NORRBOTTEN 2016

Lokala spel och andra evenemang i Norrlandsregionen.
Acepalm
Lag: OG: A "Coming Soon.."
Played Since: 2010

NORRBOTTEN 2016

Postby Acepalm » 5 January 2016, 03:04

Tjena!

Christoffer var namnet, spelar för närvarande i TF Gungnir med ett gäng grabbar från Luleå, Boden och närområdet som ni kanske känner till.

Ni som känner er träffade av begreppet "Norrbottning" vet säkert själva hur dålig aktivitet det är på airsoftspelandet här uppe och jag misstänker att det inte bara är jag som gärna hade sett en markant ökning till något bättre. Kommer tidigare från Umeå och även där är det dåligt med aktivitet men där har vi trots allt haft spel minst någon gång i månaden vilket jag kan anse är en lämplig nivå att ligga på med tanke på folkmängden.

Min ambition och förhoppning till sommarsäsongen 2016 är att börja se i alla fall enstaka spel dyka upp i närheten och då pratar jag inte (omän gärna det med) om scenariespel utan enklare söndagsspel med målet att dels hålla de befintliga spelarna fortsatt intresserade av hobbyn men även för att introducera nya spelare till hobbyn. Finns det inga lätttillgängliga och "förlåtande" spel att åka på så kommer vi aldrig börja se en ökning av aktiviteten i närområdet och det är precis det jag tror behövs för att få nån fart på detta.

Jag föredrar själv stenhårda milsim men tycker för den sakens skull inte att man ska förbise det roliga i ett mer avslappnat och välkomnande spel. Att få introducera nya människor till hobbyn är alltid roligt och där måste vi som mer erfarna spelare även ta initiativ nog att ge nybörjare en bra introduktion till hobbyn, och tolka mig rätt det gör man inte genom att rekommendera dom till ett 24h scenariespel med komplicerade regler, kommunikation och annat lull som är vardag för mer erfarna spelare. Senare i framtiden ser jag inga hinder att introducera större spel men just nu är det så dålig uppsplutning att det krävs spel som Fallen Angel för att överhuvudtaget locka folk söderutifrån och det är knappast hållbart i längden.

Jag själv kommer försöka ta initiativ för detta framöver men det både behövs och uppskattas om fler ställer sig upp och försöker få igång den lokala airsoften lite mer. För närvarande är jag bara medveten om två lag norr om piteå och bara en handfull spelare, men med drygt 130 medlemmar i facebookgruppen "Airsoft i Luleå!" och flertalet aktiva spelare på forumet som jag ej haft tidigare kontakt med så vet jag att det finns en spelarbas och ett inresse, frågan är ju varför inget gjorts för att främja detta intresse?

Bomba på med idéer och tankar kring detta så försöker vi vända skutan till något bättre den här sommaren. Har någon förslag om eller rentav besitter potentiella spelområden så är det mer än välbehövligt. Känner någon att dom vill börja spela men saknar tillgång till spel/aktiviteter? Någon som lagt ner eller sålt av allting av samma anledning? Någon som vill börja arrangera eller kanske kan bistå till detta på något sätt? Posta i den här tråden!

Ser gärna också att våra grannar i Västerbotten kommenterar vad ni tror, och om intresse från er sida finns att komma på eventuella större spel här uppe?

MVH,
GU06 Christoffer, Bodensare
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Re: NORRBOTTEN 2016

Postby Genocide » 5 January 2016, 13:25

Jadu....Vi (JTF-Sparta) finns till i Boden. Förra året byggde vi, tillsammans med paintballbanan i Boden en sjysst cqb bana utomhus. Intresse för bygget var noll från andra lag och spelare. Banan är fullt spelbar. Annonserar spel och det dyker upp max 8 pers....

Även tjatat på er i Gungnir ;)

Folk klagar på skjuts, trasiga vapen etc....

