August 2012, 12:20

OBS OBS OBS
Jag har inget med klacken som plats eller spel på klacken att göra förutom att jag spelar där ibland.
Det enda jag har som ansvar med denna posten är att jag kopierade texten från det föregående nu raderade forumet för att det inte skulle försvinna!
//menta

Allmänt
Det här är sammanställd information (från tidigare trådar på Airsoftforum och Airsoftsverige) om spelplatsen "Klacken" i Barkaby, Stockholm. Det riktiga namnet på platsen är " Hästa Klack ".

"Klacken" är kommunal mark/allmän plats, där vi får spela airsoft "på nåder av polisen" (för att citera Otsu) varje lördag dagtid (från ~11.00 tills det börjar mörkna) året runt. Beter vi oss dumt på nått sätt eller skräpar vi ner så är det nog slutspelat ganska snart.

På Klacken finns det ingen minimum- eller maximumgräns på antalet airsoftspelare.

Det finns ingen "huvudansvarig" för spel på Klacken. Klacken är allmän plats och allt spel på Klacken sker på egen risk.

Åka kommunalt
Pendeltåg mot Bålsta/Kungsängen till Barkarby Station. Därifrån Buss 567 mot Kista. Stig av vid Tallebo och gå upp till höger mot skogen. Följ stigen och du kommer rakt in i Safezone.

Inget nattspel på Klacken!
Nattspel på Klacken är av säkerhetsskäl inte rekommenderat. På platsen finns bland annat diken, bunkrar (stora djupa hål i marken) och gamla (rostiga och vassa) järnstänger som sitter i marken från gamla staket. Spel på Klacken bör upphöra vid skymning.

OBS!
Om du är ny på Klacken så måste du ta med och visa upp ID-kort innan du får vara med och spela. Det är väldigt viktigt att du kan visa att du är myndig, annars finns det risk för att du INTE får vara med och spela. Anledningen till detta är för allas säkerhet. Ingen vill bli av med Klacken bara för att det uppdagas att minderåriga spelar airsoft på platsen.

Kartor
Karta över Klacken

Saker som är bra att ha med sig:

* Röd bindel (ett måste).
* Gul bindel (ett måste).
* Vit bindel (för att kunna bli helad).
* Orange duk (ett måste. Väldigt bra om du har med det för att visa att du är utskjuten. Gula och röda dukar är inte okej).
* Skyddsglasögon som tål träffar (ett självklart måste. Se till så att de skyddsglasögonen du använder faktiskt tål direkträffar!).
* Tandskydd (bra att ha om du inte känner för att få en tand avskjuten och betala flera tusen för att laga den. Det händer inte ofta, men "better safe than sorry").
* PMR-radio (inte ett måste, men blir mycket roligare om det är bra kommunikation i laget. Du kan köpa ett två-pack för 300-500kr. En billig och bra investering).
* Klocka (rekommenderat)
* Vatten (rekommenderat)

Kläder
Det finns inga krav på kläder men självklart är någon typ av camouflage/BDU rekommenderat. Det är däremot rekommenderat att undvika orange, gul och röd då de används för att markera lagtillhörighet och utskjutna och syns för övrigt lite väl bra i skogen.

På väg till och från spel
För att minimera risken att någon välmenande civil person får för sig att rapportera till Polisen:
* Inga vapen synliga utanför skogen. Detta gäller speciellt mellan spelplatsen och parkeringen då man är tvungen att korsa en tafikerad väg (Norrviksvägen).
* Åker du till Klacken kommunalt: Inga vapen synliga. Ingen gear synlig. BDU/Camo är dock ok. Använd sunt förnuft; använd vapenväskor och/eller ryggsäckar.

Vapen
På Klacken får du använda alla airsoftvapen om och endast om de skjuter airsoftammunition. Magasintyp är helt valfritt (lo-cap som hi-cap är tillåtet). Angående trim: se nedan.