Vi kommer fortsätta bygga på banan iår och utöka. Kommer köra mer reklam på fb och skaffa lånevapen. Får se om det går bättre....
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 11 January 2016, 03:19

Jag är uppvuxen i Åmsele och har funderat på att arrangera i den trakten nån gång, det kanske kunde locka spelare från både Skellefteå och Umeå då det är lika långt från båda håll.
http://kartor.eniro.se/m/7fA92

Sen har jag hört bra saker om Bodens spelområden :)

Dock krävs det tid för ett evenemang att växa och för att det ska locka folk.
Kanske kan man samarbeta med lajvföreningar?
På Utpost http://utpost.moonfruit.com/ i Skellefteå i fjol träffade jag trevligt folk från bland annat Piteå och många verkade pigga på att hjälpa till att bygga upp nåt nytt. Lajvföreningen Skuggsagor styr upp Utpost och de har lite andra evenemang: http://skuggsagor.moonfruit.com/
Dock ligger deras fokus på intriger och inte på airsoft (max ett par kulor till varje spelare) men man kanske kan mötas på halva vägen på nåt sätt, vissa områden för bara lajv och vissa för airsoft till exempel.

Det som krävs för att styra upp en bättre verksamhet är kommunikation mellan spelarna, då kan det styras upp bättre organiserad carpooling.
Exponering är en annan faktor. Flyers och anmälan till evenemang genom social media har hjälpt lite grann.

I fjol åkte vi upp med ett större gäng till Skellefteå ett par gånger på spel och expon.
Jag hade skitkul de gånger jag for upp men det finns mycket som tar emot, avståndet, priserna och det att det anordnas spel här nere.
Så ju större avstånd desto större krav på att det ska vara någonting som inte kan erbjudas på närmare håll.
Men det vore kul att styra upp en hyrbuss om det anordnades nåt större.

Som ledamot i Umeå Airsoftförening kan jag inte riktigt hålla med om att det är dåligt med aktivitet i Umeå då det har anordnats spel här kontinuerligt sen 2014. Då vi inte spelar styr jag upp mekardagar en gång per månad.
Det lockar nytt folk, ger spelarna en ursäkt att träffas utanför banan och en chans att hålla bössorna vid liv.

[S1] Snygg
Lag: Task Force 916/Gungnir
Played Since: 2009

Postby [S1] Snygg » 11 January 2016, 18:41

Ska bli kul att se banan ni byggde, Geno! Förhoppningsvis har vi mer tid, och fungerande bössor tills dess :) Gungnir har ju fått mer än dubbelt antalet medlemmar sedan vi grundades, så det ska bli kul att få dra ut åtminstone de flesta av oss och kika på bygget och lobba lite kulor på dig ;)

Den stora frågan är väl just vad vi behöver göra för att locka ut mer folk? Är det att fortsätta bygga på banan, köpa in lånevapen, reklam eller är det någon annan faktor som vi här uppe missar? Att spelen i Stockholmsområdet lockar till sig mer folk än vad spelen i Norrland/Norrbotten gör är väl inte jättekonstigt direkt med tanke på folktätheten, men det är ju märkligt att vi är en så liten del av spelarbasen här uppe som hänger på ASS, när det ändå kryllar med folk på facebook-grupperna. Det är ju som Acepalm säger, ni ska ju inte behöva arra större spel som "Fallen Angel" för att kunna locka ut mer än 8 pers för att spela...

Jag är iallafall inte något större fan av söndagsspel, men nu när jag faktiskt börjar få till ett kitt som jag trivs med och har ett lag som jag funkar bra ihop med, så tycker jag såklart att det är tråkigt att se att de söndagsspel som faktiskt arras bara får max 8 spelare.

Jag har svårt att se att det bara har att göra med "spelarbrist" eller bristen på skjuts samåkning egentligen. Jag personligen tror att vi har en riktigt bra och (relativt) stor spelarmängd här uppe, men att folk vill ha ut mer än bara "speedball-söndagsspel" men ändå inte vill åka på 24h, eller nästan ens 12h seriösa eller tunga milsimspel. Där misstänker jag att du har lite bättre koll än mig dock, Genocide - som faktiskt arrat både söndagsspel och scenariospel såsom Fallen Angel.