Laguppdelning
Två lag, röda och gula. Lagen använder röda och gula bindlar. Ibland spelar man med trelagsindelning där ett av lagen saknar bindlar helt.

Säkerhet och skydd
1. Alla måste ha skyddglasögon på sig. Det gäller även i safezone, speciellt om du inte spawnar i main safezone! Några timmar med "irriterande/jobbiga" skyddsglasögon är mycket bättre än ett blint öga i resten av livet.

2. Innan du kommer in i safezonen så tar du ut magasinet och skjuter ut kulan ur omloppet. Du stoppar in magasinet igen när du är utanför safezone.

3. Försök att inte sikta mot ansiktet. Ibland är det omöjligt att inte sikta på något annat än ansiktet, men om det går så är det bättre att sikta lite lägre (större träffyta och fienden är lika mycket "död" som en träff i ansiktet).

4. Undvik att skjuta full-auto i närstrid.

5. Spel i bunkrar/värn: Pga skaderisk får man bara spela runt kanterna, ej nere i dessa.

Grön Laser :
Då grön laser oftast säljs i extremt hög effekt från asien så har vi valt att inte tillåta dessa i spel.
Detta då dom kan ge ögonskador vid relativ kort exponering.

Klättra i träd:
Folk som klättrar upp i träd under spel innebär två problem.

1 : Skulle någon falla ur träd och skada sig allvarligt(eller bryta nacken) skulle detta
troligtvis innebära att vi blir portade från spelområdet.

2: Skaderisken blir större om skott kommer i vinkel uppifrån eller om retureld sker mot
någon som sitter uppe i träd (Detta då många inte idag spelar med heltätande goggles längre).

Iomed detta så avråder vi därmed bestämt från att folk klättrar upp i träd under spelande på klacken.

Träffad/Utskjuten:
Om du blir träffad så kan du ropa på medic och bli helad en gång. Om du blir utskjuten igen så måste du gå tillbaka till safezone/spawn.

Vapenträff:
Får du ett skott på ditt vapen så räknas det som träff. Du ropar på medic eller går till Safezone.

Saker du kan tänka på när du blir träffad/utskjuten:

1. Ropa "träff" högt och markera att du blivit träffad/utskjuten genom att sätta en ORANGE (inte röd eller gul) duk på huvudet. Sätt dig gärna ner och vifta lite med oranga duken i början så att fienderna ser att du är utskjuten.

2. Om du står där utskjuten mitt i smeten (blockerar "line of fire" för de andra spelarna) så flyttar du på dig, eller lägger dig ner, så att du inte stör de andra spelarna.

3. Airsoft är en hobby/ett spel. Det är bättre att ta en träff för mycket än en för lite. Spelare som inte tar träff förstör spelet för alla. Vi spelar inte airsoft för att tävla, utan för att ha kul!

4. Inget pekande eller pratande medans du är träffad/utskjuten! Om du är träffad så ropar du BARA efter "Medic" och avslöjar inte vart fienden är. Om du är utskjuten så går du till spawn utan att avslöja vart fienden är.

Knivad/Knife kill:
Man knivar en motspelare genom att vidröra denne med handen och samtidigt säga "kniv", "knivad", "knife kill" eller liknande. Blir du knivad kan du inte bli helad utan är ute ur spelet.

Medic:

Alla kan hela alla. Du helar en spelare genom att binda en vit bindel runt armen. Det tar minst 10 sekunder att hela en spelare. Du kan endast bli helad en gång innan du måste tillbaka till safezone/spawn. Detta med vit bindel var en oskriven regel på Klacken, men spelen blir mycket roligare om alla spelare följer denna regel och inte kör "krypa fram till polaren, hålla honom på foten och använda honom som sköld"-taktik.

Respawn:
Vi använder "5/5-regeln". Med det menas att du kan gå ut efter du varit i safezonen i 5 minuter eller om ni är 5 personer som går ut samtidigt.

Pang i närstrid:
- Ditt övertag skall vara totalt, d.v.s. du smyger dig upp på någon obemärkt.
- Du skall ha motståndaren i siktet.
- Motståndaren skall inte ha möjlighet att besvara elden innan du har hunnit skjuta/säga pang.
- Om motståndaren skjuter dig innan du hunnit säga pang hade du uppenbarligen inte det övertag du trodde.
- Du väljer att säga pang hellre än att sätta en kula i baken (el.dyl.) på den stackars oanade motståndaren av ren hyfs, och för att du inte heller vill ha en plastkula i baken på några få meters avstånd.
- Skulle moståndaren välja att inte acceptera pang är det OK att skjuta så länge du inte är innanför ditt säkerhetsavstånd (d.v.s. smarta spelare pangar med hand/CQB-vapen i handen på korta avstånd).
- Om motståndaren väljer att inte ta pangen utan skjuter tillbaka istället, köp läget.

Kommunikation med radio:
Majoriteten av spelarna på Klacken använder PMR-radio (UHF). Alla PMR-radior kan användas. PMR arbetar på 446 MHz och har 8 kanaler (och upp till 38 subkanaler per kanal).

Jaktradio (VHF) förekommer också på Klacken. Dessa jobbar på frekvenserna 155-156 MHz och har bara (i dagsläget) 5 licensfria kanaler.

Mer information om radio i airsoft:
finns här.

Trim:
Utgångshastighet / säkerhetsavstånd + annat
<m100: Full-auto, 3m
m100-110: Full-auto, 5m
m120 (max 425fps): Full-auto, 10m
m130: Full-auto support weapon only, resten semi-auto, 20m
m140: Semi-auto, 30m
m150+: Semi-auto, 40m

Skott innanför säkerhetsavståndet är inte ok, använd sidearm!
Om du saknar ett sidearm så ska du inte skjuta inom säkerhetsavståndet.

(Angående PTW och M130: Det är ok att skjuta full-auto med M130-cylinder under förutsättning att bössan du använder inte skjuter mer än 425 fps (eller 130 m/s) med 0.2g-kulor. Olika PTW M130-cylindrar presterar olika. Om du inte vet vad den presterar: skjut semi).

Spelområdet:
På Klacken finns det en del punkter av större betydelse; main Safezone, Bunkrarna, Harry Potter,
Grindstolpen och Ängen. När du kommer in i main Safezone så har du Ängen på din högra sida (inte svår att missa då skogen tar slut och ersätts med en...äng) och det är den som är ena gränsen på alla våra spel.

Sedan finns det en större stig som leder från Safezone till Harry Potter. Denna stig brukar användas
som gräns då vi spelar Snabbspel/Deathmatch och Ballongspel. Harry Potter är under spel på en mindre del av Klacken ena lagets safezone/spawn. Det är ett relativt öppet område med nedfallna träd runtomkring. Är det få spelare så brukar andra laget istället starta ifrån Träskkullen som ligger söderut mellan Träsket och Ängen.

Vid större spel över hela Klacken så brukar andra lagets spawn istället flyttas till Grindstolpen
(se karta ovan).

Olika spelsätt:
Deathmatch/snabbspel
Här gäller det bara att skjuta ut alla motståndare. Alla kan hela alla en gång, dvs, en person som blivit helad en gång kan inte bli helad igen utan är ute ur spelet.

Deathmatch spelas vanligtvis på halva Klacken. Ena laget startar ifrån main-safezone och det andra laget ifrån Harry Potter.

Deathmatch brukar spelas utan respawn, men kan ibland spelas under en längre period med respawn. Du kan dock fortfarande bli helad.

Flaggspel
Du och ditt lag ska ta över 2-3 flaggor som är utplacerade på Klacken. När du tar dig fram till flaggan så är det bara att hissa upp flaggan i din färg. Ibland brukar vi även skriva ner tidpunkter när flaggan övertogs på ett papper vid flaggan.

Flaggspel brukar spelas över hela Klacken under ett par timmar. Du kan respawna och bli helad under flaggspel.