Vi ska snacka ihop oss litegrann i laget ikväll och bland annat ta upp frågan och se hur vi kan bidra till att öka intresset för hobbyn här uppe.
Det är för mig personligen inte alls okej att vi har en milsim-arr i norra Norrland (Umeå och uppåt i mina ögon) som faktiskt sliter och anstränger sig för att även vi seriösa spelare ska ha spel att åka på här uppe, för att sedan råka ut på spelarfall på över 50% några dagar innan spelstart. Jag och två andra ur Gungnir åkte ner på Mouse's spel i somras och blev ganska chockade när vi i efterhand fått höra att vi (från Luleå, Boden-området) var de som hade färdats längst för att komma på spelet. Jag vet att det finns en hel del lag som härjar i Västerbotten, så jag undrar (utan att peka finger, alls) vad som krävs för att locka fler spelare ut på både söndagsspelen och de större milsim/scenariospelen? Är det så att folk missar att det arras, eller är det brist på korrekt gear, skjuts, eller rent av intresset som tryter?

@Wrim

Hej! Jag tror inte att vi har träffats, jag kopplar iallafall inte ditt nick med något ansikte. (Å andra sidan är jag ganska dålig på att komma ihåg namn)

Jag diggar verkligen idén med att kombinera airsoft och lajv. Vad jag har hört så har ST36 (ett lag i Skåne) lyckats rätt bra med att få till en riktigt schysst mix mellan lajv och milsim på sin "Hearts and minds"-spelserie. Något i stil med det, där vi kan kombinera en nutida konflikt med lajv och lajvare, gärna med en spelarstyrd tidslinje - där lajvarnas handlingar faktiskt spelar roll för "airsoftarna". Jag tror att det är där det har tagit emot tidigare för lajvare på airsoftspel, att de har känt sig som "rekvisita" för airsoftare, och inte tvärt om eller att det har varit en balansgång med fokus på både airsoftbiten och lajvaspekten.

Jag personligen är inte sådär jätteintresserad på att åka på postapokalyptiska lajv, men ifall det är det som faktiskt lockar ut Norrbottningar/Norrlänningar att spela så får vi väl haka på ifall vi vill ha någonting att göra.

Jag håller helt och hållet med dig när du säger "Det som krävs för att styra upp en bättre verksamhet är kommunikation mellan spelarna".
Jag tror att jag är med i säkert 5-7 stycken airsoftgrupper på facebook som berör Norrland/Norrbotten. Om jag hade fått önska så hade vi gärna fått merge:a samtliga grupper till en enda stor så att vi faktiskt når ut till alla när vi postar i en grupp, istället för att man ska glömma vissa grupper alternativt behöva posta i femtioelva grupper för att nå ut till alla.

Nu vet jag inte alls hur aktiviteten har varit i Umeå, eller knappt hur den har varit i Boden/Luleå under 2015, men jag har ändå fått känslan att det är väldigt mycket "rinse and repeat" på de flesta söndagsspel som arras här uppe. Med skillnad från typ SARC's scenario-söndagsspel, påskspel och mörkerspel. Hade vi inte haft avståndet, så hade det ju inte spelat så stor roll om det inte dyker upp så där jättemycket folk på spelen. (Kan tänka mig att runt 15+ pers inte alltid är en jättelätt siffra för er i Umeå heller att nå när det gäller söndagsspel?).

Mekardagar låter ju helt klart som ett bra initiativ, och jag hoppas att det är ett av många initiativ som ska se till att öka aktiviteten och intresset för airsoft både i Norrbotten och i Norrland.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Genocide
Admin

Postby Genocide » 11 January 2016, 20:10

Kör jättegärna lite scenarion och uppdrag på paintballbanam om så önskas ;)

Jag tror lånevapen och reklam på tex universitetet kan gära mirakel för oss. Största åldersgruppen är ju ändå 18-30...35?

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 12 January 2016, 01:07

Om ni arrar nått större, glöm inte finnarna! Lika långt mellan Luleå - Uleå som Luleå - Umeå, Och det finns milsimmare där på andra sidan. ;)

Genocide
Admin

Postby Genocide » 13 January 2016, 01:29

Ohh i know. Var själv på väg till Kemi förra året men backade ur i sista sekund.

Return to “Norrland”