Kortspel
Varje person får ett kort. När du skjuter ut en fiende så kan du gå fram till honom och ta hans kort. Om du blir utskjuten med fler kort och en fiende kommer fram till dig så ger du honom alla kort du har. När du blir utskjuten så måste du även sitta kvar i 3 minuter innan du får gå tillbaka till respawn (om du inte har några kort kvar kan du direkt gå till spawn, men det kan vara smart att försöka använda tillfället för att locka ut fiender till dig och låta dina lagkamrater ambusha dem).

Kortspel spelas över ungefär halva Klacken under ett par timmar. Du kan respawna och bli helad under kortspel.

Ballongspel
Varje lag hänger upp 3 ballonger nära sin spawn (vanligtvis "Traktorstigen" för laget som startar i
Safezone och Harry Potter-kullen för laget som startar i, eller i närheten av, Harry Potter). Spelet går ut på att man ska skjuta fiendernas ballonger innan de skjutit ens egna.

Ballongspel spelas på en liten yta av Klacken och spelas utan respawn. Du kan dock fortfarande bli helad.

1 augusti 2012, 12:21:

kopierat från det gamla forumet.
Last edited by mentaganon on 17 September 2013, 16:00, edited 1 time in total.
Det finns mat i huset...och den har vapen!!!
Mina affärsredovisningar

Avalanche
Lag: Spite
Played Since: 2013

Re: Klacken - Regler

Postby Avalanche » 29 May 2013, 13:10

"Klacken" är kommunal mark/allmän plats, där vi får spela airsoft "på nåder av polisen" (för att citera Otsu) varje lördag dagtid
Får man vara där övrig tid (ex vardagskvällar)?

Vi är ett gäng nybörjare som tänkte skjuta in våra vapen lite och söker en plats att göra detta på.

Jag har sökt info gällande området Klacken men allt som jag kan hitta är information om Airsoft på lördagar. Jag hittar ingen info om vad som händer/gäller där andra dagar.

Tacksam för svar

/Roine "Avalanche" S
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
My signature is my best friend. It is my life.
I must master it as I must master my life.
My signature, without me, is useless. Without my signature, I am useless.

Cleaner
Lag: PTH

Postby Cleaner » 29 May 2013, 13:30

Nej, endast lördagar är vikta åt oss AS sen urminnes tider genom en överenskommelse med Polisen.

Skulle spel på andra dagar ske, riskerar vi att Klacken stängs!
Prickskytt & M249 ABUSER

Paradiddlar

Postby Paradiddlar » 17 June 2013, 19:05

Tja

Får en noob komma? :D

Finns det kanske vapen att låna på plats?

Mvh

mentaganon

Postby mentaganon » 17 June 2013, 20:58

Nybörjare är välkomna så länge man är fyllda 18 år!
Kan vara svårt å få någon å låna ut en bössa till någon man inte känner, men skriv en rad i anmälningstråden å se vad som dyker upp.
Annars kan du ju ta dig till Vapenbutikens butik och arena i Slagsta eller Skeppartorp i Rosersberg. På bägge dessa ställen kan man hyra utrustning.
Mina affärsredovisningar

Paradiddlar

Postby Paradiddlar » 18 June 2013, 22:59

Ja, så får det bli.

Tackar!

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 18 June 2013, 23:32

Finns det kanske vapen att låna på plats?
Skicka ett PM till mig så kan vi se om du inte kan få låna ett av mina om det är Klacken du ska till.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 wrote: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

fixarens

Postby fixarens » 29 June 2013, 17:19

Hej!

Jag heter Rickard och jag vill vara med er. Hur går man till väga?

Mer tips?

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 29 June 2013, 17:53

Hej Rickard.

Har du ett vapen? Bara kom ut med orange duk, rött armband, gult armband, vapnet och skyddsglasögon kl 11 en Lördag om du är över 18. Så enkelt är det.
Vatten rekommenderas också, det är en mycket fysisk hobby.

Har du inte ett rekommenderar jag ett besök på http://www.vapenbutiken.com men jag kan under vissa förhållanden låna ut ett om du är nyfiken på hobbyn.

Något mer du undrar över?
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 wrote: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Kenny Starfighter
Lag: S.I.K.Y
Played Since: 2012

Postby Kenny Starfighter » 12 July 2013, 00:05

Tjenahejsan!

Vi är två st som endast har kört två st cqb spel tidigare men skall nu den 20:e juli springa vilse i klacken för första gången.

Till våra fruars förtjusning så har vi lyckats fylla nästan 7 kubik med gear och reservgear och ytterligare gear ifall reservgearet också pajjar eller att vi blir för feta för att komma i skiten med tiden.

MEN till det vesentliga, jag är sugen på att testa både support med m60 samt det vanliga assault med karbinen under denna dag. Kan man mellanlanda prylar i safezone eller är det till att springa till bilen för snabbast byte av roll?.

Fan va kul detta skall bli!!! Vi ses!

(Har läst igenom regler för spel och parkering)

Mvh Kenta
Team S.I.K.Y
A-TACS FG
*Katana m4 custom / Noveske
*Ares M60 ratatatatata!!!

ADAM
Återförsäljare
Lag: PzF

Postby ADAM » 12 July 2013, 00:11

Det ligger prylar till ett värde av ca 100 kvadriljoner i safezone varje lördag och vid ett fåtal tillfällen brukar safezone vara helt folktom. Det har i princip aldrig varit något problem (förutom för ett par år sedan då en ökänd airsoftare anklagades ett par gånger för stöld, bl.a. från mig).

Personligen har jag inga problem att lämna extra grejer (t.ex. Vapenbutikens Mobila Enhet innehållande mycket dyrbar läsk och godis) och gå ut och spela de gånger jag närvarar men om du är riktigt paranoid ligger parkeringen ca 100m från safezone och det är skitjobbigt att gå upp och ned för backen dit :)
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] wrote:Sure thing boss

Kenny Starfighter
Lag: S.I.K.Y

Postby Kenny Starfighter » 12 July 2013, 09:42

Käänon!!

Gillar inte att gå i backe så allt åker med to the zone.

Tack för svar!

12 juli 2013, 10:13:

Hur funkar det med radion och kanaler? Kör hela gula laget en kanal eller finns det "lag" i lagen som kör egna kanaler?
Team S.I.K.Y
A-TACS FG
*Katana m4 custom / Noveske
*Ares M60 ratatatatata!!!

Swoora
Lag: N/A
Played Since: 2013

Postby Swoora » 14 August 2013, 13:18

Är det tillåtet att komma dit lite senare på lördagen och spela?
Mina spelkamrater slutar inte jobba förrän på eftermiddagen och blir det inget Klacken så blir det inget spel på hela veckan, nu snackar vi inte nattspel utan fram till kl 19 ungefär :D

Dominion
Played Since: 2001

Postby Dominion » 14 August 2013, 15:00

Ja lördagar är helt ok, tänk bara på att inte bära vapnen öppet över vägen.
PTH got pure awesomeness!
Följ oss gärna på Facebook https://www.facebook.com/PTH.Pure.Awesomeness

Madbull Mike
Lag: S.A.R.

Postby Madbull Mike » 14 August 2013, 20:56

Hur är det med handgranater får man använda det eller ej?
Rökgranater kan man förstå att man inte använder för då ringer säker någon brandkåren om det ryker i skogen.
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

mentaganon

Postby mentaganon » 14 August 2013, 21:51

Vilken typ av granater syftar du på?
Pyrogranater med BB's i eller gasdrivna typ Tornado?

Pyrogranater generellt är inte ok så vitt jag vet.
Jag skulle inte heller få för mig att kasta bort en Tornado i skogen heller. för långa avstånd för att det ska vara effektivt enligt min mening.
Mina affärsredovisningar

Madbull Mike
Lag: S.A.R.

Postby Madbull Mike » 14 August 2013, 22:52

Just det glömde nämna att det var pyrogranater med BB's :roll:
Det skulle bli lite dyrt med tornado's som man typ aldrig skulle hitta.

Jag tycker det skulle bero på hur pass det fuktigt det är i marken som t.ex. nu i sommar har det inte regnat så mycket, då skulle det nog inte vara lämpigt.
Men nu dom senaste veckorna har det regnat en del, så som det ser ut nu med fuktigheten så skulle det kunna vara tilllåtet.

Jag tycker det har hänt ett flertal gånger att man skulle kunna ha haft nytta av att kasta en granat. :)
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

Dominion
Played Since: 2001

Postby Dominion » 15 August 2013, 07:04

PYRO granater är inte ok på klacken.
PTH got pure awesomeness!
Följ oss gärna på Facebook https://www.facebook.com/PTH.Pure.Awesomeness

Drunk-of-Fury
Played Since: 2014

Postby Drunk-of-Fury » 15 September 2013, 23:43

Hej jag undrar om det är okej att ha med en Revolver på 1,9 Joule på ett spel och vad för säkerhets avstånd man bör ha för att skuta mot någon med den.
I don't fear a man that has practiced 1000 punches at 1 time, i fear a man that has practiced 1 punch 1000 times

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 15 September 2013, 23:46

Tabellen står ju i texten, chrona pickan om du inte vet vilken utgångs hastighet den har och ta därefter ut säkavståndet
CTR EP3 Championship White, nuff said

Drunk-of-Fury

Postby Drunk-of-Fury » 18 September 2013, 17:59

okej men hur vet jag hur mycket Joule som behövs för att motsvara tex 100 m/s, försökt att hitta en converter på google men dom är för svåra att förstå
I don't fear a man that has practiced 1000 punches at 1 time, i fear a man that has practiced 1 punch 1000 times

nisse
Lag: UBL
Played Since: 2010

Postby nisse » 18 September 2013, 18:08

1joule med 0.20g kula = 330 fps
330 fps = ungf 100m/s

1.9 joule med 0.20g kula = 445fps
445fps = 135ms

Jag googlade bara 1.9 joule in fps, första som kommer upp är en graf över joule = fps med 0.20g sen är det bara att använda tabellen ovan för att räkna ut ditt säkerhetsavstånd.
För lathundar skulle jag säga 25-30m dock skrev du inte vilken kulvikt du cronade med, var det 6mm eller 8mm?
"Ninjas came with lions"

Drunk-of-Fury

Postby Drunk-of-Fury » 18 September 2013, 18:19

använder 6mm 0,20g kulor,och kan du förklara utrycket "chrona" så är jag tacksam

nisse
Lag: UBL
Played Since: 2010

Postby nisse » 18 September 2013, 18:34

Då bör du hålla dig på 25-35m avstånd när du skjuter helt enkelt.
Crona/Kronograf är när man mäter hur snabbt ett mål rör sig ett visst antal cm/m, finns oftast på sportklockor.
Görs oftast via laser(rätta mig om jag har fel) i en liten burk som räknar ut hur snabbt airsoft kulan rör sig, finns ofta kronografer på större spel samt cqb spel eller om någon spelare har med sig.
Bara för att det står att din bössa skjuter 1.9j betyder inte att den gör det, mitt personliga tips till dig är att inte använda 0.20 kulor utan öka till kanske 0.25-0.28g
"Ninjas came with lions"

MrBenZe

Postby MrBenZe » 2 October 2013, 14:52

Tjenare!

Jag är en 16 årig kille från Åland, och jag har börjat bli intresserad att börja spela Airsoft. Jag har inte någe kompisar som spelar airsoft här på Åland och inte vet jag om det finns någe föreningar som håller på med detta. Så detta är väl egentligen det närmaste, om ni andra inte har någe bättre förslag. Jag är ju inte 18, så har jag ens möjlighet att komma in på arenan?

Return to “Storstockholm”